Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Conferință privind proiectul Cerul Unic European

La Roma, s-a desfăşurat vineri o conferinţă interministerială privind proiectul Cerul Unic European

Conferință privind proiectul Cerul Unic European
Euranet Plus.

Articol de Arina Petrovici, 08 Noiembrie 2014, 14:48

La Roma, s-a desfăşurat vineri o conferinţă interministerială privind proiectul Cerul Unic European, având a obiectiv declarat găsirea celor mai bune instrumente pentru armonizarea sistemelor aeroportuare comunitare.

Mai puţine întârzieri, mai puţin timp petrecut în aeroporturi aşteptând. Călătorii mai rapide şi directe.

Un sector mai “verde”, mai prietenos, mai inteligent. Sunt câteva dintre dezideratele proiectului Cerul Unic European, care a făcut obiectul dezbaterii de astăzi, de la Roma.

Comisarul European pentru Transporturi, Violeta Bulc, miniştrii de resort din cele 28 de state membre ale Uniunii, eurodeputaţi şi operatori din sectorul aviatic civil au analizat dosarul legislativ Cerul Unic European, în vederea promovării unei soluţii comune, pe care să o înainteze Uniunii.

Audio: Conferință privind proiectul Cerul Unic European. (Euranet Plus)

Comisarul Violeta Bulc a subliniat că tot ce se întâmplă pe piaţa aviatică – un domeniu în continuă schimbare – are relevanţă atât pentru oameni, cât şi pentru economie. Reţelele aeriene trebuie să devină mai atractive pentru mediul de afaceri, iar serviciile – mai bine integrate.

Despre inovare şi creştere este vorba atunci când ne referim la Cerul Unic European – a subliniat dna Bulc.

Aceasta a explicat că o vastă majoritate a zborurilor trec o frontieră; o ţară mică se poate traversa în câteva minute.

Totuşi, cel mai adesea se întâmplă ca sistemul aviatic să rămână limitat la graniţele naţionale, astfel încât, prin zig-zaguri, un zbor cu o durată medie devine mai lung cu aproape 50 de kilometri şi cu zeci de milioane de minute întârziere anual.

Toate acestea – a insistat oficialul european – sporesc confuzia şi costurile.

Într-un singur an, fragmentarea costă 5 miliarde de euro, sunt emise 18 milioane de tone de dioxid de carbon, fără a mai vorbi de încetinirea creşterii economice şi a dinamismului pieţei de muncă.

Violeta Bulc a subliniat că Cerul Unic European nu constituie o provocare la adresa diversităţii europene sau a suveranităţii vreunei ţări. Nu este vorba de proceduri, puteri ori prerogative, ci de oameni – despre clienţi, călători şi afaceri.

Comisarul Bulc a lansat tuturor ţărilor membre un apel la flexibilitate, pentru ca acest proiect european să poată deveni realitate, deoarece, chiar dacă a fost iniţiat în 2004, el este încă departe de destinaţie.

High level Conference of Transport Ministers,Rome:#singleeuropeansky@IT2014EU, @EU_Commissionhttp://t.co/EVmpBBivBzpic.twitter.com/VaxBI1bfup

— Violeta Bulc (@Bulc_EU) 7 noiembrie 2014