Ascultă Radio România Actualitaţi Live

ARTRI: Vrem să asigurăm un climat de fair-play în transporturi

Reprezentanții asociațiilor transportatorilor au vorbit, la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, despre problemele transportatorilor români și posibile soluții de rezolvare.

Călin Sabău, director general al Fundaţiei Academia de Transport Intern şi Internaţional - FATII - ARTRI și Florinel Andrei, Secretar general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI). Foto: Marius Țoghină

Articol de Luminiţa Voinea, 23 Aprilie 2024, 15:45

Prioritatea Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) este aceea de a asigura un climat de fair-play în transporturi, o competiție la care toți transportatorii să aibă șanse egale și obiective ambițioase, a declarat Florinel Andrei, secretar general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.

Alături de ARTRI, Fundaţia Academia de Transport Intern şi Internaţional – ARTRI vine în sprijinul transportatorilor, a personalului specializat din transporturi, și a conducătorilor auto, prin organizarea de cursuri specializate pe diferite ramuri ale transporturilor.

“Ne-am autorizat la toate cursurile obligatorii de-a lungul vremii pentru că, odată intrând în Uniunea Europeană, a trebuit să aplicăm directivele și regulamentele europene, astfel încât în mare, cursurile sunt pentru managerii de transport persoane/marfă, pentru conducătorii auto marfă, persoane, agabaritic, taxi, închiriere, pentru conducători auto care transportă mărfuri periculoase, inclusiv clasa 7 Materiale radioactive, pentru care suntem autorizați de Comisia Națională pentru Contorul Activităților Nucleare. De asemenea, conducătorii auto care transportă animale vii, un domeniu foarte interesant. În plus, consilierii de siguranță care organizează activitatea în cadrul operatorului de transport care transportă mărfuri periculoase, instructorii auto și profesorii de legislație rutieră, cei care ulterior vor lucra în școli de șoferi și vor pregăti viitorii șoferi”, spune Călin Sabău, director general al Fundației Academia de Transport Intern și Internațional ARTRI.

Marea majoritate a angajatorilor nu plătesc cursurile

Problemele cu care se confruntă transportatorii sunt numeroase, de la timpii mari de așteptare la frontieră, problema salarizării, migrarea forței de muncă în Occident, dar și faptul că certificatele trebuie reînnoite o dată la cinci ani de zile, așa cum prevede legislația europeană, dar fără asigurarea unui suport de pregătire continuă din partea autorităților din transporturi, respectiv Ministerul Transporturilor și Autoritatea Rutieră Română.

“O altă problemă este că marea majoritate a angajatorilor nu plătesc cursurile, așa încât conducătorii auto sunt nevoiți să plătească aceste cursuri din propriul buget, ceea ce în Uniunea Europeană nu prea se întâmplă”, a punctat Călin Sabău.

Aceste probleme au fost semnalate în direct de ascultătorii Serviciului de noapte, transportatori care au sunat și au intrat în direct în emisiune, atât din România, cât și din Europa.

Propunerile de îmbunătățire a activității transportatorilor, dar și problemele cu care se confruntă pot fi trimise Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale, pe site-ul său.

“Pot fi membri ai asociației, chiar și persoane fizice din acest domeniu și clasificând cum trebuie astfel de informații și inițiative le putem promova cu șanse reale. Dacă reușim stabilirea unei mase critice de persoane , de exemplu în cazul acestor certificate periodice, putem ajuta la rezolvarea unor astfel de probleme”, a spus Florinel Andrei, secretar general al ARTRI.

Tribunalului de Arbitraj Internațional în Transporturi

În România există foarte multe litigii în domeniul transporturilor , problemă semnalată de firmele cu activitate în domeniu, care sesizau că nu există judecători specializați.

În acest context, ARTRI a înființat în urmă cu aproape 10 ani, un tribunal arbitral pentru transporturi.

Acesta are rolul de a furniza o jurisdicţie alternativă cu caracter privat în principal în materia transporturilor şi activităţilor auxiliare transporturilor (depozitări, manipulari, servicii de poștă și curierat, activități ale comisionarilor vamali, activități ale caselor de expediții).

Acest tribunal arbitral emite judecăți care sunt executorii în 120 de țări. Sunt mai multe avantaje aici. Primul este acela că arbitrii sunt specializați în transport. Al doilea, ar fi acela că o soluție într-un astfel de litigiu se dă în maximum șase luni de la momentul în care litigiul a fost adus la cunoștința comisiei tribunalului. Dintr-o statistică pe care o avem, aproximativ 40.000 de contracte care au avut clauza arbitrală inclusă, au fost litigii soluționate între părți. De exemplu, a fost un caz cu o parte franceză și o parte română. În situația în care nu ar fi avut clauza arbitrală în contract, atunci ar fi fost foarte dificil, dacă nu imposibil, de obținut o soluție într-un timp rezonabil”, a exemplificat Florinel Andrei.

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) este o organizație profesională, neguvernamentală, independentă, fara scop lucrativ, de drept privat, ai carei membri sunt societăți de transport internațional din România.

ARTRI este asociația natională garantă pentru Convenția TIR în România.

Convenția TIR, semnată în anul 1975, permite transportul internațional de marfă, în vehicule rutiere sigilate în vamă, în birourile vamale din țară de plecare către birourile vamale din țara de destinație, tranzitând oricâte țări, fără efectuarea controlului fizic al mărfii în tranzit și fără depunerea unei garanții vamale la frontieră.

ARTRI emite si garantează față de autoritățile vamale carnetele TIR necesare transportului rutier internațional de mărfuri.

Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 22/23

5000 de alergători sunt așteptați la apus, la Bucharest 10K GRAND PRIX 
Serviciul de noapte 27 Iunie 2024, 12:25

5000 de alergători sunt așteptați la apus, la Bucharest 10K GRAND PRIX 

Traseul începe din Piața Constituției, trece prin Bulevardul Unirii și cuprinde unele dintre cele mai emblematice repere ale...

5000 de alergători sunt așteptați la apus, la Bucharest 10K GRAND PRIX 
Premieră culturală europeană: Festivalul Internațional de Muzică Interbelică 2024, la Sala Radio  
Serviciul de noapte 26 Iunie 2024, 06:30

Premieră culturală europeană: Festivalul Internațional de Muzică Interbelică 2024, la Sala Radio  

Serviciul de noapte cu Maria Țoghină a adus informații în premieră despre Festivalul Internațional de Muzică Interbelică...

Premieră culturală europeană: Festivalul Internațional de Muzică Interbelică 2024, la Sala Radio  
Serviciul de noapte. Muzica interbelică revine la viață pe scena Sălii Radio
Serviciul de noapte 24 Iunie 2024, 08:54

Serviciul de noapte. Muzica interbelică revine la viață pe scena Sălii Radio

Serviciul de noapte vă aduce în atenție prima ediție a Festivalului Internațional al Muzicii Interbelice.

Serviciul de noapte. Muzica interbelică revine la viață pe scena Sălii Radio
European Publishing Congress 2024, Viena: Originalitatea și excelența, atribute esențiale ale jurnaliștilor
Serviciul de noapte 21 Iunie 2024, 11:00

European Publishing Congress 2024, Viena: Originalitatea și excelența, atribute esențiale ale jurnaliștilor

Lideri mass-media din toată Europa au subliniat necesitatea adoptării cu prudență a AI și au punctat faptul că originalitatea...

European Publishing Congress 2024, Viena: Originalitatea și excelența, atribute esențiale ale jurnaliștilor
European Publishing Congress 2024, Viena: Mass-media și Inteligența Artificială
Serviciul de noapte 20 Iunie 2024, 09:06

European Publishing Congress 2024, Viena: Mass-media și Inteligența Artificială

European Publishing Congress reunește sute de profesioniști de top din presa europeană și oferă an de an o platformă pentru...

European Publishing Congress 2024, Viena: Mass-media și Inteligența Artificială
Iulian Chifu:  Războiul convențional al Rusiei împotriva Ucrainei rămâne principala amenințare de securitate
Serviciul de noapte 19 Iunie 2024, 16:46

Iulian Chifu:  Războiul convențional al Rusiei împotriva Ucrainei rămâne principala amenințare de securitate

Prof.univ. Iulian Chifu a analizat principalele amenințări la adresa securitatății globale, cu accent pe războiul de...

Iulian Chifu:  Războiul convențional al Rusiei împotriva Ucrainei rămâne principala amenințare de securitate
EXCLUSIV ONLINE Digital News Report 2024: Radio România, în topul “Brand Trust”
Serviciul de noapte 19 Iunie 2024, 08:38

EXCLUSIV ONLINE Digital News Report 2024: Radio România, în topul “Brand Trust”

La nivel global, încrederea în știri (40%) a rămas stabilă în ultimul an, în scădere însă cu patru puncte procentuale față de...

EXCLUSIV ONLINE Digital News Report 2024: Radio România, în topul “Brand Trust”
Care este stadiul conflictelor înghețate, într-o perioadă în care planeta "fierbe"?
Serviciul de noapte 17 Iunie 2024, 08:14

Care este stadiul conflictelor înghețate, într-o perioadă în care planeta "fierbe"?

Prof univ Iulian Chifu, președintele Centrului pentru Prevenirea Conflictelor și Early Warning, este invitatul Serviciului de...

Care este stadiul conflictelor înghețate, într-o perioadă în care planeta "fierbe"?