Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Guvernele vor să întindă o mână de ajutor industriei auto

Situaţia industriei auto europene, ameninţată şi anul acesta de declin din cauza renunţării la primele de casare, este în atenţia miniştrilor din UE.

Guvernele vor să întindă o mână de ajutor industriei auto
Comisarul European pentru Industrie şi Antreprenoriat Antonio Tajani (dreapta) alături de ministrul spaniol pentru Industrie, Turism şi Comerţ Miguel Sebastien. Foto: Mediafax.

Articol de Ionuţ Dragu, 20 Februarie 2010, 07:55

Reuniunea miniştrilor din Uniunea Europeană (UE) a fost una informală, la care nu au fost luate decizii, însă pe lângă analiza situaţiei actuale şi de viitor a industriei auto europene, a fost anunţată o iniţiativă practică imediată.

Potrivit corespondentului România Actualităţi la Bruxelles, Luminiţa Apostol este vorba despre organizarea, săptămâna viitoare, a unei reuniuni tehnice, pentru a analiza planul General Motors pentru uzina belgiană Opel de la Anvers.

Comisarul pentru industrie, Antonio Tajani, a anunţat că întâlnirea va fi organizată la cererea Belgiei. Ministrul preşedinte al regiunii flamande, Chris Peters, a spus că la întâlnire vor fi prezenţi şi comisarul Tajani, şi colegul său de la concurenţă, Joaquin Almunia, şi că pentru organizarea întâlnirii a obţinut sprijinul Germaniei şi Austriei, care au cerut Comisiei Europene să examineze cu atenţie detaliile planului de restructurare propus de General Motors pentru filiala Opel din Europa.

Ideea este ca serviciile specializate ale Comisiei să certifice că planul are la bază criterii economice, şi nu politice.

Analiza Comisiei este esenţială pentru ca ţările respective să decidă apoi ajutoare de stat pentru Opel, care la nivel european se ridică la 2,7 miliarde de euro, dintre care numai Germania ar urma să dea 1,5 miliarde de euro.

Planul General Motors pentru Opel are în vedere închiderea uzinei de la Anvers, unde lucrează aproape 2.400 de muncitori, şi reducerea numărului de angajaţi cu aproape 4.000 în Germania, 900 în Spania şi 500 în Marea Britanie.

Ministrul preşedinte al regiunii flamande a Belgiei, Chris Peters, a promis să încerce păstrarea uzinei de la Anvers, a cărei închidere ar provoca o adevărată catastrofă socială, pentru că pe lângă cei 2.400 de angajaţi ai uzinei şi-ar pierde locurile de muncă tot atâţia muncitori din companii mai mici care au contracte cu Opel.

Comisia Europeană a spus că planul General Motors a fost analizat deja şi că pare pus la punct pe criterii economice.

În acelaşi timp, Comisia aşteaptă de la guvernele statelor membre vizate informaţiile referitoare la ajutoarele de stat pentru Opel, pentru care tot comisia va trebui să-şi dea aprobarea.

Criza economică a afectat şi constructorii automobilelor Mercedes

Criza economică a afectat şi constructorul automobilelor Mercedes, care au anunţat pierderi de 2,6 miliarde de euro în 2009. Potrivit corespondentului România Actualităţi în Germania, Ovidiu Suciu, cifra de afaceri a scăzut cu 20%, iar numărul angajaţilor de pe liniile de producţie s-a diminuat cu 6%.

Unul dintre motivele principale este dat de producătorul Daimler, care prin scoaterea pe piaţă a mai multor modele de lux, nu a beneficiat, ca Opel şi Volkswagen, de Programul "Rabla". Totuşi, anul acesta se estimează că situaţia se va redresa.

Analiştii din piaţa auto germană se aşteptau ca producătorul de lux Daimler, fabricantul celebrelor automobile Mercedes, să anunţe pentru 2009 primele pierderi din ultimii nouă ani. Amploarea acestora, 2,6 miliarde de euro, a depăşit însă cele mai sumbre aşteptări.

În 2008, Daimler înregistra încă profituri de 1,4 miliarde. Nota de plată le revine acum acţionarilor, care nu vor mai beneficia de dividende, pentru prima oară în ultima 14 ani. Cifra de afaceri a scăzut cu 20% - de la 98 la 79 de miliarde de euro.

Producţia de automobile a Daimler s-a diminuat anul trecut cu 25%, ajungând la un total de 1,6 miliarde de maşini. Numărul angajaţilor a scăzut la rândul său cu 6%. Acţiunile Daimler au înregistrat în urma acestor anunţuri o prăbuşire de 10%.

Totuşi, conducerea concernului german priveşte cu optimism înainte. Anul 2010 va marca revenirea la profit - spune şeful grupului, Dieter Zetsche. Pentru el, 2009 nu a fost un an pierdut, ci unul în care concernul de la Stuttgart a devenit mult mai eficient şi mai pregătit să facă faţă concurenţei acerbe de piaţa de lux exercitată de BMW şi Audi.

Domnul Zetsche prognozează un profit operativ de peste 2,3 miliarde de euro pentru producătorul mărcii Mercedes în acest an. 1,5 miliarde din aceste câştiguri vor fi generate de vânzări ale mărcilor Mercedes Benz, Smart, Maybach şi AMG. Şi producţia va creşte, potrivit conducerii Daimler, cu 1,5 milioane de automobile pe an.

Că grupul auto de lux german are încredere în viziunea lui Dieter Zetsche s-a văzut la începutul acestei săptămâni, când contractul acestuia în fruntea companiei a fost prelungit cu trei ani. Daimler nu a beneficiat mai deloc în 2009 de Programul "Rabla", de care au profitat în general producătorii de autoturisme din clasa mică şi medie.

De aceea, grupul din sudul Germaniei se aşteaptă să se descurce bine în 2010, chiar dacă experţii avertizează că acest an va fi unul foarte greu pentru piaţa auto germană, ale cărei vânzări din 2009 au fost mai ales rezultatul acordării primei de casare de 2.500 de euro. Nu puţini specialişti din piaţă spun că fabricantul maşinilor Mercedes ar putea avea nevoie din nou, în curând, de un partener pentru a rămâne în piaţă într-o poziţie competitivă.

Şoferii trag la răspundere Ministerul Transporturilor
Obiectiv, România 16 Februarie 2010, 15:32

Şoferii trag la răspundere Ministerul Transporturilor

Unde sunt banii noştri? Asta se întreabă conducătorii auto, care vor să ştie cum s-au cheltuit taxele încasate.

Şoferii trag la răspundere Ministerul Transporturilor
"Cine s-ar putea măsura cu Von der Leyen pentru președinția Comisiei?"
În lume 26 Aprilie 2024, 10:31

"Cine s-ar putea măsura cu Von der Leyen pentru președinția Comisiei?"

POLITICO: Bruxelles-ul e plin de speculații despre cine ar putea fi ales șef al executivului UE.

"Cine s-ar putea măsura cu Von der Leyen pentru președinția Comisiei?"
"SUA trebuie să nu încalce limitele Chinei"
În lume 26 Aprilie 2024, 08:52

"SUA trebuie să nu încalce limitele Chinei"

Ministrul chinez de externe, Wank Yi, a spus omologului său american, Antony Blinken, că America trebuie să nu încalce...

"SUA trebuie să nu încalce limitele Chinei"
Israelul şi-a flexibilizat poziţia în negocierile cu Hamas
În lume 26 Aprilie 2024, 08:02

Israelul şi-a flexibilizat poziţia în negocierile cu Hamas

În Gaza s-ar mai afla încă 133 de ostatici, iar guvernul Netanyahu este tot mai presat de rudele celor răpiţi, dar şi de...

Israelul şi-a flexibilizat poziţia în negocierile cu Hamas
Iniţierea mecanismului european de acţiune pentru cazuri de criză
În lume 25 Aprilie 2024, 20:53

Iniţierea mecanismului european de acţiune pentru cazuri de criză

Preşedinţia belgiană a Consiliului Uniunii Europene a decis să iniţieze mecanismul de acţiune pentru cazuri de criză, pentru...

Iniţierea mecanismului european de acţiune pentru cazuri de criză
Vladimir Putin a declarat că plănuieşte să viziteze China în luna mai
În lume 25 Aprilie 2024, 20:49

Vladimir Putin a declarat că plănuieşte să viziteze China în luna mai

Preşedintele rus Vladimir Putin a declarat joi că plănuieşte să viziteze China în luna mai.

Vladimir Putin a declarat că plănuieşte să viziteze China în luna mai
Vineri se împlinesc 38 de ani de la explozia de la Cernobîl
În lume 25 Aprilie 2024, 20:35

Vineri se împlinesc 38 de ani de la explozia de la Cernobîl

Vineri se împlinesc 38 de ani de la explozia reactorului 4 al centralei nucleare de la Cernobîl din Ucraina, pe atunci parte...

Vineri se împlinesc 38 de ani de la explozia de la Cernobîl
Uniunea Europeană interzice aromele alimentare care imită fumul
În lume 25 Aprilie 2024, 20:32

Uniunea Europeană interzice aromele alimentare care imită fumul

Comisia Europeană a decis anul acesta să nu mai înnoiască autorizarea pentru opt tipuri de arome care sunt adăugate anumitor...

Uniunea Europeană interzice aromele alimentare care imită fumul