Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: ŞTIRI (politice, economice, sociale, culturale * Meteo * Sport) Sâmbătă, 29 Februarie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Sorin Bejan

28 Ianuarie 2020
Vizualizari: 467
Comentează add

TEXT si AUDIO

Probleme la zi: Brexit- Divorţ după 47 de ani Probleme la zi: Brexit- Divorţ după 47 de ani - Conține audio

sorin-bejan

 Foto: Arhivă.

Emisiunea     “PROBLEME LA ZI”
Editia         28 ianuarie 2020
Realizator:     Alexandra ANDON

TEMĂ:
BREXIT – DIVORȚ DUPĂ 47 DE ANI – RATIFICARE ÎN PARLAMENTUL EUROPEAN



INVITAȚI 

în studiou

Dan CĂRBUNARU
Expert pe probleme de Uniunea Europeană


Conf. univ. dr. Flavia DURACH
Proiectarea și implementarea campaniilor de comunicare ale UE
SNSPA


prin telefon

Vasile PUȘCAS
Fost negociator șef al României pentru Uniunea Europeană

Dan Sorin Mihalache
Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord

Iuliu WINKLER
Grupul Partidului Popular European (Creștin Democrat)

Valentin NAUMESCU
Expert independent al Comisiei Europene
Facultatea de Studii Europene, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca.

AUDIO: Probleme la zi.

TEXT:

Emisiunea: "Probleme la zi" - Realizator: Alexandra Andon - Va fi oare Regatul Unit mai influent pe viitor din punct de vedere politic, din punct de vedere economic? Cred că sunt întrebări la care va trebui să ne gândim, inclusiv pe parcursul emisiunii. Le spun bun venit în emisiune ambasadorului României în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Dan Mihalache. Bună ziua.
Dan Mihalache: Bună ziua, dna Andon, bună ziua ascultătorilor RRA.
Realizator: Şi europarlamentarului UDMR, Iuliu Winkler. Bună ziua. Vă mulțumesc deopotrivă.
Dan Mihalache: Bună ziua. Sărut mâinile.
Realizator: Pentru viitor, pentru cetățenii români care vor veni în Marea Britanie în lunile următoare vor exista schimbări?
Dan Mihalache: Primul element pe care aș dori să-l menționez şi care frământă pe foarte mulți dintre concetățenii noștri este că, în ceea ce privește regimul liberei circulații, cel puțin deocamdată, până la 31 decembrie, nu se schimbă nimic. Deci e vorba de a intra în Marea Britanie cu același tip de documente, respectiv cartea de identitate românească, pe de o parte, sau pașaport, în cazul în care îl dețin. Asta în ceea ce privește intrarea în Marea Britanie, pentru că există un anumit tip de nervozitate, de întrebări, de zvonistică în jurul acestui subiect. În ceea ce privește şederea în Marea Britanie, respectiv beneficiile - dreptul la muncă, dreptul la asistență socială - eu îi încurajez pe toți cei care doresc să se stabilească aici să aplice la statutul de 'settled citizens', mă rog, şi de 'pre-settled'. Dar haideţi să fiu mai în clar pentru ascultători; e un fel de statut de rezidență sau de prerezidență. Statutul de rezident 'settled' se aplică celor care au deja o vechime de şedere în Marea Britanie de cinci ani, în vreme ce statutul de prerezident se aplică celor care nu au împlinit încă acești cinci ani şi care, după ce vor avea cinci ani de şedere în Marea Britanie, vor putea aplica și ei la statututul de rezident./csimion/
Realizator: Câţi români au aplicat deja pentru aceste două tipuri de statut?
Dan Mihalache: Vreau să vă spun că este un număr absolut impresionant, la 31 decembrie anul trecut aveam deja 437.000 de români care aplicaseră şi cel puţin din informațiile pe care le deținem noi la nivelul ambasadei nu au existat variante de refuz. Este o aplicație pe care o pot găsi pe internet /.../ se cheamă, linkurile la această aplicaţie - pentru că ea se face pe net - pot să fie accesate inclusiv de pe pagina ambasadei noastre, de pe pagina UE.
Realizator: La numărul de persoane care au solicitat cele două tipuri de statut este clar că a fost folosit sistemul. Îl invit în discuțiile și pe domnul Iuliu Winkler. Așadar, începând de după 1 februarie și până la 31 decembrie 2020 vor urma negocieri, negocierile de după Brexit între Regatul Unit și Uniunea Europeană. Regatul Unit va avea o echipă de 40 de persoane plasată în subordinea premierului Boris Johnson. Care trebuie să fie principalele ținte ale negocierilor dintre Regatul Unit și Uniunea Europeană?
Iuliu Winkler: Mă aflu acum la Bruxelles, unde mâine, în plenul Parlamentului European, vom vota despre acordul de ieșire al Marii Britanii din Uniunea Europeană. Este un moment simbolic, este ultima prezență a colegilor noștri, care după aceea vor înceta să mai fie membri ai Parlamentului European, respectiv şi ceilalţi oficiali britanici se vor retrage din structurile Uniunii Europene. Exact cum domnul ambasador a precizat, continuă status quo-ul, dacă doriți, până în ultima zi a anului 2020. Deci nimic nu se schimbă, pentru că urmează de la 1 februarie perioada de tranziţie. Totul însă se depune, toată miza se mută pe aceste negocieri. Şi acum, ca să înțelegem negocierile, eu aș face o afirmație, și anume aș spune că Brexitul pentru Regatul Unit în acest moment este un proiect de țară. El a devenit un proiect de țară încă înainte de a se supune votului popular./apuscasu/ Votul popular l-a făcut cu atât mai mult un proiect de ţară şi el este bazat pe nişte elemente, au fost şi acestea spuse, printre care excepţionalismul britanic joacă un rol extraordinar de important. Probabil că ar trebui să înţelegem - şi nu vreau să dezamăgesc pe nimeni, dar foarte mulţi dintre conaţionalii noştri şi mai ales politicienii cunosc acest lucru - votul pentru Brexit, acum trei ani şi jumătate, a fost un vot împotriva migranţilor, chiar dacă ei, legal, nu sunt migranţi, şi în primul rând împotriva forţei de muncă şi a celor din Europa de Est. Acest lucru trebuie spus ca să ştim de pe ce baze plecăm. Acum...
Realizator: Era un vot împotriva acestora fiindcă nu aveau nevoie de ei, pentru că au venit cu o mână de lucru mai ieftină sau din cauza unui impact cultural pe care nu l-au putut suporta, în mod inexplicabil pentru o ţară care este cosmopolită?
Iuliu Winkler: Da, numai că... din ambele motive sunt valabile şi trebuie spus că exacerbarea acestor motive şi divizarea societăţii este un produs al acţiunilor politice, care au fost întreprinse în anii premărgători referendumului. Exacerbarea  a venit şi îi vedem rezultatele. Acum sigur că modul în care Regatul Unit este cosmopolit trebuie şi acesta analizat, pentru că ei sunt cosmopoliţi mai ales cu cei care o dată au fost supuşi ai Coroanei Britanice. Un pakistanez, nu exista Pakistanul când s-a destrămat Imperiul Colonial Britanic, dar un pakistanez sau un indian nu este atât de străin, dacă pot să folosesc această gradaţie, decât un est-european, pentru că odată aceia, toţi cei care au fost vreodată membri ai Imperiului Britanic şi al Commonwealth-lui au fost odată ei sau părinţii lor supuşi ai Coroanei Britanice. Acum, dacă îmi permiteţi să revin la întrebarea dumneavoastră...
Realizator: Vă rog.
Iuliu Winkler: Nu vreau să eludez, şi anume negocierile. Cu siguranţă că multe aspecte sunt importante, aspectul crucial este pentru britanici relaţia comercială, aspectul crucial pentru noi, pentru Parlamentul European este situaţia cetăţenilor şi siguranţa drepturilor acestora, incluzând aici, evident, un aspect care este şi politic şi social, dar şi economic, şi anume graniţa în Irlanda, cu Irlanda de Nord şi întreaga poveste foarte complicată a acordului de Vinerea Mare, pentru că Irlanda este un membru al Uniunii Europene  şi pentru că, cu toată dorinţa noastră de a păstra relaţii cât mai bune posibile cu Marea Britanie, în viitor, totuşi opinia Irlandei, membru al Uniunii Europene, trebuie să fie hotărâtoare în tot ceea ce se întâmplă în negocierea graniţei la Irlanda de Nord şi a posibilelelor consecinţe./cmorozanu/ Apoi, sigur, dacă doriți o enumerare, trebuie spus că, în afara sau în paralel cu relaţia comercială, trebuie să vedem relaţia din domeniul securității, al apărării, al schimbului de informaţii, tot ceea ce înseamnă reglementare digitală şi, foarte important pentru Marea Britanie, tot ceea ce înseamnă sfera serviciilor financiare, tot ceea ce face 'settled' măreţ. Şi acum, ne aflăm într-o poziţie unică, din punct de vedere al UE, care întotdeauna, de la formarea sa, a negociat cu parteneri externi, cu dorința de apropiere, deci de a crea convergență. O negociere a UE cu Japonia, cu Canada, cu Vietnamul, pentru un acord comercial, înseamnă o negociere  care țintește convergența. Pentru întâia oară, în istoria noastră, acum vom avea o negociere care ţinteşte divergenţa, cel puţin din partea partenerilor britanici, pentru că premierul Boris Johnson, reprezentanţii politici britanici au spus foarte clar: ei vor să /.../, ei vor să plece din acordurile UE, la a căror creare au participat în ultimii 47 de ani. Deci este o situaţie inedită. Eu cred că ceea ce a dovedit UE, în ultimii trei ani şi jumătate, şi anume UE 27, pe o coeziune remarcabilă, acest lucru trebuie să îl urmărim şi în continuare, să îl urmărească şi negociatorii care sunt, în principiu, în primul rând Comisia Europeană şi guvernele statelor membre; în al doilea rând, evident, Parlamentul care are această supervizare politică a tot ceea ce întâmplă în decursul negocierilor - şi noi avem şi arme, avem şi instrumente, noi, în Parlamentul European; aceste instrumente ni le dă Tratatul de la Lisabona, pentru a superviza negocierile.
Realizator: Pentru a superviza negocierile, în cadrul cărora siguranţa drepturilor cetăţenilor europeni din Marea Britanie, se înţelege, da, este prioritară - acesta va fi punctul focal al negocierilor din punctul de vedere al UE - am reţinut corect, domnule Winkler?
Iuliu Winkler: Aţi reţinut foarte corect, cel puţin din punct de vedere al Parlamentului European, dar /.../ şi cu situaţia britanicilor din statele membre, cele 27 ale UE.
Realizator: Îmi atrăgea atenţia Dan Cărbunaru, înainte de emisiune, spre exemplu, că sunt mult mai mulţi cetăţeni europeni în Marea Britanie, de trei ori mai mulţi, faţă de numărul de cetăţeni britanici aflaţi, stabiliţi pe teritoriul, în ţările UE, dar...
Iuliu Winkler: Aşa este...
Realizator: Dar premierul Boris Johnson şi-a pus deja problema unui sistem viitor de acceptare a unor noi lucrători în cadrul Regatului Unit, se va numi "talente globale" şi va avea la bază selecţionarea celor mai bune minţi din toate domeniile, dar şi din toate ţările, indiferent de paşaport - spune premierul britanic. /lalexandrescu/ În acest context, domnule ambasador Dan Mihalache, este garantat că pe viitor cei care obțin statutul de rezident sau de prerezident vor continua să poată lucra fără permise de muncă, spre exemplu? Se știe lucrul acesta?
Dan Mihalache: Statul de rezident sau prerezident, cel puțin la nivelul de reglementare care există astăzi, garantează toate drepturile pentru cei care se află deja aici şi pentru cei care vor veni până la data de 31 decembrie 2020, urmând ca sistemul de care ați vorbit dumneavoastră, respectiv un sistem de punctaj al..., să spunem așa, aptitudinilor pregătirii de inspirație, spun ei, spun autoritățile, australiană, să fie aplicat printr-o legislație viitoare. Deci, cel puțin există la ora aceasta toate garanțiile că pentru cei care se află în Marea Britanie sau cei care vor veni până la data de 31 decembrie, statutul nu va fi reversibil; dar eu cred că pe ansamblu, şi, mă rog, am câteva amendamente legate de ceea ce a spus domnul Winkler, lucrurile sunt un pic mai nuanţate. Am văzut că, în aceste zile, partea britanică cel puţin încearcă să dea toate asigurările necesare că va continua să dorească să întrețină relații cordiale cu toate statele membre ale Uniunii Europene și că Marea Britanie rămâne deschisă inclusiv imigrației. Acum să ştiţi că lucrurile sunt un pic mai complicate, pentru că imigrația a fost probabil un factor foarte important al acestui proces de ieșire al Marii Britanii din Uniunea Europeană, dar mai sunt și alte teme care preocupă aici diferitele medii, cum ar fi, de pildă, jurisdicția Curții Europene de Justiție, pe care Marea Britanie nu dorește și nu a mai dorit să o accepte. Paradoxul face, de pildă, că voturile masive pentru Brexit nu au venit din acele zone în care exista o emigrație masivă./cpodea/ Toate marile orașe unde există comunități est-europene, inclusiv Londra, Birmingham, Bristol sunt mai degrabă anti Brexit, în timp ce teama de migraţie funcţionează mai ales în zonele mai izolate, mai centrale unde, culmea!, nu găsești foarte mulţi migranţi.
Realizator: Lucrători veniți din Uniunea Europeană.
Dan Mihalache: Dar deocamdată suntem într-un anumit punct în care, repet, discursul oficial - ieri, am avut o serie de întâlniri destul de importante la Foreign Office - este de reasigurare a unei relații pozitive cu statele din Europa, dublate, în același timp și de mesajul de preocupare ca și cetățenii britanici care lucrează în Europa sau care au, foarte mulţi dintre ei proprietăți în Europa...
Realizator: Ţări din UE.
Dan Mihalache:... ţări ale UE să aibă o echivalenţă de tratament. Deci cred că, mai degrabă, în perioada următoare toate discuțiile, negocierile se vor concentra pe aspectele comerciale care sunt mult mai delicate, mai complicate decât cele care țin de statutul cetăţenilor europeni care trăiesc, muncesc sau învață în Marea Britanie. Realizator: Ministerul pentru Brexit va fi desființat după 31 ianuarie, dar ministrul pentru Brexit a anunțat deja că guvernul britanic urmărește să asigure un acord comercial cu zero tarife, zero cote. De partea cealaltă, negociatorul-șef al Uniunii Europene, Michel Barnier, avertiza în privința unei rupturi brutale a schimburilor comerciale între Regatul Unit și Uniunea Europeană, dacă cele două părți nu reușesc să se înțeleagă în acest an referitor la viitoarea lor relație de după Brexit.
 


Etichete probleme la ziBrexit 2020

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live