Ministerul Transporturilor Navale din Grecia este în stare de alertă
În contextul pericolului închiderii Strâmtorii Ormuz din Golful Piersic Grecia a emis mesaje de urgenţă către toate navele greceşti sau aflate sub pavilion elen.

Articol de Radio România Actualităţi, 24 Iunie 2025, 00:20
Ministerul grec al Transporturilor Navale este în stare de alertă în contextul pericolului închiderii Strâmtorii Ormuz din Golful Persic.
Grecia a emis mesaje de urgenţă către toate navele aflate sub pavilion elen sau cele greceşti care operează în regiunea Golfului Persic, după cum explică din Atena, corespondenta RRA, Michaela Lambrinidou:
Criza din Strâmtoarea Ormuz reprezintă una din cele mai mari ameninţări geopolitice pentru flota greacă din ultimul deceniu. Cu sute de nave greceşti care traversează anual această rută vitală, Ministerulul Transporturilor Navale greceşti a intrat în stare de alertă sporită, urmărind să protejeze interesele naţionale într-o zonă maritimă din ce în ce mai tensionată. Alarma a fost trasă în comunitatea maritimă greacă, după ce Ministerulul Transporturilor Navale şi Politice Insulare a emis semnale de urgenţă către navele greceşti sau cele aflate sub pavilion elen care operează în legiunea Golfului Persic, ca urmare a deciziei Iranului de a închide strategic Strâmtoarea Ormuz. Această rută, prin care trece aproape 20% din fluxul global de petrol pe mare, este acum considerată zonă de risc ridicată în urma escaladării tensiunilor dintre Iran, Statele Unite şi Israel.
Parlamentul iranian a aprobat o lege care permite blocarea completă a strâmtorii, acceptând doar confirmarea de la Consilul Suprem de Securitate Naţională a Iranului.
Conform datelor ministerului grec, între 35 şi 50 de nave reprezentând interese greceşti, se află în prezent în zona golfului şi a Strâmtorii Ormuz. În total, însă, peste 270 de nave comerciale sunt fie blocate, fie în aşteptare pentru a traversa această strâmtoare. Majoritatea sunt petroliere care transportă ţiţei sau gaz lichefiat. Ministerul grec a emis o serie de instrucţiuni care includ evitarea traversării strâmbtorii până la stabilizarea situaţiei, ancorarea numai în porturi sigure din regiune, precum în porturile Emiratelor Arabe Unite sau Oman, un contact permanent cu Centrul operaţional naval al Gărzii de coastă, dar şi actualizări la fiecare şase ore privind riscul şi traficul maritim. Situaţia creată cu siguranţă că urmează să aibă un impact asupra transportului naval grecesc şi consecinţe în lanţ pentru economia Greciei, precum scăderi ale veniturilor din transportul maritim, dezechilibre în balanţa de plăţi externe, presiune asupra importurilor de energie sau impact negativ asupra Bursei de valori în Atena.
Dacă Iranul va bloca complet Ormuz, multe nave greceşti riscă o staţionare prelungită, ceea ce înseamnă pierdere de venituri, penalităţi contractuale şi eventuale procese din partea operatorilor.
Companiile greceşti analizează deja rute alternative şi îşi revizuiesc contractele de închiriere maritimă. Situaţia creată este deja resimţită asupra costurilor de asigurări şi a tarifelor care au crescut, iar companiile greceşti care operează în regiune se confruntă cu presiuni financiare şi logistice. Situaţia rămâne volatilă, iar un blocaj militar complet al strâmtorii ar putea genera o criză energetică globală, cu recursiuni directe asupra comerţului maritim internaţional. Şi de aceea, autorităţile elene sunt în contact constant cu Bruxelles-ul, dar şi cu alte capitale europene, pentru activarea unor mecanisme de protecţie a intereselor maritime. Blocarea Strâmtorii Ormuz de către Iran este ceva extrem de periculos, care nu ar fi un lucru bun pentru nimeni, a declarat, astăzi, Înaltul reprezentant european pentru afaceri externe, Kaja Kallas.