Meta renunță la publicitatea politică pe Facebook și Instagram în UE
Meta va opri din octombrie 2025 difuzarea reclamelor politice, electorale și pe teme sociale pe platformele sale din Uniunea Europeană invocând "cerințele prea stricte și impracticabile" ale noilor reglementări UE.

Articol de Răzvan Stancu, 25 Iulie 2025, 21:44
Meta Platforms va înceta difuzarea reclamelor politice, electorale și pe teme sociale pe platforma sa în UE la începutul lunii octombrie 2025.
Compania americană care deține Facebook și Instagram spune că noile reguli UE pentru reclamele politice sunt prea complicate și neclare, motiv pentru care va renunța la astfel de reclame în Europa, transmite Reuters.
Meta a luat aceeași decizie ca și Alphabet Inc. (Google), arătând că marile companii de tehnologie nu sunt de acord cu noile reguli stricte ale Uniunii Europene care le cer mai multă transparență și le limitează puterea.
Legislația Uniunii Europene, numită "Regulamentul privind transparența și direcționarea publicității politice" și care va intra în vigoare de la 10 octombrie, a fost inițiată de îngrijorările legate de dezinformare și interferență străină în alegerile din cele 27 de țări membre.
Legea impune companiilor mari de tehnologie să eticheteze clar reclamele politice de pe platformele lor, să menționeze cine a plătit pentru ele și cât, precum și la ce alegeri se referă anunțurile, altfel riscă amenzi de până la 6% din cifra lor de afaceri anuală.
"De la începutul lunii octombrie 2025, nu vom mai permite reclame politice, electorale și pe teme sociale pe platformele noastre în UE," a spus Meta într-o postare pe blog.
"Este o decizie dificilă - pe care am luat-o ca răspuns la viitorul Regulament privind transparența și direcționarea publicității politice (TTPA) al UE, care introduce provocări operaționale semnificative și incertitudini juridice", se arată în postare.
Meta a mai spus că regulile UE "ar dăuna în cele din urmă europenilor".
"Credem că reclamele personalizate sunt esențiale pentru o gamă largă de agenți de publicitate, inclusiv cei implicați în campanii de informare a alegătorilor despre probleme sociale importante care modelează discursul public", a mai precizat compania.
"Reglementările, precum TTPA, subminează semnificativ capacitatea noastră de a oferi aceste servicii, afectând nu doar eficiența campaniilor de publicitate, ci și abilitatea alegătorilor de a accesa informații cuprinzătoare."
Facebook, Instagram și TikTok, investigate de Comisia Europeană
Platformele deținute de Meta, Facebook și Instagram, sunt în prezent investigate de Comisia Europeană pentru posibila nerespectare a obligației de a combate dezinformarea și publicitatea înșelătoare înainte de alegerile pentru Parlamentul European din 2024.
Ancheta UE se bazează pe "Digital Services Act", care obligă companiile mari de tehnologie să facă mai mult pentru a combate conținutul ilegal și dăunător de pe platformele lor, altfel riscă amenzi de până la 6% din cifra lor de afaceri anuală la nivel global.
TikTok al ByteDance este, de asemenea, vizat de UE pentru suspiciunea de nerespectare a măsurilor împotriva interferenței electorale, în special la alegerile prezidențiale din România din noiembrie anul trecut.
TikTok încalcă legislația europeană privind publicitatea electorală
-
Meta Platforms este numele actual al companiei americane de tehnologie care a fost cunoscută inițial sub numele de Facebook, Inc. până în 2021, când și-a schimbat numele în Meta Platforms.
-
În prezent, Facebook este deținut și operat de Meta, dar pe lângă aceasta, Meta deține și alte platforme populare precum Instagram, WhatsApp, Messenger și Threads. Toate acestea sunt gestionate sub umbrela Meta Platforms.