Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Eliminarea blocajelor privind comerţul electronic transfrontalier

Comisia Europeană urmează să anunţe în luna mai propuneri legislative suplimentare pentru eliminarea blocajelor privind comerţul electronic transfrontalier.

Eliminarea blocajelor privind comerţul electronic transfrontalier

Articol de Costin Grigore, 22 Martie 2016, 10:02

Comisia Europeană urmează să anunţe în luna mai propuneri legislative suplimentare pentru eliminarea blocajelor privind comerţul electronic transfrontalier.

Măsurile vin în contextul în care rezultatele unei ample anchete antitrust au arătat că europenii sunt frecvent împiedicaţi să cumpere pe internet produse din alte ţări membre.

Aţi încercat să cumpăraţi vreun produs online şi aţi fost refuzat din cauza naţionalităţii sau a locului de reşedinţă? De cele mai multe ori răspunsul la această întrebare este "da", aşa cum arată şi rezultatele anchetei desfăşurate de executivul comunitar prin metoda "clientului misterios".

AUDIO: Europa la zi. Euranet Plus.

Timp de aproape un an, Comisia a întrebat peste 1.400 de comercianţi din toate statele membre, iar concluzia este că geoblocarea este larg răspândită în UE.

Este acea pratică prin care consumatorii din mediul online sunt împiedicaţi să acceseze sau să cumpere un produs sau un serviciu dintr-un alt stat membru sau prin care sunt redirecţionaţi către un site local ce are preţuri mai mari.

Ancheta a constatat că, dacă doriţi să cumpăraţi online dintr-un alt stat produse de larg consum, de la îmbrăcăminte până la electronice, în aproape 40% din cazuri sunteţi refuzaţi.

Procentul ajunge la aproape 70% atunci când vreţi să vedeţi sau să ascultaţi pe internet un conţinut media, aflat pe site-uri din altă ţară.

De aceea, Parlamentul European şi Comisia consideră că aceste obstacole din calea comerţului electronic trebuie eliminate prin măsuri legislative.

Un pachet consistent de astfel de iniţiative privind piaţa digitală unică ar urma să fie anunţat de executivul comunitar în mai puţin de două luni.

Comisarul responsabil cu acest domeniu, Andrus Ansip, spune că geoblocarea este discriminatorie şi afectează drepturile consumatorilor.

El a dezvăluit recent în PE ce intenţii are comisia pentru a-i determina pe comercianţii online să folosească tot mai rar această practică.

Andrus Ansip: "În plus faţă de o soluţie comună şi cuprinzătoare pentru reducerea geoblocării, dorim să simplificăm plata TVA pentru companii şi, de asemenea, să promovăm livrarea eficientă şi la preţuri accesibile a coletelor. Geoblocarea contravine însăşi ideii de piaţă unică fără frontiere şi creează discriminare pe criterii de naţionalitate sau reşedinţă".

În cadrul anchetei anti trust, Comisia Europeană a descoperit şi companii care au o poziţie dominantă pe piaţă şi refuză să vândă în străinătate. În aceste situaţii, executivul comunitar va aplica reglementările deja existente referitoare la practicile comerciale restrictive.