Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Mihai Bordeanu: Dacia a ajuns la mai mult de 5% din exporturile României

"Apel matinal" - Invitat: Mihai Bordeanu, director general Automobile Dacia

Mihai Bordeanu: Dacia a ajuns la mai mult de 5% din exporturile României
Uzinele Dacia de la Mioveni. Foto: Arhivă.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 22 Februarie 2023, 09:32

Daniela Petrican: Eu îți spun că piața auto din Europa a început anul 2023 în creștere, bine știai lucrul acesta, confirmând saltul pentru a șasea lună la rând. Pentru prima dată în victorie însă, Dacia a prins podiumul vânzărilor la nivel european în luna ianuarie, clasându-se pe locul trei după Volkswagen și Toyota. Marca românească a înregistrat o creștere a vânzărilor de aproape 43%, ceea ce înseamnă peste 45.000 de autoturisme, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, care reprezintă 16 mari companii din Europa.

Realizator - Cătălin Cîrnu: Și peste 900.000 de autovehicule au fost înmatriculate în luna ianuarie a acestui an în Uniunea Europeană, în Marea Britanie și Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. În creștere cu aproape 11%, comparativ cu ianuarie 2022. În România, înmatriculările de autoturisme a crescut cu 32% în luna ianuarie până la 12.500 de unități. Iar invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Mihai Bordeanu, directorul general al constructorului național Automobile Dacia. Bună dimineața.


Realizator - Daniela Petrican: Bună dimineața!


Mihai Bordeanu: Bună dimineața! Mulțumesc pentru invitație!


Realizator - Cătălin Cîrnu: Mulțumim că ați acceptat-o. Sincer. Daniela, te rog!


Realizator - Daniela Petrican: Da, vreau și eu să-l întreb pe domnul Bordeanu dacă este surprins de acest clasament?


Mihai Bordeanu: Mă bucură foarte mult, în primul rând. Este este cronica unei performanțe anunțate, ca să parafrazăm titlul unui roman celebru. Petru că Dacia e în top, nu de azi, de ieri. Suntem pe vânzările de retail, pe podium, deja, de doi ani.


Realizator - Daniela Petrican: Și poate păstra podiumul? Ce credeți?


Mihai Bordeanu: Cum spuneți?


Realizator - Daniela Petrican: Și poate păstra podiumul? Că ați zis că este pe podium.


Mihai Bordeanu: Sigur, sigur, sigur. Cu siguranță. Concentrarea noastră este pe retail, pe vânzările individuale, acolo unde Sandero e numărul 1, deja de cinci ani. Iar Duster este numărul 1 în SUV și crossovere, segmentul său.

Realizator - Cătălin Cîrnu: Cum s-a poziționat marca Dacia de-a lungul timpului? Aminteați deja de două modele, plecând de la loganul de 5.000 de euro și până la ultimul model lansat, Joggerul hibrid.


Mihai Bordeanu: Loganul a fost prima revoluție propusă de Dacia Industrie Automobile. Nimeni nu credea că putem avea o mașină nouă la un preț de 5.000 de euro la vremea aia. După care a doua revoluție a fost Duster, unde unde nimeni nu credea că un SUV sau un crossover poate fi vândut la prețul la care a fost vândut Duster la lansare în 2010. Iar ultima revoluție, pe care o știți și o vedeţi cu toții pe stradă, se numește Dacia Spring, care a revoluționat piața automobilelor electrice din România. Am vândut, am înmatriculat mai multe Dacia Spring decât toate automobile electrice la un loc, de când au apărut în România. Sunt niște performanțe care ne bucură, dar ne şi obligă, în același timp.


Realizator - Daniela Petrican: Avem un Ford Puma Hibrid, Dacia Spring din China, dar ce alt model va primi tehnologia full-hibrid?


Realizator - Cătălin Cîrnu: De la Dacia Jogger.


Mihai Bordeanu: Tocmai am lansat, mulțumesc pentru întrebare. Tocmai am lansat Dacia Jogger full-hibrid. Avem deja, din comenzile de Jogger, un sfert dintre ele sunt comenzi de hibrid. Asta arată preocuparea clienților români, din ce în ce mai mult, pentru mașinile electrificate.


Realizator - Cătălin Cîrnu: La Mioveni, sper să nu greșesc, se fabrică în acest moment patru modele: Logan, Duster, Sandero Stepway şi Joggerul, ambele variante și hibrid și, să spunem, cel normal. În acest moment se produce la capacitate maximă? Pentru că nu trebuie să uităm că anul trecut, industria auto din România, Dacia și Ford, au vândut, au produs peste jumătate de milion de mașini.


Mihai Bordeanu: Da, a fost un an record, un an absolut remarcabil, o producție de automobile record pentru România și o să ținem ritmul. Sperăm să nu mai avem surprize neplăcute. Știți foarte bine, în ultimii ani am avut parte de o serie de crize, plecând de la cea sanitară, urmând apoi cu cea de componente electronice, care ne-a afectat foarte mult. Iar în ultimele săptămâni, luni, avem de-a face cu o criză logistică profundă. În ciuda acestui lucru, vom continua, vom crește producția anul acesta, cu modelele despre care ați vorbit și dumneavoastră.


Realizator - Daniela Petrican: Dar ce înseamnă aceste vânzări pentru industria auto conexă din România, pentru furnizori?


Mihai Bordeanu: Deja vorbim de mai mult de 5% din exporturile României. E o industrie cu care putem să ne mândrim. E o industrie care crește, an de an. Furnizorii noștri, aproximativ 1.500 de furnizori, dacă ar fi să considerăm toți oamenii care lucrează pentru Dacia și pentru furnizori, cred că am ajunge la un oraș, undeva în cele mai mari 15 orașe din România. Deci nu e deloc neglijabil. Industria auto crește, pentru Dacia viitorul sună bine. Cred că ce e mai bun urmează să se întâmple.


Realizator - Daniela Petrican: Și poate că o să vorbim și despre autostrada Pitești-București, pentru că aveți nevoie.


Realizator - Cătălin Cîrnu: Piteşti-Sibiu, scuze!


Realizator - Daniela Petrican: Da, Pitești-Sibiu, pentru că aveți nevoie de așa ceva.


Mihai Bordeanu: Sigur, sigur, sigur avem nevoie. O avem deja pe Piteşti-București, dar ne-ar ajuta foarte mult continuarea acesteia până spre vest. Am spus deja că exportăm peste 5% din exportul României. Vrem ca lucrul ăsta să continue. E bine pentru Dacia, e bine pentru industria română.


Realizator - Cătălin Cîrnu: Apropo de Dacia, încercăm și noi marea cu sarea, cum spune românul, care va fi următorul model full hibrid? S-au electrificat deja, dacă mergem mai departe.


Mihai Bordeanu: Da, deja ne gândim foarte mult la Jogger, care e nou, e nou-nouț, evident, noi cunoaștem, vorbim despre el, dar publicul, clienții noștri nu au apucat încă să-l testeze. El va ajunge în showroom-uri începând cu vara acestui an, deci la timp pentru decizia de achiziție a unei mașini pentru vacanță. Preocupările noastre de anul acesta sunt de promovare a acestui model full hibrid, iar apoi cu siguranță urmează altele, despre care vom vorbi în detaliu la momentul potrivit, vă promit.


Realizator - Cătălin Cîrnu: Nu de alta, dar am remarcat totuși portbagajul mare al modelului Sandero Stepway. Da, și avem o întrebare din public, de la unul dintre ascultătorii noștri. Dacia va rămâne, până la urmă, un brand de țară? În această perioadă a globalizării, a universalizări, mai ales, cum spun politicienii.


Mihai Bordeanu: Da, eu cred că Dacia rămâne Dacia și va trebui noi să fiu mereu mândri de marca Dacia, de ce am realizat până acum în doar... Gândiți-vă puțin, nu avem încă 18 ani, nu suntem încă majori pe piața europeană și totuși reușim să arătăm și să avem aceste cifre de care ați vorbit și dumneavoastră la început. Povestea de succes va continua, vă garantez, cum spuneam mai devreme că ce-i mai bun urmează să se întâmple și, încă o dată, cred că putem fi cu toții mândri de Dacia și lucrul ăsta se întâmplă cu mine și cred cu toată lumea când plecăm în străinătate și vedem pe șosea simbolul nostru pe mașini.


Realizator - Cătălin Cîrnu: Cunoașteți cam procentual cât la sută dintr-o Dacia beneficiază de componente din România? Ne întreabă alt ascultător.


Mihai Bordeanu: Acest lucru depinde, bineînțeles, de model, dar proporția este este covărșitoare, undeva între 50 și 70% sunt componente din România. Procentul este și mai mare, de 80%, vorbim de furnizori internaționali care, evident, au o filială și sunt activi, sunt implementați în ţară, în România.


Realizator - Cătălin Cîrnu: Aşteptăm clasamentul și pe luna februarie și pe lunile următoare. Mulțumim pentru discuția pe care am purtat-o. Şi următorul automobil Dacia - full hibrid sau 100% electric.


Mihai Bordeanu: Mulțumesc și eu foarte mult! Rămânem în contact. Mulţumesc!


Realizator - Cătălin Cîrnu: Mihai Bordeanu, directorul general al constructorului național Automobile Dacia, asta după ce marca românească a dat lovitura în luna ianuarie, locul trei pe podiumul european al vânzărilor, după Volkswagen și Toyota.

Irina Chiţu: Dobânda BNR de politică monetară, un indicator fidel pentru evoluția IRCC-ROBOR
Matinal 30 Septembrie 2025, 09:07

Irina Chiţu: Dobânda BNR de politică monetară, un indicator fidel pentru evoluția IRCC-ROBOR

"Apel matinal" - Invitat: Irina Chiţu, vicepreședinte al Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România.

Irina Chiţu: Dobânda BNR de politică monetară, un indicator fidel pentru evoluția IRCC-ROBOR
Lupta cu infecțiile nozocomiale „a devenit una permanentă”
Matinal 29 Septembrie 2025, 09:30

Lupta cu infecțiile nozocomiale „a devenit una permanentă”

"Apel matinal" - Invitat: Adrian Wiener, medic și deputat USR.

Lupta cu infecțiile nozocomiale „a devenit una permanentă”
Horațiu Moldovan/ CNAS: Balanța dintre contributori și cei ce nu plătesc s-a echilibrat
Matinal 19 Septembrie 2025, 09:10

Horațiu Moldovan/ CNAS: Balanța dintre contributori și cei ce nu plătesc s-a echilibrat

Apel matinal - invitat: Horațiu Moldovan președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Horațiu Moldovan/ CNAS: Balanța dintre contributori și cei ce nu plătesc s-a echilibrat
Sorin Ion: În multe unități de învățământ școala începe absolut normal
Matinal 08 Septembrie 2025, 09:12

Sorin Ion: În multe unități de învățământ școala începe absolut normal

"Apel matinal" - Invitat: profesorul Sorin Ion, secretar de stat la Ministerul Educației și Cercetării.

Sorin Ion: În multe unități de învățământ școala începe absolut normal
Bogdan Ivan: 16% dintre consumatori folosesc jumătate din energia României
Matinal 25 August 2025, 09:24

Bogdan Ivan: 16% dintre consumatori folosesc jumătate din energia României

"Apel matinal" - Invitat: Ministrul energiei, Bogdan Ivan.

Bogdan Ivan: 16% dintre consumatori folosesc jumătate din energia României
În decembrie 1989, „România a avut noroc că a venit în frunte Ion Iliescu”
Matinal 06 August 2025, 09:00

În decembrie 1989, „România a avut noroc că a venit în frunte Ion Iliescu”

"Apel matinal" - Invitat: Profesorul universitar dr. Ioan Scurtu, istoric.

În decembrie 1989, „România a avut noroc că a venit în frunte Ion Iliescu”
Val Vâlcu: Nu cred că reforma stătea într-un singur om
Matinal 28 Iulie 2025, 10:03

Val Vâlcu: Nu cred că reforma stătea într-un singur om

"Apel matinal" - Invitat: directorul DC News, Val Vâlcu. Tema discuției este demisia vicepremierului Dragoș Anastasiu.

Val Vâlcu: Nu cred că reforma stătea într-un singur om
Ciprian Șerban: Până la finalul anului, vrem să ajungem la 1.500 de km de autostradă
Matinal 23 Iulie 2025, 10:12

Ciprian Șerban: Până la finalul anului, vrem să ajungem la 1.500 de km de autostradă

RRA: "Apel matinal" - invitat: ministrul transporturilor, Ciprian Șerban.

Ciprian Șerban: Până la finalul anului, vrem să ajungem la 1.500 de km de autostradă

Radio România

În contextul unor noi atacuri ale rușilor aproape de graniță, MApN anunță că avioane militare au fost trimise în patrulare

În contextul unor noi atacuri ale rușilor aproape de graniță, MApN anunță că avioane militare au fost trimise în patrulare

În contextul unor noi atacuri ale rușilor aproape de graniță, MApN anunță că avioane militare au fost trimise în patrulare
Președintele Nicușor Dan: Gândurile mele se îndreaptă și către toți românii care muncesc departe de casă, cu dăruire și sacrificiu

Președintele Nicușor Dan: Gândurile mele se îndreaptă și către toți românii care muncesc departe de casă, cu dăruire și sacrificiu

Președintele Nicușor Dan: Gândurile mele se îndreaptă și către toți românii care muncesc departe de casă, cu dăruire și sacrificiu
Premieră medicală: Copil conceput cu ajutorul unei metode asistate de AI

Premieră medicală: Copil conceput cu ajutorul unei metode asistate de AI

Premieră medicală: Copil conceput cu ajutorul unei metode asistate de AI
Ministrul Nazare, despre cazul fraților Micula: Statul dispune de instrumentele necesare pentru a recupera ajutoare de stat acordate ilegal

Ministrul Nazare, despre cazul fraților Micula: Statul dispune de instrumentele necesare pentru a recupera ajutoare de stat acordate ilegal

Ministrul Nazare, despre cazul fraților Micula: Statul dispune de instrumentele necesare pentru a recupera ajutoare de stat acordate ilegal