Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: LA MINUT - continuare Luni, 26 August

Cele mai citite

Articole recente

Emisiuni

Autor

Luminiţa Voinea

6 Aprilie 2019
Vizualizari: 767
Comentează add

"Serviciul de noapte" cu Maria Țoghină a găzduit o discuție despre fake news și dezinformare, dar și despre măsurile de contracarare a impactului negativ al acestora.

Jocul care te “vaccinează” împotriva dezinformării Jocul care te “vaccinează” împotriva dezinformării - Conține video

luminita-voinea

De la stânga la dreapta: Ovidiu Mihalcea (rubrika.ro), Ioana Avădani (Centrul pentru Jurnalism Independent), Maria Țoghină (realizatoarea Serviciului de noapte) și Andreea Gavrilă (rubrika.ro)

Revoluția tehnologică, rețelele sociale, expolzia internetului aduc în viața noastră multe beneficii, dar vin la pachet și cu riscuri la care este bine să fim atenți: dezinformarea, manipularea și propagarea știrilor false.

Vestea bună este că ne putem feri de manipulare într-un mod inedit: prin joc.

“Bad News“, jocul care te “vaccinează” împotriva dezinformării, este acum disponibil și în limba română, adus de Centrul pentru Jurnalism Independent.

Jocul “Bad News“ își propune să ajute la “inocularea” împotriva dezinformării, oferindu-ne o mică doză din perspectiva unui “mogul al dezinformării”.

Jocul este disponibil la adresa http://getbadnews.ro și poate fi găsit și în  versiunea Junior, pentru copii cu vârste între 8 și 10 ani.

Un studiu pilot indică prime rezultate pozitive ale jocului în construirea rezistenței la dezinformare în rândul adolescenților.

Directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, Ioana Avădani, a explicat, la emisiunea „Serviciul de noapte” cu Maria Țoghină, principiul jocului.

“Acesta îl pune pe jucător în postura de a manipula. În esență, ți  se oferă mai multe scenarii de joc, sarcina ta istorică fiind de a-ți crea o cohortă de oameni care te urmăresc, fără a pierde foarte mult din credibilitate. În funcție de scenariile pe care le alegi, poți să câștigi credibilitate jucând cinstit, dar pierzând urmăritorii, sau poţi să atragi foarte mulţi oameni care îți urmăresc postările, dar cu prețul pierderii credibilității. Arta este să ții lucrurile într-un relativ echilibru și sa câştigi cât mai mulţi oameni fără să pierzi foarte mult din credibilitate,  pentru că oamenii își dau seama când sunt mințiţi grosolan. Provocarea jocului este de a te pune să faci lucruri pe care nu le-ai face în mod obişnuit pentru că ți se par necinstite”, a explicat Ioana Avădani.

După succesul versiunii în limba engleză, care a ajuns la peste 400.000 de jucători, de la lansarea sa în luna februarie a anului trecut, jocul a fost tradus în alte nouă limbi, în principal din Europa de Est și de Sud-Est.

Design-ul jocului, realizat de studioul olandez Gusmanson, a primit recunoaștere internațională, cu o nominalizare pentru Design-ul anului la premiile Beazley, organizate de Muzeul de Design din Londra, și o mențiune de onorifică la Premiile Fast Company Design.

Rubrika.ro - direct la sursa ştirii

O altă metodă de a ne feri de știri false și dezinformare  este verificarea site-urilor și a surselor de unde ne luăm informația.

Doi tineri pasionați de IT si comunicare au reușit să dezvolte primul analizator automat de știri din surse de încredere din România, https://rubrika.ro.

Rubrika.ro este un website  unde utilizatorii  găsesc o listare de stiri.

„Fiecare știre are la dispoziție mai multe date prin care oamenii să înțeleagă de ce aceea este o sursă credibilă de știri: vor vedea sursa știrii, numele site-ului, numărul de aprecieri pe care le-a adunat în social media, precum și o listare a altor surse de știri pe aceeași temă. Încercăm să arătăm o imagine de ansamblu asupra fiecărei informatii, în sensul în care ne-am dat seama că dezinformarea este o rupere a circuitului știrii de la sursă până la public. Site-ul vine și cu un motor de căutare lansat recent, care funcționează și pentru cuvinte cheie”, a explicat Ovidiu Mihalcea, fondatorul rubrika.ro.

Despre drumul de la idee la practică, a vorbit Andreea Gavrilă, cofondator rubrika.ro.

„La un moment dat am văzut niște similitudini între strategia unor oameni de a distirbui știri pe diferite site-uri  şi alţi oameni care amplificau fenomenul și distribuiau în mod inconștient o ştire neadevarată. Ne-am dat seama că putem crea un instrument benefic societăţii, pentru alfabetizarea media. Am realizat, de asemenea, că putem observa singuri niste lucruri şi putem deveni un fel de detectivi digitali”,  a susținut Andreea Gavrilă la „Serviciul de noapte” cu Maria Ţoghină.

Educația media și gândirea critică  sunt cel puțin două dintre ideile care, puse în practică, ne fac să recunoaștem o știre falsă și ne țin departe de manipulare și dezinformare.

Video: “Serviciul de noapte“ cu Maria Țoghină, ediția din 1/2 aprilie 2019


Etichete fake newsștiri falsedezinformaremanipulareeducația media

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live