Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Registrul de transparență european, în dezbatere publică

Instituțiile vizate de aceste modificări sunt Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene.

Registrul de transparență european, în dezbatere publică

Articol de Victor Gheorghe, 08 Martie 2016, 08:54

Instituțiile europene ar putea fi obligate să publice date privind toate contactele pe care le au cu grupurile de interese.

Un proiect de modificare a legislației în acest sens se află în dezbatere publică.

Instituțiile vizate de aceste modificări sunt Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene.

Iar organizațiile vizate sunt grupurile de lobby care încearcă să influențeze activitatea instituțiilor europene.

AUDIO: Europa la zi, Euranet Plus.

Potrivit prim-vicepreședintelui Frans Timmermans, Comisia vrea ca funcționarii europeni să fie obligați să trecă într-un Registru al transparenței date despre persoanele cu care se întâlnesc precum și motivele respectivelor întâlniri.

Pentru a asigura succesul acestei propuneri, Comisia Europeană speră să primească cât mai multe contribuții din partea cetățenilor și a părților interesate din întreaga Europă referitoare la funcționarea sistemului actual și modul în care acesta ar trebui să evolueze.

Actualul sistem este gestionat în comun de Parlamentul European și de Comisie, însă nu este obligatoriu și nu privește Consiliul.

Reformele interne ale Comisiei au generat deja o creștere accentuată a numărului de înregistrări în Registrul de transparență: la 1 martie, acest număr era de peste 9000, în comparație cu 7000 la 31 octombrie 2014.

În conformitate cu normele prevăzute în metodele de lucru ale Comisiei Juncker, comisarii nu se vor mai întâlni cu reprezentanți ai organizațiilor care nu sunt înscrise în Registrul de transparență.

De asemenea, toate întâlnirile dintre reprezentanții grupurilor de interese și comisari, cabinetele acestora și directorii generali din cadrul Comisiei trebuie să fie făcute publice în termen de două săptămâni după ce au avut loc.

În primul său an de mandat, Comisia Juncker a publicat informații cu privire la peste 6000 de întâlniri (aproximativ 5500 pentru comisari și cabinete și 600 pentru directorii generali).

Modificările preconizate în ceea ce privește Registrul transparenței fac parte dintr-un angajament mai amplu de a reforma procesul de elaborare a politicilor europene.

În Agenda sa pentru o mai bună reglementare, prezentată în mai 2015, Comisia s-a angajat în direcția unei deschideri a procesului său de elaborare a politicilor pentru a favoriza examinarea de către public a inițiativelor sale și a-i permite acestuia să își aducă contribuția.