Ascultă Radio România Actualitaţi Live

OMV: Proiectul energetic Nabucco "a eşuat"

MAE precizează pentru Radio România că va continua să promoveze la nivelul UE realizarea unor proiecte aflate în diverse de stadii de evoluţie, între care proiectul AGRI.

OMV: Proiectul energetic Nabucco "a eşuat"
Foto: Arhivă

26 Iunie 2013, 18:57

Ca reactie la stirile aparute privind alegerea conductei Transatriatica in loc de Nabucco Vest pentru transprotul gazului azer spre Europa, ministerul de externe precizeaza pentru Radio Romania ca va continua să promoveze, atât la nivelul Uniunii Europene cât şi în plan regional, realizarea unor proiecte aflate în diverse de stadii de evoluţie, între care proiectul AGRI, conform redactorului Radio România, Carmen Gavrilă.

Ministerul de externe arata ca, experienta proiectului Nabucco va fi relevanta in conturarea unor proecte alternative.

Ministerul de externe anunta ca va continua sa actioneze in concordanta cu politica energetică a Uniunii Europene prentru realizarea unei pieţe interne de energie, sigură, competitivă şi durabilă .

La fel de importanta ramane pentru UE si pentru Romania, diversificarea surselor de aprovizionare cu energie, mai arata Ministerul de Externe.

Corectitudinea opţiunii pentru proiectul Nabucco a fost confirmată de decizia Uniunii Europene de a desemna Nabucco, în cadrul Coridorului Sudic European pentru gaze naturale, drept Proiect de Interes Comun pentru UE.

Această decizie a fost, în mare măsură, şi un rezultat al acţiunii diplomatice româneşti.

În eforturile de promovare a proiectului Nabucco, desfăşurate de-a lungul mai multor ani, autorităţile şi companiile româneşti au răspuns pe deplin obligaţiilor impuse de calendarul dezvoltării proiectului.

Ministerul de externe mentioneaza ca a asigurat,de-a lungul timpului, suportul diplomatic necesar şi accesul la informaţiile relevante pentru deciziile politice şi economice impuse de proiect.

Proiectul energetic Nabucco "a eşuat"

Proiectul energetic "Nabucco", de care era maxim interesată şi România, ca ţară de tranzit, a eşuat - au anunţat reprezentanţii OMV Austria, membri în structura de acţionariat.

Gazele azere ar fi urmat să fie transportate către Europa de Vest prin gazoductul Transadriatic (TAP), adică pe o rută mai sudică, ocolind România; specialiştii în domeniu spun că s-ar pierde astfel miliarde de euro.

Decizia oficială a consorţiului "Shah Deniz" va fi comunicată vineri.

România se arăta încrezătoare că decizia azerilor de la "Shah Deniz" va fi favorabilă proiectului "Nabucco Vest", iar ministrul de externe Titus Corlăţean comenta zvonurile care dădeau ca sigure eşecul "Nabucco" drept, citez, "permature şi speculative".

Dacă, totuşi, "Nabucco" eşuează - mai spunea Titus Corlăţean - România ar avea pregătit un plan B, care ar presupune exploatarea gazelor din Marea Neagră şi a gazelor şist.

Potrivit specialiştilor, în piaţă erau semnale negative de mai bine de trei ani, spre deosebire de TAP, gândit pe principiul cererii şi ofertei, proiectul "Nabucco" a plecat din start ca un proiect politic, neadaptat realităţilor economice - spune Dumitru Chiseliţă, fost director general ROMGAZ, care explică şi miza pentru România.

"Cel puţin doi-trei ani de zile de lucru pentru o serie de companii, care sunt undeva într-un pas foarte dificil în momentul de faţă; în primul şi primul rând, iau bani care intrau în România, era o bulă de aer extraordinar pentru multe-multe segmente, de la industria siderurgică, industria de material tubular, industria de echipamente petrol şi gaze, industria constructoare de astfel de proiecte; redevenţe către stat.

"Lipsa unei strategii care, într-adevăr, să-ţi permită o direcţie clară vizavi de ce-şi doreşte România în anii ce urmează, a afectat şi a erodat mult zona de abordare a acestui proiect", spune Dumitru Chiseliţă.

Varianta Transadriatica

În contextul liberalizării preţului la gaze, "Nabucco" nu ar fi produs un impact imediat, benficiile reale ar fi urmat să fie aduse după anul 2018 - mai spune Dumitru Chiseliţă, care nu exclude o înţelegere între South Streem, adică "Gazprom", şi austriecii de la OMV, cei care au făcut anunţul miercuri.

Proiectul "Nabucco" a beneficiat la început de susţinerea puternică a Uniunii Europene, în contextul în care se doreşte spargerea monopolului rusesc şi reducerea dependenţei Europei de importurile de la "Gazprom".

Prin "Nabucco", gazul din Marea Caspică ar fi urmat să parcurgă peste 1.300 de kilometri, din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria. "Transadriatic Pipeline" (TAP), conectează Turcia şi Italia, prin Grecia, Albania şi Marea Adriatică.

Sunt circumstanţele în care premierul Victor Ponta pleacă în Azerbaidjan, care parte a unui turneu economic, care mai include Kazahstanul şi Uzbekistanul.

La începutul săptămânii viitoare, Victor Ponta ar urma să se întâlnească la Beijing cu omologul său chinez.

România a înregistrat cea mai mare creştere a costurilor cu forţa de muncă din toată UE, în primul trimestru
Economie 16 Iunie 2025, 21:26

România a înregistrat cea mai mare creştere a costurilor cu forţa de muncă din toată UE, în primul trimestru

Avem o creştere de 16,1 procente, de patru ori mai mult decât media Uniunii Europeane, care este de 4,1%, şi de cinci ori mai...

România a înregistrat cea mai mare creştere a costurilor cu forţa de muncă din toată UE, în primul trimestru
Noul buget pe termen lung al Uniunii Europene trebuie să fie mai bine direcţionat
Economie 16 Iunie 2025, 18:44

Noul buget pe termen lung al Uniunii Europene trebuie să fie mai bine direcţionat

Auditorii Curţii susţin că transparenţa şi răspunderea de gestiune trebuie asigurate printre altele printr-un audit extern...

Noul buget pe termen lung al Uniunii Europene trebuie să fie mai bine direcţionat
Consecințele economice ale conflictului dintre Israel și Iran
Economie 16 Iunie 2025, 18:32

Consecințele economice ale conflictului dintre Israel și Iran

Intensificarea conflictului dintre Israel și Iran poate avea efecte economice negative semnificative.

Consecințele economice ale conflictului dintre Israel și Iran
CFR Călători nu va intra în faliment şi nici nu se pune problema sistării activităţii sale
Economie 16 Iunie 2025, 18:02

CFR Călători nu va intra în faliment şi nici nu se pune problema sistării activităţii sale

Conducerea acesteia are, luni, mai multe întâlniri cu reprezentanţi ai autorităţilor, pentru a identifica soluţii prin care...

CFR Călători nu va intra în faliment şi nici nu se pune problema sistării activităţii sale
Controale la mai multe supermarketuri din capitală
Economie 16 Iunie 2025, 14:42

Controale la mai multe supermarketuri din capitală

Inspectorii sanitari veterinari şi pentru siguranţă alimentelor au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare de 340.000...

Controale la mai multe supermarketuri din capitală
Intensificarea conflictului militar dintre Israel şi Iran „poate avea efecte economice negative semnificative”
Economie 16 Iunie 2025, 13:55

Intensificarea conflictului militar dintre Israel şi Iran „poate avea efecte economice negative semnificative”

Escaladarea conflictului din Orientul Mijlociu își poate pune amprenta pe dinamica prețurilor internaționale ale petrolului...

Intensificarea conflictului militar dintre Israel şi Iran „poate avea efecte economice negative semnificative”
Majorarea TVA-ului „ar duce la închiderea multor afaceri mici şi mijlocii” din domeniul Horeca
Economie 16 Iunie 2025, 11:26

Majorarea TVA-ului „ar duce la închiderea multor afaceri mici şi mijlocii” din domeniul Horeca

Avertismentul vine de la reprezentanţi ai sectorului hoteluri şi restaurante din România.

Majorarea TVA-ului „ar duce la închiderea multor afaceri mici şi mijlocii” din domeniul Horeca
Înscrierile pentru persoanele fizice la Rabla Auto încep joi, 19 iunie
Economie 15 Iunie 2025, 17:02

Înscrierile pentru persoanele fizice la Rabla Auto încep joi, 19 iunie

Cererile pot fi depuse până pe 27 noiembrie sau până la epuizarea fondurilor, pe site-ul afm.ro.

Înscrierile pentru persoanele fizice la Rabla Auto încep joi, 19 iunie