Ascultă Radio România Actualitaţi Live

UE: investiții pentru accesul mai ieftin şi mai uşor în spaţiul cosmic

Comisia Europeană a aprobat un ajutor financiar de 70 de milioane de euro acordat de guvernul britanic unei companii care a dezvoltă un proiect revolutionar.

Articol de Costin Grigore, 18 August 2015, 11:09

Industria aerospaţială europeană face paşi importanţi în direcţia unor zboruri mult mai ieftine către orbită.

Comisia Europeană a aprobat un ajutor financiar de 70 de milioane de euro acordat de guvernul britanic unei companii care a dezvoltă un proiect revolutionar.

Uniunea Europeană foloseşte tot mai mulţi sateliţi – de telecomunicaţii, meteorologici sau militari, aşa că şi costurile cresc tot mai mult.

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

Aceasta pentru că rachetele de lansare nu sunt reutilizabile, imediat după ce îşi consumă conbustibilul ard în atmosferă.

Acum se caută cheia accesului mai ieftin şi mai uşor în spaţiul cosmic. Iar mai devreme decât am crede, navele spaţiale ar putea decola de pe un aeroport din apropiere.

Un astfel de proiect, odată de domeniul sience-fiction, este dezvoltat de o companie din Marea Britanie.

Video: SABRE, un posibil motor al viitorului. Sursa: BBC.

Este zgomotul produs SABRE - unul dintre posibilele motoare ale viitorului, la un experiment de testare. Şi ar putea fi zgomotul unei noi ere în industria aero-spaţială. Motorul va utiliza oxigenul atmosferic (atât cat ţine atmosfera).

Astfel vom face economie de combustibil şi în acelaşi timp vehiculul pe care îl va propulsa va fi mai uşor.

SKYLON, avionului spatial, care va fi echipat cu acest motor, urmează să ajungă pe orbita fara sa lase in urmă trepte precum rachetele de unica folosinta.

Aceasta este marea diferenţă, spune într-un interviu la BBC, creatorul motorului inginerul Alan Bond, ce şi-a dedicat întreaga viată acestei viziuni:

"Skylon va putea sa transporte o incarcatura de 12-15 tone pe orbita joasa: poate fi vorba de un satelit sau de oameni catre o statie spatiala. Odata indeplinita aceasta sarcina, isi inchide usile, zboara inapoi si aterizeaza ca un avion obisnuit, apoi peste 2 zile poate s-o ia de la capat".

Avionul spatial poate atinge de cinci ori viteza sunetului. Insă oxigenul care intră în motoare este foarte fierbinte la aceste viteze.

Şi aici intervine marea reuşită a inginerilor britanici. Conceptul revoluţionar este schimbătorul de căldură, deja testat cu succes, care aduce aerul ce intră în reactor la minus 150 de grade Celsius de la o mie de grade. Scăderea de temperatură are loc într-o sutime de secundă.

Un impuls suplimentar a venit din Statele Unite de la laboratorul de cercetare Air Force, care a confirmat că motorul este eficient şi poate fi pus în practică.

Apoi guvernul britanic a decis să se alăture fondurilor private şi să sustină proiectul cu 50 de milioane de lire -peste 70 de milioane de euro. Iar Comisia Europeană a considerat că investiţia britanică este oportună şi nu încalcă reglementările comunitare.

Comisia a evaluat proiectul şi a constatat că este unul care mişcă omenirea mai departe.

Poate duce la progrese tehnologice semnificative, a spus comisarul pentru Concurenţa, Margrethe Vestager.