Ascultă Radio România Actualitaţi Live

140 de ani de la inaugurarea căii ferate Arad - Timișoara

Lecția de cultură generală

Stația CFR Arad

Articol de Ioan Suciu, 06 Aprilie 2011, 14:53

Calea ferată Timișoara-Arad face parte din magistrala CFR 310 Timișoara - Arad - Oradea care leagă cele mai importante municipii din vestul României. Are o lungime totală de 57 km. A fost dată în folosință la data de 6 aprilie 1871. Este o linie simplă, elecrificată.

Primul proiect pentru realizarea unei căi ferate de la Timișoara la Arad și mai departe la Budapesta, datează din anii 1843- 1844, în zorii construcțiilor de căi ferate în Europa. Cel care a elaborat ambițiosul proiect era constructorul de drumuri Friedirch List. El a imaginat o cale ferată cu vagoane trase de cai, însă proiectul său nu a întâmpinat destulă susținere. Câțiva ani mai târziu, în 1848, contele Szechenyi Istavn întocmește un nou plan, similar celui precedent, dar cu tracțiune pe locomotive cu abur. Administrația maghiară l-a primit, însă nu l-a implementat niciodată.

După aceste încercări temerare de introducere a căii ferate în zona Banatului, a urmat o perioadă de stagnare a proiectelor feroviare în tot Imperiul Austro-Ungar. Al treilea proiect datează din 1864 și a fost realizat de inginerii timișoreni Heinrich Reiber și Zacharias Hermann. Garnizoana de la Arad s-a împotrivit proiectului care, deși nu s-a implementat, a constituit baza tehnică pe care s-a construit ulterior calea ferată.

După anul 1867, autoritățile maghiare au intensificat construcția rețelei feroviare și au relaxat cadrul legislativ pentru a permite extinderea rapidă a noilor mijloace de transport. În acest context favorabil, planurile mai vechi sunt reluate și perfecționate de contele Miko Imre, ministru al comunicațiilor. De altfel, el a elaborat un plan detaliat de construcție a rețelei feroviare ungare, printre care se afla și calea ferată Timișoara-Arad. Un aport important l-a avut generalul pașoptist Klapka, care și-a adus sprijinul politic necesar trecerii prin Parlament a legii de construcție. Astfel, în 1868, Dieta de la Budapesta adoptă Legea 38/1868, care aprobă construcția segmentului de cale ferată Timișoara - Arad și dispune concesionarea către o societate anonimă particulară care urma să se constituie în acest sens și care să se ocupe de construcția ei care începe în 1869. Linia este terminată doi ani mai târziu și este dată oficial în exploatare la 6 aprilie 1871. Avea lungimea de 55,6 km. Conducerea liniei intră în competența juridică a Asociației feroviare din Regiunea Tisa. Primele trenuri care au circulat pe această rută aveau în componența lor numai câteva vagoane de călători. Viteza comercială nu depășea 25 km/h.

În perioada comunistă autoritățile au pornit un program masiv de electrificare a principalelor magistrale feroviare din țară. Acest lucru era de o mare importanță pentru modernizarea căilor ferate. Prioritare erau Magistrala CFR 900 București - Orșova - Caransebeș - Timișoara Nord și Magistrala CFR 200 București – Deva – Arad - Curtici. Linia Timișoara - Arad face legătura între aceste două magistrale și ca atare a fost și ea inclusă în planul de electrificare. Linia Craiova-Orșova s-a electrificat în 1969, segmentul Orșova - Caransebeș - Reșița, la 20 iulie 1971, segmentul Caransebeș - Timișoara în perioada 1971-1975. În 1975 s-a electrificat și tronsonul Timișoara - Aradul Nou.

Stația CFR Arad în anii 1970Stația CFR Arad la începutul sec.XXStația CFR Arad
Locomotivă care a circulat pe tronsonul Arad – TimișoaraLocomativă adusă pentru reabilitare la Arad. A circulat mai mulți ani pe linia Arad – TimișoaraSăgeata verde din podgoria Aradului
Lucrurile vechi pot fi cele mai valoroase
România, împreună 23 Octombrie 2013, 12:02

Lucrurile vechi pot fi cele mai valoroase

Adesea, le descoperim din întâmplare, alteori le căutam îndelung - toate păstrează amintiri şi urmele timpului.

Lucrurile vechi pot fi cele mai valoroase
Timişoreni, mutaţi temporar în case din Muzeul Satului
România, împreună 16 Octombrie 2013, 15:05

Timişoreni, mutaţi temporar în case din Muzeul Satului

Proiectul va permite orăşenilor să păşească în lumea tradiţiilor rurale. Va fi aplicat în paralel cu un proiect "în oglindă"...

Timişoreni, mutaţi temporar în case din Muzeul Satului
Târg de must la Bistriţa
România, împreună 15 Octombrie 2013, 12:42

Târg de must la Bistriţa

Nici nu am trecut de jumătatea lunii şi mustul e deja în butoaie, iar fermierii se bucură de o recoltă frumoasă.

Târg de must la Bistriţa
Evreii someşeni
România, împreună 09 Octombrie 2013, 13:37

Evreii someşeni

La Bistriţa a existat un ghetou aflat pe locul unde azi se află Staţiunea de Cercetare Pomicolă, mai precis pe Dealul Dumitrei.

Evreii someşeni
A ales să traiască altfel
România, împreună 08 Octombrie 2013, 11:46

A ales să traiască altfel

Are doar 27 de ani şi a vizitat 40 de ţări de pe toate continentele. Nu ca şi turist, ci ca şi călător.

A ales să traiască altfel
O restaurare de succes. Castelul Polizu de la Maxut
România, împreună 04 Octombrie 2013, 12:57

O restaurare de succes. Castelul Polizu de la Maxut

Conacul din Maxut, județul Iași, timp de 58 de ani a fost reședința de vară din Moldova a familiei Ghica-Deleni.

O restaurare de succes. Castelul Polizu de la Maxut
Bistriţeni, poftiţi la concurs de slăbit!
România, împreună 02 Octombrie 2013, 13:19

Bistriţeni, poftiţi la concurs de slăbit!

Virgil Rus, doctor în educaţie fizică şi sport la Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj, a conceput programul care îşi propune să...

Bistriţeni, poftiţi la concurs de slăbit!
"Artă şi fum"
România, împreună 02 Octombrie 2013, 12:51

"Artă şi fum"

Casa de cultură a municipiului Cluj-Napoca găzduieşte expoziţia de fotografie intitulată "Patimă şi viciu, artă şi fum".

"Artă şi fum"