Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Tinerii imigranţi, nivel scăzut de integrare în sistemul de educaţie

Numărul tinerilor proveniţi din rândul imigraţiei care au părăsit prematur sistemul educativ este de peste două ori mai mare decât al celor europeni.

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 22 August 2015, 11:39

Tinerii imigranţi din ţările Uniunii Europene au un nivel scăzut de integrare în sistemul de educaţie din statele în care trăiesc– relevă o analiză a Biroului European de Statistică EUROSTAT, publicată vineri.

Majoritatea indicatorilor în materie de educaţie arată diferenţe majore între cetăţenii ţărilor membre şi cei veniţi din afara Uniunii Europene.

Astfel, numărul tinerilor proveniţi din rândul imigraţiei care au părăsit prematur sistemul educativ este de peste două ori mai mare decât al celor europeni, adică 25,5 la sută, faţă de 10 la sută.

Cea mai gravă situaţie este la grupa de vârstă 15-25 de ani: 21 la sută din populaţia migrantă nu a urmat studii sau stagii de formare profesională, şi nici nu are un loc de muncă.

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

Doar o treime dintre imigranţii cu vârste între 30 şi 34 de ani au o diplomă universitară, în timp proporţia pentru cetăţenii locali depăşeşte 40 la sută.

La nivel global, la sfârşitul anului trecut, aproape 44 la sută dintre cei veniţi din afara Uniunii, cu vârste între 18 şi 64 de ani, aveau un nivel de educaţie precar.

Potrivit legislaţiei europene, integrarea este un proces în care trebuie să se implice atât imigranţii, cât şi ţara gazdă, iar educaţia tinerilor de vârstă şcolară este o prioritate.

Astfel, statele membre sunt obligate să pregătească profesori şi educatori în domeniul multicultural, care să ştie să abordeze eventualele situaţii de discriminare, dar şi să implice familiile imigranţilor în procesul de integrare.

Recomandările instituţiilor europene vizează: acces egal la educaţia de calitate între copiii europeni şi imigranţi; predarea limbii ţării gazdă, încă de la grădiniţă, dar şi ore în limba maternă, pentru ca imigranţii să îşi păstreze identitatea culturală; implicarea în activităţi în afara şcolii; facilitarea contactului cu cultura şi civilizaţia ţării gazdă; orientarea şcolară şi profesională a tinerilor imigranţi, pentru a-şi putea valorifica talentele şi inclinaţiile.

Educaţia este un factor esenţial pentru găsirea unui loc de muncă de către imigranţi, dar şi pentru integrarea în societatea europeană.

Iar Uniunea se află, în prezent, în faţa unei provocări fără precedent. Numărul oamenilor care ajung clandestin, din Orientul Mijlociu şi din Africa, bate record după record.

Dacă în iunie au intrat pe teritoriul european 70 de mii de refugiaţi, în iulie a fost depăşită cifra de 100 de mii, iar situaţia va continua pe termen lung -avertizează Agenţia Frontex, cea care gestionează frontierele externe ale Uniunii.

Ţări precum Italia sau Grecia se declară deja incapabile să gestioneze criza şi cer insistent ajutor de la Bruxelles.