Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: Obiectiv, România (CONTINUARE) Vineri, 20 Mai

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

17 Ianuarie 2022
Vizualizari: 281
Comentează add

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, invitat la emisiunea Probleme la zi

 Ministrul Educației,  Sorin Cîmpeanu. Foto: gov.ro.

Realizator: Dacă mai este în legătură telefonică cu noi, îl rog pe domnul ministrul să intervină și să spună dacă se are în vedere această solicitare a părinților.

Sorin Cîmpeanu: Îi salut pe invitaţii dumneavoastră. Îl anunţ pe Silviu Morcan, cu toată dragostea și aprecierea pe care o am pentru el, că nici nu are cum să aprecieze el dacă este o măsură conectată la realitate sau nu, după cum nici eu, ca ministru al educației, nu pot aprecia și nimeni dintre cei care nu au competențe epidemiologice nu pot aprecia. Ministrul sănătății a prezentat foarte clar definiția focarului, ministru sănătății are competență în a prezenta aceste informații, nu ca ministrul educației care nu are competență și nici ca Silviu Morcan care nu are competență. Apropo, Silviu, cred că ești în pauză, că din câte știu e program școlar la ora asta.
Silviu Morcan: Am terminat orele, da.
Sorin Cîmpeanu: Bun, e perfect. Deci, Silviu, Ministerul Sănătății a precizat foarte clar, nu știu cine a fost de înțeles. Pe educație intrăm... Dacă au fost prezentate atât de clar explicațiile și totuși nu au fost înțelese, cred că intrăm, într-adevăr, pe un alt subiect din educație. Sunt de acord la capitolul ăsta. Aș vrea să răspund și la întrebarea "ce se întâmplă dacă într-o comună nu avem cazuri?" Aș vrea să vă duc la cunoștință că, din păcate, în România nu există spitale în fiecare comună. Cei din  comune, care nu au spitale și totuşi se infectează, sunt tratați în aceleași spitale din același județ, motiv pentru care am găsit logică propunerea Ministerului Sănătăţii de a ne raporta la rata de ocupare a paturilor destinate COVID într-un judeţ. Ziua de referință este joi. Ministerul Sănătăţii a anunţat deja că joi am avut 16% grad de ocupare a paturilor destinate pacienţilor COVID, ne-a anunţat că trendul este descrescător, ne-a anunţat că există judeţe precum Suceava în care gradul de ocupare este mare, este de 34%; există judeţe precum Cluj sau Bihor în care gardul de ocupare este 28%, după cum există şi judeţe precum Gorj în care gradul de ocupare este 5%  sau Mehedinți în care gradul de ocupare este 4%. Deci, este o măsură, în opinia mea, atât cât mă pot pronunța fără a avea competenţe epidemiologice, corect adaptată la realităţi, realităţi care sunt urmărite în dinamică. Cât privește predictibilitatea, este esențială în sistemul de educație. Dar cu permisiunea dvs., vă repet: s-au schmbat scenariile de trei ori, dar variantele de SARS-CoV-2 cred că au fost vreo 5. Fiecare variantă de SARS-CoV-2 vine cu propria specificitate. Omicron, vă reamintesc, are o contagiozitate mai ridicată, dar generează mai puține cazuri spitalizabile, din fericire, motiv pentru care a fost schimbată strategia, pe baza unor informații profesionale și profesioniste ale Ministerului Sănătății și INSP. Restul părerilor din partea celor care nu au competențe epidemiologice, inclusiv din partea mea, nu cred că prezintă interes. Eu, ca ministru al educației, urăsc sintagma ”eu la lucrul ăsta nu mă pricep, dar părerea mea este că...” Dacă nu mă pricep, vă scutesc și pe dumneavoastră și pe ascultătorii dvs. de părerea mea...
Sorin Cîmpeanu: Distanţarea de doi metri nu este o regulă în vigoare.
Realizator: Nu mai este o regulă în vigoare, dar este...
Sorin Cîmpeanu: Nici panourile de plexiglas. Este bine să luăm în considerare, iertaţi-mă, preiau şi susţin total afirmaţia premierului francez de zilele trecute, care spunea aşa: dintre măsurile guvernamentale, nimic nu este mai dramatic decât închiderea şcolilor. Repet, însuşesc această afirmaţie. Trebuie gestionat raportul risc-beneficiu într-un mod echilibrat. Acest lucru a fost făcut prin ordinul comun de ministru. Dacă doriţi o situaţie la zi, la nivelul zilei de vineri, în România erau 3.095 de clase care aveau activitatea fizică suspendată, din cauza infectărilor cu COVID, 3.095. Înseamnă 2% din numărul de clase din România, care este de 138.000 de clase. În prezent există deciziile DSP de intrare a acestor clase în online. În măsura în care aceste decizii vor fi rectificate în spiritul prevederilor noului ordin comun de ministru, acestea vor putea reveni la şcoală până când vom avea întrunite condiţiile care definesc focarul, şi anume de trei cazuri într-o clasă sau într-o grupă.
Realizator: Domnule ministru, ar mai fi o problemă. S-au schimbat zilele de raportare, înţeleg, nu mai sunt vinerea, ci joia. E vreo explicaţie sau este mai bine aşa?
Sorin Cîmpeanu: Da, este un motiv pentru care apreciez decizia Ministerului Sănătăţii de a publica joi, pentru că în acest fel lăsăm timp suficient la dispoziţie şcolilor pentru a pregăti scenariul de funcţionare pentru săptămâna viitoare. A avea decizia vineri este mai rău decât a avea decizia joi.
Realizator: Pentru că se poate comunica acum vinerea, de exemplu, în cadrul şcolii, şi atunci, sigur, este mai mult timp la dispoziţie. Este un ascultător care ne-a adresat această întrebare.
Sorin Cîmpeanu: Un alt lucru foarte important, care cred că este de interes, foarte practic, este următorul: modul de funcţionare a şcolilor, fie cu prezenţă fizică, fie în online, nu se fragmentează, este valabil o întreagă săptămână.
Realizator: Deci este pe toată săptămâna acelaşi mod de funcţionare, de luni până vineri, iar joi se stabileşte, vineri, mă rog, joi se află datele, vineri se stebileşte pentru săptămâna următoare regimul de funcţionare.
Sorin Cîmpeanu: Foarte corect. Pentru a asigura predictibilitate, atât cât se poate, în nişte condiţii cu totul şi cu totul speciale. Un minim de predictibilitate.
*
Sorin Cîmpeanu: Dacă îmi permiteţi şi mie, înainte de a încheia, o scurtă intervenţie. În primul rând doresc să apreciez profesionalismul doamnei doctor Ioana Stăncel, să-i mulţumesc pentru precizări, care, în opinia mea, au fost suficient de clare şi au garanţia competenţei, să fac un apel la respectarea regulilor de protecţie sanitară în şcoli, la care contribuie nu numai profesorii şi elevii, dar şi părinţii, care nu trebuie să-şi trimită copiii în mediul şcolar dacă au cele mai simple simptome specifice, să fac un apel în continuare pentru vaccinare, precizând că în învăţământ avem cea mai ridicată rată de vaccinare, mult peste 70%, mult peste 200 de mii de vaccinaţi, în rândul elevilor, la finalul săptămânii trecute, aveam 460 de mii de elevi vaccinaţi, 120 de mii cu vârsta de până la 15 ani şi diferenţa de 340 de mii cu vârstă de peste 15 ani şi o precizare: în Franţa, un stat care întâmplător deţine preşedinţia UE în prezent, am avut 350 de mii de cazuri de infectare zilnic, din care 50 de mii în rândul copiilor şi totuşi în Franţa şcolile nu au fost oprite din perspectiva prezenţei fizice. Poate este un model. Având 50 de mii de cazuri de infectare în rândul copiilor, totuşi au renunţat săptămâna trecută la regula ce priveşte definiţia focarului, pe care au aplicat-o multe luni de zile, aceea a trei cazuri într-o clasă, şi au permis acum, deci au relaxat mai mult decât la noi, deşi au mai multe infectări, permiţând prezenţa fizică fără acel prag de trei infectări pe clasă. Sunt clase în care sunt 6-7-8 infectări, acei elevi intră în izolare, dar clasa continuă cu prezenţă fizică. Este un model, nu îl comentez, doar l-am adus la cunoştinţă.

Etichete Ministrul EducațieiSorin CîmpeanuProbleme la zi(PH)

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live