Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Un secol de la lansarea Titanicului

În Belfast sunt marcaţi 100 de ani de la lansarea la apă a celebrei nave Titanic. Scufundarea Titanicului este considerată unul din cele mai grave dezastre maritime.

Prova vasului Titanic. Foto: Arhivă Reuters.

Articol de Ionuţ Dragu, 31 Mai 2011, 09:28

Pe 31 mai se împlinesc 100 de ani de la lansarea la apă a celebrei nave Titanic, care s-a scufundat în Oceanul Atlantic după ce sa ciocnit de un iceberg.

Nava, una dintre cele mai mari la vremea ei, a fost lansată la apă pe 31 mai 1911 din şantierul Harland & Wolff.

Pentru a comemora evenimentul, o slujba religioasă va avea loc la docurile de unde a fost lansată nava, iar o rachetă de semnalizare va fi trasă în aer la ora exactă pentru a aniversa un secol.

Nava de linie sa scufundat după ce s-a lovit de un iceberg în timpul călătoriei ei de la Southampton la New York în aprilie 1912.

Potrivit BBC, construcţia navei Titanic a durat trei ani iar lansarea la apă a durat aproximativ 62 de secunde.

"Poveste remarcabilă"

Recent, autorităţile din Belfast au investit 7 miliarde de lire sterline într-un un centru interactiv pentru vizitatori care urmează să se deschidă în 2012.

De asemenea, o expoziţie despre Titanic este deschisă la Muzeul Folk Ulster din Irlanda până la 31 august.

Niall Gibbons, directorul executiv al turismului din Irlanda, a declarat că "nici o navă din lume nu a cuprins imaginaţia lumii ca Titanicul".

De asemenea, Niall Gibbons a precizat că povestea remarcabilă a titanicului începe de la locul naşterii ei, în Belfast şi îndeamnă vizitatorii să descopere povestea Titanicului prin această expoziţie.

Ascultaţi aici un reportaj de Dan Vasiliu.

Nava Dona Paz a luat cele mai multe vieţi

Scufundarea Titanic-ului din 1912 a fost urmată trei ani mai târziu de cea a navei Lusitania.

Scufundările celor două nave sunt considerate cele mai grave dezastre maritime din toate timpurile.

Nava Lusitania. Foto: N. W. Penfield

Nava Lusitania, numită după o provincie romană, a fost scufundată de către o torpilă a unui submarin german.

Deşi Lusitania transporta civili în momentul torpilării sale, mai târziu s-a descoperit că la bordul navei se afla şi un transport important de armament.

Odată cu scufundarea navei şi-au pierdut viaţa aproximativ 1200 de oameni.

Torpilarea navei Lusitania, a dus la intrarea în război a SUA.

Cu toate acestea, cea mai devastatoare scufundare din istoria navală a fost cea a navei Dona Paz, în 20 decembrie 1987, după ce s-a ciocnit de o navă petrolieră.

Nava Dona Paz în portul din Tacloban, 1984

În urma incidentului 4.375 de persoane au murit.

Din punct de vedere al numărului de persoane care şi-au pierdut viaţa, scufundarea navei Dona Paz este urmată de explozia din portul Halifax, din Canada, a unei nave franceze încărcate cu explozibil.

Portul Halifax după explozie

La data de 6 decembrie 1967, portul Halifax a fost devastat de suflulul unei explozii, după ce o navă franceză plină cu explozibil s-a ciocnit accidental cu o navă norvegiană.

Aproximativ 2000 de canadieni şi-au pierdut viaţa.

Cu aproape 100 de ani mai devreme, America avea să cunoască cel mai tragic incident naval din istoria sa.

Nava cu aburi Sultana, care naviga pe râul Mississippi, a fost distrusă în totalitate, la 27 aprilie 1865, în urma unei explozii la unul dintre cazanele cu cărbuni.

Ilustraţie cu nava Sultana cuprinsă de flăcări din săptămânalul Harpers.

Autorităţile de la acea vreme au estimat că numărul celor care au murit în tragicul eveniment este undeva între 1.800 şi 2.400 de persoane, majoritate soldaţi.

Explozia cazanului de la sistemul de propulsie al navei Sultana a fost amplificat de cărbunii încinşi care au dus la un incendiu general la bordul navei.

Doar 25 de suprevieţuitori

Cel mai recent dezastru naval de amploare a avut loc în 2002, când nava Le Joola, sub pavilion senegalez s-a răsturnat pe 26 septembrie, în timpul unei furtuni pe mare.

Nava Joola. Foto: Arhivă Reuters.

Cu toate că nava era concepută să transporte 580 de persoane, în urma dezastrului, aproximativ 1.800 de persoane şi-au pierdut viaţa.

Nava s-a scufundat în mai puţin de 5 minute.

25 de persoane au supravieţuit pe singura barcă de salvare care a fost lansată la apă.

Scufundarea navei Mogoşoaia, cel mai tragic eveniment naval românesc

Accidentul naval românesc cu cele mai mlte victime a fost cel al navei Mogoşoaia.

Pe 10 septembrie 1989, la ora 8.00, din portul Galaţi urma să plece nava de călători Mogoşoaia, către comuna tulceană Grindu, aflată la câţiva kilometri aval de Galaţi.

La bordul navei se aflau 255 de persoane, din care 246 pasageri şi nouă membri ai echipajului, un număr superior capacităţii navei, respectiv de 160 de locuri.

Nava Mogoşoaia. Foto: Tramclub.org.

După manevrele de ieşire din port, pe timp de ceaţă, nava a fost lovită în bord de o pereche de barje care făceau parte dintr-un convoi bulgăresc format de împingătorul "Peter Karamincev”.

Nava de pasageri s-a scufundat la scurt timp după ce a fost lovită.

Au fost 16 supravieţuitori, printre care şi un băieţel de numai patru ani, Eugen Malihen, care s-a salvat datorită unui bidon de plastic gol, de care s-a agăţat.

Acum, Eugen Malihen este marinar fluvial.

Presa oficială a vremii nu a relatat niciun rând despre tragedia din oraşul dunărean.

Citiţi aici despre tragedia navei Mogoşoaia.

Zece ani de la scufundarea submarinului Kursk
În lume 12 August 2010, 12:48

Zece ani de la scufundarea submarinului Kursk

Submarinul nuclear rus K-141 Kursk, una dintre cele mai performante nave de la acea vreme din dotarea Marinei militare ruse,...

Zece ani de la scufundarea submarinului Kursk
Pe platforma guvernamentală #nofake poate fi raportat „conţinutul inadecvat” de pe reţelele de socializare
Life & Style 17 Mai 2024, 14:38

Pe platforma guvernamentală #nofake poate fi raportat „conţinutul inadecvat” de pe reţelele de socializare

Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a lansat Platforma #nofake.

Pe platforma guvernamentală #nofake poate fi raportat „conţinutul inadecvat” de pe reţelele de socializare
Alpinistul Adrian Ahriţculesei a cucerit vârful Everest
Life & Style 17 Mai 2024, 09:54

Alpinistul Adrian Ahriţculesei a cucerit vârful Everest

Bărbatul de 40 de ani este optometrist la Petroșani și își dedică tot timpul liber și toate resursele acestei pasiuni.

Alpinistul Adrian Ahriţculesei a cucerit vârful Everest
Cercetătorii din SUA cred că au descoperit cum au fost construite acum 4.000 de ani piramidele din Egipt
Life & Style 17 Mai 2024, 07:52

Cercetătorii din SUA cred că au descoperit cum au fost construite acum 4.000 de ani piramidele din Egipt

Cercetătorii din Statele Unite au declarat că ei cred că au rezolvat misterul modului în care au fost construite cele 31 de...

Cercetătorii din SUA cred că au descoperit cum au fost construite acum 4.000 de ani piramidele din Egipt
Castelele Peleş şi Pelişor, în lista indicativă de ţară pentru Patrimoniul Mondial UNESCO
Life & Style 16 Mai 2024, 08:23

Castelele Peleş şi Pelişor, în lista indicativă de ţară pentru Patrimoniul Mondial UNESCO

Castelele Peleş şi Pelişor, fostele închisori comuniste, Biserica "Sfinţii Trei Ierarhi" din Iaşi, Biserica episcopală...

Castelele Peleş şi Pelişor, în lista indicativă de ţară pentru Patrimoniul Mondial UNESCO
Cea mai nouă evaluare a stării de sănătate a actorului Florin Piersic arată o ameliorare
Life & Style 13 Mai 2024, 07:59

Cea mai nouă evaluare a stării de sănătate a actorului Florin Piersic arată o ameliorare

Cea mai nouă evaluare a stării de sănătate a actorului Florin Piersic arată o ameliorare a stării generale, a anunţat Spital...

Cea mai nouă evaluare a stării de sănătate a actorului Florin Piersic arată o ameliorare
Ziua Naţională a Costumului Tradiţional
Life & Style 12 Mai 2024, 16:58

Ziua Naţională a Costumului Tradiţional

Sărbătorită în cea de-a doua duminică a lunii mai, Ziua Naţională a Costumului Tradiţional este marcată astăzi prin mai multe...

Ziua Naţională a Costumului Tradiţional
Containere la care urșii „nu au acces”
Life & Style 12 Mai 2024, 13:42

Containere la care urșii „nu au acces”

La Băile Tușnad începe un proiect pilot care își propune să țină animalele sălbatice departe de zonele locuite.

Containere la care urșii „nu au acces”