Interviu cu fostul preşedinte Ion Iliescu
Ion Iliescu se declară sceptic în legătură cu viitorul scut american anti-rachetă.
 
			10 Aprilie 2010, 14:56
"Euroatlantica" 9 aprilie
  Realizator: Radu Dobriţoiu
  6 ani de la integrarea în NATO - interviul cu preşedintele Ion Iliescu
  Bun  găsit, vă spune Radu Dobriţoiu, la o  nouă ediţie a emisiunii  "Euroatlantica"! În urmă cu şase ani, la  începutul lunii aprilie,  drapelul României era arborat la sediul NATO. Din  păcate, prea puţin  amintit, în ultima perioadă, acest moment important din  istoria recentă  a României. Integrarea în Alianţă nu s-a făcut, însă, uşor.
A fost nevoie de eforturi diplomatice şi mai ales de contribuţia Armatei României, la misiunile NATO din Kosovo şi Afganistan. Integrarea, în Alianţa Nord-Atlantică, a ţării noastre, s-a realizat în timpul mandatului preşedintelui Ion Iliescu, invitatul special al acestei ediţii.
Menţionez că emisiunea a fost înregistrată la biroul domnului preşedinte Ion Iliescu, unde, eu şi colegul meu, Nicu Popescu, am fost primiţi, în această dimineaţă. Aşadar, şase ani de alianţă, eforturi, progrese, realizări, momentul Madrid, apoi invitaţie anunţată la Praga, implicarea Armatei României în misiuni din ce în ce mai complexe, unde militarii români şi-au dovedit valoarea.
La şase ani de  la integrare,  România este în prezent frontiera de Est a Alianţei, şi va găzdui   elemente ale sistemului american antirachetă, instalaţii defensive, ce  vor  oferi protecţie şi aliaţilor noştri din Europa Occidentală. Domnule  preşedinte  Ion Iliescu, aţi condus eforturile de integrare în NATO,  atunci. Ce ne puteţi  spune despre demersurile diplomatice, dar, mai  ales, de cele militare din  perioada premergătoare lunii aprilie 2004?
Ion Iliescu: La început, a fost chiar  în 1990, în iunie. Am avut o primă  reunine, la care participam în  calitate de şef al statului, la Moscova, la  Comitetul Politic  Consultativ al Tratatului de la Varşovia, în care s-a ridicat  direct  problema desfiinţării tratatului de la Varşovia. Gorbaciov n-a prea   cuplat cu plăcere, la această idee, dar, toţi cei prezenţi au ridicat  această  problemă.
Un an după aceea, la Praga, în iunie '91, a avut loc reuniunea ultimă de consemnare a desfiinţării tratatului, s-a semnat un document de încetare a acestei alianţe militare. Atunci Gorbaciov n-a participat. A participat Ianaev. Cel care peste două luni vroia să dea lovitură de stat să-l înlăture pe Gorbaciov. Imediat, în aceeaşi ani, am stabilit contacte cu NATO.
A avut două vizite Wörner în România. Cu prima ocazie a inaugurat Casa NATO în casa lui Ceauşescu şi a fost o reuniune cu simbol în casa respectivă; în anul următor, deja erau avansate contactele noastre şi a fost la Casa Armatei o întălnire cu el. Şi, deci, am început negocierile noastre, pentru a stabili nişte contacte cu NATO şi, după aceea, la iniţiativa americană privind parteneriatul pentru pace, în '93, România era prima ţară care aspira la integrare în NATO, care a semnat parteneriatul pentru pace. Astea au fost premizele.
Apoi, am început să negociem despre perspectivele apropierii noastre, şi începuseră discuţiile pentru cei trei. Primii primiţi în NATO - Polonia, Cehia şi Ungaria. Am fost, în '95, într-o vizită, în Statele Unite; era şi Puiu Paşcu, cu mine, şi am făcut o vizită la Rand Corporation, în care, vreo două ore am discutat despre această problemă, a perspectivei primirii a trei ţări din zonă, şi noi am deschis discuţia, "de ce numai trei?" de ce nu şi România.
Şi toată pledoaria lor se referea la probleme financiare, care sunt costurile acestei lărgiri, primirii celor trei, costuri pentru ei, pentru ţările respective, costuri pentru NATO, şi aşa mai departe. Şi am zis: "fiţi oameni serioşi! Într-o problemă ca aceasta, nu chestiile financiare contează". Mi-am dat seama, de atunci, din '95, că deja jocurile sunt predeterminate şi că nu este nicio şansă, pentru România, ca să intre în acest prim val, al lărgirii NATO.
De ce spun asta? Pentru că s-a schimbat guvernarea, a avut loc alteranţa la putere şi . i-am şi spus preşedinteluui Constantinescu să nu-şi facă iluzii, îi dau în scris că, la Madrid, România nu va fi primită. Şi n-a fost primită, în ciuda unor promisiuni şi, mă rog, Jacques Chirac a făcut câteva demersuri şi asta îl încântase pe preşedintele Constantinescu, dar jocurile erau predeterminate.
Deci, a fost un proces care a necesitat multe eforturi de ambele părţi, şi din partea NATO şi din partea noastră, de aceea, propriu-zis momentul decisiv a urmat după anul 2000 şi/.../ de la Praga, din 2002, când s-a consemnat primirea noastră, deci noul val de lărgire a NATO, s-a consemnat decizia politică, după care a şi urmat vizita lui Bush la Bucureşti, care a consemant tocmai susţinerea acestei decizii politice, inclusiv de Statele Unite sau în primul rând de Statele Unite şi de fapt a marcat momentul politic ceea ce s-a petrecut peste doi ani de zile. La Istambul nu era decât o oficializare formală a decizii luate în 2002.
Deci, eu cred că, pentru noi, toată această istorie, eforturile, cu cele două obiective strategice mari, de integrare în NATO şi integrare în Uniunea Europeană, a marcat esenţa desfăşurării vieţii politice, în ciuda confruntărilor şi adversităţilor, pe care, mă rog, confruntarea politică democratică le-a generat. Dar, am realizat, pe această bază, o platformă comună, de coagulare a unei acţiuni unitare, unite, a tuturor forţelor politice, şi Snagovul arată expresia acesteia...
Se spunea de spiritul de la Snagov, şi decisiv a fost mai ales dialogul cu domnul Coposu, pentru că, din opoziţia de-atunci, era forţa cea mai reprezentativă şi omul cel mai rigid şi dur, din acest punct de vedere, dar, totuşi, om înţelept, cu înţelepciunea vieţii, cu înţelepciunea experienţei politice, şi-a dat seama ce semnificaţie are acest moment şi, în ciuda faptului că păstra o anumită reţinere faţă de Iliescu, şi că Iliescu o să câştige politic, din treaba aceasta, a şi spus-o colaboratorilor săi. Însă, omul s-a aplecat cu atenţie, la această solicitare a mea, ca să aveam, de astă dată, în colectivul de elaborare a strategiei, şi reprezentanţii partidelor politice - erau 14 partide.
Şi, decizia domnului Coposu a fost decisivă, ca toate cele 14 partide să fie prezente. NATO şi Uniunea Europeană ne-a creat o platformă, dincolo de confruntări politice, de acţiune unită, a tuturor forţelor politice şi, în ciuda adversităţilor, să ne prezentăm în lume, pe arena internaţională, cu poziţii comune, ale tuturor, pe marile probleme care privesc România.
Din păcate, am încheiat ambele procese, intrarea   în NATO, apoi în Uniunea Europeană, dar am ştiut să găsim o platformă  comună de  acţiune; acum nu există dialog politic, nu mai sunt  iniţiative, care să unească  forţele politice, în jurul unor programe  naţionale, în interesul ţării.
Realizator: Acum, atât la nivelul Alianţei  Nord-Atlantice, cât şi la nivelul  Uniunii Europene, se gândesc, se  elaborează strategiile pentru viitor. Se  discută intens despre noul  concept strategic al NATO. Care ar fi, în opinia  dvs, principalele  elemente, de care trebuie să se ţină cont, având în vedere  experienţa  parcursă în ultimile decenii?
Ion Iliescu: Pe de o parte, există această conştiinţă, a  necesităţii păstrării,  menţinerii şi valorificării acestor legături  tradiţionale euro-atlantice, adică  Europa- SUA.
A doua componentă este strategia vizavi de Rusia, pentru că au rămas, din păcate, unele sechele de adversităţi, de suspiciuni reciproce. Noi am pierdut un partener potenţial important, Rusia, fosta Uniune Sovietică. Am avut de suferit /.../ că s-a prăbuşit, pe de o parte, industria românească, economia românească, dar ne-am pierdut şi parteneri tradiţionali, fără să valorificăm eficient, chiar şi partenerii noi - că tot vorbeam de oportunităţile din Uniunea Europeană, pe care nu ştim să le folosim.
Dar, faţă de Rusia a fost şi o atitudine primitivă. Una este să-ţi păstrezi verticalitatea şi /.../ fiecare o face, dar, uitaţi-vă şi la polonezi! Au şi ei o istorie, mai complicată decât a noastră, în relaţiile cu Rusia. Uitaţi-vă şi la unguri! Au avut, vorba aia, intervenţia ruşilor, în '56 - ei, relaţiile comerciale cu Rusia le-au cultivat. Şi mă uitam la relaţiile, la balanţele comerciale ale Ungariei, la balanţele lor favorabile, Ungaria o ţară mai mică ca noi, iar noi nu folosim piaţa rusă, avem o balanţă comercială nefavorabilă, pentru că suntem obligaţi să importăm gaze de la ei, deci relaţia cu Rusia este proastă din acest punct de vedere.
De aceea trebuie şi noi  să ne dezvoltăm  puţin gândirea şi să ne aliniem măcar la nivelul de  abordare a problemelor de  către Uniunea Europeană. Uniunea Europeană  tratează Rusia cu toată deschiderea,  pentru că sunt interesaţi, e  totuşi o ţară cu resurse naturale importante, mai  ales gaze. Iar  Germania, nu mai vorbesc, ce strategie au din acest punct de  vedere cu  Rusia. Adică sunt încă sechele ale unor prejudecăţi care nu îşi au   locul şi rostul. Trebuie să ne ştim să ne apărăm interesele naţionale,  cu  înţelepciune, nu cu viziuni depăşite.
Realizator: Şi, revenind la principalele elemente ale  pilonilor strategiei de  viitor, la nivelul Alianţei?
Ion Iliescu: NATO este în proces de regândire a acestor  chestiuni, şi  raporturile Uniunii Europene cu NATO formează obiectul  unor preocupări, unor  discuţii. Trebuie să fim cuplaţi la toate aceste  dezbateri, atât în interiorul  NATO, cât în interiorul Uniunii Europene;  deci, nu ca factor extern, trebuie să  discutăm acest lucru, ci ca  factor intern, ca membri activi ai celor două  structuri, în care suntem  membri cu drepturi depline.
Realizator: Nu putem vorbi de aceşti 6 ani, de la  integrarea în NATO, fără a  aduce aminte de relaţia dintre România şi  SUA. Domnule preşedinte Ion Iliescu,  cum puteţi caracteriza acest  parteneriat?
Ion Iliescu: Pentru mine, a devenit o chetiune  strategică, de primă importanţă,  după Revoluţia din decembrie, şi îmi  amintesc, spre exemplu, a fost un moment  delicat, pentru noi,  evenimentul care s-a petrecut în martie, la Târgu Mureş,  şi o anumită  acţiune nesăbuită, a unor forţe extremiste.
Atunci, îmi amintesc  tocmai  momentul că Statele Unite au avut o apreciere pozitivă, în legătură cu   modul în care autorităţile române au tratat, cu responsabilitate, acel  moment,  şi n-au permis ca să se escaladeze evenimentele, care, şi aşa,  au fost cu o  mare încărcătură şi au lăsat urme adânci, dar am reuşit să  păstrăm, totuşi,  echilibrul.
Realizator: Cum puteţi caracteriza acest parteneriat  special, cu Statele Unite,  după ce ne-am integrat în NATO?
Ion Iliescu: A rămas o constantă de politică externă,  care, cred, este benefică  şi este necesară. Toată lumea... E, totuşi,  prima mare putere a lumii, şi nu  poţi să ignori acest lucru, şi rolul  pe care îl joacă în politica internaţională,  în viaţa economică  internaţională.
Europa, în asmablu, acordă, relaţiilor cu Statele Unite, nu întâmplător, o atenţie deosebită. Deci, eu consider că este o componentă foarte importantă. Îmi amintesc bătălia pentru Clauza naţiunii celei mai favorizate, pentru crearea unui climat favorabil dezvoltării relaţiilor noastre economice, şi ce eforturi s-au depus atunci.
Şi, atunci, pentru prima  dată, comunitatea noastră, de români,  din America, a acţionat sudat. Prezenţa  preşedintelui Bush, în 2002, la  Bucureşti, a fost un semnal semnificativ, din  acest punct de vedere  şi, inclusiv, în dezvoltarea relaţiilor economice, care a  cunoscut o  ascensiune semnificativă. Deci, este o relaţie, pe care trebuie să o   tratăm cu toată atenţia. 
Realizator: Se poate face o paralelă între aderarea la  NATO, parteneriatul  special cu Statele Unite şi sistemul defensiv,  acest sistem antirachetă, care  va avea elemente aplasate pe teritoriul  României?
Ion Iliescu: Asta e o chestie mai delicată. Să vedem  cum va evolua în timp,  pentru că a creat suspiciuni şi adversităţi  internaţionale şi neînţelegeri din  partea Rusiei. Am văzut, cu câtă  delicateţe, această chestiune a fost abordată  şi de către Polonia şi  Cehoslovacia. Şi reconsiderarea acestor chestiuni s-a  impus.
Nu ştiu cum vor evolua lucrurile în anii ce vin. Eu nu dau atâta de mare importanţă acestor scuturi, care, nu ştiu ce pot să rezolve pentru România, pentru securitate. Important este climatul politic, folosirea armelor strategice, folosirea armelor nucleare, în zilele noastre.
Vedeţi, a avut loc  noua reuniune şi semnarea acordului START 2, între  Statele Unite şi Rusia.  Marchează tocmai o altă viziune, o altă  deschidere, o altă gândire strategică,  în legătură cu aceste aspecte  ale relaţiilor internaţionale şi, probabil că, şi  noi va trebui să  cuplăm la această viziune nouă, care accentuează nu atât pe  factorii de  descurajare reciprocă, ci de conlucrare reciprocă, pentru  stabilitate  internaţională. 
Nicu Popescu: Domnule preşedinte, aţi fost comandatul  armatei, ca şef al  statului, aţi condus Consiliul Suprem de Apărare a  Ţării. Cum aţi perceput  dumneavoastră cuplarea factorului militar  român, la aceste acţiuni politice, de  integrare în structurile europene  şi euroatlantice?
Ion Iliescu: NATO este alianţă politică militară. Şi în  evoluţia din ultimii  ani componenta politică a căpătat chiar mai multă  prevalenţă decât în trecut.  Dar evoluţia politico-militară în care  factorul militar a jucat şi joacă un rol  important.
Şi pentru noi /.../ cu Statele Unite în procesul de integrare NATO a contat foarte mult şi relaţia directă pe linie militară între noi şi Statele Unite şi instruirea multor cadre militare de comandă şi din structuri componente în Statele Unite a contat foarte mult în tot acest proces şi în susţinerea de către Statele Unite a integrării noastre în NATO ca şi apoi în comandamentele de la Bruxelles şi de la /.../ din Belgia, unde este comandamentul european al NATO.
Adică relaţia asta a contat foarte  mult,  inlcusiv pentru formarea oamenilor noştri şi colaborarea între  cadrele militare  de specialitate şi formarea oamenilor noştri din  comanda de la Statul Major, de  la Academia Militară şi colaborare cu  specialişti americani a fost benefică  pentru modernizarea viziunii  concepţiei şi procesului de pregătire a  militarilor noştri ca să fim  compatibili ca parteneri în acest domeniu. Şi,  apoi, în strucutrile  NATO de la Bruxelles. 
Realizator: V-aţi referit la armată. Cât de importantă,  credeţi că a fost  participarea României la misiunea din Afganistan? Şi  să ne referim şi la misiunea  din Kosovo.
Ion Iliescu: A fost importantă, tocmai pentru a arăta,  pe de o parte,  integrarea noastră în aceste structuri şi capacitatea  României, de a fi un  partener real.
Eu cred că ea a fost foarte apreciată prezenţa noastră în spaţiul fost iugoslav şi mai ales în Kosovo. Sigur, în ceea ce priveşte Afganistanul şi Irakul, asta presupunea un efort mai mare.
El a fost important, tocmai pentru a dezvolta acest parteneriat, de facto, cu aliaţii noştri, şi americani, şi ceilalţi, care participau la aceste acţiuni, importante pentru formarea militarilor noştri, că, totuşi, pe câmpuri de luptă, în conlucrarea activă, cu alte armate, este exerciţiul practic, al învăţării lecţiei modernizării armatei.
Sigur că aceasta presupune  eforturi şi financiare, şi  materiale, dar pentru noi, ca practică a  dezvoltării conlucrării, cooperării,  parteneriatului au fost prezenţe  utile şi argumente în favorea ţării noastre.
Nicu Popescu: Domnule preşedinte, întâmplarea sau nu,  face ca România să fie la  limita răsăriteană a NATO şi a Uniunii  Europene. Cum vedeţi dumneavoastră  evoluţia şi ce ar trebui făcut ca  zona în care suntem, zona Mării Negre, să  devină un spaţiu al  securităţii cât mai spre deplinătatea ei. Care ar trebui să  fie paşii  care să ne ajunte şi pe noi să avem linişte la frontiere, şi nu numai   militar.
Ion Iliescu: E o treabă simplă şi nu depinde, atât, de  noi. Precum ştiţi, noi  am depus eforturi mari şi am putea să fim un  factor activ în dezvoltarea  conlucrării cooperării la Marea Neagră. În  1992, România a fost un factor de  iniţiativă. România şi Turcia au fost  factorii cei mai activi în promovarea  ideii realizării acestei  comunităţi de cooperare la Marea Neagră şi în 1992, la  Istanbul, s-a  ţinut summitul care a dus la consacrarea acestei structuri de cooperare   zonală.
Atunci, dacă vă amintiţi, era şi conflictul din Transnistria şi noi am iniţiat o întâlnire a celor patru preşedinţi de stat pentru a rezolva această problemă. Au fost preşedinţii Elţîn, Kravcenko, din Ucraina, Snegur, din Moldova, şi cu mine. Cred că factorul cel mai delicat în momentul de faţă în realizarea unei asemenea conlucrări în tot spaţiul Mării Negre este situaţia din Rusia, din Ucraina şi din ţările transcaucaziene. A fost conflictul acela cu Gruzia, spre exemplu.
Deci, chestiunea va depinde de evoluţia politică şi a Rusiei, şi a Ucrainei, şi a ţărilor din Transcaucazia, ca să realizăm într-adevăr un spaţiu de conlucrare, de cooperare la Marea Neagră. Important şi pentru securitate, dar şi pentru dezvoltarea acestui spaţiu de cooperare economică, în interesul tuturor ţărilor, şi ca factor de stabilitate zonală, efecte pe un spaţiu mai larg internaţional. Sunt factori favorabili şi factori nefavorabili.
Pe de o parte, consolidarea prezenţei noastre în cele două structuri este un factor favorizant, şi nu numai a noastră, ci şi a ţărilor din zonă, şi conlucrarea noastră bună cu Bulgaria, cu Turcia, situaţia ameliorată din Moldova, care cred că va evolua.
Însă, aşa cum spuneam, mai ales elemente de instabilitate, din Rusia, Ucraina şi în relaţiile dintre Rusia-Ucraina, Rusia-ţările din Transcaucazia, rămân un factor de preocupare, cred că pentru toţi, inclusiv pentru ei, inclusiv pentru ruşi, inclusiv pentru ucraineni, pentru gruzini etc.
Deci, sunt cele două componente, sunt mulţi factori favorizanţi. Cred că şi Uniunea Europeană ar putea să se implice mai mult în această chestiune şi există un asemenea interes. Am avut mai multe reuniuni în ultima vreme pe tema aceasta a cooperării la Marea Neagră. În mai vom fi din nou, împreună cu preşedintele Constantinescu, la o reuniune la care participăm mai în fiecare an la Istanbul.
Preşedintele Demirel a fost iniţiatorul şi sufletul, patronul unei asemenea acţiuni de întâlniri anuale, la care participăm foşti şefi de stat, de guvern, foşti miniştri şi este un cadru de dialog activ. În Uniunea Europeană, Forumul Crans Montana a iniţiat câteva chestiuni pe aceste teme. Este o temă comună de interes al tuturor ţărilor din zonă, şi nu numai.
Şi Uniunea Europeană este preocupată, şi NATO să facă din acest spaţiu un spaţiu de stabilitate. Şi aşa sunt destule spaţii de nelinişte, şi nu departe de noi, Orientul Apropiat, care rămâne şi va rămâne pentru mult timp un spaţiu delicat. Deci, a reuşi în aceste preocupări comune, ca, în spaţiul Mării Negre, să realizăm o zonă de linişte şi de cooperare activă, ar fi şi în interesul ţărilor noastre şi în interesul stabilităţii internaţionale.












