Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Tabloul de bord al piețelor de consum

Tabloul de bord al pieţelor de consum analizează performanţa a 52 astfel de pieţe, de la piaţa autovehiculelor de mâna a doua până la cea a serviciilor de cazare turistică.

Euranet Plus.

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 21 August 2014, 07:37

Majoritatea consumatorilor europenilor sunt mulţumiţi de condiţiile pe care le oferă pieţele de bunuri.

În schimb, la capitolul servicii, există în continuare nemulţumiri - potrivit "Tabloului de bord al pieţelor de consum", realizat de instituţiile europene.

Tabloul de bord al pieţelor de consum analizează performanţa a 52 astfel de pieţe, de la piaţa autovehiculelor de mâna a doua până la cea a serviciilor de cazare turistică.

Pieţele sunt clasificate în funcţie de punctajele acordate de consumatori, într-un sondaj desfăşurat la nivelul întregii Uniuni Europene, pe baza a 4 criterii: comparabilitatea ofertelor, încrederea în întreprinderi, probleme şi reclamaţii şi gradul de satisfacţie în ceea ce priveşte întreprinderile care oferă o marfă sau un serviciu.

Audio: Tabloul de bord al piețelor de consum.

Rezultatele Tabloului de bord publicat recent reprezintă nivelul de satisfacţie din 2013.

Astfel, consumatorii europeni au remarcat îmbunătăţirea performanţelor pieţelor de mărfuri, în special, în timp ce pieţele de servicii constituie, în continuare, pentru ei, principala sursă de insatisfacţie.

Serviciile bancare sunt văzute drept cel mai problematic sector, pieţele produselor de investiţii şi ale împrumuturilor ipotecare situându-se la coada clasamentului şi cu mult sub media înregistrată de sectorul serviciilor, în general, potrivit aprecierii clienţilor.

De asemenea, pieţele de telecomunicaţii se situează mult sub medie, în special în ceea ce priveşte încrederea consumatorilor, şi înregistrează cel mai mare număr de reclamaţii dintre toate grupurile de pieţe.

Performanţele pieţelor utilităţilor publice - în special a energiei electrice şi a gazului - sunt de asemenea cotate de consumatori ca fiind sub media de satisfacţie. Cât priveşte serviciile de utilitate publică, în general, consumatorii din toate ţările sunt nemulţumiţi de rigiditatea companiilor, lipsa lor de transparenţă şi dificultăţile întâmpinate în cazul în care un client doreşte să-şi schimbe furnizorul.

Ca urmare a concluziilor acestui tablou de bord, în continuare, serviciile Comisiei vor lansa două studii de piaţă aprofundate: unul se referă la vânzarea cu amănuntul a energiei electrice şi celălalt la comportamentul menit să ducă la citirea şi la o înţelegere mai bună de către consumatori a termenilor şi condiţiilor contractelor de furnizare a anumitor servicii.