Ascultă Radio România Actualitaţi Live

UE: Termen de 3 ani pentru aplicarea noilor norme tehnice pe căile ferate

Ţările din UE au termen 3 ani pentru a introduce noile norme tehnice valabile pentru transportul pe căile ferate.

UE: Termen de 3 ani pentru aplicarea noilor norme tehnice pe căile ferate

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 11 August 2016, 10:27

Ţările din Uniunea Europeană au termen trei ani pentru a introduce noile norme tehnice valabile pentru transportul pe căile ferate, în perspectiva realizării spaţiului feroviar unic european.

Transporturile reprezintă una dintre cheile succesului pentru realizarea pieţei unice europene, întrucât contribuie la două dintre obiectivele fundamentale ale acesteia: libera circulaţie a persoanelor şi a mărfurilor.

Dintre căile de transport existente, cea feroviară este cea mai puţin poluantă.

AUDIO: Europa la zi. Euranet Plus.

De aceea, în ultimii ani, strategii Uniunii Europene au propus programe de revigorare, dezvoltare şi modernizare a căilor ferate în toate ţările membre, care să fie conectate între ele, scopul final fiind realizarea spaţiului feroviar unic european.

Pentru atingerea acestui obiectiv, statele din Uniune trebuie să îşi armonizeze normele tehnice în materie de transport feroviar, în condiţiile în care, în prezent, reţeaua europeană este destul de fragmentată.

În fiecare ţară există reguli naţionale, de la construcţia locomotivelor, a vagoanelor şi materialului rulant, până la standardele de siguranţă a transportului sau sistemele de semnalizare. În total, sunt 10.000 de reguli diferite, naţionale şi europene, pentru autorizare, de exemplu, a unor vehicule noi pentru calea ferată, autorizare care, în aceste condiţii, durează până la doi ani, cu costuri destul de mari.

Parlamentul European a adoptat recent un set de reguli menit să reducă obstacolele tehnice din calea realizării spaţiului feroviar unic european, iar ţările europene au la dispoziţie trei ani pentru intrarea în vigoare a acestor reguli. Documentul conţine şi elementele legale de care trebuie să ţină seama fabricanţii de locomotive şi vagoane din Europa.

Totodată, Agenţia Feroviară Europeană va fi responsabilă cu normele tehnice unice, în locul celor 28 de agenţii naţionale, în scopul îmbunătăţirii securităţii şi a interoperabilităţii căilor ferate din Europa.

Tot ea va elibera autorizaţiile şi certificatele de siguranţă pentru materialul rulant, în toată Uniunea.

În prezent, Agenţia Feroviară Europeană se ocupă de integrarea sistemelor feroviare şi asigură posibilitatea de traversare, fără oprire, a frontierelor statelor membre ale Uniunii.

Noile dispoziţii aprobate de Parlamentul European deschid calea spre liberalizarea pieţei feroviare şi crearea unor condiţii de reală concurenţă, care ar trebui să facă serviciile feroviare mai ieftine şi, deci, mai accesibile pentru călători.