Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Festivalul Wagner de la Bayreuth (3)

Spectacolul Parsifal imaginat de regizorul norvegian Stefan Herheim va umple cu siguranţă sute de pagini într-o carte care îi va fi dedicată.

Foto: Bayreuther Festspiele GmbH

07 Septembrie 2009, 16:45

Nu va exista un film – hotărârea a fost influenţată de probleme financiare, mai ales drepturi de autor – şi nici transmis în direct într-o piaţă cu 20.000 de spectatori ( aşa cum s-a întâmplat cu Tristan şi Isolda şi cu Maeştrii cântăreţi).

Aşa se face că cererea de bilete petru această superproducţie – pe care aş putea-o asemăna ca tehnică de scenă cu show-urile lui Michael Jackson, Sarah Brighton, Celine Dion sau Madonna - este imensă. Ocaziile de a o vedea sunt reduse la puţine reprezentaţii, patru pe sezon.

Nu mi-am imaginat niciodată – cel mai apropiat model la care mă pot gândi păstrând proporţiile este Petrika Ionesco şi Oedip-ul lui - că ceea ce am văzut pe scena teatrului de la Bayreuth poate fi posibil pe o scenă de operă. Am avut senzaţia că asist la un film, rapiditatea succesiunii scenelor, mişcările de decoruri pe orizontală, pe verticală, în profunzime fiind uluitoare.

Ceea ce a conceput Stefan Herheim este foarte departe de ceea ce a vrut Richard Wagner care pentru Parsifal-lul său din anul 1882.

Wagner a cerut ca publicul să nu aplaude ci să considere spectacolul ca o slujbă religioasă de la care pleci cutremurat, schimbat în bine dar mai ales, pleci în tăcere. Îmi amintesc că am participat la astfel de spectacole desfăşurate în tăcere şi senzaţia era copleşitoare.

Căci Parsifal este povestea purităţii şi credinţei care mântuiesc păcătosul izbăvind astfel omenirea întreagă de rău şi suferinţă. Nimic din acest adevărat testament, ultima operă scrisă de Richard Wagner.

Stefan Herheim ne propune să urmărim, acompaniat de partitura wagneriană, o istorie completă şi complexă a naţiunii germane din vremuri imemoriale şi până astăzi. Cu izbânzile şi căderile ei, cu reuşitele şi greşelile capitale. Totul este atât de încărcat încât memoria reţine fragmentar momentele pe care le găseşte cele mai impresionante.

Eu reţin ca un leit-motiv permanent ( şi aici suntem în lumea lui Wagner) un pat amplasat în decorul ce reproduce spatele vilei Wahnfried din Bayreuth pe locul mormântului lui Wagner şi al Cosimei.

Totul porneşte, se întâmplă, se sfârşeşte şi reîncepe în acest pat care, cred, înroşeşte scripeţii de atâtea ridicări şi scufundări din şi în burta scenei. Aici moare Herzeleide, mama lui Parsifal, aici se naşte Parsifal, aici păcătuieşte Amfortas, aici este sedus Parsifal de către o Kundry, când guvernantă când Marlene Dietrich cu aripi negre, aici apar şi dispar personaje ciudate cu simboluri nu întotdeauna clare.

Pe lângă pat trec evreii în drum spre lagăre, fiecare cu geamantul lui în mână, şi acelaşi pat se multiplică în multe copii atunci când grădina lui Klingsor (aici un travestit cu jachetă de frac şi picioare goale în ciorapi roşii cu jartiere) se transformă într-un salon de spital şi apoi într-o scenă de cabaret.

Cu gura căscată şi mintea agresată de informaţii - pe care, foarte curând, începi să le refuzi datorită complexităţii şi încâlcirii lor într-un ghem interminabil - nu mai auzi practic nimic din muzica lui Wagner. Nici măcar fantasticul preludiu care este jucat din prima secundă, notă de notă. Căci pentru a putea cuprinde întreaga istorie a naţiunii germane chiar şi imensa partitură wagneriană, ce acoperă aproape cinci ore, trebuie folosită la sânge.

Urechile devin surde în faţa ochilor muţi de uimire!

Cei care au dus, cu eroism şi cu eforturi supreme, până la sfârşit acest spectacol au fost dirijorul Daniele Gatti şi cântăreţii Detlef Roth ( Amfortas), Diogenes Randes ( Titural), Kwangchul Youn ( în rolul Gurnemanz), Christopher Ventris (Parsifal), Thomas Jesatko (Klingsor) şi japoneza Mihoko Fujimura ( fascinantă scenic în rolul Kundry).

Este acesta Parsifalul în spiritual esteticii şi filosofiei wagneriene? Cu siguranţă nu. Este această montare chinuită şi răsucită şi încărcată şi… copleştioare ca spectacol de teatru o versiune posibilă ? S-a dovedit că da, spectacolul există, poate fi văzut, poate să placă sau să nu placă dar, în nici un caz, istoria viitoare a festivalului de la Bayreuth nu îl va putea ignora.

Ziua Mondială a Circului, sărbătorită la Aeroportul "Henri Coandă"
Cultură 19 Aprilie 2024, 09:28

Ziua Mondială a Circului, sărbătorită la Aeroportul "Henri Coandă"

Ziua Mondială a Circului va fi sărbătorită vineri la Aeroportul "Henri Coandă" din Bucureşti.

Ziua Mondială a Circului, sărbătorită la Aeroportul "Henri Coandă"
Simpozionul presei francofone se desfăşoară în aceste zile la Bucureşti
Cultură 19 Aprilie 2024, 08:47

Simpozionul presei francofone se desfăşoară în aceste zile la Bucureşti

Simpozionul presei francofone cu titlul "Europa, mass-media şi ştirile false" se desfăşoară în aceste zile la Bucureşti.

Simpozionul presei francofone se desfăşoară în aceste zile la Bucureşti
Noile Sunete ale Braziliei, concert susţinut de Big Band-ul Radio
Cultură 18 Aprilie 2024, 19:09

Noile Sunete ale Braziliei, concert susţinut de Big Band-ul Radio

Orchestra condusă de Simona Strungaru are un invitat de renume, pe muzicianul brazilian Emiliano Sampaio, autor al tuturor...

Noile Sunete ale Braziliei, concert susţinut de Big Band-ul Radio
Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti a pregătit un program special pentru zilele de 1 şi 2 mai
Cultură 18 Aprilie 2024, 08:30

Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti a pregătit un program special pentru zilele de 1 şi 2 mai

Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti a pregătit un program special pentru vacanţa de 1 şi 2 mai, cu opt spectacole...

Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti a pregătit un program special pentru zilele de 1 şi 2 mai
„Atins de înger”: Ediția 2024 a concursului de poezie „Lidia Vianu Translates”
Cultură 17 Aprilie 2024, 17:22

„Atins de înger”: Ediția 2024 a concursului de poezie „Lidia Vianu Translates”

La ediția din acest an au fost selectați 18 autori.

„Atins de înger”: Ediția 2024 a concursului de poezie „Lidia Vianu Translates”
Alexei Volodin inaugurează noul pian de concerte al Sălii Radio
Cultură 16 Aprilie 2024, 18:26

Alexei Volodin inaugurează noul pian de concerte al Sălii Radio

Alături de Orchestra Naţională Radio, Alexei Volodin va interpreta Concertul numărul 1 pentru pian şi orchestră semnat de...

Alexei Volodin inaugurează noul pian de concerte al Sălii Radio
Ion Andreescu - Reîntoarcerea acasă
Cultură 15 Aprilie 2024, 16:29

Ion Andreescu - Reîntoarcerea acasă

La Buzău au avut loc la mai multe evenimente pentru popularizarea operei pictorului care a fost descoperit în acest oraș.

Ion Andreescu - Reîntoarcerea acasă
Eveniment special organizat la sediul Muzeului Naţional al Literaturii Române, de Ziua Internaţională a Culturii
Cultură 15 Aprilie 2024, 13:40

Eveniment special organizat la sediul Muzeului Naţional al Literaturii Române, de Ziua Internaţională a Culturii

Reprezentanţii mai multor instituţii de cultură şi ambasade străine, cu sediul la Bucureşti, vor prezenta obiecte sau opere...

Eveniment special organizat la sediul Muzeului Naţional al Literaturii Române, de Ziua Internaţională a Culturii