Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Studiu: Europenii preferă să cumpere produse cu durată mare de folosinţă

Majoritatea europenilor preferă să cumpere produse cu durată mare de folosinţă, chiar dacă trebuie să plătească mai mult pentru a le avea, este concluzia unui studiu al CESE.

Studiu: Europenii preferă să cumpere produse cu durată mare de folosinţă

Articol de Victor Gheorghe, 01 Aprilie 2016, 08:10

Majoritatea europenilor preferă să cumpere produse cu durată mare de folosinţă, chiar dacă trebuie să plătească mai mult pentru a le avea.

Aceasta este concluzia unui studiu făcut de Comitetul Economic şi Social European.

Studiul intitulat "Efectele pentru consumatori ale afişării duratei de utilizare a produselor s-a făcut în Belgia, Republica Cehă, Franţa, Spania şi Ţările de Jos şi se bazează pe răspunsurile la aproximativ 3000 de participanţi.

AUDIO: Europa la zi. Euranet Plus.

90% dintre aceştia au afirmat că sunt dispuşi să plătească suplimentar pentru de pildă, o maşină de spălat vase, cu o durată de viaţă mai mare de doi ani, în medie, ei au spus că ar plăti cu cel puţin 100 de euro mai mult pentru un astfel de produs.

Desigur, rezultatele arată că suma pe care consumatorul este pregătit să o plătească pentru un produs mai durabil evoluează în funcţie de PIB-ul ţării în care locuieşte.

Se pare că francezii sunt mai sensibili la informaţiile cu privire la durata produselor, o creştere de 118% a cifrelor de vânzări la produsele care furnizează aceste date departe de belgieni şi olandezi, plus 45%,. ca să nu mai vorbim de cehi, plus 39%, şi spanioli, plus 32%.

Studiul oferă şi informaţii cu privire la tipurile de etichetare care funcţionează, de exemplu, etichetele care prezintă consumul de energie al aparatelor, de la A la G, sunt cele mai eficiente în ce priveşte creşterea vânzărilor.

O mare problemă rămâne uzura morală planificată a produselor, iar cercetarea arată că europenii se opun categoric acestei practici.

Ea îmbracă mai multe forme, dar cea mai periculoasă pentru consumatori rămâne programarea de către fabricant a defectării produsului astfel încât să provoace scoaterea lui din uz. Au fost astfel de cazuri dovedite ca de exemplu, imprimante programate să se defecteze după un anumit număr de utilizări.

Astfel, producătorul îşi asigura clientela pentru serviciile de mentenanţă sau grăbea epuizarea stocurilor şi procesul de producţie.

Autorii studiului mai atrag atenţia şi asupra unei practici des întâlnite la producătorii de softuri.

Aceştia utilizează programe informatice care nu mai funcţionează din momentul actualizării unui sistem de operare determinând consumatorul mai curând să înlocuiască produsul decât să-l repare, printre altele, din cauza duratei şi a preţului reparaţiei.