Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: OBIECTIV, ROMÂNIA Marţi, 02 Iunie

Cele mai citite

Articole recente

Emisiuni

Autor

Luminiţa Voinea

7 Aprilie 2020
Vizualizari: 2923
Comentează add

Invitații Serviciului de noapte cu Maria Țoghină au vorbit despre cum ne menținem sănătatea spiritului și a corpului în perioada pandemiei de COVID -19.

Stresul scade imunitatea organismului. Greșelile care distrug creierul! Stresul scade imunitatea organismului. Greșelile care distrug creierul! - Conține video

luminita-voinea

Așa cum suprasolicitarea îți extenuează corpul și creierul, și situațiile de subsolicitare reprezintă un stres asupra individului.

Subsolicitarea se traduce prin  deprivarea senzorială cu monotonie, lipsa de informație sau lipsa de activitate,  soldate cu o gamă largă de stări psihice, mergând de la simpla plictiseală și până la izolare externă.

Așadar, în această perioadă de distanțare socială, izolare și ieșire din ritmul cotidian, trecem prin tot felul de stări, care, necontrolate, pot duce la  anxietate, atacuri de panică sau sindrom anxios depresiv.

“Pe fondul panicii, se pot dezvolta alte boli, oamenii pot dezvolta alte tulburări acum, în această perioadă. Tulburări cu care oamenii învățaseră să trăiască: o stare de anxietate,  de permanentă alertă. Toată această criză  cu care ne confruntăm a venit și s-a pliat pe ceva preexistent și, bineînțeles, că s-a exacerbat. Sunt oameni care pot dezvolta și atacuri de panică sau un sindrom anxios depresiv și care să aibă nevoie de intervenție, să nu mai poată face față singuri acestor evenimente, să nu-și mai găsească resurse și să nu mai poată să se raporteze corect la realitatea pe care o trăiesc. Pot apărea diverse schimbări:  insomnie, inapetență, o modificare în comportamentul alimentar sau stări de panică”, a explicat psihologul Ligia Moise, la Serviciul de noapte cu Maria Țoghină.

Stresul distruge sistemul imunitar

Neurochirurgul Dan Benția spune că există o corelație între stres și diferite probleme de sănătate, inclusiv în ceea ce privește apariția cancerului.

Important este ca în această perioadă să încercăm, pe cât posibil, să nu stăm într-o stare de stres permanent și să găsim un echilibru care să ne țină în normalitate.

Din fericire, există nu numai stresul negativ (distres), ci si stresul pozitiv (eustres).

“Eustresul ridică semnificativ calitatea sistemului imunitar, distresul ne scade și mai mult imunitatea. În situația actuală, în special, imunitatea la infecții. Deci, toată bombardarea cu știri în această perioadă nu numai că nu face bine, ci scade imunitatea în general în rândul populației, pentru că permanent oamenii  sunt în stare de stres”, spune neurochirurgul.

Efectele nocive ale stresului asupra organismului sunt majore: de la favorizarea înmulțirii celulelor tumorale pe care organismul le produce, până la posibile accidente vasculare.

“Distresul scade imunitatea și în fața tumorilor. Crește stresul oxidativ asupra vaselor de sânge, ducând la diferite leziuni care pot merge până la creșterea arteloscrelozei sau creșterea nivelelor  tensionale și în final, pot fi și evenimente dramatice,  cum ar fi un accident vascular“, atrage atenția neurochirurgul Dan Benția.

Greșeli care distrug creierul

Printre cele mai frecvente greșeli pe care neurochirurgul le identifică se numără nerespectarea programului de somn, lipsa mișcării și a gestionării stresului, fumatul în exces, utilizarea de droguri, de substanțe halucinogene interzise, dar și lipsa alternanței între perioadele cu activitate intensă și cele de relaxare și somn.

Iată câteva sfaturi pe care neurochirurgul Dan Benția ni le recomandă pentru a avea o viață sănătoasă.

“Există regula  celor trei 8:  8 ore de somn, 8 ore de relaxare, 8 ore de activitate, apoi exercițiile fizice, dar nu în exces,  astfel încât să nu devenim suprapoonderali, obezi. Atenție la stres,  care  induce scăderea imunității, inclusiv asupra vegherii celulelor tumorale. Odată cu scăderea imunității, poate apărea boala neoplazică“.

Ancorarea corectă la realitate ne scapă de probleme

Stresul reprezintă felul în care persoana se raportează la ceea ce se întâmplă, așa încât putem să diminuăm din efectele acestui dușman tăcut al organismului printr-o raportare corectă la realitate.

“Să nu supradimensionăm nici știrile, nici gândurile noastre. Să ne bucurăm de ceea ce avem astăzi. Iar acestea se pot face foarte simplu prin ancorarea corectă la realitate“, ne sfătuiește psihologul Ligia Moise.

O altă abordare a situației este aceea că, în orice perioadă dificilă, trebuie să găsim și o parte bună. 

Iar perioada pe care o traversăm ne întoarce la valorile care contează.

“Vorbim despre lucruri care nu se pot cumpăra cu bani, cum sunt iubirea, prietenia, loialitatea și să te poți bucura de toate acestea pentru un timp mult mai lung este un mare beneficiu al acestei perioade.  Poate așa reușim să ne redefinim propriile scări de valori și să ne raportăm cu totul altfel la viețile noastre“, adaugă psihologul.

Izolarea și distanțarea socială, soluții profilactice esențiale

Neurochirugul Dan Benția recomandă, în continuare, păstrarea măsurilor de izolare la domiciliu și de distanțare ca soluții de prevenție împotriva COVID-19.

“Dacă nu vor fi măsuri de izolare, va fi o contaminare în masă, iar sistemul sanitar va fi suprasolicitat. Izolarea și distanțarea socială rămân soluțiile profilactice“.

Izolarea la domiciliu  nu trebuie privită ca o încălcare a vreunui drept, ci ca o soluție care ne ține departe de această boală pentru care nu există încă tratament sau vaccin.

Emisiunea Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, ediția din 5/6 aprilie 2020, poate fi urmărităla linkul de mai jos:

https://www.facebook.com/romaniaactualitati/videos/234725094569553/


Etichete Exclusiv Radiostrescreiersănătateizolaredistanțare socialăCOVID-19coronavirus

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live