Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: LA DISPOZIŢIA DVS. Miercuri, 18 Septembrie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Iolanda Bădiliţă

11 Iulie 2014
Vizualizari: 867
Comentează add

CEDO a anulat decizia unui tribunal de la Hamburg care a interzis cotidianului Bild să publice articole privind implicarea fostului cancelar Schröder în afaceri cu gaz in Rusia.

Publicaţia BILD îşi face dreptate la CEDO

iolanda-badilita

Gerhard Schröder. Foto: captură Youtube

Curtea Europeana a Drepturilor Omului a condamnat joi Germania pentru incalcarea articolul 10 al Conventiei (libertatea de expresie) pentru că o instanță germană a interzis publicației Bild să scrie despre implicarea fostului cancelar Schröder în afaceri cu gaz in Rusia.

CEDO anulează prin decizia de joi hotărarea unui tribunal de la Hamburg care a interzis cotidianului Bild să publice articole care pun sub semnul întrebarii felul în care Gerhard Schröder a obtinut o poziție de management în fruntea unui consorțiu controlat de Gazprom.

Articolul din Bild acredita ideea că această numire s-ar fi datorat politicii practicate de Schröder faţă de concernul rus pe când deţinea funcţia de cancelar.

Contribuabilii germani, foarte atenți la modul cum se cheltuiesc banii publici,  nu vor fi foarte încântați să afle că bugetul federal va fi mai sărac  cu 41,338.25 euro , ca urmare a acestei condamnări.

Desigur, suma este mică în comparație cu milioanele de euro ieșite în ultimii ani din bugetul România drept compensații pentru condamnările la CEDO.

Însă chiar și așa, greu de acceptat în Republica federală,  figurează în statisticile organizațiilor care monitorizează a presei, ca una dintre țările de pe planetă cu cele mai înalte standarde in privința libertății presei și a libertății de expresie.

Decizia va crea un precedent

Decizia de miercuri este încărcată așadar de mai multiple semnificații.

Cea mai importantă este aceea că va crea un precedent, o jurispridență, cum spun oamenii legii, care va folosită drept model pe viitor, pentru cazurile similare.

În anul 2005 cotidianul Bild publica un material articulând în repetate rânduri  suspiciunea și îndoielile unui politician liberal cu privire la condițiile și circumstanțele care au precedat numirea  fostului cancelar socialist german, Gerhard Schröder în fruntea unui organism de supraveghere a consorțiului germano-rus NEGP, controlat de GAZPROM, care  urma să construiască  o rețea de gazoducte pentru alimentarea unor țări europene, inclusiv Germania.

Acordul pentru construcția gazoductului fusese semnat de Schröder în luna aprilie 2005, în prezența președintelui rus Vladimir Putin, pentru ca pe 9 decembrie, in același an, Schröder să fie  numit  președinte al organismului de supraveghere a Consortiului.  Insă acestă numire a fost făcută după alegerile anticipate din septembrie 2005, pe care fostul cancelar le-a pierdut.

Articolul din Bild insinua faptul că Schröder ar fi obţinut postul de 300 de mii de dolari pe an de la Gazprom, datorită politicii practicate faţă de concernul rus pe cînd deţinea funcţia de cancelar.

Publicaţia BILD, dată în judecată de Gerhard Schröder

Criticile publicate de Bild l-au nemulțumit pe Schröder care a dat ziarul în judecată obținând o hotărâre favorabilă, care interzicea publicarea pe viitor a pasajului conținând comentariile critice la adresa lui cancelarului.

În hotărârea de joi, CEDO consideră însă că tema care făcea obiectul articolului nu este una personală, ci de interes public.

„Fostul cancelar, spune Curtea de la Strasbourg, deținând una dintre cele mai înalte funcții politice din Germania, avea datoria să arate un grad mai mare de toleranță decât un cetățean oarecare.”

Judecatorii instanței europene au decis că ziarul Bild nu a depășit limitele libertății jurnalistice. „Tribunalul german care a interzis publicarea articolului, nu a demonstrat că exista o nevoie socială urgentă de a proteja reputația fostului cancelar Gerhard Schröder , care să se situeze deasupra dreptului presei la libertatea de expresie”, arată instanța europeana în decizia sa de joi.

Să mai spunem că hotărârea nu este definitivă, fiecare dintre părți având la dispoziție trei luni pentru a se adresa Marii Camere a CEDO, aceasta fiind, in cazul in care acceptă o nouă audiore, instanta care va da soluția finală.
 


Etichete CEDOBildGerhard SchröderscandalRusiaGazpromdecizielibertateexpresie

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live