Ascultă Radio România Actualitaţi Live

"Rusia și Ucraina își consolidează logistica în așteptarea unui război lung"

LE MONDE: În România, o nouă autostradă finanțată de Uniunea Europeană ar urma să contribuie la dez-enclavizarea Ucrainei. La rândul ei, Rusia construiește noi linii feroviare și rutiere, anticipând posibila distrugere a podului din Crimeea.

"Rusia și Ucraina își consolidează logistica în așteptarea unui război lung"
Foto: Arhivă.

Articol de Sergiu Şteţ, 17 Ianuarie 2024, 10:50

Pe măsură ce conflictul dintre Rusia și Ucraina devine tot mai îndelungat, legătura dintre front și „spatele strategic al frontului” capătă o importanță mai mare, scrie Le Monde. Un blocaj rutier implementat de sindicatele camionagiilor polonezi în noiembrie 2023 pe rutele care vin spre Ucraina a scos la iveală fragilitatea rutei logistice principale dintre țară și aliații săi.

Drept urmare, presa din România a relatat, la începutul lunii ianuarie, că autoritățile lucrează acum din greu la finalizarea unei noi autostrăzi care să lege Bucureștiul de granița cu Ucraina. Resursele implementate sunt considerabile.

Lucrările de construcție continuă non-stop, în ciuda condițiilor meteo de iarnă, mobilizând în jur de 3.000 de angajați și sute de utilaje specializate. Site-ul de informare Ziarul de Vrancea vorbește despre „o autostradă construită de urgență”, pentru deschiderea traficului în vara anului 2024.

Finanțat din fonduri europene, proiectul de autostradă numit „A7” stagnează din 2013, cu câteva tronsoane construite anevoios pe cei 450 de kilometri care despart Bucureștiul de orașul Siret, la granița de nord. A7 ar trebui, în cele din urmă, să lege România de rețeaua de autostrăzi ucrainene și, în special, de capitala Kiev.

„Util pe termen lung”

În prezent, drumurile românești care leagă cele două țări sunt formate din drumuri naționale cu două benzi, ceea ce este insuficient pentru traficul semnificativ de vehicule grele de marfă pe ambele sensuri. Un drum național pe care pot circula de fapt 1.500 de camioane sau 5.000 de mașini pe zi.

Cu toate acestea, cu titlu relativ, sunt necesare 1.000 de camioane pentru a înlocui o navă de cereale, transportul tradițional al producției agricole ucrainene penalizat astăzi de blocada aproape totală rusă din Marea Neagră. O autostradă cu 2 x2 benzi ar crește de șase ori capacitatea de transport, ceea ce ar ușura traficul transfrontalier în beneficiul șoferilor români și ar diversifica livrarea ajutoarelor militare.

Un atu pentru economia ambelor țări

Din motive geografice și economice, principalele autostrăzi care leagă Uniunea Europeană de Ucraina trec prin Polonia. Marea Neagră și spațiul aerian ucrainean sunt aproape închise din cauza riscului militar rusesc. Slovacia și Ungaria, alte țări NATO cu graniță terestră cu Ucraina, pun două probleme. Drumurile traversează bariera montană formată de lanțul Carpați, iar guvernele acestor două țări au adoptat o postură pro-rusă în mod deschis ostilă sprijinului militar pentru Ucraina.

„Un război de uzură se câștigă pe baza cantității de echipamente și muniții livrate unităților”, estimează Stéphane Audrand, consultant de securitate și ofițer de rezervă în marină. Axa A7 va fi, de asemenea, utilă din punct de vedere economic pe termen lung prin absorbția unei părți din exporturile de cereale. Având axe alternative, Ucraina este mai puțin vulnerabilă la atacurile rusești asupra anumitor noduri vitale, precum și la posibilele capricii ale unora, precum camionagiii polonezi”.

Pe partea rusă, alegerea transportului feroviar

Pe partea rusă, se lucrează la un efort și mai intens pentru a conecta teritoriile ocupate din Ucraina la rețeaua de transport a țării invadatoare. Din punct de vedere istoric, logistica militară rusă se bazează în principal pe rețeaua feroviară.

La începutul lunii noiembrie 2023, agenția oficială RIA Novosti a anunțat construirea unei linii de cale ferată între orașul rusesc Rostov-pe-Don și Crimeea ocupată, prin regiunea Zaporijia. Șeful autorității de ocupare a acestei regiuni, Ievhen Balîtskî, a declarat agenției că această linie va trece prin Mariupol, Berdiansk și Melitopol înainte de a ajunge în peninsulă.

Liderul pro-rus a clarificat că proiectul feroviar „va facilita logistica militară rusă prin ocolirea Podului Crimeei, care nu numai că este foarte îndepărtat, dar constituie și un obiectiv cu risc ridicat”. Podul Crimeei, care leagă peninsula ocupată de regiunea Krasnodar din Rusia, a fost avariat în mod repetat de atacurile ucrainene, cel mai recent pe 17 iulie 2023.

Kyivul își anunță intenția de a trage rachete cu rază lungă de acțiune (Taurus germane, pe care Berlinul refuză în prezent să le livreze) pentru a distruge podul rutier și feroviar, atât simbol al ocupației ruse, cât și axă primară de aprovizionare militară pentru armata rusă.

Linia de cale ferată via Mariupol va urma un traseu de-a lungul Mării Azov, distinct de linia construită în epoca sovietică, prea aproape de front. Noua linie va fi astfel la cel puțin 80 de kilometri distanță de tunurile ucrainene, ceea ce nu a împiedicat cel puțin un pod de pe traseu să fie distrus de o rachetă de croazieră. Este construită și o axă de autostradă care urmează aproximativ același traseu.

„Calea ferată este mai bună pentru fluxuri pe distanțe lungi”, subliniază Stéphane Audrand, „dar problema sa este vulnerabilitatea infrastructurii. Trenurile sunt mai rigide decât camioanele. Podurile trebuie să fie mai solide, șinele se refac cu greu. Marele avantaj al transportului rutier este flexibilitatea acestuia. Abordarea occidentală a logisticii este reprezentată de camioane și șosele. Or Rusia nu are camioane, în ciuda achizițiilor mari din China și Europa prin Asia Centrală”.

Autor: Emmanuel Grynszpan

Traducerea: Ruxandra Lambru /RADOR RADIO ROMANIA.


Etichete : le monde
La Chişinău a avut loc un forum dedicat reformei în justiţie şi combaterii corupţiei
În lume 16 Decembrie 2025, 18:42

La Chişinău a avut loc un forum dedicat reformei în justiţie şi combaterii corupţiei

Fără o justiţie independentă şi credibilă, Republica Moldova nu poate avea un viitor european, a susţinut marți premierul...

La Chişinău a avut loc un forum dedicat reformei în justiţie şi combaterii corupţiei
UE trebuie să își asume un rol crescut în apărarea flancului estic, cer șefii de stat și de guvern din 8 state situate în răsăritul Uniunii
În lume 16 Decembrie 2025, 18:32

UE trebuie să își asume un rol crescut în apărarea flancului estic, cer șefii de stat și de guvern din 8 state situate în răsăritul Uniunii

Președintele României, Nicușor Dan, a prezentat concluziile discuţiilor de la summitul statelor UE de pe flancul de est.

UE trebuie să își asume un rol crescut în apărarea flancului estic, cer șefii de stat și de guvern din 8 state situate în răsăritul Uniunii
40% dintre românii din diaspora vor să investească în ţară
În lume 16 Decembrie 2025, 18:12

40% dintre românii din diaspora vor să investească în ţară

Interesul pentru investiţii în România rămâne ridicat în pofida provocărilor semnalate de diaspora în relaţia cu statul.

40% dintre românii din diaspora vor să investească în ţară
Locuințe la prețuri accesibile în toate statele membre UE
În lume 16 Decembrie 2025, 17:54

Locuințe la prețuri accesibile în toate statele membre UE

Planul Comisiei Europene pune accent pe creșterea ofertei de locuințe, pe stimularea investițiilor și a reformelor și pe...

Locuințe la prețuri accesibile în toate statele membre UE
Nicușor Dan: Rusia va rămâne o amenințare, chiar dacă se va ajunge la pace în Ucraina
În lume 16 Decembrie 2025, 17:47

Nicușor Dan: Rusia va rămâne o amenințare, chiar dacă se va ajunge la pace în Ucraina

Nicușor Dan a reprezentat România la Summitul Statelor UE de pe Flancul de Est.

Nicușor Dan: Rusia va rămâne o amenințare, chiar dacă se va ajunge la pace în Ucraina
CE, îngrijorată de taxele vamale recent anunțate de China asupra importurilor de carne de porc din UE
În lume 16 Decembrie 2025, 15:23

CE, îngrijorată de taxele vamale recent anunțate de China asupra importurilor de carne de porc din UE

Executivul comunitar evaluează dacă aceste taxe respectă normele Organizației Mondiale a Comerțului.

CE, îngrijorată de taxele vamale recent anunțate de China asupra importurilor de carne de porc din UE
Eurostat: România, cea mai mică rată de abandon educațional din UE
În lume 16 Decembrie 2025, 13:48

Eurostat: România, cea mai mică rată de abandon educațional din UE

România înregistrează cea mai mică rată de abandon din sistemul de educație pentru tineri din Uniunea Europeană, potrivit...

Eurostat: România, cea mai mică rată de abandon educațional din UE
Rusia cere sudul Ucrainei până la granița cu România
În lume 16 Decembrie 2025, 13:31

Rusia cere sudul Ucrainei până la granița cu România

Rusia își menține poziția dură în negocierile de pace cu Ucraina și cere teritorii până la granița cu România, respingând...

Rusia cere sudul Ucrainei până la granița cu România

Radio România

Șeful DNA, despre reacția CSM după ancheta Recorder: Este foarte bine că se fac verificări

Șeful DNA, despre reacția CSM după ancheta Recorder: Este foarte bine că se fac verificări

Șeful DNA, despre reacția CSM după ancheta Recorder: Este foarte bine că se fac verificări
Trump ordonă o blocadă a petrolierelor care intră și ies din Venezuela

Trump ordonă o blocadă a petrolierelor care intră și ies din Venezuela

Trump ordonă o blocadă a petrolierelor care intră și ies din Venezuela
Președintele Nicușor Dan se pronunță pentru autoguvernarea justiției

Președintele Nicușor Dan se pronunță pentru autoguvernarea justiției

Președintele Nicușor Dan se pronunță pentru autoguvernarea justiției
Trupa The Rolling Stones îşi anulează turneul european din 2026

Trupa The Rolling Stones îşi anulează turneul european din 2026

Trupa The Rolling Stones îşi anulează turneul european din 2026