Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cum funcţionează Consiliul Român pentru Publicitate?

Anual, la acest organism, singurul recunoscut în domeniu, ajung 50 de sesizări la variate produse. Anul acesta numărul cazurilor a crescut, iar profilul pieţei s-a modificat.

Cum funcţionează Consiliul Român pentru Publicitate?
Foto: Arhivă

16 Septembrie 2014, 10:36

De 15 ani, în România funcţionează Consiliul Român pentru Publicitate care se ocupă cu autoreglementarea în domeniul publicităţii.

Anual, la acest organism, singurul recunoscut în domeniu, ajung 50 de sesizări la variate produse, anul acesta însă numărul cazurilor a crescut, iar profilul pieţei s-a modificat, potrivit datelor publicate pe site-ul instituţiei.

Un subiect despre care vorbim acum la "Apel matinal" cu directorul executiv al Consiliului Român pentru Publicitate, Laura Frunzeti, în dialog cu Simona Şerbănescu.

Audio: Laura Frunzeti, în dialog cu Simona Şerbănescu

De la cine sunt primite sesizările şi dacă este să ne referim la ultimul an, ce tip de produse vizează?

Laura Frunzeti: Anul trecut, de exemplu, au ajuns la RAC 135 de cazuri. Anul acesta, deja până în luna septembrie, am analizat 96 de sesizări.

Ele sunt transmise către Consiliului Român pentru Publicitate, fie de către partenerii noştri şi printre acestea se numără Consiliului Naţional al Audiovizualului, Ministerul Finanţelor, ANPC, fie direct de către consumator sau de către asociaţii profesionale, printre acestea: Patronatul Român pentru Suplimente Alimentare, care ne transmite de obicei sesizări legate de comunicarea la suplimentele alimentare în România sau International Advertising Association, care este uniunea tuturor anunţătorilor din România. Ponderea acestor sesizări este variabilă, în funcţie de an.

Unul dintre domeniile care este interesant din punctul acesta de vedere este cel al medicamentelor şi al suplimentelor alimentare.

Un alt domeniu relevant este cel al telecomunicaţiilor.

Bănuiesc că acesta este şi profilul sesizărilor din acest an.

Laura Frunzeti: Da. Anul acesta, într-adevăr, am avut un număr destul de mare de sesizări pe suplimente alimentare sau pe produse alimentare.

De asemenea, am avut un număr de sesizări important, dar nu exagerat în ceea ce priveşte telecomunicaţiile, deoarece în acest moment se află într-un moment de cumpănă.

Am mai avut câteva sesizări pe comunicări comerciale legate de produse de larg consum.

Consiliului Român pentru Publicitate este singurul organism de autoreglementare în domeniu. Cum intervine în acest drum al reclamei, de la producător spre consumator?

Laura Frunzeti: De obicei, noi reacţionăm în momentul în care există o sesizare, de la un consumator sau de la o autoritate.

În acel moment se organizează un comitet etic care analizează, din punct de vedere al reglementărilor în vigoare şi al codului de bune practici al Consiliului, comunicarea respectivă.

Un segment important pe piaţă este publicitatea medicală şi a lanţurilor de farmacii.

La cât se ridică acest tip de publicitate? Există date şi pe segmentul privind publicitatea pentru instituţiile financiare nebancare?

Laura Frunzeti: Da. În ceea ce priveşte produsele medicale, publicitatea se ridică pentru anul 2013, la 31 de milioane de euro pentru România, în timp de pentru produsele şi serviciile bancare sunt doar de 14.000.

14.000 de euro?

Laura Frunzeti: Da.

Este puţin, este mult?

Laura Frunzeti: Este mai puţin. Cea mai mare pondere o au, în acest moment, produsele cosmetice, de igienă, de îngrijirie, care au o pondere de 38.000 de euro pe piaţa din România.

Deseori, comercianţii aleg să-şi facă publicitate prin intermediul campaniilor publicitare care cuprind şi oferte promoţionale. Cum funcţionează pe acest segment autoreglementarea?

Laura Frunzeti: Nouă ne place să analizăm orice sesizare pe aceleaşi baze. Deci, nu facem diferenţa dintre faptul că este o campanie de comunicare de un anumit gen sau de o campanie promoţională. Ceea ce încercăm noi să urmărim este faptul ca această campanie să fie onestă, decentă, legală şi conformă cu ceea ce se oferă consumatorului.

Matinal - Marinar: Emisiune specială de la malul mării
Matinal 13 Iunie 2025, 07:30

Matinal - Marinar: Emisiune specială de la malul mării

Echipa Matinalului e în direct de la malul Mării Negre.

Matinal - Marinar: Emisiune specială de la malul mării
Bogdan Chirieac: Lucrul cel mai grav este că premierul s-a grăbit să demisioneze
Matinal 06 Mai 2025, 09:01

Bogdan Chirieac: Lucrul cel mai grav este că premierul s-a grăbit să demisioneze

Apel matinal - Invitat: Bogdan Chirieac, editorialist şi comentator politic DC News.

Bogdan Chirieac: Lucrul cel mai grav este că premierul s-a grăbit să demisioneze
Vlad Gheorghe: Nu avem asigurări pentru contextul de îngheț târziu sau timpuriu
Matinal 22 Aprilie 2025, 09:20

Vlad Gheorghe: Nu avem asigurări pentru contextul de îngheț târziu sau timpuriu

Apel matinal - Vlad Gheorghe, inginer, preşedinte al Organizației Interprofesionale a Producătorilor Agricoli de Legume și...

Vlad Gheorghe: Nu avem asigurări pentru contextul de îngheț târziu sau timpuriu
Apel Matinal: Efectul Trump asupra burselor
Matinal 08 Aprilie 2025, 07:43

Apel Matinal: Efectul Trump asupra burselor

Invitat: Radu Hanga, preşedintele Bursei de Valori Bucureşti.

Apel Matinal: Efectul Trump asupra burselor
Concurs „Hotel Olimpic 4* din Jupiter”
Matinal 31 Martie 2025, 10:16

Concurs „Hotel Olimpic 4* din Jupiter”

Pentru a câștiga marele premiu la Hotel Olimpic 4* din Jupiter trebuie să ascultați emisiunea „Matinal”, zilnic, între orele...

Concurs „Hotel Olimpic 4* din Jupiter”
Apel Matinal: Sandra Alexiu, președinte Asociația Medicilor de Familie București-Ilfov
Matinal 18 Martie 2025, 07:48

Apel Matinal: Sandra Alexiu, președinte Asociația Medicilor de Familie București-Ilfov

Apel Matinal, în fiecare zi de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel Matinal: Sandra Alexiu, președinte Asociația Medicilor de Familie București-Ilfov
Leonard Bărăscu: Nu s-au gândit decât la bani
Matinal 13 Martie 2025, 09:26

Leonard Bărăscu: Nu s-au gândit decât la bani

"Apel matinal" - Invitat: Leonard Bărăscu, președintele Confederației Naționale a Sindicatelor Libere din România.

Leonard Bărăscu: Nu s-au gândit decât la bani
Purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu, despre evoluția cursului valutar și provocările economice ale României în 2025
Matinal 07 Februarie 2025, 09:08

Purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu, despre evoluția cursului valutar și provocările economice ale României în 2025

"Apel matinal" - Dan Suciu: Avem un sistem bancar extrem de stabil. Nu se văd nori negri în ceea ce priveşte stabilitatea...

Purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu, despre evoluția cursului valutar și provocările economice ale României în 2025