Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Reformă a căilor ferate europene

Cel de-al patrulea pachet feroviar aprobat deja de Parlamentul European vine în contextul în care continentul se confruntă cu provocări majore în domeniul transporturilor.

Reformă a căilor ferate europene

Articol de Costin Grigore, 14 Octombrie 2015, 09:24

O nouă reformă a căilor ferate europene este pe ultima sută de metri.

Miniştrii pentru Transporturi au ajuns, în unanimitate, la un acord pentru cel de-al patrulea pachet feroviar.

Este o variantă de compromis ce deschide însă calea pentru negocieri directe între Comisia Europeană, Parlamentul European şi Consiliul Uniunii, ultima etapă pentru realizarea unui spaţiu feroviar unic în acest domeniu.

Pentru aceasta, pieţele de transport feroviar naţionale trebuie deschise operatorilor din alte state până la sfârşitul anului 2019, iar toate contractele de servicii publice în domeniu ar urma să fie scoase la licitaţie.

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

Este vorba, mai ales, de transportul de călători, iar sporirea concurenţei ar urma să aducă tarfie şi servicii mai bune.

În statele unde piaţa căilor ferate este complet liberalizată numărul celor care călătoresc cu trenul a crescut chiar şi cu 50%, iar economiile au depăşit 20 de procente. Cu toate acestea, interesele naţionale au făcut ca multe alte state să fie reticente.

Dificultăţile au fost abia acum depăşite, după ce miniştrii europeni de resort au căzut de acord ca deschiderea pieţelor naţionale să se desfăşoare treptat, în funcţie de condiţiile specifice fiecărei ţări.

În plus, se menţine posibilitatea ca unele contracte de servicii publice să poată fi acordate în continuare, în mod direct.

Acest compromis permite însă ca reforma propusă de executivul european să meargă mai departe, atât în beneficiul călătorilor, cât şi al structurilor feroviare, a spus comisarul pentru transport, Violeta Bulc: "Căile ferate vor putea concura mai bine cu alte moduri de transport, mai ales cu maşinile şi autobuzele.

Transportarea mai multor mărfuri pe căile ferate va ajuta mult şi la atingerea obiectivelor pe care şi le-a fixat UE privind clima şi energia pentru 2030".

Cel de-al patrulea pachet feroviar aprobat deja de Parlamentul European vine în contextul în care continentul se confruntă cu provocări majore în domeniul transporturilor.

Potrivit previziunilor, sectorul transportului de marfă va creşte cu aproximativ 40% în 2030, iar cel de călători cu peste 30 de procente în comparaţie cu 2005.

Fără un transfer semnificativ către transportul cu trenul, autostrăzile şi şosele europene riscă să fie sufocate de valorile mari de trafic şi de emisiile poluante.

De exemplu, acum, pe Coridorul de transport marfă Rotterdam-Genova circulă aproximativ 130 de mii de trenuri pe an.

Este echilaventul a aproape patru milioane de camioane, dar în primul rând Comisia vrea să oprească stagnarea sau declinul transportului pe calea ferată ce se înregistrează deja în câteva state membre.

Acolo, nivelul scăzut al investiţiilor a creat un cerc vicios, în care degradarea infrastructurii şi a materialului rulant face transportul feroviar puţin atrăgător.

Comisia a avertizat deja că, fără o reformă eficientă, căile ferate ar putea deveni doar o "jucărie de lux" pentru câteva ţări bogate.

.