Ascultă Radio România Actualitaţi Live

ARTRI: Vrem să asigurăm un climat de fair-play în transporturi

Reprezentanții asociațiilor transportatorilor au vorbit, la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, despre problemele transportatorilor români și posibile soluții de rezolvare.

Călin Sabău, director general al Fundaţiei Academia de Transport Intern şi Internaţional - FATII - ARTRI și Florinel Andrei, Secretar general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI). Foto: Marius Țoghină

Articol de Luminiţa Voinea, 23 Aprilie 2024, 15:45

Prioritatea Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) este aceea de a asigura un climat de fair-play în transporturi, o competiție la care toți transportatorii să aibă șanse egale și obiective ambițioase, a declarat Florinel Andrei, secretar general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale, la emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.

Alături de ARTRI, Fundaţia Academia de Transport Intern şi Internaţional – ARTRI vine în sprijinul transportatorilor, a personalului specializat din transporturi, și a conducătorilor auto, prin organizarea de cursuri specializate pe diferite ramuri ale transporturilor.

“Ne-am autorizat la toate cursurile obligatorii de-a lungul vremii pentru că, odată intrând în Uniunea Europeană, a trebuit să aplicăm directivele și regulamentele europene, astfel încât în mare, cursurile sunt pentru managerii de transport persoane/marfă, pentru conducătorii auto marfă, persoane, agabaritic, taxi, închiriere, pentru conducători auto care transportă mărfuri periculoase, inclusiv clasa 7 Materiale radioactive, pentru care suntem autorizați de Comisia Națională pentru Contorul Activităților Nucleare. De asemenea, conducătorii auto care transportă animale vii, un domeniu foarte interesant. În plus, consilierii de siguranță care organizează activitatea în cadrul operatorului de transport care transportă mărfuri periculoase, instructorii auto și profesorii de legislație rutieră, cei care ulterior vor lucra în școli de șoferi și vor pregăti viitorii șoferi”, spune Călin Sabău, director general al Fundației Academia de Transport Intern și Internațional ARTRI.

Marea majoritate a angajatorilor nu plătesc cursurile

Problemele cu care se confruntă transportatorii sunt numeroase, de la timpii mari de așteptare la frontieră, problema salarizării, migrarea forței de muncă în Occident, dar și faptul că certificatele trebuie reînnoite o dată la cinci ani de zile, așa cum prevede legislația europeană, dar fără asigurarea unui suport de pregătire continuă din partea autorităților din transporturi, respectiv Ministerul Transporturilor și Autoritatea Rutieră Română.

“O altă problemă este că marea majoritate a angajatorilor nu plătesc cursurile, așa încât conducătorii auto sunt nevoiți să plătească aceste cursuri din propriul buget, ceea ce în Uniunea Europeană nu prea se întâmplă”, a punctat Călin Sabău.

Aceste probleme au fost semnalate în direct de ascultătorii Serviciului de noapte, transportatori care au sunat și au intrat în direct în emisiune, atât din România, cât și din Europa.

Propunerile de îmbunătățire a activității transportatorilor, dar și problemele cu care se confruntă pot fi trimise Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale, pe site-ul său.

“Pot fi membri ai asociației, chiar și persoane fizice din acest domeniu și clasificând cum trebuie astfel de informații și inițiative le putem promova cu șanse reale. Dacă reușim stabilirea unei mase critice de persoane , de exemplu în cazul acestor certificate periodice, putem ajuta la rezolvarea unor astfel de probleme”, a spus Florinel Andrei, secretar general al ARTRI.

Tribunalului de Arbitraj Internațional în Transporturi

În România există foarte multe litigii în domeniul transporturilor , problemă semnalată de firmele cu activitate în domeniu, care sesizau că nu există judecători specializați.

În acest context, ARTRI a înființat în urmă cu aproape 10 ani, un tribunal arbitral pentru transporturi.

Acesta are rolul de a furniza o jurisdicţie alternativă cu caracter privat în principal în materia transporturilor şi activităţilor auxiliare transporturilor (depozitări, manipulari, servicii de poștă și curierat, activități ale comisionarilor vamali, activități ale caselor de expediții).

Acest tribunal arbitral emite judecăți care sunt executorii în 120 de țări. Sunt mai multe avantaje aici. Primul este acela că arbitrii sunt specializați în transport. Al doilea, ar fi acela că o soluție într-un astfel de litigiu se dă în maximum șase luni de la momentul în care litigiul a fost adus la cunoștința comisiei tribunalului. Dintr-o statistică pe care o avem, aproximativ 40.000 de contracte care au avut clauza arbitrală inclusă, au fost litigii soluționate între părți. De exemplu, a fost un caz cu o parte franceză și o parte română. În situația în care nu ar fi avut clauza arbitrală în contract, atunci ar fi fost foarte dificil, dacă nu imposibil, de obținut o soluție într-un timp rezonabil”, a exemplificat Florinel Andrei.

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) este o organizație profesională, neguvernamentală, independentă, fara scop lucrativ, de drept privat, ai carei membri sunt societăți de transport internațional din România.

ARTRI este asociația natională garantă pentru Convenția TIR în România.

Convenția TIR, semnată în anul 1975, permite transportul internațional de marfă, în vehicule rutiere sigilate în vamă, în birourile vamale din țară de plecare către birourile vamale din țara de destinație, tranzitând oricâte țări, fără efectuarea controlului fizic al mărfii în tranzit și fără depunerea unei garanții vamale la frontieră.

ARTRI emite si garantează față de autoritățile vamale carnetele TIR necesare transportului rutier internațional de mărfuri.

Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 22/23

EXCLUSIV Serviciul de noapte, prima emisiune radio accesibilizată în limba semnelor române
Serviciul de noapte 08 Decembrie 2025, 08:46

EXCLUSIV Serviciul de noapte, prima emisiune radio accesibilizată în limba semnelor române

Ediția specială realizată de Maria Țoghină propune un format inovator: emisiunea radio, difuzată în direct la Radio România...

EXCLUSIV Serviciul de noapte, prima emisiune radio accesibilizată în limba semnelor române
Premieră RRA: Emisiune de noapte accesibilizată în limba semnelor române
Serviciul de noapte 05 Decembrie 2025, 17:53

Premieră RRA: Emisiune de noapte accesibilizată în limba semnelor române

Radio România Actualități înregistrează o premieră: luni noaptea, emisiunea Serviciul de noapte realizată de Maria Țoghină,...

Premieră RRA: Emisiune de noapte accesibilizată în limba semnelor române
Liceele vor avea libertatea să își creeze propriile variante de plan cadru de învățământ
Serviciul de noapte 28 Noiembrie 2025, 16:20

Liceele vor avea libertatea să își creeze propriile variante de plan cadru de învățământ

Liceele care doresc pilotarea propriilor planuri-cadru își pot depune candidatura până la 15 ianuarie 2026, pentru a pune...

Liceele vor avea libertatea să își creeze propriile variante de plan cadru de învățământ
EXCLUSIV Programul FLEX revine: Liceenii români pot studia din nou în SUA
Serviciul de noapte 25 Noiembrie 2025, 07:36

EXCLUSIV Programul FLEX revine: Liceenii români pot studia din nou în SUA

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a anunţat în exclusivitate la emisiunea "Serviciul de noapte" de la Radio România...

EXCLUSIV Programul FLEX revine: Liceenii români pot studia din nou în SUA
Analiză Asociația Energia Inteligentă: România, lider european la scumpiri
Serviciul de noapte 24 Noiembrie 2025, 10:27

Analiză Asociația Energia Inteligentă: România, lider european la scumpiri

România ocupă locul 1 în rândul țărilor din Europa, raportat la puterea de cumpărare și are cea mai mare creștere a prețului...

Analiză Asociația Energia Inteligentă: România, lider european la scumpiri
România testează cea mai mare schimbare din licee. Ce înseamnă un liceu care își construiește singur planul-cadru?
Serviciul de noapte 24 Noiembrie 2025, 09:23

România testează cea mai mare schimbare din licee. Ce înseamnă un liceu care își construiește singur planul-cadru?

Dacă vreți să înțelegeți unde merge școala românească în următorii ani, nu ratați ediția de luni, semnată Maria Țoghină!

România testează cea mai mare schimbare din licee. Ce înseamnă un liceu care își construiește singur planul-cadru?
Alina Bârgăoanu: Factorul comun care predispune la dezinformare este neîncrederea în autoritatea statului
Serviciul de noapte 19 Noiembrie 2025, 10:15

Alina Bârgăoanu: Factorul comun care predispune la dezinformare este neîncrederea în autoritatea statului

In era tehnologiilor digitale, în care terenul fertil pentru dezinformare este reprezentat de neîncredere, suspiciune, lipsă...

Alina Bârgăoanu: Factorul comun care predispune la dezinformare este neîncrederea în autoritatea statului
Asociația Energia Inteligentă solicită  adoptarea unei Ordonanțe de Urgență pentru Sistemul de Comunicare Național "SapăSigur"
Serviciul de noapte 17 Noiembrie 2025, 09:34

Asociația Energia Inteligentă solicită adoptarea unei Ordonanțe de Urgență pentru Sistemul de Comunicare Național "SapăSigur"

Exploziile nu sunt accidente inevitabile, ci consecințe previzibile ale unei lipse de acțiune sistemică, afirmă președintele...

Asociația Energia Inteligentă solicită adoptarea unei Ordonanțe de Urgență pentru Sistemul de Comunicare Național "SapăSigur"

Radio România

Studiu: Românii care nu fac diferența între conținutul creat cu AI și cel real, de peste cinci ori mai expuși fraudei

Studiu: Românii care nu fac diferența între conținutul creat cu AI și cel real, de peste cinci ori mai expuși fraudei

Studiu: Românii care nu fac diferența între conținutul creat cu AI și cel real, de peste cinci ori mai expuși fraudei
Revoluţionarii din Decembrie 1989 de la Timişoara, dezamăgiţi că aspiraţiile de atunci nu s-au realizat complet

Revoluţionarii din Decembrie 1989 de la Timişoara, dezamăgiţi că aspiraţiile de atunci nu s-au realizat complet

Revoluţionarii din Decembrie 1989 de la Timişoara, dezamăgiţi că aspiraţiile de atunci nu s-au realizat complet
BUZĂU: Restricții de circulație pe DN 2B, în zona trecerii la nivel cu cale ferată din Bâlhacu

BUZĂU: Restricții de circulație pe DN 2B, în zona trecerii la nivel cu cale ferată din Bâlhacu

BUZĂU: Restricții de circulație pe DN 2B, în zona trecerii la nivel cu cale ferată din Bâlhacu
DÂMBOVIȚA: 4 răniți și 5 mașini avariate în urma unui accident produs de un septuagenar, la Târgoviște

DÂMBOVIȚA: 4 răniți și 5 mașini avariate în urma unui accident produs de un septuagenar, la Târgoviște

DÂMBOVIȚA: 4 răniți și 5 mașini avariate în urma unui accident produs de un septuagenar, la Târgoviște