Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: 100% MUZICĂ Joi, 07 Iulie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Daniela Petrican

12 Noiembrie 2021
Vizualizari: 668
Comentează add

Apel matinal - Invitat, Sorin Mierlea, preşedintele Organizației pentru Protecția Consumatorilor, InfoCons.

Dacă suntem într-o perioadă de reduceri „nu ni se reduc şi drepturile”

daniela-petrican

 Arhivă foto.

Realizator: Daniela Petrican - Suntem în plin sezon al reducerilor la cumpărături, dar consumatorii sunt sfătuiți să aleagă cu atenție ce achiziționează în perioada acestui Black Friday. Amenzile deja aplicate unor mari lanțuri de magazine, inclusiv online, indică, din păcate nu pentru prima oară, unele practici comerciale incorecte, dar și agenți economici care induc în eroare consumatorul prin aplicarea de false reduceri. La ce ar trebui să fim atenți când mergem la cumpărături, dar și cum să evaluăm prețul corect al produselor pe care dorim să le cumpărăm, aflăm de la invitatul de astăzi al 'Apelului matinal', Sorin Mierlea, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor, InfoCons. Bună dimineața!
Sorin Mierlea: Bună dimineața dvs, bună dimineaţa ascultătorilor și aş vrea, înainte de orice, când ne-am hotărât să mergem la cumpărături, să verificăm ce magazine, ce produse au fost sancţionate şi controlate de către autoritățile de stat şi ar fi bine să nu mai cumpărăm din astfel de magazin sau atfel de produse care au fost sancţionate, arr dacă cumva am cumpărat astfel de produse sau din astfel de magazine ar fi bine să facem o reclamaţie să ne recuperăm paguba, fiindcă altfel nu se va schimba nimic în această ţară, iar pe de cealaltă parte trebuie să înţelegem că în momentul în care avem o pagubă trebuie neapărat să ne-o şi recuperăm, că este ea materială sau este ea morală. Iar în momentul în care decidem să cumpărăm un produs, cred că fiecare dintre noi, fiindcă, să nu uităm, suntem 19 milioane de comisari de Protecție a Consumatorilor și de fiecare dată când cumpărăm votăm, de fiecare dată când nu cumpărăm...

Realizator: Ei, aici voiam să ajung. Să cumpărăm un produs, de exemplu un televizor, am așteptat perioada de reduceri Black Friday. La ce ar trebui să fim atenți?
Sorin Mierlea: În primul rând să înţelegem că în momentul în care suntem într-o perioadă de reduceri nu ni se reduc şi drepturile şi dacă cumva în ceea ce vedem ca achiziție a televizorului respectiv ni se spune că o să fie garanţia mai mică sau că se întâmplă nu ştiu ce minune, este un lucru ilegal, este chiar şi imoral, iar drepturile nostre nu se reduc. Al doilea lucru, dacă îl cumpărăm în format din zona de online, putem să-l restituim în 14 zile indiferent de motiv; dacă îl cumpărăm direct din magazin nu putem să-l mai restituim, conform legii, să ne recuperăm banii, decât dacă produsul are un defect care nu poate fi reparat în 14 zile, un defect de fabricație. Cred că este cel mai important de știut ce înseamnă online versus dacă mergem direct în magazin. Un al doilea aspect: să fim foarte atenți din punct de vedere a tot ceea ce înseamnă caracteristici tehnice ale televizorului respectiv. Dacă îl cumpărăm online, să ne uităm şi să vedem ceea ce înseamnă acel lucru. Iar dacă discutăm despre o reducere şi dacă televizorul respectiv este la reducere, trebuie să se regăsească preţul vechi pe ea, preţul nou pus dedesubt, iar preţul vechi trebuie fie cel mai mic din care s-a tăiat preţul cel mai mic din ultimele 30 de zile. Iar dacă avem suspiciunea, sau dacă am avut determinarea şi am tot urmărit produsul respectiv şi vedem că nu este aşa, atunc,i de îndată, 021.9551 - număr unic de protecţia consumatorului pe teritoriul României. 

Realizator: Faptul că apelăm la o companie recunoscută din domeniu, sau la un magazin fizic de anvergură, ne poate garanta că obţinem preţuri şi reduceri speciale corecte? Putem fi aici siguri în alegerea noastră?
Sorin Mierlea: Din păcate, în lumina ultimelor lucruri care au fost impuse, în lumina şi în reflectorul opiniei publice, vedem că prin controalele efectuate, în sfârşit, după 30 de ani, făcute şi publice de către autorităţi, în conformitate cu normativele europene, nu putem fi siguri, nu putem avea încredere şi, până la urmă, este lucrul, care, după 30 de ani, cred că este cel mai urât, să-i spunem, pentru noi, pentru fiecare dintre noi, în calitatea noastră de consumatori. Dar, pe cealaltă parte, măcar avem, să spunem, o bucurie, probabil este un mic pas pentru fiecare dintre noi, din perspectiva faptului că se fac publice, fiindcă, până mai ieri, nu se făceau publice. Faptul că măcar se fac publice aceste controale, ne poate ajuta pe noi, pe consumatori, pe fiecare dintre noi să sancţionăm şi noi, prin a nu mai cumpăra de la astfel de agenţi economici, că sunt mici, sau că sunt mari. 

Realizator: În toată lumea, perioadele de reduceri, sau "Black Friday" sunt la fel?
Sorin Mierlea: Depinde de la ţară la ţară, de la obiceiuri la obiceiuri, ce o fi în Statele Unite cred că nu-i la fel în Africa de Sud. Ceea ce este imporant însă de ştiut, este că, indiferent, când discutăm despre o perioadă de reduceri, că-i de Crăciun, că-i de Paşte, că-i de Black Friday, că-i de ziua cuiva, că-i de aniversarea magazinului, regulile trebuiesc respectate, indiferent de perioadă. Şi din această perspectivă, această regulă cu reducerea trebuie să fie... Şi are două componente esenţiale: cea mai mică din ultimele 30 de zile, iar al doilea, produsul trebuie să fie pe stoc şi să nu ne trezim că am comandat un produs şi pe urmă ni se spune că nu-l mai are şi să comandăm altceva.

Realizator: Pe scurt, pentru că ne-aţi mai spus, dar haideţi să repetăm, pentru că este perioada în care vor fi multe cumpărături, unde pot consumatorii interesaţi să obţină detalii suplimentare, informaţii utile?
Sorin Mierlea: În primul rând, înainte, să spunem, de aceste informaţii utile, eu cred că sunt cel mai important să verificăm două lucuri când cumpărăm, adică nu cumpără toată lumea doar electronice şi electrocasnice. În ultima perioadă sunt aceste pachete turistice, care văd că sunt într-un boom şi într-o agresivitate din punct de vedere al comunicării, din punct de vedere al reducerilor. Să înțelegem că în momentul în care discutăm despre un pachet de servicii, sau mâncare, sau în haine, sau orice se regăsește la reduceri să fim atenţi. Site-ul pe care intrăm ar fi de preferat să fie din România sau măcar de pe spațiul UE, să nuu avem surprinde după aceea, fiindcă recuperarea daunei materiale și morale, dacă nu sunt guvernate de legislația europeană este destul de complicată în afara UE. Dacă cumpărăm pachete de servicii ar fi bine, mai ales pentru cele din străinătate, să cumpărăm printr-o agenție de turism românească, ca în caz de ceva să avem o soluție. Dacă este de pe teritoriul României site-ul îl putem verifica, operatorul care deține acel site de la butonul de contact pe site-ul mfinanţe.ro îl putem verifica gratis şi astfel vedem dacă este o firmă de construcţii care vinde ochelari la super ofertă, iar pe cealaltă parte avem, să spunem, şansa, dar și determinarea, ar trebui să fie o chestie de normalitate, să facem o sesizare, o reclamație ca cei care vin după noi să nu mai plătească ce am puțin noi, iar noi la rândul nostru să mergem până în pânzele albe pentru recuperarea daunei materiale și morale. Fiindcă altfel, vrem cu toții o țară ca afară, dar  trebuie să și facem fiecare dintre voi ceva și cred că putem să facem, în primul rând pentru noi, măcar acest exercițiu democratic simplu, de a face o reclamație, iar dacă Autoritatea nu-ţi dă un răspuns în 30 de zile să reclamăm şi Autoritatea. Mulţi spun că nu au timp, dar cred că 10 minute din viața noastră nu înseamnă atât de mult în momentul, în momentul în care discutăm de cumpărături care de cele mai multe ori depășesc media bugetului pe care îl avem, fiindcă în această perioadă, undeva, bugetul care este alocat am văzut că este destul de mare. Iar pentru pachetele care sunt turistice este foarte important să menţinem, să ţinem, să facem print screen-ul, să salvăm cumva în calculator, dacă facem cumpărături online, tot ce înseamnă oferta respectivă, dacă mergem direct într-o agenție să păstrăm toate ofertele respectivă, ca să nu ne trezim după aceea de Crăciun, de Revelion, când am plecat undeva la cald sau mergem de munte să ne bucurăm de o vacanță binemeritată, să ne trezim că produsul oferitat, ca produs turistic, nu este ca cel care ni l-a ofertat și atunci deja e prea târziu, dar și atunci măcar să avem documentele justificative să putem face o reclamaţie eficientă.


Etichete (ii)blackfridaycumparaturireduceri

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live