Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Turismul litoral şi maritim, sursă majoră de creştere economică

Comisia Europeană a lansat, joi, o nouă strategie pentru dezvoltarea turismului litoral şi maritim, cu scopul de a consolida poziţia Europei ca primă destinaţie turistică mondială.

Euranet Plus.

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 21 Februarie 2014, 13:43

Ca şi în alte domenii, strategia lansată, joi, pentru turism, pune accentul pe promovarea ideilor inovatoare şi a imaginaţiei, precum şi pe implicarea tuturor actorilor din acest sector la creşterea potenţialului turismului din toate zonele litorale ale Europei.

Punctul de la care s-a pornit în întocmirea acestei strategii este recunoaşterea faptului că turismul litoral şi maritim este unul dintre motoarele principale de creştere economică şi de creare de noi locuri de muncă pentru europeni şi cu precădere pentru tineri.

Audio: Turismul litoral şi maritim, sursă majoră de creştere economică.

Potenţialul mării se află în centrul eforturilor de realizare a ceea ce frumos a fost numit „economia albastră”.

Aici ar intra atât exploatarea potenţialului turistic al mării – care înseamnă atât vacanţele în staţiunile de pe litoral cât şi turismul de tip croazieră - precum şi alte domenii precum: cercetarea marină, monitorizarea şi protejarea mediului, conservarea în domeniul pescuitului, biotehnologia albastră şi energia oceanelor.

Turismul la mare şi pe mare este cea mai importantă activitate maritimă din Europa, care reprezintă mai mult de o treime din valoarea economiei maritime în ansamblu şi în care activează peste 3 milioane de persoane.

Marea Neagră, inclusă în această strategie

Aproape jumătate din cazările din ţările Uniunii se fac în hoteluri şi pensiuni de pe litoral.

De aceea, acest tip de turism este considerat o sursă majoră de creştere economică şi de noi locuri de muncă, mai ales pentru tineri, întrucât 45 % dintre lucrătorii din acest domeniu au între 16 şi 35 de ani.

În acelaşi timp, sectorul se confruntă cu numeroase provocări, între care concurenţa acerbă cu alte destinaţii similare din lume, incidenţa acestei activităţi asupra mediului, penuria de mână de lucru calificată.

Strategia Comisiei propune soluţii şi măsuri pentru a face faţă acestor provocări, încurajează investițiile în serviciile bazate pe tehnologiile informației și comunicațiilor, precum şi în exploatarea potențialului produselor locale tradiționale.

Este prevăzută, de asemenea, elaborarea unor programe de formare a lucrătorilor din sectorul turismului, care să asigure nu numai necesarul curent, dar şi să se constituie într-o rezervă de personal calificat, capabil să facă față oricând complexității și diversității sporite a nevoilor acestui sector.

Şi Marea Neagră este inclusă în această strategie, ea reprezentând o zonă unde converg interesele a şase ţări şi culturi, un loc caracterizat de o largă varietate de activităţi economice cu impact asupra întregii regiuni, iar potenţialul său turistic poate fi mai bine exploatat.

New #EU Strategy to support coastal and #maritime#tourism@AntonioTajaniEUhttp://t.co/Q3fSYVFQua

— Maria Damanaki (@MariaDamanakiEU) February 20, 2014