Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cum îmbunătăţim securitatea aeriană în UE?

„Cum îmbunătăţim securitatea aeriană în Uniunea Europeană” – a fost temă de dezbatere în Parlamentul European.

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 01 Iulie 2015, 11:17

27 martie 2015: o ştire zguduitoare făcea înconjurul planetei: un avion al companiei Lufthansa s-a prăbuşit în Alpii francezi.

Avea 150 de oameni la bord, toţi decedaţi.

Dar ştirea cu adevărat zguduitoare avea să vină ceva mai târziu: copilotul, depresiv de mai mulţi ani, profitând de o absenţă de doar câteva minute a pilotului, s-a încuiat în cabina de comandă şi a provocat intenţionat prăbuşirea avionului.

O întrebare a persistat zile la rând: de câtă securitate avem nevoie în zbor?

Comisia Europeană i-a solicitat, atunci, Agenţiei Europene pentru Securitate Aeriană să făcă un raport aprofundat privind cauzele prăbuşirii avionului german în Alpii francezi.

Audio: Europa la zi. (Euranet Plus)

Rapoarte au făcut şi autorităţile franceze, pe teritoriul cărora s-a produs dezastrul, şi cele germane, cărora le aparţinea aparatul şi echipajul.

La solicitarea comisarului pentru transporturi, Violeta Bulc, a fost alcătuit un grup de lucru, la nivel european, care să coroboreze rapoartele şi să propună măsuri de întărire a securităţii în zbor.

Agenţia Europeană pentru Securitate Aeriană are competenţa să introducă reglementări obligatorii pentru toate companiile aeriene europene. O măsură introdusă imediat impunea obligativitatea ca în cabina de pilotaj să se afle, în permanenţă, pe timpul zborului, cel puţin două persoane.

Preşedintele Agenţiei, Patrick Ky, prezent la dezbaterea din Parlament, a precizat că, după tragedia din martie, se va acorda o atenţie sporită examenelor medicale ale piloţilor, care vor fi supuşi unei evaluari continue, examinărilor psihologice aprofundate, testărilor sucesive pentru depistarea nivelului de alcool sau droguri din sânge. O atenţie deosebită va fi acordată cunoaşterii mediului de lucru al piloţilor.

Euro-parlamentarii, care au intervenit în dezbatere, au solicitat ca noile norme să fie obligatorii pentru toate companiile aeriene care operează în spaţiul european.

Unii au insistat ca măsura prezenţei simultane a cel puţin două persoane în cabina de pilotaj să devină obligatorie prin lege, iar alţii au atras atenţia ca noile recomandări să nu provoace în viitor alte situaţii periculoase.

Preşedintele Agenţiei a precizat că, până la sfârşitul lunii viitoare, grupul de lucru îi va prezenta recomandările sale Comisiei Europene, care, la rândul său, va decide dacă actualizează sau nu regulile de securitate aeriană în Uniune.