Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Consiliul Concurenţei, interesat de impactul vânzării CFR Marfă

Şeful Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu declară la RRA că "in extremis", dacă viitorul proprietar al CFR Marfă ignoră condiţiile, ar putea refuza "autorizarea concentrării".

Consiliul Concurenţei, interesat de impactul vânzării CFR Marfă
Foto: Arhiva.

10 Mai 2013, 13:34

Investitorul care va prelua pachetul majoritar al CFR Marfă, scos recent la vânzare, va deţine automat şi depourile şi staţiile de încărcare.

Potrivit documentaţiei de privatizare, viitorul proprietar nu va putea reţine mai mult de şase luni depourile şi staţiile de încărcare.

El va trebui să vândă aceste active, iar una dintre instituţiile care va verifica îndeplinirea condiţiei este Consiliul Concurenţei.

Preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu mi-a spus că aici este vorba tocmai de rolul Consiliului în procesul de privatizare.

Bogdan Chiriţoiu: Dacă ministerul se va uita la preţ, treaba noastră este să ne uităm, dacă, într-adevăr, din punct de vedere concurenţial, putem autoriza tranzacţia respectivă.

Şi noi avem, teoretic, trei posibilităţi la dispoziţie: putem să spunem - nu este nicio problemă, cel care a câştigat licitaţia poate să preia compania; sau să spunem opusul, să spunem - nu, considerăm că nu putem autoriza această operaţiune; sau să autorizăm cu condiţii, să spunem - da, dar cel care o cumpără se obligă să facă anumite lucruri, fie să-şi asume un anumit comportament, fie să vândă anumite bucăţi.

Realizator: Doi dintre cei trei participanţi sunt deja jucători pe piaţa autohtonă, iar unul dintre ei are 25% din cota de piaţă. Pur ipotetic, putem vorbi de un monopol de la un anumit procent în sus?

--fb1

Bogdan Chirţoiu: N-o să intru în speculaţii, dar ce pot să spun e că pe noi ne interesează să n-avem o concentrare foarte mare a pieţei.

Contează însă să vedem exact cât de uşor este să se exercite concurenţă din alte domenii, am de-a face cu o piaţă naţională sau nu? Este uşor pentru cineva din afara României să intre pe piaţa noastră să concureze aceste companii? Au clienţii CFR Marfă alternative?

Realizator: Dumneavoastră aţi sesizat, la un moment dat, faptul că investitorul care va prelua pachetul majoritar de acţiuni, în primă fază va deţine automat şi depourile şi staţiile de încărcare. Înţeleg că statul român a pus o precondiţie a privatizării, ca investitorul care va cumpăra pachetul majoritar să vândă în teremen de şase luni aceste active. Ce se întâmplă dacă nu reuşeşte să le vândă, dacă cere un preţ prea mare, să spunem?

Bogdan Chiriţoiu: Asta va trebui noi să judecăm la un momentul acela. El ne-ar putea spune de exemplu de condiţiile obiective de piaţă care l-ar fi împiedicat să vândă.

Am avut cazuri când ni s-a cerut, domnule, mai acordaţi-ne încă şase luni să vindem în condiţii normale, deci nu ne obligaţi să vindem de pe azi pe mâine, pentru că luăm un preţ prost.

Dacă cineva ştie că eşti cu spatele la zid şi trebuie să vinzi, nu-ţi va oferi un preţ foarte bun, da?

Realizator: Cine stabileşte preţul corect?

Bogdan Chiriţioiu: Dacă ei spun că n-au reuşit să vândă în, să spunem, în şase luni şi vor o extindere a termenului, trebuie să argumenteze în faţa noastră.

Realizator: Dar ei tot cu spatele la zid vor fi.

Bogdan Chiriţoiu: Dar cu un pic mai mult spaţiu decât dacă ar fi obligat să o facă musai. Legea ne cere să avem o intenţie fermă. Deci n-o să ne apucăm să analizăm posibilităţi.

Foarte corect aţi spus dumneavoastră, organizaţia asta s-ar putea să vină de la noi sau s-ar putea să se considere că este un caz care priveşte Comisia Europeană şi, atunci, să vină de la Bruxelles.

Realizator: După ce criterii se decide cine analizează, dumneavoastră sau Comisa Europeană?

Bogdan Chiriţoiu: Ideea este că, dacă avem de-a face cu o operaţiune care afectează, practic, exclusiv piaţa românească, atunci este de competenţa noastră; sau dacă este suficient de mare, suficient de importantă cât să aibă o dimensiune comunitară, atunci este de atribuţia Comisiei Europene.

Realizator: Din păcate, experienţa de până acum arată că în România e mai greu cu privatizările, oamenii sunt sătui de circ, mă gândesc şi la ce s-a întâmplat cu Oltchim-ul.

Bogdan Chiriţoiu: Exact.

Realizator: Ce se întâmplă dacă preia un investitor compania şi, ulterior, la analiza Consiliului Concurenţei, reiese că nu este în regulă?

Bogdan Chiriţoiu: Ar fi un final pe care noi nu ni-l dorim, dar, în acelaşi timp, avem nişte legi de respectat. La ce vă gândiţi dumneavoastră şi mă gândesc eu, nu pot să fie lucruri noi pentru ei.

Realizator: Nu ştiu dacă mă gândesc la ce vă gândiţi dumneavoastră, pentru că nu sunt din domeniu, mă gândesc doar că sunt oameni de afaceri în primul rând, să fie clar pentru toată lumea: dacă la analiza Consiliului Concurenţei, de după privatizare, veţi constata că nu se îndeplinesc criteriile pe care le aveţi în vedere, ce riscă investitorul care a câştigat licitaţia?

Bogdan Chiriţoiu: Putem să-i cerem să vină cu remedii, să facă anumite modificări, de genul să vândă anumite părţi din business, sau putem ajunge în extremis şi la refuzul de a autoriza concentrarea.

Peste o sută de hectare de plajă, scoase la licitație anul acesta
Economie 30 Aprilie 2025, 21:36

Peste o sută de hectare de plajă, scoase la licitație anul acesta

În acest an, Administrația Apele Române a scos la licitație 160 de sectoare de plajă de pe litoral.

Peste o sută de hectare de plajă, scoase la licitație anul acesta
Numărul posturilor ocupate în instituțiile de stat s-a redus
Economie 30 Aprilie 2025, 17:05

Numărul posturilor ocupate în instituțiile de stat s-a redus

Ministrul de finanțe, Tánczos Barna, spune că în martie, pentru a doua lună la rând, numărul posturilor ocupate în...

Numărul posturilor ocupate în instituțiile de stat s-a redus
Lucrările la Via Carpatia ar putea începe în această toamnă
Economie 30 Aprilie 2025, 07:37

Lucrările la Via Carpatia ar putea începe în această toamnă

Autorităţile române se află în etapa de licitaţie pentru unele tronsoane ale Via Carpatia.

Lucrările la Via Carpatia ar putea începe în această toamnă
Construcția lotului Pipirig - Vânători-Neamț din autostrada A8
Economie 29 Aprilie 2025, 13:21

Construcția lotului Pipirig - Vânători-Neamț din autostrada A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat marți contractul pentru construcția lotului Pipirig -...

Construcția lotului Pipirig - Vânători-Neamț din autostrada A8
ANOFM: Cei mai mulţi şomeri au între 40 şi 49 de ani
Economie 28 Aprilie 2025, 11:59

ANOFM: Cei mai mulţi şomeri au între 40 şi 49 de ani

Potrivit ANOFM, rata şomajului la sfârşitul lunii martie a fost de 3,33 la sută, mai mică faţă de luna anterioară.

ANOFM: Cei mai mulţi şomeri au între 40 şi 49 de ani
Mircea Fechet: Am alocat un buget istoric, 1,42 miliarde de lei
Economie 28 Aprilie 2025, 09:16

Mircea Fechet: Am alocat un buget istoric, 1,42 miliarde de lei

"Apel matinal" - Invitat: ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet.

Mircea Fechet: Am alocat un buget istoric, 1,42 miliarde de lei
Românii pot investi până la începutul lunii mai în titlurile de stat Tezaur
Economie 28 Aprilie 2025, 08:15

Românii pot investi până la începutul lunii mai în titlurile de stat Tezaur

Persoanele fizice care sunt înregistrate în Spațiul Privat Virtual le pot cumpăra online până pe 8 mai, iar de la sediul...

Românii pot investi până la începutul lunii mai în titlurile de stat Tezaur
Săptămâna aceasta începe înscrierea în Programul Rabla
Economie 28 Aprilie 2025, 08:11

Săptămâna aceasta începe înscrierea în Programul Rabla

Producătorii auto se pot înregistra de miercuri, 30 aprilie, și pot depune dosarul de validare la Administrația Fondului...

Săptămâna aceasta începe înscrierea în Programul Rabla