Ascultă Radio România Actualitaţi Live

"Combustibil solar", proiect finanţat de Uniunea Europeană

Proiectul se numeşte SOLAR-JET şi are ca scop obţinerea, în premieră la nivel mondial, a unui combustibil pentru aeronave pe bază de apă şi dioxid de carbon.

Euranet Plus.

Articol de Victor Gheorghe, 29 Aprilie 2014, 09:07

Finanţarea de către Uniunea Europeană a unui proiect pentru combustibil alternativ a început să dea rezultate.

Proiectul se numeşte SOLAR-JET şi are ca scop obţinerea, în premieră la nivel mondial, a unui combustibil pentru aeronave pe bază de apă şi dioxid de carbon.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, cercetătorii germani şi elveţieni au trecut cu succes prin toate etapele lanţului de producţie a kerosenului regenerabil, utilizând lumina concentrată ca sursă de energie cu temperatură înaltă.

Proiectul se află încă în faza experimentală, în condiţii de laborator, cu ajutorul luminii solare simulate s-a obţinut un pahar de combustibil.

Cu toate acestea, se poate spera că în viitor toţi combustibilii lichizi pe bază de hidrocarburi ar putea fi produşi din lumină solară, dioxid de carbon şi apă.

Audio: SOLAR-JET - proiect finanţat de UE.

Comisarul european pentru cercetare, inovare şi ştiinţă, Máire Geoghegan-Quinn, a declarat că prin această tehnologie s-ar putea obţine cândva un combustibil mai curat şi uşor de produs pentru aeronave, autovehicule şi alte mijloace de transport.

Astfel, securitatea energetică ar putea spori considerabil, iar unul din principalele gaze cu efect de seră responsabile pentru încălzirea globală ar putea fi transformată într-o resursă utilă - a precizat comisarul european.

Într-o primă etapă s-a utilizat lumină concentrată, care simula lumina solară, pentru a converti dioxidul de carbon şi apa în gaz de sinteză într-un reactor solar cu temperatură ridicată, care mai conţine materiale pe bază de oxizii de metal.

Foto: Reactorul solar convertește dioxidul de carbon (CO2) și apa în „singaz”. Sursa: europa.eu.

Gazul de sinteză a fost convertit apoi în kerosen prin procesul Fisher-Tropsch.

Acest proces se bazează pe o serie de reacţii chimice, care transformă un amestec de monoxid de carbon şi hidrogen în hidrocarburi lichide.

Acesta a fost dezvoltat pentru prima oară de către Franz Fischer şi Hans Tropsch în Germania anului 1925.

Prin acest proces se poate produce ulei de ungere sintetic şi combustibil, de obicei, din cărbune, gaze naturale sau biomasă.

În ceea ce priveşte costurile, cercetătorii de la Universitatea Arlington din Texas au arătat că lignitul, cel mai ieftin tip de cărbune poate fi transformat în benzină printr-un proces care nu costă decât 30 de dolari pe baril, fără să polueze prea mult.

Proiectul SOLAR-JET, cu o durată de patru ani, a fost lansat în iunie 2011 şi este finanţat de Uniunea Europeană cu 2,2 milioane de euro.