Anul 2010 pentru NATO
Misiunea din Afganistan şi stabilirea noului concept strategic al Aliantei.
 
			16 Mai 2010, 14:47
Realizator:  Radu Dobriţoiu
Anul 2010 pentru NATO: misiunea din Afganistan şi stabilirea noului concept strategic.
  Emisiunea "Euroatlantica" este dedicată,  în această  seară, Alianţei Nord-Atlantice şi importanţei pe care o are  acest an, pentru  NATO. Vom avea şi două materiale înregistrate, dar şi  doi invitaţi, care sunt  recunoscuţi pentru analizele lor în domeniile  militar, de geopolitică şi de geostrategie.  Este vorba de colonelul  Constantin Hlihor, profesor doctor la Universitatea  Naţională de  Apărare, şi analistul militar Radu Tudor. Colegii din emisie îmi   confirmă că avem legătura cu domnul profesor Constantin Hlihor. Vă  mulţumesc că  aţi acceptat invitaţia noastră. Avem legătura şi cu domnul  Radu Tudor. Domnilor  invitaţi vă propun, pentru început, să ascultăm o  înregistrare, un minut, o  înregistrare pe care am făcut-o ieri la  Universitatea Naţională de Apărare în  timpul conferinţei comune de  presă pe care şeful Statului Major General,  amiralul Gheorghe Marin, a  avut-o împreună cu preşedintele Comitetului Militar  al NATO, amiralul  Giampaolo di Paola. Cu această ocazie liderul militar NATO a  declarat  că România se numără printre cei mai importanţi membri ai Alianţei,   dar, foarte important, amiralul Giampaolo di Paola s-a referit şi la  anul 2010,  pentru NATO, caracterizat ca un an foarte important.
Giampaolo di Paola: 2010 este un an critic, pentru Alianţă, este critic  pentru  Afganistan, unde trebuie să obţinem progrese, pentru binele  poporului afgan,  pentru securitatea noastră. 2010 este, de asemenea,  important pentru că vom  avea un nou concept strategic ce va fi aprobat  de şefii de stat şi de guvern  din Alianţă, la Lisabona, în luna  noiembrie. Acest document este foarte  important pentru cum va evolua  Alianţa în următorii 10 ani. Vom reînnoi  legăturile între cei 28 de  aliaţi. Trebuie să recunoaştem că, în noul mediu de  securitate,  ameninţările sunt diferite, şi vom stabili cum Alianţa şi aliaţii   trebuie să-şi modifice capacităţile şi capabilităţile, pentru a face  faţă  noilor provocări. O ameninţare nouă este reprezentată de rachetele  balistice şi  proliferarea acestora. Sper ca, în acest an, la Lisabona,  să ajungem la o  înţelegere pentru ca apărarea antirachetă să devină  una dintre misiunile NATO.  Şi România va avea un cuvânt important de  spus, în această dezbatere.
Realizator: Iată cele trei repere ale anului 2010, an considerat critic,  pentru  Alianţă, de către amiralul Giampaolo di Paola: Afganistan, noul  concept  strategic, scutul antirachetă. Vom analiza, în această seară,  şi declaraţiile  făcute la Bucureşti, de secretarul general al NATO,  Anders Fogh Rasmussen. Vă  rog, domnilor invitaţi, sa ne referim, pentru  început, la această declaraţie  făcută ieri, de liderul militar al  Alianţei.
Constantin Hlihor: Fireşte că preocupările pentru noul concept strategic  au  început încă de la sfârşitul anului trecut. De altfel, se cunoaşte  faptul că  există şi un comitet sub conducerea fostului secretar de  stat, dna Albright,  care analizează mediul de securitate şi propune  liniile directoare. Pe 17 mai  va fi făcut public acest draft de nou  concept strategic ce va direcţiona  eforturile de securitate ale NATO în  noul context, atât cele de tip clasic, cum  sunt ameninţările nucleare  ale mai vechilor sau mai noilor competitori pentru  supremaţia nucleară -  aici, am în vedere Iranul, dar şi noile ameninţări  asimetrice - am  aici în vedere cele de ordin energetic. Aproape că este de  rutină,  conceptul de război energetic, pentru analişti, şi foarte cunoscut şi   în opinia publică, dar, şi mai nou, este ameninţarea cibernetică, foarte   provocator pentru o Alianţă Nord-Atlantică organizată şi structurată  pentru un  război de tip clasic, să facă faţă unor asemenea tipuri de  ameninţări, în secolul  XXI. Cu precădere, se va acţiona pentru  modernizarea vectorului de răspuns la  agresiuni clasice, dar şi la  provocările de tip nou.
Realizator: Domnule Radu Tudor, atât amiralul Giampaolo di Paola, cât şi  în  declaraţiile de la Bucureşti Anders Fogh Rasmussen, dar şi la  conferinţa  Alianţei, de la Talin - asta pentru a ne referi la  evenimente foarte recente -  s-au făcut declaraţii despre dorinţa NATO  de a include scutul antirachetă, în  cadrul misiunilor Alianţei. Se ştie  că acesta este, în prezent, un proiect  american. Dvs aţi fost prezent  şi la dezbaterea, pe care a avut-o secretarul  general al Alianţei, la  Universitatea Bucureşti. Vă rog să vă referiţi la acest  concept, de a  include acest scut între misiunile Alianţei.
Radu Tudor: Trebuie să precizăm, pentru început, domnule Dobriţoiu, că,  în  materia scutului apărării antirachetă, Statele Unite se află, nu cu  un pas, ci  cu trei paşi, în faţa aliaţilor din NATO. România  beneficiază de, sau va  beneficia de un scut antirachetă, care este 100%  un proiect american şi care,  probabil, mai devreme sau mai târziu,  prin voinţa tuturor aliaţilor, va putea  fi integrat într-un sistem  antirachetă al NATO; asta, cu un efort pe care l-a  precizat secretarul  general al NATO, chiar şi la Bucureşti, cu un efort de 200  de milioane  de dolari, împărţit pe mai mulţi ani şi pentru absolut toţi  aliaţii,  deci, din punct de vedere financiar nu este foarte mare efortul. Dar   trebuie spus că se măreşte distanţa, din păcate, între efortul militar  şi  financiar şi tehnologic, făcut de Statele Unite, şi ceilalţi aliaţi.  Pentru că,  în plină criză financiară, bugetele armatelor NATO scad,  proiectele de  înzestrare sunt reduse, amânate sau chiar eliminate, pe  când, Statele Unite, în  continuare, alocă un buget de peste 600 de  miliarde de dolari, Departamentului  Apărării; şi cred că, în privinţa  acestui scut antirachetă, care este esenţial  şi pentru România, dar şi  pentru restul ţărilor, din sud-estul Europei, aşa cum  bine a precizat  secretarul general al NATO, la Bucureşti. E vorba de Grecia, de   Bulgaria şi de Turcia. România are un privilegiu, din punctul acesta de  vedere,  să fi început deja negocierile, pentru a-şi proteja teritoriul.  Eu nu speram ca  secretarul general al NATO să o spună atât de deschis,  la Bucureşti, în Aula  Magna a Facultăţii de Drept. Domnia sa a spus  foarte clar: 'Alianta  Nord-Atlantica este preocupată de programul de  dezvoltare de rachete al  Iranului, şi acest program, care este  necontrolat şi necontrolabil, poate  afecta ţările din sud-estul  Europei, dintre care, patru sunt membre NATO'; şi  le-a nominalizat:  România, Bulgaria, Grecia şi Turcia. Ori, din punctul acesta  de vedere,  trebuie toată lumea să înţeleagă că scutul antirachetă corespunde  unor  nevoi urgente şi serioase, de securitate naţională, de protejare a   teritoriului şi populaţiei României şi, nu mai puţin important, NATO,  probabil,  se va preocupa, în viitor, ca acest sistem american  antirachetă să fie  interconectat cu un sistem NATO şi, atunci, România,  probabil, va avea, să  spunem, responsabilităţi directe, şi în partea  de dezvoltare financiară şi  tehnologică. 
Realizator: Asta, dintr-un punct de vedere, este foarte adevărat, pe  termen  mediu; această ameninţare, venită din partea Iranului, este cât  se poate de  reală, pentru că Iranul deţine tehnologia de a fabrica  rachete balistice.  Domnule Radu Tudor, tot referindu-ne tot la scutul  american antirachetă, pe  care NATO doreşte, într-un viitor, să îl preia  între misiunile sale, să ne  gândim şi la idea lansată la Tallinn - de  care a vorbit de mai multe ori şi  seretarul general al NATO - uşa  lăsată deschisă pentru Rusia, pentru acest  program de apărare  balistică.
Radu Tudor: Eu cred că e, mai degrabă, un mesaj politic, şi ar trebui să   înţelegem acest mesaj, ca pe unul pe care îl înţelegem ca şi aliaţi.  Cred că,  din punct de vedere militar şi tehnologic, în momentul de  faţă, nu sunt foarte  mari compatibilităţi între structurile militare  ale Alianţei şi cele ale  Rusiei, aşadar, s-ar putea să fie nişte  probleme legate de tehnologia diferită  a celor două tabere, dar, ca  semnal politic, este extrem de important, este  foarte bine că liderii  Alianţei, aşa cum aţi menţionat în repetate rânduri, au  acest de semnal  de un 'friendly approach', către Rusia; pentru că nu mai...
Realizator: Nu Rusia e ţinta; da.
Radu Tudor: Şi nu Rusia e ţinta şi nu mai curând de... de începutul  acestui an,  când, noua doctrină militară şi de securiate a Federaţiei  Ruse plasează Alianţa  Nord-Atlantică, pe primul loc, la capitolul  ameninţări.
  Asta ne dovedeşte nouă, foarte clar, că încă Rusia gândeşte în termeni  de  război rece. Are o problemă uriaşă, de politică internă, să accepte  NATO, ca un  partener şi ca un posibil aliat, în viitor, dar noi trebuie  să fim mai  inteligenţi, mai maturi, şi să dăm semnale cât se poate de  clare, de cooperare  şi de deschidere faţă de Rusia. Dacă Rusia are  temeri faţă de NATO, NATO  trebuie să arate foarte clar că nu există  niciun motiv pentru astfel de temeri  şi că, din punct de vedere al  deschiderii şi al voinţei politice, Rusia poate  participa la  dezvoltarea capabilităţilor scutului antirachetă, pentru a se  convinge  singură că acest scut antirachetă este dezvoltat pentru prevenirea   altor ameninţări, care vin de la spate, necontrolate, precum Iranul sau  Coreea  de Nord, şi nu este îndreptat, nicio secundă, împotriva  teritoriului sau  populaţiei Federaţiei Ruse.
  Realizator: Afganistanul - provocare NATO, în 2010. În ultimele luni,  din  păcate, rezultatele nu sunt strălucite, chiar cu efective  suplimentare.  Reamintesc informaţia, că astăzi a fost repatriat trupul  neînsufleţit al  sublocotenentului postmortem Valerică Leu. Domnule  profesor Constantin Hlihor,  cât de important este ca Alianţa să obţină,  în acest an, rezultate bune, în  misiunea din Afganistan - să  subliniem, cea mai importantă misiune NATO, în  acest moment?
Constantin Hlihor: Este important, pentru mediul regional de securitate,  dar,  cred că, în egală măsură, pentru securitatea globală. NATO are  nevoie, pentru a  reuşi ca regiunea să devină un factor de stabillitate,  dar pe de altă parte  NATO are nevoie şi de o imagine pozitivă, în  mentalul colectiv, pentru că,  într-o perioadă de criză şi de  instabilitate financiară, acordul populaţiei,  pentru a face sacrificii  şi a răspunde cererilor de securitate şi modernizare  tehnologică, fie  că este vorba de scutul antirachetă, fie că este vorba de  modernizarea  forţelor clasice, care trebuie să lupte împotriva organizaţiilor  teroriste  şi a organizaţiilor de crimă, care ameninţă stabilitatea în  puncte sensibile şi  fierbinţi ale globului, e nevoie ca NATO să se  prezinte cu rezultate şi mai  ales să facă dovada, să aibă imaginea unei  organizaţii stabile şi eficiente, în  lupta cu aceste ameninţări de  ordin asimetric. De altfel, este bine ştiut că  NATO are nevoie de  capabilităţi moderne, mai uşoare, cu o forţă de proiecţie şi  de acţiune  rapidă, în aşa fel, încât să poată acţiona în sensul eficienţei,   pentru forţe care nu sunt de tip clasic. Acţiunile insurgente, acţiunile   organizate de forţele teroriste nu sunt unele de tip clasic şi, prin  urmare, şi  dotarea şi organizarea, structurile care trebuie să se  confrunte cu asemenea  tipuri de ameninţări trebuie să fie modernizate  şi altfel. E nevoie, prin  urmare, de efort financiar, este nevoie de  modernizare tehnologică, este nevoie  de structuri informative şi  informaţionale mai adecvate. Prin urmare, cred că,  dincolo de ceea ce  este retorica eficienţei militare, este nevoie şi de o mai  mare  credibilitate a Alianţei Nord-Atlantice, în opinia publică occidentală  şi,  în general, mondială, pentru că este, la ora actuală, singura forţă  capabilă şi  angajată pe teatre multiple, împotriva unor asemenea  tipuri de ameninţări  asimetrice.
Realizator: Cu alte cuvinte, Afganistanul reprezinţă, într-un fel, proba   practică, pentru ceea ce va fi, ca examen teoretic, formularea noului  concept  strategic, în acest an. Domnule Radu Tudor, cunoaşteţi foarte  bine situaţia din  Afganistan şi, la fel, eforturile depuse acolo, de  militarii români. Trimitem  încă un batalion de manevră, încă o  subunitate, apoi altă subunitate, până  ajungem la 1.800, în acest an.  Practic, este aproximativ efectivul unei  brigăzi. Aş dori să comentaţi  această idee, de ce nu încercăm să abordăm  nivelul de brigadă, într-o  misiune externă?
Radu Tudor: Înainte de toate, vreau să precizez un lucru; şi, îl ştiţi  foarte  bine, domnule Dobriţoiu, că, probabil, sunteţi jurnalistul care a  petrecut cel  mai mult timp, în acest teatru de operaţiuni, de aici, de  la noi, mă refer  dintre jurnaliştii români. Trebuie să înţelegem un  lucru: la cartierul general  al Alianţei Nord-Atlantice, se discută  destul de serios şi aproape în termeni  dramatici, de deteriorarea gravă  a situaţiei de securitate din Afganistan.  Există, în ultimul an şi  jumătate, o recrudescenţă a atacurilor teroriste,  împotriva  obiectivelor militare, împotriva militarilor forţelor aliate - din   păcate şi noi începem să simţim lucrul acesta; vin din ce în ce mai  mulţi  militari români tineri, morţi, din Afganistan, în România. Asta  implică o  responsabilitate uriaşă. Vorbeaţi despre nivelul "brigadă".   Ministerul român al Apărării este într-o situaţie nefericită, de a nu-şi  putea  derula programele de înzestrare, la nivelul de cerinţe, potrivit  angajamentului  luat în faţa aliaţilor, pentru participarea în  Afganistan. În continuare, avem  o problemă cu avionul de transport  tactic, cu derularea acelui program şi, abia  acum o lună de zile, cu  ajutorul lui Dumnezeu, mai degrabă, au venit primele două  avioane...
  Realizator: "Spartan", da.
Radu Tudor: În România, cele două "Spartan". Nici până astăzi, n-a   început procedura pentru vehiculele blindate şi neblindate, atât de  necesare  forţelor terestre. Pentru dotarea acestor militari, cu cele  mai bune astfel de  vehicule, fie că e vorba de NAMSA, fie că e vorba de  Sherpa's sau mai ştiu eu  ce altceva, care a fost deja - să spunem -  selectat de agenţiile NATO - mă  refer aici la NAMS, şi nu în ultimul  rând, mă refer şi la vehiculul blindat  "Piranha". Şi contractul acesta  bate pasul pe loc, în mod nepermis.  Dacă vrei să te angajezi să trimiţi  oameni în plus, şi România a făcut un gest  - cum să spun - mai mult  decât putea să facă orice stat aliat. 
Realizazor: Da, da.
Radu Tudor: Suntem în primele ţări membre NATO, primele trei ţări membre  NATO,  care am suplimentat, cu un număr atât de mare, numărul de  militari. Efortul  nostru financiar, în plină criză, nu este mic deloc.  Este - cum să spun - un  sacrificiu, pe care-l face statul român, în  favoarea Alianţei, din care facem  şi noi parte, şi pentru ideea de  securitate internaţională, care ne preocupă şi  pe noi. Dar lucrul  acesta presupune şi o responsabilitate foarte serioasă a  liderilor  politici, să aloce resursele financiare, pentru Ministerul Apărării,   pentru acele programe care înseamnă, de fapt, protecţia vieţii  militarilor.
Realizator: Din linia întâi.
Radu Tudor: Din linia întâi. Noi trebuie să conştientizăm foarte serios  şi  trebuie să facem un apel serios, către liderii politici ai acestei  ţări. Oameni  buni, dacă trimiteţi 1.800 de militari, într-un teatru de  operaţiuni, cum e  Afganistanul, atât de periculos, asiguraţi-vă că  viaţa lor este mult mai bine  protejată şi că nu vom mai avea morţi şi  răniţi, în atentate, pentru că, în  vehicule blindate şi neblindate  moderne, oamenii sunt răniţi, oamenii pot fi  afectaţi, dar nu mor. Şi,  de aici, intervine, să spunem, aici intervine o  ruptură între  angajamentul politic şi militar, de a trimite mililtari, acolo  şi, eu  ştiu, respectul politicienilor faţă de Armata Română, prin alocarea de   resurse financiare. 
Realizator: Şi, tot din Afganistan, o informaţie în exclusivitate. În  Zabul, în  subordinea Batalionului 33 - Vânători de munte acţionează o  companie din SUA.  Potrivit obiceiurilor din Armata americană, militarii  poartă, pe umărul stâng,  emblema unităţii din care fac parte, iar pe  umărul drept, emblema unităţii în  care au servit şi pe care o consideră  cea mai importantă, pentru cariera lor  militară. Militarii americani  din Afganistan, care se află acum în subordinea românilor,  doresc ca,  pe umărul lor drept, să se afle, de acum înainte, emblema  Batalionului  33 - Vânători de munte, şi au pornit demersurile, pentru a primi   aprobările necesare, inclusiv de la Statul Major General.
  Vă propun să ascultaţi, acum, un material de sinteză, realizat de colega  mea,  Carmen Gavrilă, după vizita recentă, în România, a secretarului  general NATO,  Anders Fogh Rasmussen. 
Reporter: Securitatea României va fi direct afectată de principiile din  noul  concept strategic al alianţei şi de măsura în care ceea ce  înseamnă pentru  România securitate se va regăsi în noul document, care  va stabili rolul şi  principiile alianţei. România insistă pe existenţa  unui singur scut de apărare  antirachetă NATO şi speră ca, la summitul  de la Lisabona, în toamna acestui an,  crearea scutului unic să fie  stabilită printr-un document oficial. Pentru  acelaşi lucru a pledat şi  secretarul general al NATO, Anders Fogh Rasmussen. El  a spus că Europa  ar putea astfel să dea dovadă că doreşte să fie şi ea  responsabilă  pentru propria apărare şi să nu mai lase SUA să asigure singure   securitatea.
Anders Fogh Rasmussen: Diferenţa dintre investiţia americană, în  apărare, şi  cea europeană creşte tot mai mult, iar acest fapt pe mine  mă îngrijorează,  pentru că are legătură şi cu viitorul, pe termen lung,  al alianţei noastre, al  echilibrului pe termen lung, în interiorul  NATO. Noi, cei din Europa, suntem  foarte norocoşi că SUA au rămas  dedicate asigurării securităţii europene, până  acum. 
Reporter: Tot mai des se discută despre implicarea Rusiei, în apărarea   antibalistică, în colaborare cu NATO - o idee care pare revoluţionară,  dat  fiind că NATO este o organizaţie născută în războiul rece. 
Anders Fogh Rasmussen: Când Rusia va simţi asupra ei efectele  proliferării,  sunt convins că va începe să vadă scutul antirachetă, ca  pe o oportunitate, nu  ca pe o ameninţare, şi ceea ce azi poate părea o  propunerea îndrăzneaţă ar  putea, în curând, să devină o părere larg  împărtăşită, o singură umbrelă de  securitate, pe care să o construim  împreună, s-o susţinem împreună, şi care să  ne protejeze pe toţi, prin  conectarea sistemelor antirachetă, ale tuturor.
Reporter: Anders Fogh Rasmussen a explicat că, pentru interconectarea   sistemelor antirachetă existente, pentru a forma unul singur, este  nevoie de  numai 200 milioane euro, pe parcursul a 10 ani, adică o sumă  mică, mai ales  dacă este împărţită între toate statele membre. În noile  principii de  funcţionare a NATO, România pledează şi pentru includerea  unui rol mai mare al  Alianţei, în securitatea energetică. Cum  chestiunea energiei este, în general,  strâns legată de Rusia, unele  state membre nu insistă pe un rol mai mare al  NATO, în domeniu. Dar,  secretarul general NATO a declarat, la Bucureşti, că  NATO se poate  implica, nu numai pentru securizarea rutelor de transport de  energie,  dar poate şi să realizeze parteneriate, dacă se poate, cu toate   statele-surse de energie.
Anders Fogh Rasmussen: Avem capacitatea de a proteja infrastructura  critică  energetică, avem experienţa în soluţionarea diverselor efecte,  ca de exemplu,  administrarea situaţiilor create de accidente. În acest  domeniu, putem oferi  pregătire şi programe de construire de capacităţi,  acelor naţiuni, care vor  dori acest lucru. În plus, avem o reputaţie  solidă, în domeniul securităţii  maritime, care, acum, include  operaţiuni de combatere a pirateriei.
Realizator: O sinteză realizată de Carmen Gavrilă. Domnilor invitaţi,  câte un  minut, pentru fiecare. Vă rog mult, să vă referiţi la noul  concept strategic al  NATO, care trebuie să fie prezentat în această  lună şi, bineînţeles, votat, în  luna noiembrie, la Lisabona. Domnule  profesor Hlihor, vă rog!
Constantin Hlihor: Acest concept va trebui să răspundă noilor provocări  de  securitate, să direcţioneze eforturile spre modernizare tehnologică,  fără să neglijeze  dimensiunea clasică. Un program integrat, de apărare  antirachetă şi de  eliminare a ameninţărilor nonclasice, cred că  trebuie să reflecte noul concept  strategic, mediul de securitate, care  este profund schimbat. De altfel, şi  Federaţia Rusă cred că nu mai  poate privi mediul de securitate, deşi politic dă  semnale că ar dori  să-şi reia locul de mare putere, în zonă, dar, legat,  economic şi  energetic, de Occident. Ea nu va putea să reacţioneze în logica   războiului rece. Prin urmare, noul concept strategic va trebui să  reflecte noul  mediu de securitate, care este profund schimbat, chiar şi  în raport cu ceea ce  însemna securitatea, acum 10 ani. 
Realizator: Domnule Radu Tudor?
Radu Tudor: Noul concept de securitate, noul concept strategic al NATO,  în primul  rând, trebuie să definească noile tipuri de misiuni şi ce fel  de ameninţări va  combate NATO, din acest moment, de la cele  cibernetice, până la acele militare  clasice, de la terorism, până la  securitatea energetică. Şi mai e un lucru  foarte important, de adăugat.  Sper că, la Lisabona, NATO va avea curajul să-şi  asume ceea ce toată  lumea ştie, de fapt, şi vorbeşte despre această alianţă.  Este rolul ei  global. 
Realizator: Vă mulţumesc foarte mult! Euroatlantica, la final. Au fost   invitaţi, în această ediţie, domnul colonel Constantin Hlihor, profesor  la  Universtitatea Naţională de Apărare, şi cunoscutul analist militar,  Radu Tudor,  alături de producătorul emisiunii, Nicu Popescu,  realizatorul emisiunii  "Euroatlantica", Radu Dobriţoiu, vă muţumeşte  pentru atenţie. La  revedere!












