Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Limite naţionale mai stricte pentru principalii poluatori atmosferici

Parlamentarii europeni au atras atenţia că poluarea aerului poartă responsabilitatea pentru aproximativ 400.000 de decese premature în fiecare an în UE.

Limite naţionale mai stricte pentru principalii poluatori atmosferici

Articol de Mihaela Mihai, 30 Octombrie 2015, 10:28

Parlamentul European a aprobat propunerea executivului comunitar privind stabilirea unor limite naţionale mai stricte pentru principalii poluatori atmosferici.

Parlamentarii europeni au atras atenţia în şedinţa plenară de la Strasbourg că poluarea aerului poartă responsabilitatea pentru aproximativ 400.000 de decese premature în fiecare an în Uniunea Europeană.

Totodată, un raport al Agenţiei Europene de Mediu dat publicităţii în luna iunie arată că emisiile multor poluanţi atmosferici au scăzut substanţial în ultimele decenii pe continent, determinând o îmbunătăţire a calităţii aerului.

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

Cu toate acestea, arată documentul, concentraţiile poluanţilor atmosferici continuă să fie foarte mari, iar problemele legate de calitatea aerului persistă mai ales în oraşe unde locuieşte o mare parte a populaţiei Europei şi unde apar depăşiri frecvente ale standardelor de calitate a aerului, cu riscuri grave pentru sănătate.

Potrivit Agenţiei, mai multe ţări europene au depăşit în 2010 una sau mai multe limite de emisie la patru poluanţi atmosferici importanţi. Este vorba de dioxid de sulf, oxizi de azot, amoniac şi compuşi organici volatili.

România era la acea dată printre puţinele state membre ale Uniunii Europene unde nu au fost depăşite aceste limite.

Ţara noastră are, de altfel, unele dintre cele mai ambiţioase plafoane naţionale pentru poluanţii atmosferici.

Cu toţii suntem de acord că o soluţie trebuie găsită rapid - spune europarlamentarul britanic Julie Girling, care a susţinut propunerea executivului comunitar de a stabili limite naţionale mai stricte.

Noile plafoane vizează principalii şase poluanţi atmosferici, între care şi particulele în suspensie, praful fin care provine de la vehiculele rutiere, transportul maritim şi funinginea eliberată prin ardere, cunoscută drept negru de fum.

Noua legislaţie aplicabilă în două etape, din 2020 şi 2030, ar putea duce la economii de până la 40 de miliarde de euro - spun europarlamentarii.

Ei au cerut, totodată, ca viitoarea directivă europeană privind limitele naţionale de emisii să contribuie la reducerea emisiilor de mercur şi cer analize de impact înainte de stabilirea unor angajamente naţionale.

Comisia Europeană şi statele membre trebuie să cadă de acord acum asupra propunerii aflate în dezbatere privind noul regulament pentru emisiile în condiţii reale de condus, o solicitare impusă după recentul scandal al falsificării testelor de poluare de către constructorul german de automobile Volkswagen.