Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: ŞTIRI (politice, economice, sociale, culturale * Meteo * Sport) Marţi, 10 Decembrie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia

9 Octombrie 2016
Vizualizari: 1847
Comentează add

Periodic echipaje românești sunt prezente la solicitarea Frontex pentru operațiuni de salvare a migranților în Marea Mediterană, în Canalul Siciliei.

Echipaje de români detașate în Italia, în cadrul misiunii Triton 2016

elena-postelnicu-corespondent-rra-in-italia

Echipajul românesc din Aeroportul Grottaglie se schimbă din zece în zece zile. Foto: Elena Postelnicu 

Peste 15.000 de migranți au fost salvați în Marea Mediterană în Canalul Siciliei numai în ultima săptămână. La aceste operațiuni contribuie și românii. De câteva săptămâni, țara noastră a detașat în cadrul operațiunii Triton 2016, din sudul Italiei, la Grottaglie - Taranto, un elicopter din cadrul Ministerului de Interne, care a contribuit deja la depistarea unei nave cu migranți și la identificarea călăuzelor. 

          

Indiferent de vreme, zi sau noapte, echipajul românesc se ridică de la sol pentru a supraveghea Coasta de Vest a Italiei și de a interveni atunci când este cazul. Pentru zece zile, actualul echipaj este condus de comandorul Mircea Lupuț din Unitatea Specială de Aviație București, Inspectoratul General de Aviație. ”Mă aflu în Italia, într-o misiune la solicitarea Organizației Internaționale Frontex. Ca și activitate principală este asigurarea siguranței la frontierele europene și constă în misiuni de supraveghere și participare la misiuni de căutare, salvare în cazul în care suntem solicitați, pentru ajutarea imigranților, persoanelor aflate în pericol” explică Mircea Lupuț pentru Radio România Actualități.

”Va fi o misiune de patrulare pe Coasta de Vest între Taranto și Santa Maria di Leuca” a declarat cu câteva minute înainte de plecare de pe pista Aeroportului din Grottaglie, Taranto, comandorul Mircea Lupuț. 

”Elicopterul este intrat ca tip în anul 2003 în dotarea Ministerului Afacerilor Interne. Este un elicopter ușor, foarte fiabil și potrivit acestui tip de misiune” sunt alte detalii oferite de comandorul român.

Mircea Lupuț: Pilot sunt din anul 2000, iar la misiuni FRONTEX am participat pentru prima dată în 2008 la o operațiune în comun cu un elicopter austriac, care a avut loc în Delta Dunării. Și în misiuni externe începând din 2009. Ca și experiență a fost un lucru nou pentru toți și vizavi de situația migranților sunt oameni care au nevoie de asistență și încercăm să le-o acordăm în cazul în care suntem în măsură să facem treaba asta. În misiunea aceasta colaboram cu colegii de la Guardia di Finanze. Colaborarea este una foarte bună, există un permanent schimb de informații și de experiențe, practic misiunea asta reprezintă și pentru noi și o sursă de informații noi și experiențe care ne vor ajută în misiunile ulterioare. 

Reporter: De câte ori patrulați?  

Mircea Lupuț: În general se stabilește un program pe mai multe zile și avem un zbor pe zi sau două. Astăzi, de exemplu, suntem la al doilea zbor. Informațiile le primim de la ofițerul de legătură și zborurile sunt în general planificate din timp. Echipajul este format din doi piloți și un operator FLIR. Misiunea noastra constă în supravegherea aeriană prin mijloace vizuale și video.

          

Comandor Mircea Lupuț                                                           Comandor Petre Ovidiu

O altfel de experiență - cea din sudul Italiei 

Cel de-al doilea pilot al actualului echipaj este comandor Petre Ovidiu din cadrul Detașamentului Aeromedical de la Inspectoratul General de Aviație, care se află la prima sa experiență Frontex, deși are 30 de ani de pilotaj: ”Fiind doi piloți și un operator Flir, unul din piloți are sarcini de a controla elicopterul, de a pilota efectiv, iar celălalt urmărește pe mare punctele de interes, respectiv: nave de diverse tipuri, în special cu imigranți, căutăm”.

Comandorul Petre Ovidiu pilotează de 30 de ani, însă se află pentru prima dată într-o misiune Triton a agenției Fontex: ”Am început cu avionul la Ministerul Apărării și pe elicopter zbor de 10 ani. Am mai avut misiuni în străinătate în serviciul Smurd, misiuni de salvare. Am mers în Bulgaria pentru preluarea unor pacienți români care au avut ceva probleme medicale acolo și i-am transportat în țară. Acelea au fost misiuni punctuale. Noi fiind în serviciu, ne-au solicitat, am mers, a fost timpul mai scurt de pregătire a misiunii, dar consider că este mai dificilă această misiune din sudul Italiei, mai ales, așa cum v-am spus, pentru mine este prima, și este normal să fie mai dificilă la început. 

Reporter: Înainte de zbor, verificați și dvs elicopterul. 

Petre Ovidiu: Da. Asta se face indiferent de natura misiunii și nu numai în misiuni operaționale, ci și la zboruri de instrucție, de pregătire, la orice fel de zbor, înainte de a decola se face această verificare a elicopterului. Avem un check-list pe care îl urmărim ca toate echipamentele, toate sistemele, ce se poate vedea la o astfel de verificare, să fie în regulă. 

Reporter: Aici, la Grottaglie, colaborați cu echipaje din mai multe țări ale UE. 

Petre Ovidiu: Atâta vreme cât fiecare știe ce are de făcut și își face treaba e foarte în regulă. Nu am avut absolut nici un fel de probleme pțmă acum. Noi la fiecare zbor avem la bord un ofițer italian care ține legătura cu centrul lor de comandă și eventual ne dă indicații, dacă este cazul, dacă au anumite zone de interes, zone calde să zic. N-au fost probleme. S-a lucrat foarte bine cu tot personalul indiferent de națuionalitate sau de instituția de care aparține.  

          

Maistru Gelu Oros, cu ultimele verificări                          Operatorul de Flir, Dorinel Sechei ne prezintă camera cu care se filmează

”Eu sunt ochii lor de jos”

Cei doi piloți din elicopter colaborează cu operatorul de FLIR, care se află alături de ei pe parcursul întregului zbor, așa cum este Dorinel Sechei, maistru principal, în grad de maistru principal.

Reporter: Operator FLIR ce înseamnă?

Dorinel Sechei: Operator FLIR înseamnă operarea cu sistemul Forward Looking Infrared. Sistemul este un pic învechit, dar e ok, ne descurcăm. Este o camera profesională și are și o altă camera cu senzor infrared, cameră termică - se poate vizualiza pe timp de noapte căldura radiată de corpuri -, care nu este folosită doar în misiunile Frontex, o folosim și în țară pentru alte misiuni: pentru plantanții de droguri în încăperi, că sunt încălzite și se vede; au mai fost misiuni la furturi din conducte, misiuni la furturi din mașini, la Deva... Acum am început să avem misiuni pe frontiera cu Ungaria și cu Serbia, chiar si cu Bulgaria, tot pentru combaterea imigrației.

Reporter: Aceste imagini oricum se înregistrează.

Dorinel Sechei: Imaginile se înregistrează pe caseta video, mini-DVD sau digital; pot fi transmise la sol și imagini, și sunet. Operațiunile în care se transmit imagini la sol și sunet sunt de obicei cele când sunt manifestații, meciuri de fotbal, în care poți transmite în timp real locul unui conflict sau degenerarea unui miting sau a deplasării suporterilor echipelor.

Reporter: Și pe timpul zborului sunteti oricum alături de cei doi piloți?

Dorinel Sechei: Da, pe timpul zborului am scaun în spate și am consola de control și colaboram, că suntem în echipaj: în momentul în care detectăm ceva îi rog să reducă viteza, sau reduc ei, din proprie inițiativa, și eu sunt ochii lor de jos și într-un fel pot să spun că îi coordonez, într-o oarecare masură, ca să pot eu să fac filmare cât mai bună.

Reporter: Este pentru prima data când sunteți într-o misiune a Frontexului?

Dorinel Sechei: Nu. Am opt misiuni. Cred că asta este a noua misiune. Tot așa, misiuni Frontex. Am fost în Samos, Alexandroupoli, în Lesbos - astea sunt în Grecia -, și acum am venit în Italia. În primăvara am fost în misiune în Samos, tot pentru supraveghere și combatere a traficului cu imigranți.

          

 Muncă de echipă eficientă și cu mare răspundere

Munca specialiștilor români este apreciată în străinătate. Un exemplu este activitatea acestor tehnicieni români implicați în acțiunile agentiei europene Frontex. Din echipajul actual care operează în sudul Italiei, la Grottaglie – Taranto, face parte și maistru principal militar Oros Gelu. 

Reporter: Tocmai a plecat elicopterul. E un elicopter tip...?

Gelu Oros: E un elicopter bimotor, ușor; de fiecare dată se vine înainte cu aproape o ora pentru pregătirea elicopterului din punct de vedere al siguranței tehnice. În mediu salin, suplimentar, e nevoie de spălarea motoarelor în fiecare zi, la sfârșitul fiecărui zbor. Acum, da, trebuie să fiu aici, să îl aștept, să îl pregătim, pentru că și în perioada dintre misiuni, practic, suntem în alarmă.

Reporter: De cât timp faceți această meserie?

Gelu Oros: Din 1998.

Reporter: Ați mai fost si în alte misiuni în străinătate ale Agenției Frontex?

Gelu Oros: Tot. Nu misiunea contează pentru mine. Indiferent ce face elicopterul, este vorba de siguranța din punct de vedere tehnic. Oamenii fac greșeli și atunci de preferat e să faci aceeași verificare de câte ori ai posibilitatea, chiar dacă este la interval de două minute. E vorba de siguranță.

Reporter: Acest elicopter este unul mai mic față de alte operațiuni în care ați mai fost? 

Gelu Oros: Elicopterele mari se folosesc în general pentru transport, stingere incendii. Elicopterul acesta este mic, pentru supraveghere, căutare, salvare; atunci este mult mai util.

Reporter: Cu acest echipaj ați mai lucrat?

Gelu Oros: Noi suntem relativ puțini și am lucrat în diverse configurații, inclusiv în configuratia asta. Încă din școală suntem învățați să lucram în echipă. Echipa știe să își facă treaba, sunt profesioniști toți, contează prea puțin caracterul.

Reporter: Cât de important este pentru dumneavoastră, ca experienta profesională, că participați și la aceste operațiuni Frontex?

Gelu Oros: Pentru că sunt singurul din punct de vedere tehnic care, toate deciziile acasă le-ar fi luat alții de nivel superior, grade superioare, și mai mult, și cu consultările necesare, aici trebuie să fiu singur, practic, să iau deciziile corecte, conform manualului și pentru siguranță. Eu trebuie să explic foarte bine ce se poate întâmpla și absolut ce este, nu neapărat defect, o eventuală problemă, adică trebuie să descopar problemele înainte să apară ele, să fie probleme, ca să spun așa, să explic, pentru ca decizia comandantului de echipaj - care este decizia finala - să fie în cunoștință de cauză.

Reporter: Aici aveți ocazia și posibilitatea să colaborati și cu alți colegi din alte țări ale UE?

Gelu Oros: Lumea e aceeași, e aceeași limbă, indiferent cum se vorbește.


Etichete FrontexTriton 2016piloți românipolițiști de frontierăTriton 2016aeroport GrottaglieTaranto.

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live