Politica europeana de securitate
Ziua Victoriei Naţiunilor Unite, Ziua Europei
 
			Articol de Radu Dobriţoiu, 11 Mai 2013, 15:16
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (9 mai,  ora 21:05) - Realizator: Radu  Dobriţoiu - Ediţie "Euroatlantica"  dedicată politicii europene de  securitate, o problematică în dezvoltare în  ultimii zece ani, pe care o  analizăm astăzi, de Ziua Europei. Vom aborda acest  eveniment de  actualitate, impus de istorie ca dată care marchează, an de an,   Declaraţia din 1950 a ministrului francez de externe, Robert Schuman,  prin care  se puneau bazele Comunităţii Europene a Cărbunelui şi  Oţelului, precursoarea  Uniunii Europene. Marcăm astăzi, 9 mai, şi  victoria coaliţiei Naţiunilor Unite  în cel de-al Doilea Război Mondial.  Aceste subiecte cu accent european domină  emisiunea din această seară.  Pentru această emisiune, dedicată Europei, îi am  ca invitaţi în  studioul 31 Radio România Actualităţi pe secretarul de stat în   Ministerul Apărării  Naţionale, Sebastian  Huluban, pe consilierul  prezidenţial Iulian Chifu şi Dorin Matei, redactor-şef  al revistei  "Magazin istoric". Bună seara, domnilor. Mulţumiri pentru  că aţi  acceptat să participaţi la "Euroatlantica". Domnilor invitaţi,  vorbim  de politica europeană de securitate, la 63 de ani de la lansarea   Planului Schuman. Vă rog, pentru început, să facem o paralelă între acea   perioadă, dominată de o cotă redusă de securitate, chiar de încredere   europeană, o cotă redusă de securitate îndeosebi în plan economic şi 9  mai  2013, când aproape toate ţările de pe vechiul continent sunt în  NATO, când  există la nivelul UE un înalt reprezentant pentru politica  externă şi politică  de securitate. Domnule secretar de stat pentru  politica de apărare, Sebastian  Huluban, vă dau dumneavoastră primul  cuvântul pentru această temă.
  Sebastian Huluban: Bună seara. Vă  mulţumesc şi dumneavoastră  pentru invitaţie, vă mulţumesc şi colegilor  dumneavoastră. Cred că cel  mai important lucru de subliniat, cu ocazia acestei  aniversări, ar fi  faptul că Planul Schuman şi Declaraţia care a stat la baza  acestui  plan, în 1950, viza punerea în comun a unor resurse, pe de-o parte,   punerea în comun a unor resurse, respectiv resursele legate de cărbune  şi oţel,  despre care ştim atât în Primul Război Mondial, cât şi în al  Doilea Război  Mondial, două războaie civile europene au constituit  fundamentul pentru  dezvoltarea unor capacităţi militare ale unor  războaie devastatoare pe  continentul european.
  Realizator: Ne aducem aminte de  bazinul Ruhr şi de tot ce s-a întâmplat şi cu Germania...
  Sebastian Huluban: Deci punerea  în comun a unor resurse de  ordin industrial, a unor resurse ca resurse  energetice, a fost  principala ţintă sau principalul obiectiv al  Declaraţiei  şi al  Planului Schuman. În  acelaşi timp, nu trebuie uitat că Declaraţia  Schuman a făcut apel, pentru prima  oară, şi a vizat un obiectiv  strategic pe termen lung pentru continentul  european, rămas devastat  după al Doilea Război Mondial; era vorba de atingerea  unui obiectiv,  respectiv crearea unei comunităţi supranaţionale. Şi iată că ne  aflăm  astăzi, la 63 de ani după, discutând despre aceleaşi lucruri. În planul   politicii europene de securitate şi apărare, discutăm despre punerea în  comun a  unor capacităţi, de astă dată, capacităţi de apărare ale  statelor naţionale şi,  în continuare, discutăm despre semnificaţiile  conceptului de comunitate  supranaţională. Avem un bagaj şi un potenţial  de dezvoltare instituţională la  nivelul UE, avem Consiliul European,  avem Consiliul de Miniştri, avem  Parlamentul European, avem Comisia  Europeană, Comisia Europeană care, probabil  în cazul noilor state  membre, este instituţia cu impactul sau instituţia cu  unul dintre cele  mai puternice semnificaţii la acest moment, în special  datorită  procesului de negociere. Deci avem o arhitectură instituţională, dar,   totuşi, continuăm să discutăm despre obiectivul şi sentimentul  comunităţii  supranaţionale. În continuare, o să mă refer şi la  celelalte aspecte, pe măsură  ce o să continuăm discuţia.
  Realizator: Domnule Iulian Chifu,  iată, au trecut 63 de ani.  Se pare că planul Schuman şi Declaraţia lui Robert  Schuman a venit, pur  şi simplu, în continuarea încheierii războiului, după '45,  după  tratatul de pace, după aceea. Acesta a fost, probabil, momentul de   înţelegere deplină, între Franţa şi Germania, în primul rând, care se  pare că  şi acum sunt principalele motoare ale UE.
  Iulian Chifu: Bun, ca să  respectăm adevărul istoric şi  substanţa, de fapt, a construcţiei europene, trebuie  să remarcăm faptul  că este un proiect american. Acest tip de pace în Europa are  la bază  un proiect american care, într-adevăr, a pornit de la o reconciliere   istorică franco-germană care, însă evident că a reuşit să se închidă  această  falie şi, mă rog, rănile din parcursul secolelor, între cei doi  mari actori,  s-au închis târziu. Într-adevăr, sunt pilonii esenţiali  la bază, la formare;  însă, pentru că lansaţi discuţia în ceea ce  priveşte o comparaţie cu 63 de ani  în urmă, ce se întâmplă astăzi, nu  trebuie să uităm că această componentă de  securitate şi apărare, a avut  de fapt originea şi sursa şi zona de inspiraţie,  în primă fază, în  Tratatul Nord-Atlantic. În 1949, a fost fondat acest Tratat   Nord-Atlantic, atât de bine scris, încât n-a mai fost nevoie să îl  revizuim.  Spre desosebire de tratatele europene, vedem că, la fiecare  doi-trei ani, cinci  ani, e cazul să revenim asupra lor sau să completăm  formule de natură  constituţională, de reintegrare, pe care iar trebuie  să le trecem prin  mecanismul de validare naţional.
  -: Iertaţi-mă că vă întrerup, e o  tradiţie americană. Ei nici Constituţia nu şi-au rescris-o.
  Iulian Chifu: E adevărat. Pe de  altă parte, este atât de bine  scrisă, le recomand întotdeauna studenţilor:  trebuie citită; e un  document juridic şi politic atât de clar încât putem să îl  utilizăm  astăzi, într-un context în care vorbim, la nivelul NATO, despre   extinderea NATO, despre încheierea Războiului Rece, despre dispariţia   Tratatului de la Varşovia, despre Parteneriatul pentru Pace, despre  extinderea  cu noi membri şi, în noul context global, NATO, mişcându-se  către parteneriate  globale şi către acţiune nu numai în afara  teritoriului său, dar chiar acţiune  la distanţă strategică - iată,  Afganistan, iată misiuni în alte zone ale  globului - acelaşi tratat a  putut să fie cămaşa în care s-a inclus /.../ aceste  operaţiuni. Deci,  trebuie să insistăm asupra acestui fapt, pentru că a vorbit,  în urmă cu  63 de ani, despre securitate şi apărare, la nivel european, puteam  s-o  discutăm doar în acest context, în context NATO. Nu puteam să extindem  acel  subiect la nivelul UE, pentru că o politică europeană de  securitate şi apărare  a apărut, în politica externă europeană,
  a apărut mult-mult mai târziu.
  -: Recent.
  Iulian Chifu: După Tratatul de la  Maastricht, deci după 1992;  în consecinţă, componenta de securitate şi apărare  la nivelul UE, a  apărut şi ea mult mai târziu şi diferenţa de constituenţă, de  substanţă  între cele două dimensiuni, se poate vedea. Nu există, de altfel, o   competiţie, ştim foarte bine, există acel acord care este încă valabil,  prin  care UE, NATO, au formule prin care UE recurge la capabilităţi de  planificare,  la capabilităţi NATO, de altfel, şi... statele, fiind cam  aceleaşi, cu câteva  diferenţe, în ambele cazuri.
  Realizator: Sigur, doream să facem  o pararelă. De ce? Pentru  că, iată, nevoia de securitate de atunci şi de o  înţelegere deplină  între Franţa şi Germania a dus, în cele din urmă, la Planul  Schuman  şi... care a fost urmat, bineînţeles de UE. Şi iată că, din această,   până la urmă, nevoie de securitate, nu neapărat şi din perspectiva  militară,  dar şi din perspectivă economică, această nevoie de  securitate a dus la Planul  Schuman şi la ceea ce a prezentat atunci  Robert Schuman. Să aducem aminte,  domnule Dorin Matei şi de rolul pe  care l-a jucat atunci Konrad Adenauer, în  promovarea Planului Schuman.  Fostul cancelar german, în memoriile sale,  menţionează scrisoarea pe  care i-a trimis-o lui Robert Schuman, în care spunea  că proiectul  Comunităţii Europene a Cărbunelui şi Oţelului va reconstrui egalitatea   Germaniei, la nivel european, o va lega inseparabil de Franţa şi va  avea, ca  rezultat, un sprijin popular, pentru că implică recâştigarea  respectului, de  către Germania sau, cum caracteriza această acţiune  Konrad Adenauer,  "primul pas al Germaniei Federale, către o politică  externă independentă.  Putem spune, domnule Dorin Matei, că, în acest  moment, aceste idei sunt în  continuare valabile?
  Dorin Matei: Înainte de a vă  răspunde la această întrebare,  am să vă cer permisiunea să repet un lucru pe care-l  spun de câţiva ani  şi voi continua să o fac, în speranţa că până la urmă va  avea ecou. Eu  nu înţeleg de ce România, care nu mai e membră a Tratatului de la   Varşovia şi a CAER, continuă să aniverseze Ziua Victoriei pe 9 mai, şi  nu o  face ca restul Europei, pe 8 mai, pentru că armistiţiul s-a  încheiat pe 8 mai  şi numai ambiţia lui Stalin, de a avea o a doua  semnare a armistiţiului şi a  anunţa, separat de restul aliaţilor, pe 9  mai, încheierea războiului, şi apoi  faptul că ţările din estul Europei  au făcut parte din acel bloc sovietic, a  făcut ca Europa să serbeze  ziua armistiţiului pe 8 mai şi ţările din blocul de  Est să o facă pe 9  mai. Am observat anul acesta că o serie de ziare au anunţat  Ziua  Victoriei pe 8 mai. Sper ca, încet-încet, să ne deplasăm cu toţii către   ziua de 8 mai şi să renunţăm la 9 mai. Nu cred că e foarte greu să o  facem .
  Realizator: Poate a fost  important şi faptul că radioul public a anunţat victoria pe 9 mai, atunci.
  Sebastian Huluban: Probabil a  venit mai târziu ştirea.
  Iulian Chifu: Tot la nivel de  convenţie, trebuie să reamintim  că astăzi sărbătorim şi independenţa de stat a  României. Este  sărbătoarea, dacă vreţi, uitată, a românilor. Tocmai, nefiind  Ziua  naţională, întotdeauna suprapunându-se - e aceeaşi discuţie de date, 9,  10  mai, suprapunându-se cu Ziua Europei, uităm faptul că suntem...
  Realizator: A trecut în plan  secund.
  Iulian Chifu:... în ziua în care  ar trebui să sărbătorim  independenţa de stat a României. E, din nou, şi am  intervenit pentru că  domnul director al "Magazinului istoric" a  intervenit şi el pe această  dată, tocmai pentru ca să nu uităm, iar, măcar la  RRA, şi acest fapt,  măcar să fie pomenit.
  Realizator: Noi am pomenit  astăzi, în buletinele de ştiri şi  în radioprogramele nostre, domnule Chifu,  despre toate cele trei  evenimente marcate, inclusiv de declararea independenţei  de stat; şi vă  asigur că nu uităm şi nu-i uităm nici pe veterani. Tocmai de  aceea,  tot în sfera abordării istorice a evenimentelor, 9 mai fiind şi Ziua   Victoriei împotriva Germaniei naziste, colegul meu, Cătălin Purcaru, s-a   întâlnit, astăzi, cu veteranii de război.
  Reporter: 9 mai 1945 marchează  sfârşitul celui de-al Doilea  Război Mondial prin semnarea la /.../o suburbie a  Berlinului, a actului  prin care Germania nazistă capitula. Pentru supravieţuitorii   războiului această zi are o semnificaţie deosebită.
  gral de armată Dragnea Badea  Marin, preşedintele Asociaţiei  Veteranilor de Război: Este cea mai mare zi şi  cea mai importantă din  viaţa mea pentru că am scăpat cu viaţă. Am luptat de l  Prut la  Stalingrad, la Volga şi înapoi, de la Stalingrad, până la porţile   Vienei. Eram, când s-a terminat războiul, la Hron, în Cehoslovacia,  rănit.
  Reporter: Totodată, astăzi sunt  omagiaţi şi cei care şi-au pierdut viaţa pe front.
  Dragnea Badea Marin: Şi astăzi simt  durerea în suflet,  compania pe care am comandat-o la Hron, din 180 de oameni au  mai venit  50 acasă, şi ăia jumătate ciuruiţi de gloante şi schije.
  Reporter: În ciuda dramelor prin  care au trecut, veteranii de război demonstrează aceeaşi tărie de caracter.
  general în retragere Victor  Goanţă: De când mă ştiut şi pe  front acelaşi om am fost. Am fost mobilizat,  m-am prezentat, m-am dus  cu toată dăruirea şi mi s-a întâmplat necazul în  Cehoslovacia, tocmai  la un atac, a căzut proiectilul de brand, mi-a omorât şase  oameni, pe  loc; mie, mâna mi-a zburat-o, am văzut-o într-un boschet. Tot ce a  fost  deasupra pământului a ras. Omului trebuie dat să suporte şi bune şi  rele.
  Realizator: Aşadar, să ne aducem  aminte de veteranii de  război, din ce în ce mai puţini, din păcate, şi să-i  cinstim aşa cum se  cuvine. Domnule secretar de stat Huluban, i-am auzit pe  aceşti eroi ai  României. Ce face MApN, în continuare, pentru a-i sprijini,  pentru că  ştiu că sunteţi implicat la nivel de minister pe mai multe paliere,  în  sprijinirea veteranilor? Ştiu că nu este aria dvs de competenţă, dar...
  Sebastian Huluban: În nici un  caz, eu sunt secretarul de stat  pentru politica de apărare şi planificare, dar,  întâmplător, am o  relaţie apropiată cu omologul meu, cu secretarul de stat care   gestionează problema veteranilor....
  Realizator: Domnul secretar de  stat Costea.
  Sebastian Huluban: Costea, da, şi  ştiu că are o aplecare specială, faţă de...
  Realizator: E foarte implicat,  da.
  Sebastian Huluban: ... la fel ca  şi domnul ministru Duşa.  Sigur, problema veteranilor de război o vedem într-un  context sau în  contextul politicilor sociale sau a politicii sociale pe care o  are  ministerul; e la fel cu situaţia rezerviştilor ş.a.m.d. şi, în primul  rând,  situaţia care urmează a fi reglementată are la bază un caracter  legal  legislativ, o bază legală legislativă. Dar eu aş fi dorit  neapărat să revin la  semnificaţia zilei de 9 mai. La 9 mai sigur  aniversăm azi şi Declaraţia de  Independenţă a României, anunţată în  Senat de Mihail Kogălniceanu, dar în  zilele imediat următoare, aşa cum  şi astăzi s-a comemorat la Monumentul  Eroilor, a fost primul sacrificiu  de sânge al tinerei Armate Române,  desfăşurată la 1877, dincolo de  teritoriul naţional, respectiv la sud de  Dunăre, în Războiul de  independenţă şi este şi un moment de eroism; este,  sigur, şi eroismul  celor care au luptat în acel devastator numit Al Doilea  Război Mondial,  aşa cum spunea şi domnul general Dragnea.
  Realizator: Şi au luptat pe două  fronturi, pentru că domnul  general Dragnea a luptat şi pe frontul de Est şi a  luptat şi pe frontul  de Vest.
  Sebastian Huluban: Dar, în  acelaşi timp, avem şi amintirea  celor care au fost desfăşuraţi în una din...  probabil cea mai tânără  armată naţională a acelui moment într-un război.  Războiul numit în  anumite studii istorice războiul ruso-turc de la 1877-1878,  dar pentru  noi ...războiul nostru pentru independenţă, ca urmare a Declaraţiei  lui  Mihail Kogălniceanu.
  Realizator: O semnificaţie  deosebită şi cu o prezenţă militară ...
  Sebastian Huluban: Un război, de  altfel, cu valenţe europene.
  Realizator: Sigur că da.
  Dorin Matei: Şi cu consecinţe  europene.
  Realizator: Să ne apropiem de ...
  Dorin Matei: Dacă îmi permiteţi,  eu aş continua ideea şi mă  bucur că domnul consilier Iulian Chifu a făcut acea  menţiune, că acest  proiect european a fost o idee americană, nu numai că a fost  o idee  americană, au fost şi bani americani...
  Realizator: Planul Marshall ...
  Dorin Matei: ... pentru că fără  Planul Marshall nu se făcea.
  Realizator: Un plan Marshall, pe  care noi l-am refuzat la data respectivă ...
  Dorin Matei: Da, este o poveste  foarte interesantă.
  Realizator: Şi Uniunea Sovietică  a venit cu propriul plan în  contrapartidă care, bineînţeles, nu a funcţionat  şi, pe de-o parte,  Uniunea Sovietică ...
  Dorin Matei: Nu l-am refuzat noi.  Uniunea Sovietică a spus  'da, dar vrem ca banii să se distribuie prin Moscova',  deci toţi banii  pentru Europa de Est să îi ia Moscova şi Moscova să îi  distribuie  ţărilor respective. Există o mărturie orală, nu am găsit încă   documentul, la Ministerul de Externe se şi bătea documentul participării   noastre la Planul Marshall şi, la un moment dat ...
  Realizator: România s-ar fi dorit  să...
  Dorin Matei: Şi toate ţările din  Est îşi doreau, şi  Cehoslovacia anunţase că va participa şi, în ultima clipă,  s-a spus  'nu' şi s-a distrus documentul, au fost trimis dactilografe care   lucraseră acasă, li s-a spus să nu pomenească nimic, au aruncat  documentul  respectiv şi am rămas pe dinafară, din păcate, dar asta este  istoria, nu o mai  schimbăm.
  Realizator: Şi fiind vorba,  domnule Dorin Matei, tot de  Germania, tot de Germania acelei perioade, pentru  că ne gândim la ce  s-a întâmplat cu Germania după 1945, iată, în anul 1950  Conrad Adenauer  sprijinea acest Plan Schuman, s-a ridicat Germania precum  pasărea  Phoenix din cenuşă, ştiţi foarte bine că Planul Marshall avea o serie   de fonduri rambursabile şi o serie de fonduri nerambursabile. Dintre  ţările  care au primit sprijin s-a numărat, bineînţeles, şi Germania,  ştim foarte bine,  dar culmea este că Germania este prima ţară care a  început să înapoieze  fondurile rambursabile din Planul Marshall,  începând prima să-şi achite  datoriile pentru această susţinere. Este  impresionant ceea ce s-a întâmplat  atunci şi cum Germania, între anii  1945 şi să spunem, 1955, îmi aduc aminte, am  văzut o fotografie cu  Münchenul, cu catedrala de acolo, cum a reuşit să  reconstruiască între  1945 ...era o fotografie făcută din exact aceeaşi poziţie,  se vedea  Cctedrala de acolo, din München şi, în 1955, Germania bineînţeles era   între ţările Europei Occidentale, Germania Federală făcea parte din  NATO,  depăşise în 1955 acea criză a Blocadei Berlinului şi, iată, este,  în acest  moment, motorul principal al UE, de ce să nu spunem şi al  monedei euro, nu?,  domnule Chifu.
  Iulian Chifu: Este adevărat. Este  bine că am făcut şi acel  excurs istoric. Nu trebuie să uităm că avem oameni  lăsaţi pe toate  fronturile şi la Est şi la Vest în Al Doilea Război Mondial şi  în  Războiul de independenţă la sud, sunt peste tot şi unul dintre  principalele  motive pentru care România a optat pentru această variantă  de a se alătura  structurilor de apărare politico-militare NATO, UE,  după 1989, a ţinut şi de  acest fapt. Sperăm să nu ajungem vreodată să  trebuiască să murim pe propriul  teritoriu pentru propriul pământ.  Formula aceasta de securitate colectivă este  cea care ne-a fost  deschisă după 1989 şi a fost o decizie fermă a României de a  merge  către acea direcţie foarte clară. Pe de altă parte este bine că am făcut   şi această trecere în revistă şi rememorare a Planului Marshall pentru  că nu  trebuie uitat că securitatea europeană, apărarea Europei a  depins şi depinde în  continuare de relaţia transatlantică. Este dacă  vreţi un arc peste timp şi  pentru că aminteaţi de acum 63 de ani, şi  revenim în ziua de astăzi. Am pornit  de la Planul Marshall, iată că  suntem acum în situaţia în care Statele Unite au  oferit Uniunii  Europene acea formulă de asociere, de tratat de liber schimb   transatlantic, care se traduce în fapt, având în vedere dinamica  americană şi  având în vedere o relativă stagnare la nivel european.  Economic se traduce  într-un nou tip de plan Marshall pentru Europa, o  formulă de relansare, este  adevărat reciprocă, este o formulă win-win,  în care ambii termeni câştigă şi  Statele Unite şi UE, este o formulă de  relansare a Occidentului. De asemenea aşteptăm,  pentru că suntem în  această perioadă, vizita preşedintelui Obama, care va veni  în Europa,  va veni la Dublin, într-o formulă G-8, va veni la un mini-summit  NATO,  se spune de fapt la Bruxelles şi aşteptăm şi vizita la Berlin, acolo  unde  cel mai probabil vom avea noile trăsături ale politicii europene a  Statelor  Unite în cel de-al doilea mandat Obama. Este o închidere a  unui arc peste timp,  este o legătură naturală acea transatlantică, o  legătură între Europa şi  Statele Unite şi, cum bine aţi subliniat,  Germania este principalul stat  european care rămâne dator moral, nu  financiar, pentru întreaga construcţie,  dar şi pentru reconstrucţia sa,  pentru reunificarea Germaniei rămâne datoare  Statelor Unite. Este  motivul pentru care pilonul fundamental şi astăzi al  securităţii şi  apărării europene rămâne NATO. Acum dacă este să ne mişcăm către  ceea  ce se întâmplă la nivelul UE, fireşte că vorbim despre o componentă de   securitate şi apărare relativ tânără. Să nu uităm că acest an de abia  avem de-a  face cu celebrarea a zece ani şi de fapt o dezbatere internă  de revizuire a  documentelor /.../, practic prima strategie de  securitate europeană. În acelaşi  timp, la nivel european se discută tot  mai mult despre operaţionalizarea unei  capacităţi europene autonome.  Evident având în vedere că marea majoritate a  statelor UE sunt şi state  ale NATO, capabilităţile sunt aceleaşi şi formulele  de colaborare sunt  extrem de prezente. Şi declaraţiile finale, iată, summitul  NATO de la  Chicago, vine şi subliniază tot la fel, faptul că principalul  partener  al Alianţei este UE şi că există acele legături intrinseci  indisolubile  de altfel şi prin componenta respectivă între NATO şi UE, fără a   ştirbi din capacitatea sau dreptul sau posibilitatea UE ca să aloce  resurse, să  aloce capacităţi, capabilităţi, cum i se spune din punct de  vedere al  componentei militare pentru operaţiuni acolo în zone unde  NATO nu neapărat are  o apetenţă de a interveni. Şi aici ajungem de fapt  cu ciclul la nivelul, ceea  ce înseamnă securităţii şi apărării  europene.
  Realizator: O să vorbim şi despre  aceste forţe militare...
  Dorin Matei: Putem să mai facem o  incursiune în istorie?
  Realizator: Vă rog domnule Dorin  Matei.
  Dorin Matei: Sigur, deformaţie  profesională.
  Realizator: Este pentru toţi am  impresia deformaţie profesională.
  Dorin Matei: Totuşi să nu uităm  că şi comunitatea cărbunelui  şi oţelului şi proiectul de apărare europeană  aveau în mentalitatea  europenilor spaima de o Germanie, care exact cum aţi  spus, în zece ani  îşi revenise şi în prima fază toate măsurile astea erau  gândite tocmai  pentru a îmbrăţişa cât mai strâns Germania şi a nu o mai lăsa să  facă  ce făcuse în Primul Război Mondial, în Al Doilea Război Mondial. Şi dacă   este să luăm istoric, putem considera Tratatul de la Dunkerque din  1947 ca  primul pas către un proiect european de apărare. Au mai fost  câţiva paşi, numai  că într-adevăr crearea NATO i-a făcut pe europeni să  pună de-o parte această  componentă. Cred că proiectul ăsta de apărare  europeană şi de securitate  europeană a progresta cel mai puţin în cei  63 de ani. Crearea NATO a oferit o  umbrelă cu un cost minim pentru  Europa şi i-a făcut pe europeni să nu se mai  gândească la această  componentă a Uniunii Europene şi s-au trezit astăzi...
  Realizator: Această componentă  militară, efectiv militară.
  Dorin Matei: De securitate şi de  apărare comună. Şi s-au  trezit astăzi ca sunt obligaţi de progresele integrării  europene să se  gândească şi la această componentă exact în cel mai prost  moment, adică  în momentul crizei economice.
  Realizator: Da. Domnule secretar  de stat Huluban, aţi  participat luna trecută la Comitetul Director al Agenţiei  Europene  pentru Apărare. Bineînţeles, principalele forţe europene sunt mai mult   pe hârtie şi mai puţin în baze militare şi în cazărmi, ca să ne exprimăm  aşa.  Pe de altă parte, se merge mai degrabă pe o politică de  securitate la nivel de  Minister de Interne şi de intervenţie în cazul  unor situaţii de urgenţă. Acolo  se mişcă mai repede şi intenţiile sunt  mult mai clare. Vă rog să ne spuneţi  despre ce a fost vorba, să ne  explicaţi ce este cu acest Comitet Director al  Agenţiei Europene pentru  Apărare.
  Sebastian Huluban: Agenţia  Europeană pentru Apărare are o  ţintă foarte precisă încă de la crearea sa,  respectiv şi o să folosesc  un cuvânt între ghilimele, o  "sistematizare" a dezvoltării  capacităţilor la nivel european prin  punerea lor în comun în cadrul  dezvoltării acestor module de capacităţi la  nivelul statelor membre.  Vreau să subliniez aici foarte atent un aspect,  respectiv faptul că,  evident şi la nivelul NATO, dar şi la nivelul Uniunii  Europene încă,  domeniul apărării este supus unui regim juridic  interguvernamental,  respectiv iniţiativele, dezbaterile şi lucrul cel mai  important, fie că  vorbim de NATO, fie că vorbim de Uniunea Europeană, deciziile  au la  bază un consens. Exact ca şi la nivelul Alianţei Nord-Atlantice şi la   nivelul Uniunii Europene în domeniul apărării foarte multe dintre  decizii au  evident acel cel mai mic numitor comun, adică acel prag care  să atingă  întotdeauna consensul tuturor statelor membre. Revenind la  formatul Comitetului  Director, Comitetul Director este reprezentat de  către sau este alcătuit din  miniştrii sau înlocuitorii lor ai tuturor  statelor membre şi în care se discută  aspecte legate de dezvoltarea  capacităţilor europene. Ultima discuţie care a  avut loc a avut,  evident, la bază unul dintre sau una dintre iniţiativele cel  mai  importante lansate încă din a doua jumătate a anului trecut, la nivelul   Uniunii Europene, este vorba de organizarea la finele acestui an, în  decembrie  2013, a unui Consiliul European, în formatul şefilor de stat  şi de guvern,  dedicat apărării europene. Deja, în urma decantării şi  discuţiilor care au  apărut începând cu anul trecut, Agenţia Europene de  Apărare, Comitetul Director  în momentul în care sunt întruniţi în  sistemul participării tuturor miniştrilor  apărării, dar şi Comisia  Europeană pentru prima oară sunt implicate în  generarea unor propuneri  şi a unor iniţiative care sunt deja sub regimul  discuţiilor la nivelul  statelor membre şi între statele membre, deci un regim  de dezbateri şi  deja încep să se decanteze cam trei mari aspecte care vor viza   finalitatea, respectiv Consiliul European din decembrie. Este vorba de  sporirea  vizibilităţii politicii de securitate şi apărare comune, fosta  politică europeană  de securitate şi apărare conform Tratatului de la  Lisabona, o revizuire în  scopul unei dezvoltări mai accentuate a  capacităţilor europene şi o a treia  componentă, aici vine şi impactul  iniţiativelor Comisiei Europene care s-a  realiat, preşedintele Comisiei  Europene a anunţat, începând de la finele anului  trecut, Comisia  Europeană va fi parte a acestui proces, /.../ discuţii  referitoare la  apărarea europeană, problematica bazei industriale de apărare  europene.  La acest moment, statele membre ale Uniunii Europene cheltuie în jur   de 200 de miliarde de euro, în alocaţia apărării, 27 de state membre.
  Realizator: Anual.
  Sebastian Huluban: Anual.
  Realizator: Spre deosebire şi în  comparaţie cu SUA...
  Sebastian Huluban: Nu mai intru  în detalii statistice, legate  de capacitătile pe care le dezvoltă la nivel  naţional, respectiv  tancuri, vehicule blindate, avioane de luptă multirol  ş.a.m.d. Fiecare  cheltuie separat. Iniţiativa actuală, sigur, determinată şi de   constrângerile bugetare semnificative, pe carele regăsim de-a lungul  întregului  spaţiu al UE, vizează tocmai punerea în comun şi dezvoltarea  acelor capacităţi  vulnerabile la nivel european, nu doar la nivelul  statelor membre.
  Realizator: Se vorbea, la un  moment dat şi de anumite specializări de ţări...
  Sebastian Huluban: Evident că nu  poţi să ai un deficit de cadre...
  Realizator: Anumite ţări să se  specializeze în anumite /.../
  Sebastian Huluban: Problema  specializării, da, a avut un concept 'specializare şi roluri', ...
  Realizator: Şi în NATO există.
  Sebastian Huluban:...inclusiv la  nivelul NATO, începând cu  summitul de la Praga, nu a evoluat foarte mult,  pentru că apare  întotdeauna problema balansului - vorbim, totuşi, de regimuri   interguvernamentale - balansului între apărarea naţională şi apărarea  europeană  sau apărarea transatlantică. Nu trebuie să uităm că avem o  varietate enormă de  state membre, referindu-mă doar la două criterii:  populaţie şi teritoriu. Deci  atunci când ridicăm problema specializării  şi a rolurilor pentru o ţară cu un  potenţial teritorial şi populaţie  foarte mic, evident, şi un buget al Apărării  mic, în comparaţie cu  motoarele economiei europene sau al SUA, deja apar  anumite probleme şi  aceste lucruri întotdeauna trebuie balansate foarte atent.  Însă ţinta  acestor... punerii şi revin la acest concept de "pooling and  sharing"  se numeşte în limba engleză, de punere în comun a capacităţilor  şi, pe  urmă, utilizarea lor în comun...
  Realizator: Şi împărtăşire, da.
  Sebastian Huluban: ...  împărtăşire, folosirea lor în comun,  vizează la nivelul UE - există un proces  similar şi la NATO -  identificarea acelor capacităţi deficitare atât la nivel  naţional,  între statele membre, evident, nu în cazul tuturor, dar în  majoritatea  statelor membre, cât şi la nivel european. Vă dau un singur  exemplu:  alimentarea aeronavelor în zbor este una dintre temele cele mai   importante ...
  Realizator: Şi războiul din Libia  a fost exemplul foarte clar.
  Sebastian Huluban: ... şi are la  bază, să-i spunem, o lecţie învăţată sau un studiu de caz intervenţial.
  Realizator: Unde SUA au avut un  rol important. S-a vorbit şi  la reuniunea parlamentară NATO de la Bucureşti  despre...
  Sebastian Huluban: Un alt domeniu  al acestor capacităţi în  comun vizează, evident, în contextul dezbaterilor şi  al discuţiilor  Agenţiei Europene de Apărare şi ale Comisiei Europene,  dezvoltarea  aşa-numitelor capacităţi duale, duble şi aici cred că a fost foarte   bună observaţia dumneavoastră referitoare la domeniul Administraţiei, a   Internelor, a Administraţiei şi Internelor sau depinde de modul în care  sunt numite  în fiecare stat membru, există capacităţi - vă dau un  singur exemplu: avioanele  fără pilot, care pot fi dezvoltate în comun  de către statele membre, iar  ulterior, pot fi folosite nu doar în  scopuri pur militare, ci şi în scopuri  civile.
  Realizator: Scopuri umanitare sau  în anumite dezastre sau anumite calamităţi.
  Dorin Matei: Domnule secretar de  stat, dar îmi permit să vă  pun o întrebare. Aţi fost acolo, aţi fost în inima  acestor dezbateri.  Cât optimism aţi sesizat în privinţa capacităţii practice de  a elabora  şi a pune în practică o astfel de politică de apărare comună  europeană?  E un studiu, care a fost publicat recent, pe 6 mai, de Institutul de   Studii de Securitate, şi care identifică vreo şase motive de foarte  puţin  optimism în privinţa asta. Unul dintre ele este că statele  europene cheltuie  cam 55% din bugetul alocat Apărării pe salarii şi  pensii, spre deosebire de  americani, care cheltuie numai 30% în această  direcţie. Mă rog, astea sunt  cifrele date de studiul respectiv. Sunt  şi alte elemente acolo. Se vorbeşte de  îmbătrânirea populaţiei, de  probleme care vor apare în timp în privinţa  efectivelor pe care le pot  mobiliza statele europene. Deci sunt multe motive,  pe lipsa de  cooperare, totuşi, a anumitor guverne de a participa la acest efort   comun. Deci sunt multe, multe semne de întrebare. Cât optimism aţi  simţit  dumneavoastră între acei participanţi că se va putea ajunge la o  politică  coerentă de apărare europeană?
  Sebastian Huluban: Nu ştiu dacă  la astfel de reuniuni poţi să  defineşti în termeni de 'optimism' sau 'pesimism'  sau 'scepticism'.  Există foarte mult realism la genul acesta de discuţii şi  reuniuni,  foarte mult realism. Ceea ce aş vrea eu să vă spun, însă, e că  domeniul  acesta, domeniul junior al politicilor europene, politica de apărare şi   securitate, este un domeniu complex şi puţin diferit faţă de ceea ce  suntem noi  obişnuiţi mental, cultural, să regăsim ca şi concept de  apărare, apărare  naţională, la nivel naţional, şi chiar prin ceea ce  înţelegem la nivel  atlantic, la nivelul Alianţei Nord-Atlantice. Există  două aspecte foarte  importante, legate de această politică de apărare  şi securitate comună  europeană; pe de o parte, dincolo de ceea ce  înţelegem noi "apărare  pură", prin ceea ce suntem, repet, obişnuiţi  cultural, mental, cu apărarea  naţională, aici avem de-a face cu un  evantai multiplu de mijloace de acţiune,  şi am să vă dau câteva  exemple.
  -: /.../
  Sebastian Huluban: Deci există un  evantai multiplu de  mijloace de acţiune ale UE, în care factorul militar pur,  pe care îl  cunoaştem noi sub forma militară, este doar o componentă şi, în al   doilea rând, există şi o multitudine sau un evantai de răspândire  geografică a  acţiunilor subordonate politicii de apărare şi securitate  comună. Şi am să vă  dau doar două exemple. Intervenţia sau preluarea,  mai exact preluarea de către  UE, în 2004, de la Alianţa Nord-Atlantică,  de la NATO, a mandatului misiunii de  menţinere a păcii în Bosnia, a  sunat a operaţiune clasică. Vorbim de /.../
  Realizator: ... militară,  operaţiune clasică militară.
  Sebastian Huluban: Preluarea unei  operaţiuni, pe baza acelor acorduri..
  Realizator: Şi cum s-a  desfăşurat, predare-primire?
  Sebastian Huluban: Deci, asta,  avem 2004, sigur, impactul  operaţiunii s-a diminuat în ultimii ani. Pe de altă  parte, avem  operaţiunile actuale, desfăşurate de UE în Africa. Aici, deja vedem   evantaiul complex de capacităţi şi acţiuni desfăşurate. În Somalia,  există o  misiune cu mare impact de pregătire a forţelor somaleze,  aproape o treime din  forţele somaleze au fost pregătite, nu în Somalia,  ci în Uganda, dar în acelaşi  timp, UE are o acţiune concertată cu o  multitudine de aspecte civile, în toată  regiunea conului Africii,  există chiar o strategie comună asumată inclusiv de  noi, de România. La  fel se întâmplă şi în regiunea Sahelului. Deci, UE şi  politica  apărare-securitate comună are la bază această intersecţie între   dimensiunea geografică şi dimensiunea sau evantaiul de capacităţi.
  Realizator: Într-un fel, domnul  Dorin Matei anticipa un  subiect pe care doream să-l abordez în marja acestei  Zile a Europei, şi  anume, euroscepticismul, care se face resimţit nu numai în  România, ci  vedem, din Cipru, şi Grecia şi chiar până în Germania. La peste  şase  ani de la integrarea României, preşedintele Traian Băsescu crede că UE   rămâne, cu toate lipsurile ei, singura soluţie viabilă pentru ţara  noastră, iar  premierul Victor Ponta afirmă că România trebuie să devină  un membru activ şi  implicat în decizii. Un material semnat Costi  Dumăscu.
  Reporter: UE nu a livrat ce a  promis. Adică, reluarea  creşterii economice şi crearea de locuri de muncă,  spune preşedintele  Traian Băsescu, într-un interviu acordat site-ului Calea  Europeană.  Guvernele unor ţări au plătit sume enorme, pentru incompetenţa,   imoralitatea în afaceri şi lăcomia unor bancheri, iar acum, găurile din  bănci  sunt acoperite cu banii populaţiei. De aceea, crede şeful  statului, încrederea  cetăţenilor, în UE, este în scădere. Traian  Băsescu mai afirmă că austeritatea  este foarte rea pentru populaţie şi  pentru economice, dar, oricât de rea ar fi,  este de preferat  împrumuturilor cu dobânzi de nesusţinut, sau intrării ţării în  încetare  de plăţi. Premierul Victor Ponta crede că, în plină dezbatere   europeană, austeritate sau creştere economică, România a găsit soluţiile   potrivite. Şeful Executivului afirmă că suntem una dintre puţinele  ţări ale UE  care a avut o consolidare fiscală bugetară importantă şi  care, în acelaşi timp,  a creat locuri de muncă, a stimulat consumul,  deci a adoptat măsuri de creştere  economică. Asta ne dă dreptul să fim  mai optimişti, despre rolul şi locul  României în Uniune, consideră  Victor Ponta. De la elevul pus întotdeauna în  spatele clasei şi scos la  tablă ca să fie certat, trebuie să devenim un membru  activ, puternic  şi implicat în decizii.
  Realizator: Câteva cuvinte şi  despre acest euroscepticism, domnule Chifu.
  Iulian Chifu: Da, o să revin şi o  să-l pun în cadru discuţiei  anterioare. Raportul /.../ de care se pomenea mai  devreme, al  Institutului de Studii de Securitate, de fapt, discuta o variantă  de UE  contra NATO sau UE fără NATO, ori nu s-a pus niciodată problema ca   Uniunea Europeană să-şi dezvolte o capabilitate, care să dubleze o  capabilitate  NATO, ci să-şi specializeze componenta sa, pentru simplul  fapt şi aici s-a spus  foarte clar, este destul de dificil ca să  gândeşti apărarea în termenii  clasici, dacă vreţi, pentru că este greu  de a stârni emoţii şi de a pune nişte  soldaţi să moară pentru  identitatea europeană. Este abstractă, are alt tip de  abordare şi intră  în cu totul alte dimensiuni. Pe de altă parte, a existat un  tip de  specializare, la un moment dat, între cele două organizaţii, NATO se   ocupa de hard power, de componenta solidă, de componenta puternică, şi  Uniunea  Europeană mai degraba de soft power, deci de componenta de  influenţă de ... Ei  bine, s-a demonstrat în timp şi chiar autorul  acestei împărţiri, Joseph Nye  Jr., spunea "bun, nu poţi să ai putere de  influenţă, atât cât timp cât nu  ai în spate puterea hard, care să  permită descurajare, să permită să dea  substanţă, de fapt, puterii de  atracţie şi"...
  Realizator: A existat exemplul  din Macedonia, dacă ne aducem  aminte, unde emisarul Uniunii Europene venea, pe  de o parte, şi cum  spuneaţi cu acest soft power, cu dialogul.
  Iulian Chifu: Acolo a fost o  intervenţie în trei, a fost şi cu OSCE.
  Realizator: Şi cu NATO.
  Iulian Chifu: Şi cu NATO, în  mod... Important este că, din  acel moment, s-a pus problema, într-adevăr,  constituirii acestei forţe,  dacă vreţi, în interiorul Uniunii Europene, iar ea  s-a putut constitui  şi aici a fost o anumită poveste...
  Realizator: Avem un material despre  aceste efective şi forţe.
  Iulian Chifu: Este foarte bine,  pentru că, de fapt, nu suntem  în acelaşi context: NATO este puternică pentru că  are articolul 5, ai  atacat un aliat, ai atacat întreaga Alianţă, pe când în  cazul Uniunii  Europene, clauza de solidaritate, care este cumva o imitare a   articolului 5, se referă doar la două chestiuni: urgenţe civile şi  terorism.  Deci, sunt specializări, sunt abordări diferite. Important  este, într-adevăr,  că Uniunea Europeană lucrează cu toate  instrumentele: politica europeană de  securitate şi apărare, fiecare cu  domeniul său de intervenţie şi cu  instituţiile, concomitent mergând  pentru obiectivul care trebuie atins.
  Realizator: Politica europeană de  securitate şi apărare a  devenit operaţională din 2003, având ca elemente  constitutive Agenţia  Europeană de Apărare, Forţa de Reacţie Rapidă Europeană,  Forţa de  Jandarmerie Europeană, ori grupurile de luptă ale Uniunii Europene. În   urma intrării în vigoare a Tratatului de la Lisabona, în decembrie 2009,   Uniunea Europeană se recomandă drept un actor de securitate şi se  vorbeşte  despre o disponibilitate mai mare a statelor membre de a  constitui un braţ  armat al Uniunii. Arina Petrovici vine cu mai multe  informaţii despre această  evoluţie pe palier militar pentru Uniunea  Europeană.
  Reporter: Dacă în anii '90,  Uniunea Europeană şi-a dezvoltat o  serie de instituţii, politici şi mecanisme,  care au condus la  constituirea unei politici comunitare în domeniul securităţii  şi  apărării, ea a devenit un jucător important începând din 2000. Trebuie   precizat că dezvoltarea unei capacităţi militare autonome a Uniunii a  fost  agreată cu condiţia ca aceasta să nu dubleze sau să concureze  NATO, în  calitatea sa de principală organizaţie de securitate în  Europa. Politica  europeană de securitate şi apărare a devenit  operaţională din 2003, având ca  elemente constitutive Agenţia Europeană  de Apărare, Forţa de Reacţie Rapidă  Europeană, Forţa de Jandarmerie  Europeană ori grupurile de luptă ale Uniunii  Europene. De exemplu,  Forţa de Reacţie Rapidă Europeană are la nivel de corp de  armată 60.000  de oameni, dispunând de capacităţile necesare în domeniul comandă  şi  control, logistică, sprijin de luptă, elemente navale şi aeriene,  capabilă  să fie dislocată în 60 de zile şi menţinută într-un teatru de  operaţiuni cel  puin un an, iar Forţa de Jandarmerie Europeană are un  efectiv de bază de  800-900 de membri pregătiţi să fie desfăşuraţi în 30  de zile şi unul  suplimentar de 2.300 în stand-by. În urma intrării în  vigoare a Tratatului de  la Lisabona, în decembrie 2009, Uniunea  Europeană se recomandă drept un actor  de securitate coerent şi  eficient, un furnizor de securitate, atât intern, cât  şi extern, nu  doar un consumator. Unii experţi susţin că, după Lisabona, când   politica europeană de securitate şi apărare a devenit politica de  securitate şi  apărare comună, s-ar putea vorbi despre o disponibilitate  mai mare a statelor  membre de a constitui un braţ armat al Uniunii.  Totuşi, din cele 27 de misiuni  şi operaţiuni, care au fost lansate până  în prezent sub egida Uniunii Europene  pe trei continente, 19 au avut,  în primul rând, un caracter civil. Vorbim, de  pildă, de misiuni civile  de tip poliţienesc în Bosnia şi Herţegovina,  Afganistan sau fosta  Republică Iugoslavă Macedonia, de misiuni de monitorizare  a frontierei,  de sprijinire a reformei sectorului de securitate, de asistenţă  în  reforma justiţiei, dar şi de operaţiuni militare, de peace enforcement  în  Bosnia şi Herţegovina, Republica Democratică Congo sau în Somalia.
  Realizator: Arina Petrovici ne-a  explicat pe scurt cum stăm  cu capacităţile militare ale Uniunii Europene.  Domnule secretar de stat  Huluban, vă rog să dezvoltăm un pic acest subiect.  Vorbeam, la un  moment dat, înainte de emisiune, despre această tendinţă, de  punere în  comun a capacităţilor militare, mai ales pe fondul dezvoltării crizei   economice. Vă rog, foarte pe scurt, pentru ascultătorii noştri, să  spuneţi ce  ar însemna acest lucru şi care ar fi beneficiile din punct  de vedere economic,  pentru că securitatea economică, am spus, implică  şi securitate militară
  Sebastian Huluban: Beneficiile,  din punct de vedere economic,  aşa cum spuneam şi anterior, sunt mai mult decât  evidente. Atunci când  privim, pe de o parte, necesitatea dezvoltării de  capacităţi la nivel  naţional - necesitatea de dezvoltare de capacităţi la nivel  naţional  tradusă prin necesitatea de achiziţii, singur, la nivel naţional sau   necesitatea de a dezvolta acele capacităţi în comun, în baza unei  alocări în  comun a acestor resurse necesare achiziţiilor şi  capacităţilor. Avantajul care  apare însă din dezvoltarea de capacităţi  în comun nu rezidă doar din reducerea  presiunii asupra bugetelor  apărării la nivel naţional, care oricum ştim bine că  există - România  este, la acest moment, una dintre excepţiile la nivel  european, unde,  în baza unui program multianual aprobat de CSAT la începutul  acestui  an, există premisele unei creşteri a bugetului apărării -, dar,   excluzând acest lucru, fiecare creştere bugetară, fiecare reducere  bugetară în  domeniul apărării, contează enorm de mult să fii capabil să  ai acel spirit de a  identifica deficienţele comune şi a le dezvolta în  comun. Cam asta este de fapt  filozofia acestei dezvoltări a  capacităţilor şi a folosirii lor în comun, care  o componentă în oglindă  la NATO, se numeşte Apărarea Deşteaptă sau Apărarea  Inteligentă -  Smart Defense. Şi un lucru extrem de important de  subliniat, şi aş dori  să şi închei aici, atât  la nivelul Alianţei Nord-Atlantice, cât şi la  nivelul Uniunii Europene - noi,  sigur, vorbim de două organizaţii, dar  nu trebuie să uităm că în proporţie de  peste 80% au aceeaşi  reprezentare, la ambele niveluri se discută de dezvoltarea  acestor  capacităţi în comun prin evitarea duplicării, adică a nu dezvolta   aceleaşi capacităţi în comun şi la NATO şi la Uniunea Europeană şi a  duplica.  Şi aş dori să închei într-un spirit optimist de data aceasta,  al cooperării  dintre NATO şi Uniunea Europeană. În cursul zilei de  ieri, secretarul general  NATO a avut un discurs extraordinar şi  inspirator, în Parlamentul European, una  din instituţiile în creştere  de vizibilitate la nivelul Uniunii Europene, iar  un alt reprezentant al  politicii de securitate şi apărare comună al Uniunii  Europene,  baroneasa Ashton, a avut azi, la fel, un discurs extrem de  interesant,  la Washington, despre viitorul Parteneriatului transatlantic şi al   relaţiilor dintre Uniunea Europeană şi NATO. Citindu-le pe amândouă,  cred că  putem să avem premisele unui optimism. Cred că nu au fost  întâmplător ţinute pe  8 mai şi 9 mai, exact cu ocazia aniversării Zilei  Europei.
  Realizator: Foarte scurt, un  minut, domnule Dorin Matei.  Vorbeaţi dumneavoastră de integrare, ca şi prilej,  totodată, de cedare a  unor suveranităţi, şi vorbeam noi că deja din punt de  vedere  legilsativ, din punct de vedere economic, iată şi moneda urmează, Armata   va fi probabil ultimul bastion către Uniunea Europeană.
  Dorin Matei: Da, cred că este o  întrebare care trebuia să i-o  adresaţi domnului secretar de stat, este mai bine  pregătit decât mine,  ca să răspundă. Eu pot să vă răspund ca istoric.  Într-adevăr, există  aceste atribuţii ale suveranităţii, niciun stat nu le  cedează de bună  voie, dar când toate statele acestea îşi propun să  construiească  Uniunea Europeană, ar trebui să găsească o soluţie pentru a  rezolva  această problemă. Rămâne o problemă de depăşire a crizei economice.   Dacă o vom depăşi cu bine, probabil că o vom rezolva mult mai uşor.
  Realizator: Săptămâna viitoare,  domnule Iulian Chifu, veţi  lansa o nouă carte. Vă rog să ne daţi câteva  informaţii despre această  lucrare.
  Iulian Chifu: Da, se numeşte  "Gândire strategică", este o  carte care însumează o prezentare nu  exhaustivă, dar o prezentare largă  a temelor esenţiale pe această dimensiune,  de la concepte, la elemente  aplicative, şi cred că acesta este efectul şi  elementul pozitiv al  întregii cărţi, este faptul că vine şi aduce pe masă nu  numai baza  teoretică, ci şi formule directe de prezentare a acestor concepte,   modul în care s-au aplicat, iată cum arată un complex regional în  chestiunea  regiunii extinse a Mării Negre şi, evident, face, pe fond,  îmi permit s-o spun,  fiind autor, face de fapt pledoaria pe care o fac  întotdeauna, pentru nevoia de  mare strategie, de care are nevoie şi o  ţară mică sau medie - cum vrem s-o luăm  - precum România, pentru că ea  înseamnă o integrare a tuturor instrumentelor şi  o desenare a unor  obiective în adâncime pe un termen lung, pe care să le atingă   indiferent cine vine la conducerea statului, pentru că ele reprezintă  obiective  strategice obiective importante, indiferent cine conduce  România într-un moment  sau altul, din punct de vedere guvernamental. Ei  bine, structura acestei cărţi  se referă de la elementele de strategie  ale României, marea strategie,  parteneriate strategice, iată, complexe  de securitate, relaţia cu NATO şi  Uniunea Europeană, dar merge mai  departe, până la ultimele - că sunt cele mai simplu  de vândut -  respectiv, componenta aceasta şi teoria coabitării în România.
  Realizator: Sunt sigur că vă  referiţi, în lucare, şi la Uniunea Europeană.
  Iulian Chifu: Desigur, Uniunea  Europeană este una dintre  componentele pe care România a ales-o ca drum de  dezvoltare şi pentru  a-şi asigura, şi aici...
  Realizator: Rolul şi viitorul  nostru în Uniunea Europeană, în  lucrarea "Gândire strategică". Care  sunt perspectivele?
  Iulian Chifu: Perspectiva este  una clară şi care se  subsumează de fapt deciziei şi nu poziţiei României la ora  actuală. Am  ales acest drum, considerăm că astăzi soluţia este Uniunea  Europeană;  preşedintele chiar numeşte Statele Unite ale Europei, deci o  variantă  federală complet intregrată. În momentul de faţă, evident, că aceasta   este o componentă care este pe masă...
  Realizator: Statele Unite ale  Europei...
  Iulian Chifu: Se discută despre  ea şi..
  Realizator: ... proiectul e al  unui român.
  Iulian Chifu: ... nu putem să o  gândim decupată, însă, de  contextul transatlantic, euroatlantic, şi aici vroiam  să subliniez că  şi această componentă este absolut obligatorie.
  Realizator:  "Euroatlantica", la final, ediţie dedicată  securităţii europene.  Invitaţi în emisiune au fost secretarul de stat  pentru politica de apărare  Sebastian Holoban, consilierul prezidenţial  Iulian Chifu şi Dorin Matei,  redactor-şef la revista "Magazin istoric".












