Lumina Sfântă de la Ierusalim
Patriarhul intră în Sfântul Mormânt singur iar după un anumit interval iese cu Lumina Sfântă, pe care o dă mai departe credincioşilor şi delegaţiilor bisericilor prezente.
 
			Articol de Izabela Aivăncesei, 03 Aprilie 2010, 10:11
În fiecare an, în Sâmbăta Mare, în Biserica Învierii din Ierusalim,  se oficiază o slujbă specială în cadrul căreia un foc se coboară pe  mormântul gol al Iisus Hristos.
  Mormântul, aflat într-o mică bisericuţă sub cupola Bisericii Învierii,  este sigilat din seara de vineri, după ce toate candelele au fost  stinse.
  În Sâmbăta Mare, biserica se umple de pelerini. Spre deosebire de alţi  ani, anul acesta, pentru că sărbătoarea Paştelui ortodox coincide cu cea  a catolicilor, accesul în biserica ce adăposteşte Mormântul Domnului va  fi interzis în timpul misei oficiate de catolici, care se preconizează a  se termina la ora 10.
  În jurul orei 13.30. este aşteptat Patriarhul grec al Ierusalimului,  Teofilos al II-lea, împreună cu soborul său de ierarhi şi preoţi. Ei  intră în Biserica Învierii, înconjoară Sfântul Mormânt şi se opresc în  faţa intrării sigilate. 
  Patriarhul este controlat să nu aibă asupra sa surse de foc şi intră în  Sfântul Mormânt singur. 
  În acest timp, miile de credincioşi spun rugăciuni şi stau pregătiţi cu   mănunchiul de 33 de lumânări în mână pentru a primi lumina.
  După un interval de timp, nu în toţi anii la fel de lung, Patriarhul  Ierusalimului iese din Sfântul Mormânt cu lumânările aprinse şi dă  lumină tuturor. În câteva secunde, lumina se răspândeşte din mână în  mână în toată biserica.
Delegaţiile altor Biserici Ortodoxe prezente la Ierusalim iau lumină în niste felinare speciale şi pleacă spre ţările lor, pentru a împărţii din Lumina de la Ierusalim credincioşilor la miezul nopţii.
Anul acesta, o delegaţie a Bisericii Ortodoxe Române condusă de Episcopul Varsanufie Prahoveanul, Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştiului, se află la Ierusalim pentru a aduce lumina în ţară.
  Unii credincioşi mărturisesc că văd la un moment dat, cu puţin timp  înainte de ieşirea Patriarhului din Sfântul Mormânt, o lumina sub formă  de glob sau de scântei în interiorul bisericii mari. La fel, există  mărturii conform cărora timp de câteva secunde după ieşirea Patriarhului  cu lumina, flacăra lumânărilor nu arde, fiind vorba de un "foc rece."
  Credincioşii ortodocşi consideră că venirea luminii la Ierusalim în  Sâmbăta mare este un miracol anual, prin care Dumnezeu întăreşte  credinţa că Hristos a înviat.
  Din punct de vedere teologic, venirea luminii de la Ierusalim în Sâmbăta  Mare simbolizează lumina pe care a dus-o cu sine Iisus Hristos când s-a  coborât cu sufletul în iad, pentru a-i învia pe cei de acolo.












