Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cumpărătorii europeni, "de multe ori înşelaţi de comercianţii de peşte"

Sunt state unde procentul în care etichetarea frauduloasă a produselor din peşte atinge şi 27%, arată datele primului control amplu iniţiat de CE.

Articol de Costin Grigore, 09 Decembrie 2015, 09:52

Cumpărătorii europeni sunt de multe ori înşelaţi de comercianţii de peşte.

Sunt state unde procentul în care etichetarea frauduloasă a produselor din peşte atinge şi 27%, arată datele primului control amplu iniţiat de Comisia Europeană.

Poţi cumpăra peşte de la pescăria din piaţă, de la magazinele de specialitate, direct din supermarket sau preparat în restaurante, însă se poate întâmpla să plăteşti, de exemplu, pentru cod şi să primeşti cu totul altceva şi nici să nu îţi dai seama.

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

Atunci când căutăm peşte, vânzătorul ar trebui să ne dea informaţii atât privind numele comercial cât şi privind denumirea ştiinţifică a speciei, indiferent dacă este peşte proaspăt sau prelucrat.

Denumirea produsului alimentar trebuie să permită consumatorului să cunoască natura reală a ceea ce cumpără, astfel încât să nu îl confunde cu alte produse similare.

Sunt norme europene obligatorii, dar în aproape în întreaga Uniune Europeană au fost identificate cazuri în care comercianţii profită că cei mai mulţi dintre noi nu ştim să recunoaştem specia de peşte pe care o cumpărăm.

Se întâmplă mai ales când peştele este tăiat file sau prelucrat şi cel mai des, atunci când este vorba de specii mai rare şi deci mai scumpe.

Această diferenţă de preţ dintre speciile cerute şi înlocuitori este o mare tentaţie pentru comercianţi şi care îi duce în zona fraudei.

Primul control la nivelul tuturor statelor europene privind etichetarea corectă a speciilor de peşte alb a arătat că în medie, în 6% din cazuri, descrierea de pe ambalaj nu corespundea cu ceea ce era în interior.

Sunt însă ţări europene unde procentul este mult mai mare.

În fruntea clasamentului se află Malta, unde cumpărătorul pare să fie înşelat cel mai des, adică aproape o treime din produsele examinate aveau etichete neconforme.

Sunt situaţii similare şi în Spania, Croaţia sau Letonia, cu procente cuprinse între 12% şi 16%.

În Luxemburg, Lituania sau Portugalia nu a fost descoperită nici o etichetă neconformă cu realitatea. În România, procentul este de 4%.

Codul din Atlantic şi merluciul, specii care se găsesc în mai toate magazinele, au fost şi cele la care controalele europene au identificat cele mai multe situaţii în care cumpărătorii au fost înşelaţi. Pe un loc de frunte se află şi specii mai rare.

Este cazul unor peşti plaţi, precum limba de mare, sau al răpitorului uriaş "grouper".

Acest control, coordonat la nivel european, este parte a planului Comisiei împotriva practicilor frauduloase în lanţul alimentar, pus la punct după scandalul cărnii de cal, din februarie 2013.