Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Primul dintre cele 37 de trenuri electrice contractate de Ministerul Transporturilor a ajuns în România

"Apel Matinal" - Invitat: Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară.

Foto: Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 04 Decembrie 2023, 09:48

Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu

Realizator: Primul tren nou pe care Ministerul Transporturilor l-a cumpărat în ultimii 20 de ani a intrat deja în România, pe la Vama Curtici și are astăzi ca destinație Bucureștiul, este anunțul Autorității pentru Reformă Feroviară, o primă garnitură dintr-o comandă totală de 37 de rame electrice de lung parcurs, pe care România le-a cumpărat cu fonduri europene. Trenul va putea fi introdus în serviciul CFR Călători în ultimele zile ale acestui an, obligatoriu, așa cum preciza pentru postul nostru de radio președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, invitatul Apelului Matinal de astăzi. Bună dimineața!

Ștefan Roșeanu: Bună dimineața dumneavoastră și tuturor!

Realizator: Între altele, cum se ajunge la serviciu într-o dimineață aglomerată în Capitală?

Ștefan Roșeanu: Depinde cum îți dorești. Cu nervii în trafic sau cu transportul public și mai relaxat.

Realizator: Un pic mai relaxat. Înțelegem însă că trenul a plecat deja în această dimineață din Brașov. Când va ajunge în București și dacă va poposi în Gara de Nord?

Ștefan Roșeanu: Nu va poposi în Gara de Nord, ca să încep cu negația. El vine în Gara de Nord doar pentru a face manevra de a intra în depourile Grivița, unde va face procedurile necesare prin care Alstom pregătește trenul să ne fie livrat. Deci, nu vine ca un tren de călători, vine ca un tren de marfă. Așa s-a deplasat pe tot parcursul, de la Katowice din Polonia până în România. Toți colegii noștri de la celelalte instituții feroviare au făcut eforturile în weekend și au reușit să verifice și să autorizeze terenul să circule, începând de ieri și astfel, în dimineața asta, exact cum ați anunțat, a trecut Brașovul, a trecut Bușteniul și acum aștept să fiu anunțat dacă a trecut deja de Sinaia sau poate chiar să traverseze Câmpina.

Realizator: Mă gândesc că este o procedură pe care o cunoaștem mulți atunci când vedem tramvaiele STB-ului, de exemplu, în probe. Circulă, evident goale, tocmai pentru a fi testate și mai apoi să intre în uz. Dar ce cerute ar putea fi deservite de trenurile noi?

Ștefan Roșeanu: Trenurile acestea sunt exclusiv electrice. Deci, față de trenurile clasice cu care suntem obișnuiți, locomotivă și vagon, acestea ca la metrou, depind... sau la tramvai, depind de a avea catenara deasupra trenului și din acest motiv, acest prim lot de trenuri va fi folosit exclusiv pe magistralele electrificate.

Ștefan Roșeanu: Deci, practic, toată linia de la Constanța-București. Prin sud - Craiova, Drobeta, Timișoara, Arad. De la București prin Valea Prahovei, da, prin Ploiești-Brașov-Sighișoara-Alba Iulia-Deva-Arad. Pe zona de est vom avea câteva trenuri care vor deservi București, Ploiești, Buzău, Focșani, Bacău, Iași și Suceava. De asemenea, de la Brașov vor ajunge și la Cluj, inclusiv pe ruta din este, deci prin Sfântu Gheorghe, Harghita, pe lângă Bistrița. Și va mai exista un tren care deservește Moldova cu Transilvania, deci, practic, va pleca din Iași către Cluj și retur.

Realizator: Deci, practic, vor circula prin toată țara. Acum, ca o curiozitate, ce oferă călătorilor aceste trenuri noi? Nu știu au facilități deosebite? Cum arată? Avantaje în exploatare?

Ștefan Roșeanu: În primul rând - ca să începem din partea de călători - sunt trenuri noi, curate, sunt cu sisteme de climatizare. Deci, sperăm că nu vor fi probleme vara și iarna. Există sistemele deja clasice de entertainment, da, cu wi-fi, sistem de informare călători, electronic, prize pentru încărcare atât prize clasice, cât și USB. Iarăși, un lucru foarte important, toaletele sunt 100% adaptate pentru persoane cu mobilitate redusă, inclusiv una dintre toalete este în parametri moderni, accesibilă persoanelor cu mobilitate redusă. Spații de depozitare sunt, totuși, în trenul de lung parcurs..., culoarele destul de generoase. Și astfel, cred că, și atunci când vom avea - pentru că este... suntem, totuși, în România - bagaje mai voluminoase, nu va fi mare problemă în a găsi un spațiu unde să-l așezăm, fără să îi deranjăm pe ceilalți călători.

Realizator: Da, așadar, primul tren a sosit. Când vor veni și celelalte? Până la ultimul 37 în total, reamintesc matinalIilor.

Ștefan Roșeanu: Tot lotul va fi livrat conform estimărilor actuale începând cu vara viitoare și începutul anului 2025. Din păcate, am fost anunțați de către furnizor că - cu tot contextul economic mondial - au existat niște întârzieri pe lanțul de aprovizionare care le-a dat peste cap calendarul inițial.

Realizator: Spuneați ceva mai devreme că se.... sau vom circula cu ele pe relația București-Constanța. Mă gândesc că vor prinde și viteză, nu?

Ștefan Roșeanu: Suntem /.../ de 160km/h. Deci peste tot unde calea ferată a fost modernizată vor circula trenurile cu viteza aceasta de 140-160/h, în special pe linii, mai ales că și colegii de la infrastructură au un amplu program pe lângă cel de modernizări, și cel de reparații capitale, cunoscut mai nou sub numele de /.../. Se va putea circula cu viteza proiectată de 180km/h. Sunt, față de trenurile cu locomotivă și vagoane, au proprietăți mai bune de accelerare. Și aici ne întoarcem la întrebarea dvs. legată de avantaje în exploatare. Se vor reduce timpi de transport, inclusiv din acest punct de vedere, pentru că trenul, chiar dacă va opri într-o stație intermediară, va putea să reajungă în viteza proiectată destul de repede.

Realizator: Da, mulți se întreabă, inclusiv noi, dar și mulți dintre cei care ne ascultă, de ce a trebuit să cumpărăm trenuri din Polonia, de la Katowice, parcă spuneați. Noi nu mai producem?

Ștefan Roșeanu: Unu, noi achiziționăm numai prin licitație. Deci în zona aceasta de /.../ publice, şi bine că nu ne ducem să cumpărăm produsele de pe raft, cu excepția, nu știu, poate...

Realizator: Consuma, nici măcar.

Ștefan Roșeanu: /.../ de protocol, așa. Deci, am organizat o licitație. La această licitație am avut doi participanți. Unul dintre ei a fost asocierea dintre fabrica românească Astra și partenerul lor din China. Legislația de achiziții publice interzice participarea firmelor din China și din alte țări care sunt calificate pe o anumită listă a Organizației Mondiale a Comerțului și, din acest motiv, Alstom, ca o societate europeană, a câștigat licitaţia. A fost și ăsta unul dintre motive, dar noi sperăm ca la licitațiile pe care le vom organiza, fabricile noastre care am văzut în ultimii ani că încep să câștige din ce în ce mai multă și experiență și forță financiară prin proiectele pentru piața privată la care participă, să poată să vină în întâmpinarea noastră cu produsele pe care cu toții ni le dorim./aburtica

Realizator: Da, destul de ciudat, Astra Arad ar fi trebuit să știe legislația. O ultimă întrebare, pentru că profităm de acest proces de modernizare al trenurilor CFR, care va continua. În urmă cu ceva vreme, vorbeam chiar aici, la Apelul Matinal, despre strategia pe termen lung. Este ea pregătită, finalizată? În ce stadiu se mai află?

Ștefan Roșeanu: Este în continuare în fază de elaborare. Din păcate, resursele noastre din acest punct de vedere, resursele noastre au fost concentrate pe a finaliza toate aceste proceduri de achiziții. Suntem în fază avansată cu încă două licitații, unde sperăm ca luna aceasta să putem semna contractele pentru încă 20 de trenuri și pentru 16 locomotive. De asemenea, pentru încă 62 de trenuri suntem în faza în care am desemnat câștigătorul și avem contestație la CNSC, după care vom putea să trecem la semnarea contractelor în baza deciziei acestui for. Deci, a fost toată atenția dată pe a aduce totuși trenuri în țară, pentru că toată lumea are această așteptare și știm bine toate mesajele sunt: "ne-am săturat de a vedea hoții, vrem să vedem produse sau lucrări". Începutul anului viitor, sigur vom reuși să avem un draft al acestei strategii, inclusiv să mai lansăm cel puțin o licitație pentru care de curând am primit o finanțare suplimentară de aproximativ 500 de milioane de euro.

Realizator: Da, lucrurile se mișcă. Succes și mulțumim pentru informații.

Ștefan Roșeanu: Vă mulțumesc și eu de invitație!

Realizator: Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a fost invitatul de astăzi a Apelului Matinal. Reamintim, primul tren nou pe care Ministerul Transporturilor l-a cumpărat în ultimii 20 de ani este în drum spre București, dar după aceea va ajunge la Făurei, unde continuă testele pentru a intra în circulație. Primele trenuri noi 37 vor fi în total, vor circula în toată țara, acolo unde există rețele electrificate București-Constanța, București-Timișoara-Arad sau București-Iași-Suceava.

APEL MATINAL: În direct cu Bianca Ivan, președintele Consiliului Național al Elevilor
Matinal 22 Aprilie 2024, 22:28

APEL MATINAL: În direct cu Bianca Ivan, președintele Consiliului Național al Elevilor

Apel Matinal - în fiecare zi (cu excepția weekend-ului), de la 08.30, numai la Radio România Actualități.

APEL MATINAL: În direct cu Bianca Ivan, președintele Consiliului Național al Elevilor
APEL MATINAL: Directorul general ANM, despre temperaturile record din luna martie și previziuni
Matinal 11 Aprilie 2024, 20:19

APEL MATINAL: Directorul general ANM, despre temperaturile record din luna martie și previziuni

Apel Matinal începe în fiecare zi la 08.30.

APEL MATINAL: Directorul general ANM, despre temperaturile record din luna martie și previziuni
APEL MATINAL - În direct cu președintele ANPC, Horia Constantinescu
Matinal 10 Aprilie 2024, 21:55

APEL MATINAL - În direct cu președintele ANPC, Horia Constantinescu

Joi, 10 aprilie, de la ora 08.30, suntem în direct cu Horia Constantinescu, președintele ANPC.

APEL MATINAL - În direct cu președintele ANPC, Horia Constantinescu
Matinalul Radio România Actualități, la Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti
Matinal 04 Aprilie 2024, 15:23

Matinalul Radio România Actualități, la Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti

Vineri, 5 aprilie 2024, de la ora 7.00, suntem la Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti. Dacă aveţi drum pe-acolo, ne vedem...

Matinalul Radio România Actualități, la Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti
”Vor fi miei pe puterea de cumpărare a fiecărui român”
Matinal 01 Aprilie 2024, 09:21

”Vor fi miei pe puterea de cumpărare a fiecărui român”

"Apel matinal" - Invitat: Nicolae Cioranu, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Ovine "Păstorul Crişana" din Arad.

”Vor fi miei pe puterea de cumpărare a fiecărui român”
APEL MATINAL – În direct cu Nicolae Cioranu, președintele Asociației Crescătorilor de Ovine din România
Matinal 01 Aprilie 2024, 07:05

APEL MATINAL – În direct cu Nicolae Cioranu, președintele Asociației Crescătorilor de Ovine din România

RRA: Luni, 1 aprilie, la Apel matinal vom vorbi cu președintele Asociației Crescătorilor de Ovine din România, despre prețul...

APEL MATINAL – În direct cu Nicolae Cioranu, președintele Asociației Crescătorilor de Ovine din România
APEL MATINAL: În direct cu președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă
Matinal 14 Martie 2024, 20:12

APEL MATINAL: În direct cu președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă

Vineri, 15 martie, la Apel matinal este invitat președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă, care va discuta...

APEL MATINAL: În direct cu președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă
APEL MATINAL – În direct cu Radu Magdin, expert în politică externă
Matinal 12 Martie 2024, 19:48

APEL MATINAL – În direct cu Radu Magdin, expert în politică externă

Miercuri, 13 martie, la Apel matinal este invitat Radu Magdin, expert în politică externă, care discută despre șansele...

APEL MATINAL – În direct cu Radu Magdin, expert în politică externă