Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Probă de Drum - BMW iX

Pentru a inova este necesar să te eliberezi de orice restricţii, așa că producătorul auto BMW a creat divizia BMW i cu independenţă totală în construirea de vehicule electrice.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 08 Septembrie 2022, 21:43

Pentru BMW modelul iX reprezintă o schimbare de paradigmă. Este primul bazat pe o nouă arhitectură modulară şi scalabilă, concepută din start pentru o mobilitate electrică individuală premium. Dar e mai mult decât atât. Cu spaţiul interior vast și confortabil, cu tehnologia de propulsie şi suspensia pneumatică adaptivă, precum şi cu sistemul de operare inovator şi sistemele avansate de asistare a șoferului, BMW iX anunţă o nouă eră a plăcerii condusului. Iar testarea acestui model a fost o experiență absolut inedită care începe odată cu instalarea aplicației mobile MyBMW. Aceasta asigură accesul la o mulțime de funcții și la o adevărată imersiune în universul de înaltă tehnologie conceput pentru acest vehicul revoluționar.

Odată realizată conexiunea, automobilul îți oferă o întâmpinare de gală din clipa în care îți detectează prezența de la 3 metri distanță. Toţi paşii sunt perfect pregătiți și coordonaţi și variază de la un joc orchestrat al luminilor exterioare şi interioare, activarea luminii de bun venit, iluminarea mânerelor uşii, deblocarea automată a sistemului, activarea dispozitivelor de intrare, precum şi a volanului şi a suprafeţelor încălzite la interior, redarea animaţiei de pornire pe imensul ecran curbat central, verificarea identității şi asocierea smartphone-ului la o fereastră de întâmpinare personalizată, cu un salut personal însoțit de sugestii şi sfaturi utile. Totul de parcă ai avea la dispoziție un majordom care te întâmpină cu o ambianță caldă și o cană de ceai binefăcător.

Dar nu te înfofolește, pentru a-ți lăsa libertatea de acțiune, ca partener inteligent şi proactiv în orice situaţie. Astfel, operarea intuitivă şi multimodală devine un dialog natural între om şi mașină, cu alinierea tuturor funcţiilor controlate prin BMW iDrive într-un mod ergonomic şi precis. Mașina de test în versiunea xDrive40 dispune de 326 CP şi o autonomie de până la 425 km. Eficienţa ridicată a sistemului de propulsie cu două motoare, tracțiunea integrală și tehnologia avansată de încărcare a bateriei de înaltă tensiune, asigură o autonomie mare şi, astfel, face ca automobilul să fie potrivit pentru utilizarea zilnică. Rigiditatea structurală a caroseriei din aluminiu cu elemente de fibră de carbon, coordonarea suspensiei şi amortizării, agilitatea şi stabilitatea în mers, beneficiază de livrarea spontană a puterii motoarelor, de o direcţie precisă şi de frâne puternice.

Sistemul de frânare, unic în segment, asigură performanţe excelente de decelerare şi de recuperare a energiei care contribuie şi la creşterea autonomiei, după cum am putut constata pe șoseaua de altitudine Transbucegi. Aproape toată energia utilizată pentru urcarea până la Piatra Arsă a fost recuperată la coborârea până în Sinaia. Pentru cei interesați de timpii de încărcare a versiunii xDrive40, ei bine, alimentarea completă a bateriei de 76 de kwh la o staţie casnică de putere mică se poate face în mai puțin de 8 ore, iar la o staţie de mare putere ajunge la 80% în jumătate de oră. Mai exact, am remarcat că autonomia crește cu aproape 10 km în fiecare minut conectat la o stație de încărcare rapidă. Din punctul de vedere al puterii și performanțelor tehnice, singurul rival pentru BMW iX ar fi Tesla Model X, dar ca nivel de calitate a construcției, luxului, confortului și siguranței, adevărații competitori rămân Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron și posibil Jaguar I-Pace.

La baza potenţialului mare al BMW iX în optimizarea experienței de trafic stă echiparea standard vastă cu funcţii extinse de siguranţă. Disponibilă standard, avertizarea de coliziune frontală poate încetini automobilul până la oprire, în funcţie de situaţie, pentru a evita o coliziune și detectează automobile, pietoni şi biciclişti. Un aspect care i-ar putea deruta pe unii șoferi este digitalizarea excesivă și meniul stufos al sistemului care presupun accesarea a numeroase pagini și submeniuri pentru activarea unor funcții care la alte mașini sunt mai simplu de acționat. Dar pentru setările importante există sau pot fi create scurtături dedicate. Este o mașină care pare să îți vină mănușă, de la pielea naturală argăsită cu extracte de frunze de măslin care îmbracă scaunele și maru suprafețe din habitaclu, până la sistemul de sunet Bowers & Wilkins care duce experienţa audio într-o nouă dimensiune, transformând BMW iX într-o sală de concerte pe roţi cu vibrația basului în fotolii.

De ce să te mulțumești doar să asculți muzică dacă poți să o simți? Pe lângă plăcerea condusului electric, dezvoltarea durabilă este un element permanent al caracterului mărcii BMW i. În procesul de fabricare se folosește energie electrică din resurse regenerabile, iar fiecare BMW iX conţine în total aproximativ 60 de kilograme de plastic reciclat. Utilizarea responsabilă a resurselor de-a lungul lanţului de valori şi minimizarea amprentei de carbon a unui produs în toate etapele ciclului său de viaţă stau la baza abordării inovatoare a mobilităţii premium susţinute de compania germană.

Probă de Drum - Lexus RX 450h
Ştiinţă & Tehnologie 01 August 2022, 07:04

Probă de Drum - Lexus RX 450h

Unul dintre cele mai apreciate modele Lexus este SUV-ul RX a cărui primă generație a debutat în 1998 la Salonul de la Chicago.

Probă de Drum - Lexus RX 450h
Probă de Drum - Volkswagen ID.5
Ştiinţă & Tehnologie 29 Iulie 2022, 15:32

Probă de Drum - Volkswagen ID.5

SUV-ul electric Volkswagen ID.5 este cel de-al patrulea membru al familiei electrice ID

Probă de Drum - Volkswagen ID.5
Noul Range Rover Sport in Romania
Ştiinţă & Tehnologie 20 Iulie 2022, 22:59

Noul Range Rover Sport in Romania

Ajuns deja la a treia generație, SUV-ul se impune de la prima vedere prin simplitate, rafinament și calitatea materialelor.

Noul Range Rover Sport in Romania
Probă de Drum - Lexus UX 250h
Ştiinţă & Tehnologie 04 Iulie 2022, 16:50

Probă de Drum - Lexus UX 250h

Lexus UX este o mașină corectă spre interesantă, o adevărată lecție de cultură japoneză despre tradiție, respect și valoare.

Probă de Drum - Lexus UX 250h
Proba de Drum – Noul Citroen C4
Ştiinţă & Tehnologie 18 Iunie 2022, 11:37

Proba de Drum – Noul Citroen C4

Noul Citroën C4 rămâne un hatchback compact care moștenește cei 92 de ani de istorie a acestui segmnet pentru constructorul...

Proba de Drum – Noul Citroen C4
Ineos Grenadier - un 4x4 de temut în off-road
Ştiinţă & Tehnologie 06 Iunie 2022, 15:24

Ineos Grenadier - un 4x4 de temut în off-road

Un vehicul cu aspect militar, cu gardă mărită la sol, care mizează pe două propulsoare de 3 litri ale grupului german BMW.

Ineos Grenadier - un 4x4 de temut în off-road
Probă de Drum - Honda HR-V
Ştiinţă & Tehnologie 21 Mai 2022, 15:40

Probă de Drum - Honda HR-V

Versiuni hibride sau electrificate construite pe platforme de succes anterioare, așa cum este și cazul SUV-ul Honda HR-V 2022.

Probă de Drum - Honda HR-V
Probă de Drum - Dacia Jogger
Ştiinţă & Tehnologie 14 Mai 2022, 09:37

Probă de Drum - Dacia Jogger

Dacia a introdus de curând în segmentul C un vehicul de familie accesibil, în versiuni cu 5 și cu 7 locuri – modelul Jogger.

Probă de Drum - Dacia Jogger