Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Zvonurile că OMV îşi vinde acţiunile la Nabucco "nu au bază”

Directorul General al Nabucco a declarat pentru Radio România că Nabucco Vest este o piaţă de 1300 de km care permite transport de gaze în mai multe direcţii.

Zvonurile că OMV îşi vinde acţiunile la Nabucco "nu au bază”
Foto: Arhivă

Articol de Carmen Gavrilă, 21 Mai 2013, 19:40

Directorul General al Nabucco Gas Pipeline Gmb, Reinhard Mitschek a declarat pentru Radio România că Nabucco Vest este mai mult decât o conductă, este o piaţă de 1300 de km care permite transport de gaze în mai multe direcţii şi deci are cele mai mari şanse să fie aleasă ca rută de transport de grupul Shah Deniz care deţine în Azerbaijan unul dintre cele mai mari câmpuri de gaze din lume.

Carmen Gavrilă: Pentru UE unul dintre criteriile de alegere a unui proiect de conductă sau altul, este să contribuie la obiectivele politicilor europene iar unul dintre acestea este micşorarea dependenţei de gazul rusesc. În acest moment Centrul şi Estul Europei depind de gazul rusesc. Aşadar, în ce măsută Nabucco răspunde acestor criterii?

Audio: Interviu cu Directorul General al Nabucco Gas Pipeline Gmb, Reinhard Mitschek

Reinhard Mitschek: Nabucco Vest leagă graniţa turco-bulgară de nodul central european de gaz de la Baumgarten. Ţările central europene depind foarte mult de sursele tradiţionale de gaz aşa că aceste ţări îşi doresc foarte mult să aibă alternative, fapt dovedit de altfel de sprijinul oferit de cei implicaţi şi de ţările din regiune. Am discutat cu ţări din Balcanii de Vest, din Europa Centrală, state din grupul de la Vişegrad, iar pentru aceste regiuni Nabucco îndeplineşte ţinta de diversificare a surselor.

R: Faptul că Nabucco este mai dominat de acţionari de stat decât proiectul aşa zis concurent Trans Adriatica, este un avantaj sau un dezavantaj în ochii consorţiul Shah Deniz, atunci când acesta va lua o decizie, în iunie, dacă să aprovizioneze din Azerbaijan, Nabucco sau Trans Adriatica?

R.M.: Aş spune că Nabucco este un proiect orientat spre piaţă. Avem acţionari privaţi dar şi de stat dar toţi vor să investească într-un proiect profitabil şi comercial indiferent de structura ori apartenenţa deţinătorilor de acţiuni. În plus, viitorii noi acţionari din consorţiul Shah Deniz, British Petroliul, Statoil si Total, sunt companii private, listate la bursă iar Socar este compania de stat azeră. Toţi acţionarii vor să ofere un proiect comercial şi să aducă gaz în regiunile în care diversitatea surselor este scăzută iar preţul gazelor este ridicat.

R: Cum ar putea fi afectat Nabucco de intenţia OMV, unul dintre principalii acţionari, de a-şi vinde partea în consorţiu? Această informaţie este deja pe piaţă.

R.M.: Nu ştiu pe ce se bazează aceste zvonuri că OMV şi-ar vinde acţiunile la Nabucco.

R: Se pare că este vorba de toate cele 17% OMV

R.M.: Atât OMV cât şi celilaţi acţionari de la Nabucco sunt foarte ambiţioşi şi foarte angajaţi în acest proiect împreună cu Nabucco Gas Pipeline International. Alte chestiuni în afara achiziţionării de acţiuni de către Shah Deniz în proiect, nu au fost decise până acum, aşadar sunt discuţii, dar nimic nu s-a decis iar din partea Nabucco International nu pot comenta pe această temă.

R: British Petrolium este unul dintre cei mai importanţi actori în consorţiul Shah Deniz. Este posibil ca decizia Shah Deniz de a lucra şi furniza gaz prin Nabucco sau Trans Adriatica să fie influenţată de interesele British Petrolium în exploatările din Rusia?

R.M.: Aş spune că procesul de luare a deciziilor la Shah Deniz este determinat de interesul tuturor acţionarilor implicaţi. BP este unul dintre acţionari, Statoil la fel iar Socar, compania de stat azeră, are un interes puternic în difersificarea surselor de gaz şi să ajungă la cât mai multe pieţe şi ţări posibil. Este ceea ce oferă în mod perfect Nabucco Vest. Şi celălalt acţionar, Total, are interese în Azerbaijan dar şi în alte zone, aşa că eu cred că va fi o decizie luată de întregul grup Shah Deniz.

R: Sunt discuţii între acţionarii nabucco să coopteze cel puţin încă o companie europeană. Se va întâmpla acest lucru în timp util, astfel încât Shah Deniz să ia o decizie în favoarea conductei Nabucco?

R.M.: Da, de data aceasta, decizia de cooptare a una sau mai multe companii europene va fi corelată cu cea în privinţa alegerii conductei.

R: Dar dacă grupul Shah Deniz va alege Trans Adriatica, va însemna asta moartea proiectului Nabucco Vest?

R.M.: Nabucco Gaspipeline International oferit Shah Deniz un pachet cuprinzător şi extins de informaţii în sprijinul alegerii Nabucco, alături de o ofertă atrăgătoare şi cuprinzătoare. Nu avem în plan un eşec ci doar succes.

R: Dar sunteţi pregătiţi, aveţi un plan de rezervă?

R.M.: Sigur că da, dar acesta va fi discutat între acţionari dacă va fi nevoie, dar până acum, nu văd necesitatea pentru o asemenea discuţie, aşa că suntem cu totul concentraţi pentru selectarea Nabucco de către Shah Deniz.

R: Dacă puneţi alături Trans Adriatica şi Nabucco, sigur că nu puteti fi cu totul obiectiv, dar care ar fi argumentele în favoarea Nabucco?

R.M.: Nabucco Vest are cea mai scurtă conductă spre centrele pieţelor. Uneori cei de la Trans Adriatica spun că ei au conducta cea mai scurtă. Da aşa este, dar este cea mais curtă către Sudul Italiei, nu către centrii pieţelor. În al doilea rând, Nabucco Vest are operatori de depozitare a gazelor foarte puternici de-a lungul rutei, în ţările pe care Nabucco le va traversa, iar aceasta reprezintă o valoare adăugată absolută în transportul de gaz. În al treilea rând, Nabucco vest îşi va avea capătul în centrul central european de gaz de la Baumgarten, care are peste 140 de participanţi în piaţă înregistraţi şi mă aştept ca aceştia să folosească Nabucco şi în direcţia inversă, ca să ajungem să vedem transporturi de gaze cel puţin pe baze contractuale dar şi fizic, transport în ambele direcţii de-a lungul nabucco vest, iar asta face diferenţa. Nabucco este de fapt o piaţă de gaze de 1300 de km nu doar o conductă, e o piaţă întinsă de la graniţa turcă până în Austria.

R: În trecut, partea turcă a sugerat că şi Iranul, nu doar Azerbajanul, ar putea fi la un moment dat sursă de gaze pentru Nabucco. Mai este această idee în discuţie?

R.M.: Iranul este vecin cu Turcia.

R: Şi există conducte care leagă Iranul de Turcia, aşa că ar fi uşor ca gazul să ajungă în Turcia şi în Nabucco...

R.M.: Deocamdată, sunt în apliciare sancţiunile europene impuse Iranului dar şi cele americane, aşadar e inutil să ne gândim la orice fel de exporturi de gaze din Iran. În plus, trebuie să vedem dacă piaţa iraniană este şi una importatoare. Aşa că, fie şi teoretic, deocamdată nici posibilitatea de export nu există. Câtă vreme există sancţiunile şi actuala situaţie politică, Iranul ca sursă de gaz nu reprezintă o temă pentru Nabucco.

Presa din Iran: Explozie auzită în apropierea aeroportului Isfahan
În lume 19 Aprilie 2024, 06:39

Presa din Iran: Explozie auzită în apropierea aeroportului Isfahan

Iranul a suspendat zborurile în zona orașelor Isfahan, Shiraz și Tehran. Un oficial american spune că Israelul a lansat...

Presa din Iran: Explozie auzită în apropierea aeroportului Isfahan
Israelul a lansat un atac asupra Iranului
În lume 19 Aprilie 2024, 06:11

Israelul a lansat un atac asupra Iranului

Televiziunea de stat iraniană a raportat vineri dimineaţa "explozii puternice" în provincia Isfahan, indicând că nu sunt...

Israelul a lansat un atac asupra Iranului
Rusia "ar putea fi pregătită să atace NATO" peste cinci până la opt ani
În lume 18 Aprilie 2024, 21:57

Rusia "ar putea fi pregătită să atace NATO" peste cinci până la opt ani

Administraţia de la Moscova a respins în mod regulat sugestiile occidentale că ar putea lua în considerare un atac asupra...

Rusia "ar putea fi pregătită să atace NATO" peste cinci până la opt ani
Obiectivele strategice ale parteneriatului comercial cu Emiratele Arabe Unite
În lume 18 Aprilie 2024, 20:14

Obiectivele strategice ale parteneriatului comercial cu Emiratele Arabe Unite

Premierul Marcel Ciolacu spune că vizita sa va determina și o intensificare a prezenței companiilor românești pe piața din...

Obiectivele strategice ale parteneriatului comercial cu Emiratele Arabe Unite
Țările grupului G7 discută posibila sancționare a Iranului pentru atacul cu rachete asupra Israelului
În lume 18 Aprilie 2024, 19:18

Țările grupului G7 discută posibila sancționare a Iranului pentru atacul cu rachete asupra Israelului

Miniştri de Externe din cele mai mari economii ale lumii, membre ale grupului G7, discută şi situaţia privind traficul...

Țările grupului G7 discută posibila sancționare a Iranului pentru atacul cu rachete asupra Israelului
Comisarul european pentru afaceri interne speră la aderarea deplină a României şi Bulgariei la Schengen, în acest an
În lume 18 Aprilie 2024, 19:12

Comisarul european pentru afaceri interne speră la aderarea deplină a României şi Bulgariei la Schengen, în acest an

Ylva Johansson a discutat atât cu ministrul bulgar de interne, Kalin Stoyanov, cât şi cu cel român, Cătălin Predoiu.

Comisarul european pentru afaceri interne speră la aderarea deplină a României şi Bulgariei la Schengen, în acest an
Moscova acuză România că "încearcă să anuleze cultura rusă"
În lume 18 Aprilie 2024, 19:04

Moscova acuză România că "încearcă să anuleze cultura rusă"

România anulează cultura rusă prin rezilierea contractului de închiriere a unor sălil de cinema pentru...

Moscova acuză România că "încearcă să anuleze cultura rusă"
Războiul nevăzut din Ucraina
În lume 18 Aprilie 2024, 19:00

Războiul nevăzut din Ucraina

Lupta autoritatilor cu spionii rusi si cu trolii care propaga stiri false, mai ales in mediul online din regiunea Odesa.

Războiul nevăzut din Ucraina