Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Măsuri pentru sprijinirea comerțului online

Comerțul electronic este un sector în creștere, însă în continuare potențialul său nu este pe deplin exploatat de întreprinderi, dar nici de consumatorii din UE.

Articol de Mihaela Mihai, 11 Decembrie 2015, 09:15

Comisia Europeană a făcut o serie de propuneri menite să îi protejeze mai bine pe consumatorii care fac cumpărături online și să permită întreprinderilor să își dezvolte vânzările în acest domeniu.

Potrivit unei analize a Comisiei Europene, comerțul electronic este un sector în creștere, însă în continuare potențialul său nu este pe deplin exploatat de întreprinderi, dar nici de consumatorii din spaţiul comunitar.

Numai 12 la sută dintre comercianții cu amănuntul din Uniune își vând produsele online consumatorilor din alte țări membre, iar numărul celor care fac acest lucru în interiorul frontierelor naționale este de trei ori mai mare (37 la sută).

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

În acelaşi timp, arată statisticile oficiale, numai 15 la sută dintre consumatori cumpără produse online dintr-o altă țară din Uniune, în timp ce procentul celor care fac acest lucru în propria lor țară este tot de trei ori mai mare (44 la sută).

Comisia a adoptat astăzi două propuneri: una referitoare la furnizarea de conținut digital (de exemplu, muzică ascultată pe internet) și una privind vânzarea de bunuri online( cum ar fi cumpărarea de haine).

Cele două propuneri încearcă să ridice principalele obstacole în calea comerțului electronic transfrontalier; este vorba de fragmentarea juridică a legislației în materie de contracte de consum, costurile ridicate pe care trebuie să le suporte o întreprindere (mai ales IMM-urile), dar și nivelul scăzut de încredere a consumatorilor în cazul efectuării de cumpărături online dintr-o altă țară.

Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală, spune că propunerileoferă mai multe drepturi consumatorilor în mediul online, în condiţiile în care piața unică digitală este pe cale să devină realitate.

La rândul ei, Vĕra Jourová, comisar pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, crede că prin armonizarea drepturilor contractuale pe tot teritoriul Uniunii Europene consumatorii vor beneficia de norme simple și modernizate.

De exemplu, conform noilor norme propuse, pe toată durata perioadei de garanție de doi ani, un compărator va avea dreptul să pretindă măsuri reparatorii fără să trebuiască să demonstreze că produsul achiziţionat avea un defect încă din momentul livrării.

Tot aşa, un consumator care descarcă un joc pentru ca mai apoi să descopere că nu funcționează în mod corespunzător va putea să solicite ca astfel de probleme să fie remediate și, în cazul în care acest lucru nu este posibil, să obțină o reducere de preț sau să rezilieze contractual, caz în care să îi fie rambursați banii în totalitate.