Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: TEATRU NATIONAL RADIOFONIC Luni, 22 Iulie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Răzvan Stancu

12 Noiembrie 2011
Vizualizari: 4396
Comentează add

Rezultatul financiar record al Petrom s-ar datora, potrivit companiei, creşterii vânzărilor cu 23% ca urmare a preţului favorabil al ţiţeiului şi optimizării activităţii operaţionale.

Profitul Petrom "s-a dublat" în plină criză

razvan-stancu

Foto: Arhivă Reuters.

Grupul Petrom şi-a dublat profitul net în ultimele nouă luni ale anului 2011, ajungând la 2,921 miliarde lei (694,5 milioane euro), şi a depăşit câştigul record de anul trecut, se arată într-un comunicat al grupului, citat de Mediafax.

Vânzările grupului au avansat cu 23%, la 16,224 miliarde lei (3,857 miliarde euro), datorită preţului favorabil al ţiţeiului şi optimizării activităţii operaţionale.

Pe anul 2010, Petrom a raportat un câştig record de 2,19 miliarde lei.

În trimestrul al treilea, grupul a obţinut un profit de 1,1 miliarde de lei, de la pierderi de 116 milioane lei în perioada de referinţă din anul precedent, iar vânzările au crescut cu 23,6%, la 5,9 miliarde lei, de la 4,8 miliarde de lei în perioada iulie-septembrie din 2010.


Rezultatele pentru trimestrul al treilea şi perioada ianuarie - septembrie 2011, Raport Petrom.


Câştigul financiar net din trimestrul trei a fost de 57 milioane lei, faţă de nivelul negativ de 455 milioane lei din aceeaşi perioadă din 2010, în principal datorită dobânzilor mai mici, în timp ce în trimestrul similar din anul precedent au fost înregistrate pierderi din diferenţe de curs de schimb.

Grafic: Datele financiare ale OMV Petrom prezentate pe ultimii trei ani (click pe poză pentru mărire). Sursa: petrom.com.

Potrivit raportului citat de Mediafax, datoriile nete ale Grupului Petrom au scăzut cu 36% în primele nouă luni, la 2,16 miliarde lei, de la 3,37 miliarde lei la finalul anului trecut.

În România, producţia de ţiţei a fost de 21,99 milioane barili, cu 2% mai redusă decât nivelul înregistrat în perioada similară din 2010, din cauza declinului natural care nu a fost compensat integral de sondele noi forate şi de programul de reparaţii capitale.

Motorina a devenit mai scumpă ca benzina

"Creşterea preţurilor la motorină este determinată de majorarea cererii pentru acest produs, iar România produce mai puţin decât consumă din acest tip de combustibil", a declarat la 19 octombrie Mariana Gheorghe, directorul executiv al OMV Petrom, citată de Mediafax.

La acel moment OMV Petrom majorase preţurile cu 6 bani pe litru la sortimentele de benzină vândute prin reţeaua lor de distribuţie, şi cu 12 bani pe litru la motorină.

Potrivit reprezentanţilor companiei, majorarea era generată de creştere cotaţiilor internaţionale la produse petroliere.

La 27 octombrie, Petrom a ieftinit benzina după ce, cu mai bine de o săptămână, a majorat preţurile la benzină cu 6 bani pe litru şi la motorină cu 12 bani pe litru.

După noile modificări de preţ, benzina devenea, la Petrom, sensibil mai ieftină decât motorina.

Potrivit Mediafax, reprezentaţii Petrom declarau că noile preţuri urmăresc cotaţia internaţională a produselor petroliere.

Guvernul va relua în anul 2012 procedura de vânzare a pachetului de 9,8% deţinut de stat la compania Petrom, a declarat, marţi, premierul Emil Boc.

În vara acestui an, guvernul a încercat să vândă pachetul de 9,8% însă tranzacţia pe bursă nu a reuşit, deoarece nu au fost suficienţi cumpărători la preţul cerut de executiv.

Scumpiri la carburanţi în România, "peste media europeană"

În 2011, preţul benzinei în România a crescut în medie de la 4,99 lei (ianuarie) pe litru la 5,28 lei pe litru (noiembrie), potrivit Eurostat. Procentual, creşterea este de 5,8%.

În 2010 în România preţul benzinei la pompă a crescut cu 28 de procente iar cel al motorinei cu 34 la sută. În Europa, doar Grecia şi Suedia au înregistrat creşteri mai mari decât România.
    
Preţurile combustibililor se află pe un trend de creştere aproape neîntrerupt în ultimii trei ani în România.

 Preţul produselor petroliere în Europa la 10 octombrie 2011. Sursă: Eurostat.

 Evoluţia preţului ţiţeiului Brent din ianuarie 2007 până în noiembrie 2011. Sursă: Eurostat.

Potrivit statisticilor Comisiei Europene, România este fruntaşă în UE la scumpirea benzinei.

Variaţia preţului motorinei Euro Diesel 5 comercializată de Petrom de la 1 ianuarie 2011

Sursă: Uniunea Naţională a Transportatorilor din România.

Evoluţia preţului motorinei comercializate de Petrom în perioada 1.01.2009 - 16.09.2011

Sursă: Uniunea Naţională a Transportatorilor din România.

Contractul de privatizare a Petrom, "în defavoarea statului"

Premierul Emil Boc afirma în martie că variaţiile de preţ ale carburanţilor sunt rezultatul contractului de privatizare a Petrom, semnat în 2004, care "a fost în defavoarea statului".

"Asta înseamnă să nu ai sub control rezervele petroliere ale ţării şi să închei contract cu Petrom, aşa cum a încheiat altcineva în 2004, şi nu vreau acum să fac atacuri politice.

"Asta înseamnă să cedezi rezervele petroliere ale ţării, asta înseamnă să stabileşti printr-un contract până în 2014 că nu poţi să intervii pe redevenţe", afirma premierul Emil Boc.

În 2004, în mandatul guvernului PSD condus de Adrian Năstase, grupul austriac OMV a preluat o participaţie de 51,01% din capitalul Petrom, în urma unei tranzacţii de 1,5 miliarde de euro.

OMV a cumpărat de la stat 33,34% din acţiuni pentru 669 milioane euro şi a majorat capitalul social cu 830,6 milioane euro pentru a ajunge la participaţia de 51%.

Prin contractul de privatizare, compania beneficiază de plata unor redevenţe reduse la bugetul de stat. 

Proteste faţă de preţurile carburanţilor

Creşterea accentuată a preţului carburanţilor în 2010 a generat nemulţumire în rândul şoferilor din ţară, care au protestat la staţiile de alimentare cu carburanţi.

În capitală dar şi in mai multe oraşe, sute de şoferi au format cozi interminabile, boicotând activitatea benzinăriilor.

Şoferii şi-au alimentat maşinile cu cantităţi foarte mici de combustibil şi au plătit cu monede de 10 sau 50 de bani. 

În urma protestelor, premierul Emil Boc a cerut un control al ANAF privind evoluţia preţului carburanţilor 

Premierul a afirmat că potrivit documentului ANAF, majorările de preţ de peste 28 la sută din ultimul an, "nu se justifică".

Şeful executivului a solicitat totodată şi Consiliului Concurenţei efectuarea unei analize suplimentare pentru a verifica dacă a existat sau nu o practică de monopol. 

În opinia premierului, există un semn de întrebare, întrucât toate companiile au majorat în acelaşi timp, cu aproape acelaşi procent, preţurile la carburanţi. 

Majorările succesive ale preţurilor la carburanţi nu sunt justificate şi ele s-au produs din cauză că producătorii aveau în plan aceste creşteri, dar şi din cauza modului de privatizare a societăţilor petroliere, a declarat şi ministrul Finanţelor Publice, Gheorghe Ialomiţianu.  

"Este un lucru rău că se majorează preţurile pentru că aceste majorări nu sunt justificate. Mulţi producători ai spus că din cauza accizelor. Eu cred că aceşti producători aveau în plan majorarea preţurilor."


Etichete Petrompetrolprofitţiţei

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live