Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Nouă versiune a Registrului de transparenţă al Uniunii Europene

Această a doua generaţie a registrului pune în aplicare dispoziţiile acordului interinstituţional revizuit încheiat între Parlamentul European şi Comisia Europeană în aprilie 2014.

Nouă versiune a Registrului de transparenţă al Uniunii Europene
Euranet Plus.

Articol de Gabriela Tătărău, 28 Ianuarie 2015, 09:13

Uniunea Europeană pune în aplicare noi norme privind Registrul de transparenţă.

Astfel, oricine este interesat va putea urmări online activitatea tuturor comisarilor europeni şi a cabinetelor lor.

Marți a fost lansată o nouă versiune a Registrului de transparenţă al Uniunii Europene, care a fost creat pentru a răspunde la întrebări esenţiale, cum ar fi: ce interese sunt urmărite, de către cine şi cu ce buget.

Această a doua generaţie a registrului pune în aplicare dispoziţiile acordului interinstituţional revizuit încheiat între Parlamentul European şi Comisia Europeană în aprilie 2014.

Audio: Europa la zi. (Euranet Plus)

Noul sistem introduce schimbări în ceea ce priveşte modul în care sunt declarate resursele umane implicate în activităţi de lobby, solicită informaţii suplimentare cu privire la participarea în comitete, forumuri, intergrupuri sau alte structuri similare, precum şi cu privire la dosarele legislative care sunt urmărite în prezent.

Acesta extinde, de asemenea, obligaţia de a declara costurile estimate legate de activitatea de lobby, pentru a include toate entităţile înregistrate. În plus, o procedură simplificată privind alertele şi reclamaţiile permite un control mai strict şi tratarea mai eficientă a presupuselor informaţii înşelătoare.

Sunt introduse, de asemenea, noi stimulente, pentru a spori valoare adăugată a înregistrării, cum ar fi obligaţia de înregistrare impusă tuturor celor care doresc să aibă o întrevedere cu comisarii, cu membrii cabinetelor sau cu directorii generali sau oricărei organizaţii care doreşte să-şi exprime punctul de vedere în cadrul audierilor organizate de Parlamentul European.

O nouă pagină de internet, mai uşor de utilizat, îmbunătăţeşte interfaţa publică şi asigură un proces de înregistrare mai simplu, în care se oferă îndrumare în fiecare etapă a înregistrării. Măsurile luate astăzi sunt necesare pentru punerea în aplicare a unui acord semnat în aprilie 2014.

În noiembrie, Comisia Juncker a dat nou impuls procesului de transparenţă prin adoptarea a două decizii, care prevăd obligaţia publicării informaţiilor privind reuniunile organizate de comisari, de membrii cabinetelor acestora şi de directorii generali cu organizaţii şi cu persoane care desfăşoară activităţi independente.

Preşedintele Juncker a clarificat, de asemenea, faptul că aceştia ar trebui, în principiu, să se întâlnească numai cu organizaţiile şi persoanele independente înscrise în registrul de transparenţă.