Ministrul finanțelor, Alexandru Nazare: Orice guvern era nevoit să ia măsuri de acest tip sau mai dure față de cât am luat noi
"Apel matinal" - Invitat: Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.

Articol de Radio România Actualităţi, 18 August 2025, 08:56
"Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican
Al doilea pachet de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar este în dezbatere publică și ar trebui adoptat până la finalul lunii, prin asumarea răspunderii Executivului. Guvernul a discutat și proiectul ordonanței de urgență care scoate de la finanțarea din PNRR proiectele de investiții ce nu pot să fie terminate până la sfârșitul lunii august a anului viitor, urmând să mai primească fonduri doar proiectele care sunt implementate în proporție de peste 30%. În pachetul doi de măsuri fiscal-bugetare sunt preconizate să fie incluse mai multe reforme. Între timp, Agenția internațională de evaluare financiară Fitch a reconfirmat ratingul suveran al României pentru datoria pe termen lung și scurt în valută, menținând însă perspectiva negativă. Invitat la "Apel matinal" este ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare. Bună dimineața!
Bună dimineața și mulțumesc pentru invitație!
Și noi vă mulțumim că ați acceptat invitația noastră! Haideți să aflăm care sunt principalele coordonate ale celui de-al doilea pachet fiscal. Ce schimbări intervin?
În primul rând, aș menționa vestea pe care am primit-o din partea agenției de rating Fitch, pentru că este o chestiune extrem de importantă, care acum trei luni de zile părea o bornă foarte greu de atins și în cursul zilei de vineri această veste a fost confirmată. Deci, practic, ratingul României a fost confirmat, foarte important, mai ales în perspectiva viitoarelor evaluări pe care România le va parcurge în luna septembrie și în luna octombrie, pentru că agenția de rating Moody's își va da raportul în luna septembrie, iar SNP-ul va reveni cu un raport în octombrie, după care în octombrie, pe 20, Comisia Europeană va evalua din nou situația financiară a României în procedura de deficit excesiv, în Consiliu. Toate aceste chestiuni sunt importante pentru că ele sunt în perspectiva adoptării pachetului doi. Pachetul doi ar trebui adoptat cât mai rapid în luna august, pentru că este un semnal pentru agenție, este un semnal pentru noua evaluare a Comisiei Europene, suntem evaluați din șase în șase luni, pentru că suntem în procedură de deficit excesiv, iar adoptarea acestor măsuri legislative facilitează foarte mult, bineînțeles, situația României în perspectiva în care suntem astăzi într-o continuă supraveghere din partea agențiilor și a Comisiei Europene.
Vă întrebam ce schimbări intervin în cel de-al doilea pachet fiscal?
Cred că cele mai importante mesaje de schimbare din al doilea pachet fiscal vizează întărirea colectării, descurajarea optimizărilor agresive intragrup, optimizărilor fiscale în general, curățarea mediului de afaceri de vehicule inactive, așa-numitele firme inactive - sunt peste 460.000 de firme inactive din diverse perioade, chiar și până la 10 ani, în România, care, bineînțeles, nu ne ajută în momentul când vrem să facem o administrare corectă, şi, bineînțeles, protejează contribuabilul corect. Ne-am angajat în fața partenerilor să reducem și deficitul și să avem o traiectorie credibilă și avem nevoie de astfel de măsuri, tocmai pentru a transmite mesajele corecte. Sunt multe alte măsuri în pachetul 2. Spre exemplu, avem o măsură în privința creșterii capitalului social, pachetul este în dezbatere publică, această măsură privind creșterea capitalului social este necesară pentru că un leu nu mai este o sumă suficientă cât să însemne responsabilizare față de creditorii privați ai unei companii, nu neapărat față de stat. Am propus o altă sumă în consultare, astăzi, mâine și în zile următoare suntem în consultări cu mediul privat, tocmai pentru a găsi formula optimă de a avea o sumă care să fie suficient să responsabilizeze companiile. De asemenea, introducem o sumă de 25 de lei pentru tot ceea ce înseamnă colete extracomunitare, pentru că suntem într-o situație în care am constatat o invazie de mici colete extracomunitare care afectează foarte mult micii antreprenori din România, peste 40.000 de antreprenori care au constatat o scădere a vânzărilor în ultimul an de zile, de când această creștere a vânzărilor extracomunitare a fost constatată. Este semnificativă, de la 2-3.000 de pachete de mici dimensiuni până la peste 220.000 de pachete.
Spuneați că este nevoie de astfel de măsuri. De ce sunt necesare aceste măsuri, dar și un plan de reforme?
Sunt necesare pentru că de cinci ani de zile suntem în deficit excesiv, de cinci ani de zile ni se cer măsuri. Diverse guverne din România în aceşti cinci ani de zile au promis că le fac, nu s-au ţinut de cuvânt sau s-au ţinut de cuvânt parţial, iar în momentul de faţă am ajuns în situaţia în care, la finalul PNRR-ului, Comisia Europeană ne pune în situaţia de a lua aceste măsuri sau în situaţia în care suntem nevoiţi să acceptăm o suspendare a fondurilor europene. Gândiți-vă că în Consiliu s-a discutat scrisoarea către Parlamentul European care să suspende angajamente pe anul viitor, în cazul în care, bineînțeles, nu lu măsurile din pachetul 1. Acest lucru a fost evitat, pentru că pachetul 1 a fost adoptat, dar nu e un pericol care este complet depășit, pentru că aceeași situație ar putea să se întâmple, bineînțeles, în octombrie, dacă nu respectăm o traiectorie credibilă. E vorba de măsuri credibile.
Da, asta voiam să vă și întreb, la ce ne putem aștepta în cazul în care ele nu ar fi adoptate?
În cazul în care nu vor fi adoptate, ne așteptăm la exact același pericol pe care l-am depășit în luna iulie, în ECOFIN-ul din luna iulie, pentru că supravegherea continuă din șase în șase luni. Avem... Eu cred că, atât măsurile din pachetul 1, cât și toate aceste măsuri din pachetul 2, vor fi suficient de credibile, vor fi convingătoare, atât pentru comisie, cât și pentru agenții, astfel încât să trecem cu bine evaluările din octombrie, dar condiția este să le adoptăm, bineînțeles.
România a înregistrat cea mai mare creștere economică din Uniunea Europeană în trimestrul 2 din 2025, comparativ cu precedentele trei luni, după cum arată datele publicate săptămâna trecută de Oficiul European pentru Statistică Eurostat, de 1,2%. Sigur, nu este mult, dar este cea mai mare din Uniunea Europeană. Ce înseamnă asta?
Este un semnal foarte bun. Bineînțeles, dacă vorbim de creșterea din semestru 1, vorbim de un 0,3%. Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat cu creșterea economică în ultimii patru ani, vedem că aceasta a decelerat permanent, dar este foarte important, mai ales în situația actuală, în care suntem cu o creștere economică firavă, faptul că se menține, se menţine un trend de creștere economică, este un semnal foarte bun pentru investitori. Pentru că unul din obiectivele noastre a fost să menținem creșterea economică, să stimulăm economia, pe cât posibil, acolo unde avem resurse sau prin alte tipuri de măsuri să stimulăm economia, astfel încât să trecem prin această perioadă economică dificilă fără să ajungem în recesiune.
Ce mesaj le transmiteți din partea guvernului și, evident, a Ministerului Finanțelor, companiilor, dar și românilor? Ce urmează în 2026 din punct de vedere fiscal-bugetar?
Cred că cel mai important mesaj este că nu putem depăși această perioadă dificilă dacă nu suntem... dacă nu înțelegem că e o chestiune pe care trebuie să o facem în comun. Trecem în comun prin această perioadă de criză, numai împreună vom putea cu adevărat să o depășim. E o chestiune pe care trebuie să o înțeleagă practic fiecare român, că orice guvern ar fi ajuns în această perioadă la Palatul Victoria era nevoit să ia măsuri de acest tip sau mai dure față de cât am luat noi și dacă nu am fi luat aceste măsuri, atunci măsurile impuse în toamnă de... în cazul în care am fi pierdut calificativul de investiție ar fi fost mult, mult mai dure și cu un efect mult mai mare față de pachetul 1 adoptat. Ca atare, pentru următoarele trei trimestre, pentru următorul an de zile, va trebui să depășim această perioadă dificilă. Avem multe argumente pentru a o face. Sunt investitori care sunt interesați de România, avem multe fonduri europene la dispoziție, PNRR-ul, cumva până în 2026, anul viitor, ne dă o plajă importantă, posibilități importante de a continua investiții în domenii cheie. Ca atare, cred că trebuie să ne concentrăm împreună pentru a ieși din această situație.
Ne vom concentra cu siguranță.
Și acest lucru pe termen scurt, dar pe termen mediu trebuie să ieșim din procedura de deficit excesiv care nu face onoare România. De cinci ani ne-am complăcut în această procedură.
Mulțumim pentru toate aceste precizări. Invitatul "Apelului matinal" a fost ministrul finanțelor, Alexandru Nazare./editor Florin Lepadatu/