Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Apel Matinal - Invitat: Vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy

Invitatul Apelului Matinal este vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, Zoltan Nagy.

Apel Matinal - Invitat: Vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy
Foto arhivă

Articol de Radio România Actualităţi, 10 Septembrie 2021, 09:46

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (10 septembrie, ora 8:33) - Realizator: Problema facturilor la gaze și electricitate, care au explodat în ultima perioadă, provoacă disperare printre consumatorii care s-au trezit cu sume colosale de plată după liberalizarea pieței. Românii se plâng că valoarea facturilor a crescut de la o lună la alta, chiar și cu 200%.

Guvernanţii spun că o soluţie ar fi aplicarea din această iarnă a Legii consumatorului vulnerabil. Mai exact, se vor acorda ajutoare între 160 şi 500 de lei pentru sezonul rece. Şi mai în glumă, mai în serios, secretarul de stat în Ministerul Energiei, George Niculescu, declara la începutul acestei săptămâni că cel mai ieftin kilowat este cel neconsumat.

În schimb, în această săptămână au curs şi amenzile date Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei firmelor de furnizare a energiei electrice. Cu toate acestea, consumatorul final, cel de acasă, nu vede Autoritatea de Reglementare ca pe o instituție care să fie de partea lui, ci o percepe ca fiind în cealaltă barcă, cea a companiilor.

Invitatul "Apelului Matinal" de astăzi este vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, Zoltan Nagy. Bună dimineața!

Zoltan Nagy: Bună dimineaţa!

Realizator: Plecând de la ultima afirmație, unde se poziționează ANRE în relația dintre consumatorul final, cel casnic și companiile de furnizare și de distribuție a energiei electrice?

Zoltan Nagy: Autoritatea trebuie să se poziţioneze între interesele operatorilor şi interesele consumatorilor, fie consumatori industriali sau consumatori casnici. Dar noi avem, cu siguranţă avem atribuţia de a proteja clientul, consumatorul de energie sau de gaze naturale şi să asigurăm, să ne asigurăm că își cunoaște drepturile și aceste drepturi sunt respectate şi de către operatori, fie de distribuţie, fie companiile de furnizare.

Realizator: Ați dat o serie de amenzi în această săptămână, multe dintre ele vor cădea în sarcina consumatorului pentru a fi acoperite? Pentru că cel puțin așa crede cetățeanul de rând.

Zoltan Nagy: În nici un caz. Amenzile sunt plătite de către /distribuţii/. Ce am anunțat săptămâna aceasta, amenzile au fost date la companiile de distribuție. Companiile de distribuţie sunt cele care operează reţelele, reţelele de energie electrică şi reţelele de gaze naturale. În continuare, chiar dacă piața s-a liberalizat, activitatea de distribuţie şi de transport, deci, operarea reţelelor rămâne o activitate reglementată, pentru că sunt activități de monopol, într-o anumită regiune există un singur distribuitor de energie electrică sau de gaze naturale şi activitatea de distribuţie este în continuare controlată de ANRE şi tarifele sunt stabilite de ANRE./dsirbu/ Toate costurile cu distribuția, respectiv transportul de energie electrică şi gaze naturale, intră sub lupa Autorităţii şi vă garantez că aceste amenzi care s-au dat pentru companiile de distribuţie, în acest caz, pentru necitirea la termen a contoarelor de energie electrică şi gaze naturale, nu vor ajunge în niciun caz în tarifele de distribuţie sau de transport pe care le plătesc clienţii.

Realizator: Ceva mai devreme vorbeați despre acțiuni de monopol. Raportându-ne la amenzile pe care ANRE le-a dat, ele sunt suficient de mari, nu știu, măcar să-i pună pe gânduri pe distribuitori, pentru că în mod normal, dacă ai monopolul, nu știu cât te poate afecta o amendă?

Zoltan Nagy: Tocmai v-am spus că aceste amenzi nu sunt incluse în tarife, deci nu sunt recunoscute ca nişte costuri în tarife şi atunci rămâne la atitudinea fiecărei companii, fiecărui management sau acţionar al fiecărei companii cum abordează aceste amenzi. Dacă eu aş fi acţionar la o companie amendată, cu siguranţă aş trage la răspundere managementul companiei pentru aceste cheltuieli, care până la urmă se plătesc din profit.

Realizator: Cât e cuantumul unei amenzi, de curiozitate? E suficient de mare încât să deranjeze un distribuitor, pentru că știm cazuri când unele primării sunt amendate cu sume modice, după care urmează tergiversări și amenda oricum se plătește foarte târziu și nici nu se îndreaptă lucrurile?

Zoltan Nagy: În cazul acesta de citire a contoarelor la termen - și aici o să fac o paranteză, fiecare distribuitor de energie electrică are obligaţia să citească măcar o dată la şase luni contoarele de energie electrică, respectiv la gaze naturale, o dată la trei luni. Ăsta a fost şi motivul pentru care am aplicat aceste amenzi. Deci pentru această faptă, amenda este de 400.000 de lei.

Realizator: Dar unde se poate adresa cetățeanul pentru încălcări ale drepturilor sale, dar să existe și un răspuns ferm din partea autorităților de reglementare, nu doar la nivel declarativ şi nici pe un ton neadecvat? Şi vă dau un singur exemplu, de care știu sigur, un consumator a primit o factură la energie electrică enormă pentru o garsonieră și a făcut reclamație, au venit, au luat contorul, dar el nu a primit nici până în ziua de astăzi un răspuns, iar ceea ce s-a întâmplat vă spun că s-a întâmplat cu două luni în urmă. Nu au primit niciun răspuns, dar firmă de recuperare a banilor insistă cu telefoanele pentru ca el să plătească acei bani, dar el nici măcar nu știe în ce barcă se află.

Zoltan Nagy: Deci în cazul în care un client are nelămuriri cu privire la conținutul facturii, primul pas pe care trebuie să-l facă este să solicite lămuriri de la furnizor, de la furnizorul de la care a primit factura respectivă. Furnizorul are obligaţia să îi răspundă în 30 de zile./mnecula/dsirbu/

Realizator: Bun, şi dacă nu primeşte nici un răspuns?

Zoltan Nagy: Se poate adresa Autorităţii de Reglementare ori prin telefon, ori printr-o adresă scrisă, ori prin e-mail şi ne ocupăm noi, evident. Şi am avut cazuri şi am aplicat amenzi şi pentru asemenea fapte de nesoluţionare a acestor solicitări de clarificare în termenul de 30 de zile prevăzut de regulamentul de furnizare de către furnizori.

Reporter: Această liberalizare a preţului la energie electrică a dus la tarife mari. Furnizorii şi distribuitorii, în acest moment, sunt marii câştigători. Credeţi că este posibilă o plafonare a preţului la energie electrică şi la gaze, cel puţin pentru sfârşitul acestui an?

Zoltan Nagy: V-aş contrazice. Liberalizarea, într-adevăr, a adus o creştere a preţurilor şi s-a văzut liberalizarea la energie electrică de la 1 ianuarie, când s-a renunţat la acele preţuri reglementate aplicate în 2019 şi 2020. Începând cu 1 ianuarie 2021, într-adevăr, a adus preţuri mai mari pentru consumatorii casnici cu, nu ştiu, aproximativ 20 la sută, după care, de la 1 iulie, pentru consumatorii care nu au optat pentru o ofertă concurenţială, n-au trecut în piaţa concurenţială, iarăşi am putut constata o creştere între 1 şi 7 la sută. Tot ce este peste această creştere nu se poate pune pe contul liberalizării. Vedem peste tot în Europa o creştere destul de semnificativă a preţurilor, atât la energie electrică, dar mai ales la gaze naturale, care se observă şi în piaţa din România. Până la urmă, pieţele din România de gaze naturale şi energie electrică sunt pieţe comune cu piaţa europeană, suntem interconectaţi cu alte ţări membre, avem pieţe comune cu alte state europene şi nu putem să funcţionăm ca o insulă, să avem preţurile noastre în această piaţă comună.

Realizator: Se va plafona preţul sau nu, ce credeţi?

Zoltan Nagy: Evident că este o decizie politică. Din punctul meu de vedere, există un articol în Legea concurenţei în baza căruia preţurile în anumite circumstanţe se pot plafona. Ceea ce pot să spun eu, în calitate de vicepreşedinte al Autorităţii, care am avut discuţii nenumărate în ultimii trei-patru ani cu Comisia Europeană tocmai în privinţa liberalizării şi aplicării regulamentelor europene în pieţele de energie şi gaze naturale, pot să vă spun că n-ar fi indicat şi nu cred că se poate plafona preţul în pieţele en-gros./dpop/ Deci nu se poate efectiv, nu văd tehnic cum se poate plafona preţul în piaţa en gros şi atunci rămâne o singură variantă: plafonarea în pieţele retail, la consumatori, care iarăşi vine cu nişte semne de întrebare. În momentul în care oblig furnizorul să nu vândă peste un anumit preţ o marfă, dar marfa în piaţa en gros are un preţ foarte, foarte mare, cineva trebuie să acopere diferenţa. Şi iar mai rămâne un semn de întrebare. O plafonare teoretic se aplică la toată lumea. Sunt în România aproximativ opt milioane de clienţi casnici din nouă milioane care au o factură lunară sub 100 de lei. Restul pot să ajungă cu facturile la 500, chiar 1000 de lei, în funcţie de consumul fiecăruia. Dacă plafonez preţul pentru toată lumea, la un consumator casnic care are o factură de 50 de lei poate evită o creştere până la 60 de lei... îl ajut să nu plătească 10 lei, la un consumator care are o factură de 500 de lei, el evită o creştere până la 600 de lei prin această plafonare şi îl ajut cu 100 de lei. Poate acel consumator care are factură de 500 de lei chiar nici nu are nevoie de acest ajutor şi ar putea să plătească această diferenţă de 100 de lei. În schimb, pentru consumatorul cu venituri şi consum mic acea diferenţă de 10 lei nu prea îl ajută şi poate că nici pentru vechea valoare de 50 de lei nu are bani să plătească. Deci ar trebui să ne concentrăm pe acele categorii de consumatori care, într-adevăr, au nevoie de ajutor şi sunt foarte mulţi în ţara asta, ăsta e adevărul.

Realizator: Rămânem în aşteptarea unor soluţii. Mulţumim pentru toate aceste informaţii.

Zoltan Nagy: Şi eu vă mulţumesc!

Realizator: Vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Zoltan Nagy, a fost invitatul de astăzi al "Apelului Matinal".

Apel Matinal: Implementarea chatbotului RaReș în sprijinul utilizatorilor RAR
Matinal 02 Octombrie 2024, 20:08

Apel Matinal: Implementarea chatbotului RaReș în sprijinul utilizatorilor RAR

Apel Matinal se difuzează în fiecare zi de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel Matinal: Implementarea chatbotului RaReș în sprijinul utilizatorilor RAR
APEL MATINAL – În direct cu ministrul Sănătății, Alexandru Rafila
Matinal 01 Octombrie 2024, 07:48

APEL MATINAL – În direct cu ministrul Sănătății, Alexandru Rafila

Apel Matinal, în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 08.30.

APEL MATINAL – În direct cu ministrul Sănătății, Alexandru Rafila
Apel Matinal: Evoluțiile meteo la nivel național
Matinal 30 Septembrie 2024, 08:07

Apel Matinal: Evoluțiile meteo la nivel național

Apel Matinal se difuzează în fiecare zi, de luni până vineri, de la ora 08.30.

Apel Matinal: Evoluțiile meteo la nivel național
Apel matinal: Invitată, Cristina Bercea, manager de comunicare la Târgul Național Imobiliar
Matinal 19 Septembrie 2024, 18:55

Apel matinal: Invitată, Cristina Bercea, manager de comunicare la Târgul Național Imobiliar

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: Invitată, Cristina Bercea, manager de comunicare la Târgul Național Imobiliar
Roxana Mînzatu, la RRA: Prioritățile mandatului includ sprijinirea copiilor vulnerabili și relansarea industriilor
Matinal 18 Septembrie 2024, 08:45

Roxana Mînzatu, la RRA: Prioritățile mandatului includ sprijinirea copiilor vulnerabili și relansarea industriilor

Apel matinal: În direct cu Roxana Mînzatu - vicepreședinte CE și comisar European.

Roxana Mînzatu, la RRA: Prioritățile mandatului includ sprijinirea copiilor vulnerabili și relansarea industriilor
Apel matinal: În direct cu  Roxana Mînzatu - vicepreședinte CE și comisar European
Matinal 18 Septembrie 2024, 07:52

Apel matinal: În direct cu Roxana Mînzatu - vicepreședinte CE și comisar European

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct cu Roxana Mînzatu - vicepreședinte CE și comisar European
Ionel Arion: Decidentul public va trebui să gândească strategii şi politici agricole
Matinal 16 Septembrie 2024, 10:19

Ionel Arion: Decidentul public va trebui să gândească strategii şi politici agricole

"Apel matinal" - invitat: preşedintele Federaţiei Naţionale Pro Agro, Ionel Arion.

Ionel Arion: Decidentul public va trebui să gândească strategii şi politici agricole
Ioan Fetea: În ultimii 2 ani de zile, cantitățile de miere solicitate pentru export au scăzut dramatic
Matinal 13 Septembrie 2024, 09:27

Ioan Fetea: În ultimii 2 ani de zile, cantitățile de miere solicitate pentru export au scăzut dramatic

Apel matinal” - invitat: Ioan Fetea - președintele Asociației Crescătorilor de Albine din România.

Ioan Fetea: În ultimii 2 ani de zile, cantitățile de miere solicitate pentru export au scăzut dramatic