Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: TEATRU NAŢIONAL RADIOFONIC Joi, 21 Ianuarie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Radiojurnal

5 Martie 2019
Vizualizari: 527
Comentează add

"Apel matinal". Invitat: ministrul pentru mediul de afaceri, Radu-Ştefan Oprea.

"Europa, actor global"

radiojurnal

Din iarnă şi până în vară durează mandatul României la preşedinţia Consiliului Uniunii Europene. Trebuie să mai ştiţi sau să vă amintesc, România deţine în acest moment şi preşedinţia Comitetului de politici comerciale în format Titulari, un organism reunit şi astăzi la Bucureşti, în cadrul unei reuniuni informale de două zile.

Mai multe amănunte şi mai cu seamă despre program, aflăm acum de la invitatul "Apelului matinal", ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat, Radu-Ştefan Oprea.

Realizator: Domnule ministru, sper să nu greşesc, politicile comerciale reprezintă unele dintre principalele instrumente ale relaţiilor externe ale Uniunii. Ce obiective urmăreşte preşedinţia română?
Radu-Ştefan Oprea: Sigur că avem priorităţi care sunt subsumate unui pilon care se numeşte "Europa, actor global", ceea ce înseamnă că Europa trebuie să aibă astăzi un rol activ, un rol determinant, în ceea ce priveşte politicile comerciale. Şi aş reaminti câteva din tratatele care au fost semnate de curând: cel cu Japonia, care a intrat în acordul comercial care de la 1 februarie îşi face /resetul/, ceea ce înseamnă că vor fi din ce în ce mai puţine taxe vamale de plătit şi invit antreprenorii români, companiile române să fie prezente pe o piaţă /.../ , pe o piaţă în dezvoltare.

Realizator: Apropo de acest acord cu Japonia şi de toate întâmplările din luna februarie, s-a tot vorbit de promovarea negocierilor comerciale bilaterale până la urmă, în vederea încheierii unor acorduri de comerţ liber, ambiţioase, echilibrate. Există şi direcţii strategice, să le spun?
Radu Ştefan Oprea: Sigur că există. Vorbeam despre piaţa asiatică un pic mai devreme. Tratatul cu Singapore a fost semnat, urmează tratatul cu Vietnamul, acordul comercial cu Vietnamul şi acordul de investiţii, ne dorim ca acest lucru să se întâmple în timpul preşedinţiei noastre. Sigur că această piaţă asiatică, care este în deschidere acum, printre care aş menţiona şi primul târg de piaţă internă, care a avut loc în noiembrie anul trecut în China, deci şi piaţa China se deschide pentru companiile româneşti, îndeamnă aceşti antreprenori români să fie prezenţi din ce în ce mai mult pe această zonă. Este una dintre direcţiile strategice despre care vorbeaţi dumneavoastră, pentru că ne dorim să fim din ce în ce mai prezenţi pe pieţele care odată ne erau tradiţionale, unde produsul românesc este cunoscut, unde produsul românesc, calitatea acestui produs este încă în amintirea vie a celor care locuiesc în zonele repective şi avem şi programe speciale în cadrul Ministerului Mediului de Afaceri, Comerţului şi Antreprenoriatului pentru a stimula anticiparea companiilor româneşti pe aceste pieţe, pentru a reuşi să ieşim din acea zonă de confort. Pentru că astăzi, să fim prezenţi în Europa, ştiţi că 75% dintre exporturile româneşti sunt pe piaţa statelor membre din Uniunea Europeană, şi atunci nevoia de a fi mai prezenţi pe pieţele care odată ne erau tradiţionale şi vorbesc aici despre piaţa asiatică, despre zona Golfului, despre ţările africane, de curând, săptămâna aceasta, am fost şi în Egipt, unde am găsit o deschidere extrem de mare din partea autorităţilor pentru firmele şi pentru produsele româneşti - aceasta este acea direcţie în care cred că ar trebui să fim mult mai prezenţi şi, prin programele pe care le gestionăm, acelea de stimulare a exporturilor prin prezenţe la târguri şi expoziţii sub pavilion de ţară sau internaţionalizarea, acolo unde încurajăm companiile româneşti să participe la târguri şi expoziţii şi misiuni economice în nume propriu.

Realizator: E nevoie, într-adevăr, de un nou impuls, dar apropo de declaraţia comună a Uniunii Europene şi a Statelor Unite, cred că în vara anului trecut, va reorienta până la urmă relaţiile comerciale bilaterale?
Radu-Ştefan Oprea: Acest lucru, cu certitudine. Sunt doi dintre actorii principali în comerţul mondial astăzi, peste un trilion de dolari e cifra comerţului bilateral între Statele Unite şi Europa, şi o lume întreagă este cu ochii, dacă vreţi să spunem, pe aceste relaţii bilaterale, întrucât determină creşterea economică în toate statele lumii astăzi, pentru că vorbim despre un proces integrat de globalizare. Însă ceea ce se întâmplă la Bucureşti zilele acestea, Comitetul de politică comercială la nivel de expert, este continuarea firească, dacă vreţi, a reuniunii miniştrilor informale care a avut la loc la Bucureşti în 21-22 februarie, unde se iau deciziile politice. Aceste decizii politice sunt transpuse ulterior sau de către experţi în reuniunile pe care le au. Una dintre aceste reuniuni se desfăşoară în aceste zile la Bucureşti. Deci preşedinţia României este prezentă atât la nivel de expert, cât şi la nivel de decizie politică, de miniştri.

Realizator: Aminteaţi ceva mai devreme în treacăt de Organizaţia Mondială a Comerţului. Cum vedeţi rolul Uniunii Europene în negocierile privind modernizarea, să spunem, a regulilor comerciale multilaterale?
Radu-Ştefan Oprea: Uniunea Europeană crede în comerţul bazat pe reguli şi sigur că de aici vorbim despre multilateralism şi despre nevoia de a avea o organizaţie mondială a comerţului care să fie activă în toate cele trei dimensiuni pe care le are, inclusiv în organul de apel, acea zonă unde statele pot să apeleze dacă intervin diferende comerciale între ele. Este nevoie ca această Organzaţie Mondială a Comerţului să fie activă. Sunt provocări astăzi în zona Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi sunt şi lucruri care, reglementate, pot să ducă într-adevăr la o dezvoltare foarte mare a comerţului, şi mă refer aici la comerţul electronic, e-commerce. 76 de stat au semnat la Davos, au arătat decizia de a începe discuţiile despre reglementarea acestei zone pentru a marca şi a veni cu o contribuţie europeană la tot ceea ce înseamnă comerţ electronic. Pe 16 mai, la Geneva, vom avea un seminar în care vom discuta despre e-commerce, organizat sub egida preşedinţiei României, şi vom fi prezenţi cu companii române şi cu companii din Europa, pentru a putea să venim cu poziţia acestor actori în comerţul electronic.

Realizator: Apropo de promovare, m-am gândit totuşi la o ultimă întrebare, sper să nu vă ţin din program: în ceea ce priveşte relaţiile comerciale dintre Uniunea Europeană şi statele membre ale Parteneriatului Estic, se pot obţine progrese?
Radu-Ştefan Oprea: Sigur că da! 11 iunie, va fi la Bucureşti o reuniune a statelor din Parteneriatul Estic, mai ales cu cele cu care avem semnat acest Parteneriat Estic. Relaţiile comerciale pot fi crescute, relaţiile bilaterale pot să aibă o creştere foare semnificativă şi atunci eu cred că prin relaţii economice corecte, bune, prietenoase între noi, într-adevăr orientarea acestor state care sunt astăzi în Parteneriatul Estic poate să fie pe direcţia Vest, nu pe direcţia Est.


Etichete Apel matinalministrul pentru mediul de afaceriRadu-Ştefan Oprea

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live