Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Transfăgărăşanul – Regele drumurilor din România

Un foto-reportaj realizat de Alexandru Lancuzov pe cea mai "la înălţime" şosea din ţară

Articol de Alex Lancuzov, 04 August 2010, 10:09

Natura sălbatică, peisajele unice şi mai ales aventura rutieră la înălţime fac din Transfăgărăşan o destinaţie obligatorie pentru orice şofer care se respectă. Cea mai înaltă şosea asfaltată din ţară pune la grea încercare motoarele maşinilor dar şi abilităţile celor de la volan care trebuie să găsească la timp plaja de turaţii corespunzătoare cuplului de care dispune autoturismul.

Construit în timp record (1970 -1974) DN 7 C are 151 km. şi atinge 2042 m. în apropiere de tunelul (fotografie din tunel, mai jos) care desparte judeţele Argeş şi Sibiu.

Din Bucureşti până la Bâlea Lac sunt puţin peste 230 de km. iar turiştii din ţară dar şi din străinătate profită de cele 4 luni în care accesul auto este permis între Piscu Negru km. 104 şi Bâlea Cascadă km. 130 – traseul cel mai spectaculos dar şi cel mai aglomerat pe timpul week-endului.

Din Piteşti Nord până la Curtea de Argeş şoseaua este acceptabilă fără gropi dar cu porţiuni denivelate şi cu lucrări de decopertare.

Adevăratul test al suspensiilor începe din comuna Arefu cu gropi progresive şi curbe strânse pentru ca în tunelul de lângă Barajul Vidraru să ne lovim puternic scuturile şi pragurile în cratere adânci. Drumarii din Argeş cam taie frunză verde la câini pentru că la urcare, pe următorii 20 de kilometri pe malul drept al lacului viteza nu poate depăşi 30 - 40 km.h din cauza carosabilului bombardat. Pe unele porţiuni mai sunt câteva petice dar toţi şoferii trec proba de slalom super uriaş.

La capitolul agrement Lacul Vidraru este o reală mină de aur însă nepusă în valoare. La baraj pasionaţii de adrenalină pot face bungee -jumping (atunci când nivelul lacului nu este prea ridicat) iar accesul spe malul amenajat al lacului de la Cumpăna este greoi pe două drumuri forestiere destul de lungi.. Pe lac sunt câteva curse de vaporaşe care plimbă turiştii nu şi centre de ski nautic sau windsurfing ca în alte zone de agrement.

Dar după un drum de coşmar soferii au parte de o surpriză mult aşteptată, imediat ce lasă lacul în urmă se face linişte în maşină pentru că asfaltul impecabil transformă condusul într-o plăcere. Sunt efectele pozitive ale filmărilor de anul trecut pentru emisiunea TOP GEAR dar şi din primăvară odată cu revenirea Raliului Argeşului pe Transfăgărăşan.

La sfârşitul săptămânii se circulă bară la bară pe serpentinele care nu au parapeţi metalici de protecţie iar emoţiile sunt pe măsură când treci la 2 metri de prăpastie. De peisajele unice se bucură cel mai mult pasionaţii moto care vin în număr mare din străinătate dar şi bicicliştii care coboară în viteză pe şosea.

Mici ambuteiaje se formează lângă cascadă unde şoferii opresc pe drum pentru fotografii şi la ieşirea din tunelul lung de aproape 1 km. Parcarea la Bâlea Lac este total insuficientă pentru miile de maşini care trec zilnic pe Transfăgărăşan iar taxa este de 5 lei pe zi. Şi dacă aventura nu a fost suficientă cu 15 lei poţi încerca şi o coborâre cu tiroliana exact peste căldarea unde copii se mai bat cu zăpadă.

La vale, spre Bâlea Cascadă şoseaua se menţine foarte bună iar indicatoarele recomandă frâna de motor pentru a ajuta discurile încinse şi pentru un control corespunzător al maşinii.

Zilele de glorie ale Transfăgărăşanului se apropie însă de sfârşit pentru că la anul va fi detronat de Drumul Regelui sau Transalpina, şoseaua construită pe vremea romanilor care ajunge la 2200 m în Pasul Urdele.

Să sperăm că nu vom regreta noul strat de asfalt care aduce de obicei şi mizeria pe care românii o lasă în urmă de la nelipsitele grătare !

Mai jos, Transfăgărăşanul văzut prin obiectivul Top Gear.

Fără bani pentru drumuri
România, devreme 11 Iunie 2010, 09:24

Fără bani pentru drumuri

Banii pentru reparaţii capitale lipsesc anul acesta din bugetul Direcţiei Judeţene de Drumuri şi Poduri Botoşani.

Fără bani pentru drumuri
În decembrie 1989, „România a avut noroc că a venit în frunte Ion Iliescu”
Matinal 06 August 2025, 09:00

În decembrie 1989, „România a avut noroc că a venit în frunte Ion Iliescu”

"Apel matinal" - Invitat: Profesorul universitar dr. Ioan Scurtu, istoric.

În decembrie 1989, „România a avut noroc că a venit în frunte Ion Iliescu”
Val Vâlcu: Nu cred că reforma stătea într-un singur om
Matinal 28 Iulie 2025, 10:03

Val Vâlcu: Nu cred că reforma stătea într-un singur om

"Apel matinal" - Invitat: directorul DC News, Val Vâlcu. Tema discuției este demisia vicepremierului Dragoș Anastasiu.

Val Vâlcu: Nu cred că reforma stătea într-un singur om
Ciprian Șerban: Până la finalul anului, vrem să ajungem la 1.500 de km de autostradă
Matinal 23 Iulie 2025, 10:12

Ciprian Șerban: Până la finalul anului, vrem să ajungem la 1.500 de km de autostradă

RRA: "Apel matinal" - invitat: ministrul transporturilor, Ciprian Șerban.

Ciprian Șerban: Până la finalul anului, vrem să ajungem la 1.500 de km de autostradă
Dumitru Filip: Din multe puncte de vedere litoralul nostru e mai ofertant decât cel al bulgarilor
Matinal 13 Iunie 2025, 09:51

Dumitru Filip: Din multe puncte de vedere litoralul nostru e mai ofertant decât cel al bulgarilor

"Apel matinal" - Invitat: directorul Organizației de Management al Destinației Mangalia, Dumitru Filip.

Dumitru Filip: Din multe puncte de vedere litoralul nostru e mai ofertant decât cel al bulgarilor
Matinal - Marinar: Emisiune specială de la malul mării
Matinal 13 Iunie 2025, 07:30

Matinal - Marinar: Emisiune specială de la malul mării

Echipa Matinalului e în direct de la malul Mării Negre.

Matinal - Marinar: Emisiune specială de la malul mării
Bogdan Chirieac: Lucrul cel mai grav este că premierul s-a grăbit să demisioneze
Matinal 06 Mai 2025, 09:01

Bogdan Chirieac: Lucrul cel mai grav este că premierul s-a grăbit să demisioneze

Apel matinal - Invitat: Bogdan Chirieac, editorialist şi comentator politic DC News.

Bogdan Chirieac: Lucrul cel mai grav este că premierul s-a grăbit să demisioneze
Vlad Gheorghe: Nu avem asigurări pentru contextul de îngheț târziu sau timpuriu
Matinal 22 Aprilie 2025, 09:20

Vlad Gheorghe: Nu avem asigurări pentru contextul de îngheț târziu sau timpuriu

Apel matinal - Vlad Gheorghe, inginer, preşedinte al Organizației Interprofesionale a Producătorilor Agricoli de Legume și...

Vlad Gheorghe: Nu avem asigurări pentru contextul de îngheț târziu sau timpuriu

Radio România

Europol: Bancnote şi monede contrafăcute în valoare de 66 de milioane de euro, confiscate de polițiile din 18 țări

Europol: Bancnote şi monede contrafăcute în valoare de 66 de milioane de euro, confiscate de polițiile din 18 țări

Europol: Bancnote şi monede contrafăcute în valoare de 66 de milioane de euro, confiscate de polițiile din 18 țări
Regatul Unit vizează reţele de criptomonede care ajută Rusia să ocolească sancţiunile internaționale

Regatul Unit vizează reţele de criptomonede care ajută Rusia să ocolească sancţiunile internaționale

Regatul Unit vizează reţele de criptomonede care ajută Rusia să ocolească sancţiunile internaționale
Cercetătorii au creat un „superaliment” care ar putea salva albinele

Cercetătorii au creat un „superaliment” care ar putea salva albinele

Cercetătorii au creat un „superaliment” care ar putea salva albinele
GIURGIU: Cercetări în cazul unui bărbat care s-ar fi sinucis cu o armă de vânătoare

GIURGIU: Cercetări în cazul unui bărbat care s-ar fi sinucis cu o armă de vânătoare

GIURGIU: Cercetări în cazul unui bărbat care s-ar fi sinucis cu o armă de vânătoare