Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cherbourg: Două șantiere de elită ale industriei navale de apărare

La şantierul militar se construiesc celebrele submarine nucleare, iar compania Construction Mécanique Normandie produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Foto: Daniela Coman

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 03 Mai 2022, 18:06

Oraşul francez Cherbourg, de pe ţărmul Mării Mânecii, se mândreşte cu două dintre şantierele de elită ale industriei navale de apărare: în primul rând şantierul militar, unde se construiesc celebrele submarine nucleare, iar în al doilea rând compania Construction Mécanique Normandie – Construcţii Mecanice Normandia – care produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Corespondenta noastră, DC, cu un reportaj din atelierele acesteia din urmă, realizat cu ocazia vizite organizate de Asociaţia Jurnaliştilor Străini acreditaţi în Franţa:

De aproape un secol, Construction Mécanique Normandie produce nave militare de suprafaţă de dimensiuni mici şi medii, prezentându-se astăzi drept lider de piaţă în materie de design, construcţie, integrare sisteme, formare şi asistenţă pentru personalul pilotează ambarcaţiunile sale.

Vedete de urmărire uşoare, rapide şi dificil de detectat, corvete, nave de luptă, transportoare de trupe, de rachete, drone şi de tunuri, nave de intervenţie pentru acordarea de ajutor umanitar, vapoare port-elicoptere – aceasta este, pe scurt, cartea de vizită a CMN, care pe lângă atelierele de la Cherbourg, din Franţa, mai deţine două uzine în Germania şi una în Marea Britanie. Sunt produse scumpe, pentru că sunt adaptate cerinţelor clienţilor, fiind exportate în 30 de ţări, de la Australia, până în Peru şi Statele Unite, trecând prin monarhiile din zona Golfului şi Africa.

Chiar dacă este o companie privată, toate comenzile militare primite din exterior trebuie avizate de guvernul Franţei.

Preşedintele Director General, Serge Qaranta, ne dezvăluie secretul succesului acestei companii franceze de elită:

Capacitatea noastră de inovare şi de a răspunde foarte precis la cererile clientului. Produsele noastre nu sunt dintre cele care pot fi găsite pe toate rafturile, clientul ne spune exact de nevoi şi pretenţii are, iar noi îi dăm produsul care îi trebuie, aşa cum îl doreşte. Îmi permit comparaţia: aici nu facem haine de serie, ci croitorie de lux, mizând pe tehnologia de vârf.

Şantierul naval de la CMN este vast, iar pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu un spaţiu industrial locul este impresionant, dar în acelaşi timp poate părea haotic. Hale imense, peste care zgomotul este stăpân, maşini ciudate, multă automatizare, macarale, ambarcaţiuni de mărimi diverse, aflate în diferite stadii de construcţie. În realitate, totul este perfect sincronizat şi organizat în etape de definitivare a fiecărui produs: de la prelucrările metalice, montaj, sudură, finisaje, tâmplărie, vopsire, instalaţii termice şi electrice, amenajarea interiorului, integrarea motoarelor, a celorlalte instrumente de navigaţie şi mai ales dotarea cu sisteme informatice din ce în ce mai performante şi protejate de atacuri cibernetice.

Foto: Daniela Coman

Directorul de producție mi-a explicat cum a ajuns compania să aibă un personal atât de înalt calificat şi, în acelaşi timp, ataşat de munca şi de întreprinderea lor:

Avem o politică proprie de formare a personalului. În primul rând, avem continuu tineri în practică: jumătate de timp ei sunt prezenţi la şcoala profesională, iar cealaltă jumătate lucrează la noi şi sunt plătiţi. Pregătirea durează doi ani, la sfârşit devin autonomi şi cea mai mare parte sunt angajaţi în ateliere, iar alţii alge să-şi continue studiile. A doua metodă este o bună supraveghere a procesului de producţie, prin şefi de echipă şi tehnicieni de atelier, responsabili de calitatea producţiei şi de securitatea muncitorilor.

Iar la finalul acestei contribuţii comune a muncitorilor şi tehnicienilor din ateliere, vine testul suprem: lansarea la apă şi verificarea performanţelor navei. În timpul vizitei corespondenţilor străini acreditaţi în Franţa, am avut ocazia să ieşim în larg cu o vedetă de urmărire. Ce înseamnă să pilotezi o astfel de ambarcaţiune, am aflat de la pilotul de încercări al întreprinderii:

Este nevoie de multă atenţie, pentru că sunt vapoare foarte puternice. Dar nu este greu de condus, sunt ambarcațiuni uşor de utilizat. Chiar şi la viteze foarte mari. Din punct de vedere structural, graţie tehnologiei incorporate, nu are limite când se deplasează cu viteză mare, spre deosebire de alte nave. Priceperea pilotului se vede atunci când navighează pe mare agitată, când trebuie să se adapteze în funcţie de puterea vântului.

Toată această muncă propriu-zisă de construcţie este susţinută de institutul propriu de cercetare al Construction Metallique Normandie, generos finanţat şi în permanentă vânătoare de creiere.

Emisarul lui Trump, Steve Witkoff, vizită în Gaza
În lume 01 August 2025, 07:50

Emisarul lui Trump, Steve Witkoff, vizită în Gaza

Emisarul președintelui Donald Trump pentru Orientul Mijlociu, Steve Witkoff, vizitează Gaza pentru a inspecta criza umanitară...

Emisarul lui Trump, Steve Witkoff, vizită în Gaza
O nouă tentativă de negociere a armistițiului în Gaza
În lume 31 Iulie 2025, 19:17

O nouă tentativă de negociere a armistițiului în Gaza

Emisarul special american pentru Orientul Mijlociu, Steve Wittkoff, a ajuns, vineri, în Israel, unde a avut deja discuţii cu...

O nouă tentativă de negociere a armistițiului în Gaza
Preşedinta CE a salutat restabilirea independenţei organismelor anticorupţie din Ucraina
În lume 31 Iulie 2025, 18:55

Preşedinta CE a salutat restabilirea independenţei organismelor anticorupţie din Ucraina

Proiectul a fost propus de preşedintele Volodimir Zelenski, în urma protestelor de stradă.

Preşedinta CE a salutat restabilirea independenţei organismelor anticorupţie din Ucraina
Israelul, din ce în ce mai izolat diplomatic din cauza dezastrului umanitar din Gaza
În lume 31 Iulie 2025, 16:17

Israelul, din ce în ce mai izolat diplomatic din cauza dezastrului umanitar din Gaza

Premierul suedez, Ulf Kristersson, a cerut Uniunii Europene să îngheţe partea comercială a Acordului de asociere cu Israelul.

Israelul, din ce în ce mai izolat diplomatic din cauza dezastrului umanitar din Gaza
Incendiile de vegetaţie continuă să se extindă în Spania
În lume 31 Iulie 2025, 13:30

Incendiile de vegetaţie continuă să se extindă în Spania

Autoritățile comunică cu oamenii și le cer să îi ajute să îi identifice pe cei care le pornesc.

Incendiile de vegetaţie continuă să se extindă în Spania
Atac rusesc cu drone și rachete asupra capitalei Ucrainei
În lume 31 Iulie 2025, 08:20

Atac rusesc cu drone și rachete asupra capitalei Ucrainei

Rusia a declanșat un atac coordonat folosind rachete și drone împotriva capitalei Ucrainei în cursul nopții de...

Atac rusesc cu drone și rachete asupra capitalei Ucrainei
Portugalia: Cod Roşu de producere a incendiilor de vegetaţie până pe 7 august
În lume 31 Iulie 2025, 02:17

Portugalia: Cod Roşu de producere a incendiilor de vegetaţie până pe 7 august

Centrul şi nordul zonei continentale sunt vizate în principal.

Portugalia: Cod Roşu de producere a incendiilor de vegetaţie până pe 7 august
Măsuri comerciale pentru sprijinirea industriei europene a oţelului
În lume 30 Iulie 2025, 23:34

Măsuri comerciale pentru sprijinirea industriei europene a oţelului

11 ţări membre ale Uniunii Europeane, între care şi România, susţin propunerea.

Măsuri comerciale pentru sprijinirea industriei europene a oţelului