Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: CA PE ROATE (Continuare) Sâmbătă, 25 Ianuarie

Cele mai citite

Articole recente

Arhiva Emisiuni

Autor

Mario Balint

30 Martie 2011
Vizualizari: 3890
Comentează add

Călătorie în timp pe prima cale ferată construită pe teritoriul României.

Simeringul bănăţean

mario-balint

Călătorului îi şade bine cu drumul aşa că, dacă aveţi de gînd să vă urcaţi în tren la Anina, micuţul oraş minier despre care am mai vorbit în această rubrică, şi să parcurgeţi Simeringul bănăţean, veţi ajunge la Oraviţa, orăşel care, în perioada interbelică, a fost reşedinţa judeţului Caraş.

Calea ferată Oraviţa-Baziaş a fost prima cale ferată construită pe cuprinsul României, dată în funcţiune la 20 august 1854.

În prezent linia mai este funcţională doar pe sectorul Oraviţa - Iam, însă rămîne una din cele mai frumoase linii de cale ferata din Europa, doar ca nu este pusa in valoare deloc.

A fost data in folosiinta in anul 1863 si este cea mai veche linie ferata montana din Romania.

O caracteristică a gării din Oravita, PRIMA GARĂ DIN ŢARĂ, este aceea că are peronul la primul etaj, unde se ajungea cu un lift, evident!

De aici, o apucai cătinel pe strada aurarilor, fieful căutătorilor de aur, al minerilor, bijutierilor, petrecăreţilor şi prostituatelor, direct spre cazinouri, unde lăsai banii, sau... la teatru!

Pentru că, Teatrul "Mihai Eminescu” din Oraviţa este cel mai vechi teatru din ţară şi din sud-estul Europei şi prima clădire din Europa luminată cu ajutorul lămpilor cu acetilenă. 

Clădirea a fost construită în stil baroc vienez în anul 1817, din contribuţia cetăţenilor şi a fost inaugurat chiar de împăratul Franz Iosef.

Poetul Mihai Eminescu a poposit aici, cu trupa Pascali, unde era sufleor.

Şi George Enescu a concertat pe această scenă superbă.

Dacă jocurile de noroc îţi dădeau dureri de cap, traversai strada pavată cu piatră cubică, întocmai ca la Viena, şi procurai un remediu sigur de la Cea mai veche farmacie montanistica- La vulturul Negru fondata in 1763.

Prima atestare documentară a Oraviţei, cu actualul nume, este din 1697 in Conscriptia lui Marsigli.

Orăviţenii nu au fost doar petrecăreţi şi boemi. Aici s-a construit primul cuptor de neferoase din România, iar primele baraje de greutate din România au fost construite în perioada 1723 - 1733 pentru spălarea minereurilor pe pârârul Oraviţa, cunoscute astăzi sub numele de Lacul Mare şi Lacul Mic.


Etichete trenAninaOraviţacale ferată

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live