Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Contractele de servicii de comunicaţii, "pe maxim 24 de luni"

Drepturile consumatorilor: ANCOM precizează că pe parcursul perioadei contractuale furnizorii sunt obligaţi să îşi informeze clienţii despre modificările survenite.

Contractele de servicii de comunicaţii, "pe maxim 24 de luni"
Foto: Arhiva Reuters.

Articol de Florin Matei, 24 Octombrie 2012, 11:12

Durata maximă iniţială a unui contract este de 24 de luni, afirmă şeful departamentului Informare şi Petiţii din Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Alina Antonescu.

Furnizorii sunt obligaţi însă să ofere clienţilor şi contracte pe o perioadă de 12 luni.

"Ideea este ca utilizatorii să nu rămână captivi în contract pe o perioadă mai mare de 12 luni dacă nu îşi doresc acest lucru", a declarat Alina Antonescu la Radio România Actualităţi în cadrul emisiunii Matinal.

În acest caz furnizorul tinde să ofere beneficii mai puţine decât în cazul unui contract pe doi ani, spune Alina Antonescu.

Audio: Interviul integral cu Alina Antonescu.

--fb1În perioada minimă contractuală de 12 luni utilizatorul trebuie să plătească despăgubiri dacă doreşte să rezilieze contractul.

Alina Antonescu spune că au existat situaţii în care unele companii au stabilit durata minimă contractuală la trei ani în funcţie de politicile lor comerciale.

Această practică a fost stopată însă de noua directivă europeană care a stabilit la 24 de luni perioada contractuală iniţială maximă.

Pe de altă parte, directiva europeană prevede că durata minimă contractuală de 12 luni reprezintă o perioadă rezonabilă în care furnizorul îşi poate recupera unele costuri pe care le-a făcut oferind nişte facilităţi iar utilizatorul nu este foarte dezavantajat.

Clienţii "trebuie informaţi despre drepturile lor"

Companiile care oferă servicii de comunicaţii pot modifica clauzele contractuale doar dacă au prevederi exprese în contract că pot modifica clauzele, afirmă Alina Antonescu.

--fb2O altă condiţie este ca furnizorii să notifice abonaţii despre modificări şi să le lase acestora o perioadă de 30 de zile în care clienţii pot decide dacă doresc să continue relaţia contractuală sau să renunţe la contract în noile condiţii propuse de furnizori.

Şeful departamentului Informare şi Petiţii din Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Alina Antonescu, spune că au existat situaţii în care unele companii de comunicaţii "au uitat" să informeze utilizatorii despre drepturile legale pe care le au.

ANCOM a demarat o campanie pentru a identifca acele cazuri şi a obligat furnizorii să îşi respecte obligaţiile prevazute în directiva europeană.

Clienţii care doresc să îşi afle drepturile sau să sesizeze problemele pe care le identifică în relaţia cu furnizorii pot accesa pagina ANCOM.

Noi contracte pentru furnizarea de servicii de comunicaţii

Din 25 februarie 2012 au fost modificate contractele încheiate de consumatori cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.

Conform noului cadru legal din domeniul telecom contractele conţin mai multe clauze minime obligatorii, în scopul protecţiei consumatorilor.

Potrivit comunicatului, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice.


Comunicatul ANCOM

Potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaţia de a include în contracte, printre altele, restricţiile pe care le impun în ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reţelei.

Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului.

Potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate în ore.

Summit dedicat inovării digitale
Ştiinţă & Tehnologie 16 Aprilie 2024, 18:32

Summit dedicat inovării digitale

Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică organizează, la Palatul Parlamentului, un summit dedicat inovării...

Summit dedicat inovării digitale
„Eco-insule” pentru colectarea selectivă a gunoiului
Ştiinţă & Tehnologie 13 Aprilie 2024, 13:54

„Eco-insule” pentru colectarea selectivă a gunoiului

Green Energy Expo & Romenvirotec, târgul pentru energii regenerabile şi protecţia mediului, s-a deschis la București.

„Eco-insule” pentru colectarea selectivă a gunoiului
Proba de Drum cu Honda ZR-V
Ştiinţă & Tehnologie 07 Aprilie 2024, 06:45

Proba de Drum cu Honda ZR-V

Când vine vorba de mașini, tendința la nivel global este de reducere a poluării generate de motorizările clasice, cu ardere...

Proba de Drum cu Honda ZR-V
Ghid pentru identificarea Deepfake
Ştiinţă & Tehnologie 01 Aprilie 2024, 18:54

Ghid pentru identificarea Deepfake

Ghidul are ca obiectiv principal protejarea şi educarea publicului cu privire la conştientizarea riscurilor de securitate...

Ghid pentru identificarea Deepfake
Bucureștiul, „hub al tehnologiei pentru marile companii”
Ştiinţă & Tehnologie 21 Martie 2024, 10:23

Bucureștiul, „hub al tehnologiei pentru marile companii”

Prysmian a inaugurat în Capitală Centrul de Excelența în IT în prezența Excelenței Sale, Ambasadorul Italiei în România,...

Bucureștiul, „hub al tehnologiei pentru marile companii”
Atacuri cibernetice îndreptate împotriva unor bănci și unor instituții publice
Ştiinţă & Tehnologie 16 Martie 2024, 13:46

Atacuri cibernetice îndreptate împotriva unor bănci și unor instituții publice

Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică semnalează că în ultimele două zile s-au înregistrat mai multe atacuri...

Atacuri cibernetice îndreptate împotriva unor bănci și unor instituții publice
Sute de site-uri de internet folosesc în prezent inteligenţa artificială pentru a crea articole fără intervenţie umană
Ştiinţă & Tehnologie 12 Martie 2024, 10:24

Sute de site-uri de internet folosesc în prezent inteligenţa artificială pentru a crea articole fără intervenţie umană

O instituţie specializată în acest domeniu a identificat până acum 739 de site-uri care funcţionează fără sau cu foarte...

Sute de site-uri de internet folosesc în prezent inteligenţa artificială pentru a crea articole fără intervenţie umană
Numeroși utilizatori nu pot accesa Facebook
Ştiinţă & Tehnologie 05 Martie 2024, 17:56

Numeroși utilizatori nu pot accesa Facebook

UPDATE: Funcționarea Facebook a revenit la normal.

Numeroși utilizatori nu pot accesa Facebook